شست خبری شانزدهمین جشنواره تجلیل از حافظان كل قرآن كریم مؤسسه بیت‌الاحزان به عنوان بزرگترین مراسم تجلیل از حافظان وحی در كشور به میزبانی خبرگزاری ایكنا در شیراز برگزار شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا (سلام الله علیها)، صبح روز گذشته نشست خبری شانزدهمین جشنواره تجلیل از حافظان کل قرآن کریم مؤسسه بیت‌الاحزان به میزبانی خبرگزاری ایکنا شعبه فارس برگزار شد.

در این نشست که با حضور حداکثری اصحاب رسانه استان فارس در دفتر رئیس جهاد دانشگاهی و رئیس خبرگزاری‌های ایکنا و ایسنای این استان  برگزار شد، حجت‌الاسلام علیرضا شاهسونی، مدیر مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) در تشریح فعالیت‌های این مؤسسه اظهار کرد: مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) در سال ۷۵ از یک روستا به نام ماهفرخان استهبان با حداقل امکانات شروع به فعالیت کرد و امروزه به عنوان یک الگوی توسعه کارهای فر هنگی در کشور شناخته می‌شود که فعالیتی که از ۲۰ سال قبل در یک روستا آغاز شد، اکنون به یک فعالیت ملی و بین‌المللی تبدیل شده است.

فعالیت در ۱۲ استان کشور

وی افزود: بیت‌الاحزان در گام نخست سعی کرد روستاهای اطراف و بعد شهرستان استهبان را تحت پوشش فعالیت‌های خود قرار دهد و به مرور به شهرهای فارس نمایندگی داد و در شیراز شعبه‌هایی تأسیس کرد و از سال ۸۶ پا را فراتر از استان فارس گذاشت و اولین شعبه خود را در استان سیستان بلوچستان راه‌اندازی کرد و تبدیل به یک مؤسسه ملی شد.

شاهسونی ادامه داد: این مؤسسه از سال ۸۶ تاکنون شعبه‌هایی در ۱۲ استان کشور دائر کرده است به طوری که هم‌اکنون ۱۶۰ شعبه در نقاط مختلف کشور آن هم با مدیریت واحد روستای ماهفرخان در حال فعالیت هستند.

بیت‌الاحزان، الگوی توسعه مدیریت فرهنگی است

وی، بیت‌الاحزان را یک الگوی پایین به بالا توسعه مدیریت فرهنگی دانست و گفت: یک فعالیت بسیار تخصصی و ویژه از سال تحصیلی ۸۱-۸۰ در بیت‌الاحزان شکل گرفت و آن تأسیس مراکز شبانه‌روزی حفظ و تفسیر یکساله قرآن کریم است که در آن در طی یک سال حافظان کل قرآن کریم تربیت می‌شوند.

شاهسونی با بیان اینکه هم‌اکنون ۹ مرکز شبانه‌روزی تخصصی حفظ قرآن کریم در شهرهای شیراز، استهبان، قم، آبادان، بیرجند، تهران و مشهد مقدس در حال فعالیت هستند، گفت: هر سال قریب یک هزار نفر متقاضی ثبت‌نام در این مراکز داریم اما حدود ۲۵۰ نفر از داوطلبان بعد از شرکت در آزمون‌های مختلف موفق به حضور در این مراکز می‌شوند.

فعالیت بیش از ۱۰۰ مهد و پیش‌دبستانی قرآن در کشور

مدیر مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) همچنین فعالیت بیش از ۱۰۰ مهد و پیش‌دبستانی قرآنی در نقاط مختلف کشور را از دیگر فعالیت‌های این مؤسسه برشمرد و گفت: سالانه چندین هزار نفر تحت پوشش‌های قرآنی ما در این مراکز قرار می‌گیرند.

تشریح برنامه‌های شانزدهمین جشنواره تجلیل از حافظان کل قرآن

وی در بخش دیگری از سخنان خود از برگزاری شانزدهمین جشنواره تجلیل از حافظان کل قرآن کریم این مؤسسه خبر داد و گفت: از سال ۸۰ تاکنون هر ساله یک مراسم نمادین و پرشور به منظور تجلیل از حافظان کل قرآن کریم برگزار می‌کنیم و در آن از کسانی که در طی یکسال گذشته موفق به حفظ کل قرآن شده و در آزمون‌های مربوطه موفق به کسب حد نصاب قبولی می‌شوند، تجلیل به عمل می‌آوریم.

تجلیل از خانواده آمریکایی حافظ قرآن

شاهسونی با بیان اینکه تعداد حافظان کل قرآن کریم امسال ما نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد افزایش داشته است و در این مراسم از ۲۴۸ حافظ کل قرآن کریم تجلیل می‌کنیم که ۱۱۸ نفر از آن آقایان و ۱۳۰ نفر دیگر بانوان هستند، گفت: این حافظان از ۲۷ استان کشور و دو کشور پاکستان و لبنان هستند و همچنین در این مراسم از خانواده آمریکایی که برای حفظ قرآن کریم به استهبان آمده بودند، نیز تجلیل خواهیم کرد.

عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور از حضور ۵ هزار فعال قرآنی در این گردهمایی خبر داد و گفت: این نشست به عنوان بزرگترین جشنواره تجلیل از حافظان کل قرآن کریم کشور شناخته می‌شود چرا که در هیچ جای کشور چنین مراسمی برای تکریم و بزرگداشت حافظان کل قرآن با این بزرگی برگزار نمی‌شود.

وی، زمان برگزاری این مراسم را پنج‌شنبه، ۲۳ شهریورماه از ساعت ۸ صبح در سالن دانشگاه آزاد اسلامی استهبان اعلام کرد و گفت: مدعوین از ۲۷ استان کشور در این مراسم حضور خواهند یافت.

شاهسونی ادامه داد: در این مراسم حجت‌الاسلام محسن کافی، فرزند مرحوم کافی سخنرانی خواهد کرد ضمن اینکه از بسیاری از مسئولان قرآنی کشوری و همچنین چهره‌های شاخص قرآنی کشور و مسئولان استانی و شهرستانی نیز دعوت به عمل آورده‌ایم.

جهرم بیشترین حافظ در بین شعب و روستای لای خرمی استهبان و مشهد بیشترین حافظ در بین مدارس

عضو اتحادیه تشکل های قرآنی کشور افزود: ۹۷ نفر از حافظان این مراسم در شعبه های مختلف مؤسسه و ۱۵۱ نفر در مدارس شبانه روزی حفظ یکساله موفق به حفظ کل قرآن کریم شده اند.

وی در خصوص نسبت جمعیتی حافظان امسال افزود: در بین حافظان شعب، استان فارس با دارا بودن بیشترین شعبه در سطح کشور ۷۳ حافظ کل را در این مراسم معرفی کرده است که در این بین شعبه جهرم با ۲۴ حافظ کل از بیشترین حافظ در بین شعب مؤسسه در سال گذشته برخوردار بوده است.

شاهسونی مدارس امام حسن مجتبی(ع) روستای لای خرمی در استهبان و ثامن الحجج (ع) مشهد را با تربیت ۲۲ حافظ کل در سال گذشته رتبه اول تربیت حافظان عنوان کرد و افزود: مدرسه حضرت ولی عصر (عج) تهران در بخش خواهران نیز در رتبه بعدی با ۲۰ حافظ قرآن قرار دارد.

سالانه ۲۵ هزار نفر از فعالیت‌های بیت‌الاحزان بهره‌مند می‌شوند

عضو بنیاد بین‌المللی حفظ قرآن کریم در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به خبرنگار از تربیت بیش از ۱۰۰ هزار حافظ اجزای مختلف قرآن کریم طی سال‌های فعالیت این مؤسسه خبر داد و گفت: سالانه ۲۰ تا ۲۵ هزار نفر از نقاط مختلف کشور از فعالیت‌های این مؤسسه بهره‌مند می‌شوند؛ همچنین تاکنون یک هزار و ۶۵۰ حافظ کل قرآن در این مؤسسه تربیت شده‌اند.

استهبان بیشترین حافظان کل قرآن را داراست

وی با بیان اینکه بیشترین شهری که تاکنون حافظ کل قرآن در آن تربیت شده است، شهرستان استهبان است، گفت: روستای محمدآباد معروف به قرآن‌آباد ایران در این شهرستان به تنهایی دارای ۶۰ حافظ کل قرآن کریم است.

راه‌اندازی مراکز شبانه‌روزی حفظ قرآن در تمام استان‌ها

شاهسونی همچنین در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار ایکنا مبنی بر توسعه مراکز شبانه‌روزی حفظ یکساله قرآن کریم این مؤسسه در سراسر کشور گفت: اخیراً با تعاملی که با مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور صورت گرفت بنا شد تا با همکاری این سازمان طی دو سه سال آینده این مراکز را در تمام استان‌های کشور راه‌اندازی کنیم.

تلاش برای جذب رشته‌های مختلف به مراکز شبانه‌روزی حفظ قرآن

عضو بنیاد بین‌المللی حفظ قرآن همچنین این نکته را یادآور شد که تأکید ما برای حضور افراد تحصیل کرده در رشته‌های مختلف نظیر مهندسی، پزشکی و غیره در این مراکز است، چون جامعه ما نیاز به افراد باهوش و قرآنی در تمام رشته‌ها دارد و امیدواریم در آینده بتوانیم نیروهای توانمندی در این زمینه تربیت کنیم تا در قسمت‌های مختلف بتوانند مدیریت کنند.

وی در ادامه به بحث بین‌المللی فعالیت‌های بیت‌الاحزان نیز اشاره‌ای کرد و گفت: در سال‌های اخیر مراجعه‌کنندگان زیادی از کشورهای مختلف اعم از لبنان، عراق، پاکستان، اندونزی، کشورهای آفریقایی و غیره داشتیم و استقبال از مراکز شبانه‌روزی ما در این زمینه زیاد بوده است و در سال جاری نیز ۲۵ جوان عرقی نیز برای حفظ کل قرآن کریم به یکی از مدارس ما مراجعه کرده‌اند و بناست بعد از حفظ کل قرآن به عنوان استاد و مدیر قرآنی به عراق بازگشته و در آنجا مراکز بیت‌الاحزان را فعال کنند.

استقبال گسترده خارجی‌ها از فعالیت‌های بیت‌الاحزان

شاهسونی نکته‌ای را در اینجا یادآور شد و گفت: ما هیچگونه مدرک معتبری به خارجی‌های شرکت‌کننده در مدارس شبانه‌روزی حفظ یکساله قرآن کریم نمی‌دهیم و صرفاً مدرک موسسه بیت‌الاحزان به آن‌ها اعطا می‌شود اما آن‌ها به خاطر ماهیت این کار و تجربه‌های بیت‌الاحزان در این مراکز حضور می‌یابند.

وی ادامه داد: بسیاری از مراکز بین‌المللی برای جذب چند کارآموز باید کلی تبلیغ کنند و به آنان نیز مدارک بین‌المللی معتبر اعطا می‌کنند اما بیت‌الاحزان بدون اینکه بخواهد مدرک معتبر بین‌المللی اعطا کند، می‌تواند سالانه تعدادی از قرآن‌آموز خارجی از کشورهای مختلف را جذب کند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور تأکید کرد که اگر دولت حمایت می‌کرد و کاری می‌کرد که ما بتوانیم یک مدرک معتبر به این افراد بدهیم، قطعاً استقبال‌های کنونی بیشتر خواهد شد.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات