گزارش عملکرد مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا(سلام الله علیها )

مقدمه

برای اجرایی نمودن فرامین مقام معظم رهبری، مبنی بر تربیت ده میلیون حافظ قرآن کریم در ایران اسلامی تلاش های جهادی مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا(س) به اذعان بسیاری از مسئولان و کارشناسان دینی و قرآنی الگویی موفق برای سایر مؤسسات قرآنی معرفی شده است.البته در بسیاری موارد عدم توجه برخی از مسئولان و عدم اختصاص بودجه کافی باعث شده است تا برخی از طرح های این مؤسسه که می تواند شرایط تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم را فراهم سازد با وقفه روبرو شود. این مؤسسه آماده است در صورت همکاری نهادها و ارگان های دولتی، انقلابی را در عرصه گسترش فرهنگ قرآنی کشور به وجود آورد و پیش گام تربیت ده میلیون حافظ باشد، ان شاالله.

*مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا(سلام الله علیها) در یک نگاه

این مؤسسه با یاری پروردگار متعال و استعانت از حضرت فاطمه زهرا (س) در سال ۱۳۷۵ به همت جمعی از روحانیون دهستان خیر از توابع استهبان فارس فعالیتهای خود را آغاز نمود. مسئولان این مؤسسه مردم نهاد بر این باورند گرچه فعالیت های بیت الاحزان از بدو تأسیس تاکنون با رشد و بالندگی قابل قبولی همراه بوده است اما هنوز در ابتدای راه است و تا دست یافتن به هدف نهایی که فعالیت در کل جهان اسلام است راه درازی در پیش دارد.

سنگ بنای اصلی مؤسسه که با کمک های مردمی در ساختمانی قدیمی واقع در روستای ماهفرخان از توابع شهرستان استهبان کار خود را آغاز کرد، اما در حال حاضر با داشتن یک ساختمان مرکزی، هفت مدرسه شبانه روزی ویژه خواهران و برادران و ۱۵۰ شعبه در ۱۲ استان کشور ( فارس- بوشهر- کرمان- سیستان وبلوچستان- یزد- خوزستان- تهران- زنجان- قم – آذربایجان شرقی- خراسان رضوی و خراسان شمالی) عمده فعالیت خود را بر نقاط محروم و روستایی متمرکز نموده است.

یاد آور می شود: ساختمان مرکزی موسسه، مدارس شبانه روزی حفظ و تفسیر یکساله کل قرآن کریم و ساختمان اکثر شعبه ها در روستا قرار دارد و قرار گرفتن مدارس شبانه روزی حفظ تخصصی قرآن کریم در روستاها تعمدا بوده است چرا که فضای مناسبی برای یاد گیری آموزه های قرآن در روستاها فراهم است.

در ذیل گزارشی از فعالیت های مؤسسه ذکر می شود که تنها گوشه ای از گستره وسیع و بی حد و مرز کار در عرصه قرآن و فرهنگ در ایران اسلامی می باشد:

فعالیت در بخش عمرانی

* شعب مؤسسه :

به جرأت می توان مهمترین اقدام مؤسسه را تأسیس ۱۵۰ شعبه در ۱۲ استان کشور ( فارس- بوشهر- کرمان- سیستان وبلوچستان- یزد- خوزستان- تهران- زنجان- قم – آذربایجان شرقی- خراسان رضوی و خراسان شمالی) در طول ۱۹ سال فعالیت مستمر بیت الاحزان دانست، امری که بیشترین اقدامات را در روستاها و مناطق محروم گنجانده است. مسئولین مؤسسه بر این باورند که تاکنون به یک یا دو درصد از اهداف خود جامه عمل پوشانده اند. عمده هدف این است که در جای جای ایران اسلامی در هر شهر و روستایی بیت الاحزان حضرت زهرا (س) بنا شود و فعالیت بیت الاحزان تمامی جغرافیای جهان اسلام را تحت پوشش قرار دهد.

* افتتاح شعب جدید در استان های سیستان و بلوچستان و کرمان

مؤسسه بیت الاحزان حضرت زهرا (س) که از همان ابتدا هدف خود را فعالیت در نقاط محروم و روستایی تعریف کرده بود فعالیت های قرآنی خود در جنوب شرق ایران را از سال ۱۳۸۶ در استان سیستان و بلوچستان از شهرستان دلگان آغاز کرد. فعالیت های واحد دلگان با رشد چشمگیری همراه بوده تا جایی که شعبه دلگان با راه اندازی ۱۱ شعبه دیگر در روستاهای اطراف این شهرستان موفق به جذب ۷۰۰ قرآن اموز در سال و تربیت ۲۰ حافظ کل قرآن کریم شده است. 

در بهمن ماه ۱۳۹۱ گسترش شعبه های جدید در کرمان جنوبی، شهرهای عنبرآباد، رودبار، منوجان و اسلام آباد، دیده ها را متوجه خود ساخت و در اوایل خردادماه ۱۳۹۲ نیز بلوچستان شاهد راه اندازی شعبه ای دیگر در شهر بزمان از توابع ایرانشهر بود.

* تأسیس مدارس شبانه روزی حفظ و تفسیر کل قرآن کریم :

از مهمترین و منحصر به فردترین اقدامات مؤسسه  راه اندازی مدارس شبانه روزی حفظ و تفسیر یک ساله کل قرآن کریم است. این مهم از سال ۱۳۸۰ اجرایی و اکنون ۷ مدرسه شبانه روزی در استان های فارس، خراسان رضوی فعال است. در سال تحفیظی ۱۳۹۳- ۱۳۹۲ نزدیک به ۵۶۲ داوطلب از ۳۱ استان کشور برای حضور در این مدارس حفظ تخصصی قرآن کریم ثبت نام نمودند، نزدیک به ۳۸۰ نفر به دوره آزمایشی ۴۰ روزه راه یافتند و پس از اتمام دوره آزمایشی ۴۰ روزه تنها ۱۷۰ نفر از قرآن آموزان مستعد و توانمند جواز حضور در دوره اصلی ۱۱ ماهه را کسب کردند . شایان ذکر است بیت الاحزان چنانچه از تمامی ظرفیت های خود استفاده نماید تنها قادر است تا ۱۸۰ قرآن آموز  را جذب و تحت آموزش قرآن کریم قرار دهد و مسئولین مدارس ناچار به عذرخواهی از ۳۶۰ داوطلب دیگر می باشند.

چگونگی راه اندازی مدارس شبانه روزی حفظ و تفسیر یکساله کل قرآن کریم بدین شرح است:

– اولین مدرسه شبانه روزی حفظ و تفسیر یکساله کل قرآن کریم در ایران اسلامی  در سال ۱۳۸۰ در روستای محمد آباد (قرآن آباد ایران) از توابع استهبان فارس فعالیت خود را در منازل مسکونی استیجاری آغاز نمود. این فعالیت به مدت ۶ سال در مکان های استیجاری ادامه داشت تا آن که در سال ۱۳۸۶ ساختمان مدرسه امام حسن مجتبی (علیه السلام) در روستای لای خرمی از توابع استهبان فارس افتتاح و راه اندازی شد.

۱۳۸۶: افتتاح مدرسه شبانه روزی حفظ تخصصی کل قرآن کریم امام حسن مجتبی- برادران- (روستای لای خرمی – فارس)

۱۳۸۸: افتتاح مدرسه شبانه روزی حفظ تخصصی کل قرآن کریم فاطمیه- خواهران- (روستای مبارک آباد – فارس)

۱۳۹۱: افتتاح مدرسه شبانه روزی حفظ تخصصی کل قرآن کریم امام علی (ع) – برادران – (روستای صحرارود فسا- فارس)

۱۳۹۱: تغییر کاربری طبقه دوم حسینه صاحب الزمان روستای محمدآباد و آغاز به کار مجدد این مدارس- برادران- (روستای قرآن آباد ایران- فارس)

۱۳۹۲: راه اندازی مدرسه شبانه روزی حفظ تخصصی کل قرآن کریم امام رضا(ع) در جوار حرم امامزاده ابراهیم (ع) – برادران- ( روستای چکان شهرستان مراغه استان آذربایجان شرقی) ** لازم به ذکر است این مدرسه به دلیل عدم حمایت مسئولین در سال ۹۴ تعطیل شد.

۱۳۹۴: مدرسه شبانه روزی امام حسن عسکری (علیه السلام) – برادران- استان فارس، شهرستان قرآنی استهبان

۱۳۹۴: مدرسه شبانه روزی حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) – خواهران- استان فارس، شهرستان قرآنی استهبان

۱۳۹۴: مدرسه شبانه روزی ثامن الحجج (علیه السلام) مشهد- برادران- استان خراسان رضوی، مشهد مقدس

۱۳۹۴: مدرسه شبانه روزی حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (علیه السلام)- برادران- استان فارس، شهر شیراز

* کار آفرینی قرآنی:

یکی از مهمترین فعالیت های این مؤسسه در کنار فعالیت های قرآنی و فرهنگی آموزشی، کار آفرینی قرآنی است.

در این راستا مدیران این مؤسسه با شناسایی قرآن آموزان مستعد و برگزاری دوره های مختلف تربیت معلم آن ها را برای ترویج فرهنگ قرآن کریم مهیا می نمایند. این مهم باور به کارآفرینی قرآنی را در جامعه قرآنی درپی داشته است. شایان ذکر است این مؤسسه با تربیت ۶۰۰ مربی و معلم قرآن و اعزام بیش از ۱۰۰ معلم مهاجر قرآنی به سایر نقاط کشور نقش بارزی درگسترش فرهنگ قرآنی داشته است تا جایی که با به کار گیری بسیاری از این افراد در جامعه امید و نشاط را برای قرآن آموزان و خانواده آنها به ارمغان آورده است.

* احداث، خرید و ساخت بیش از ۵۵ ساختمان برای پیشبرد امور قرآنی

مسئولین بیت الاحزان حضرت زهرا (س) با تلاش های شبانه روزی خود تا کنون موفق به خرید ، احداث و ساخت ۵۵ باب ساختمان در اقصی نقاط کشور برای پیشبرد امور قرآنی خود و ایران اسلامی شده اند.

فعالیت در بخش آموزشی

* کادر اجرایی :

اخلاص در بین کارکنان و کارمندان مؤسسه مهمترین نقطه قوت و رمز پیشرفت بیت الاحزان حضرت زهرا (س) بوده است. مؤسسه مرکزی، مدارس شبانه روزی و شعبه ها با داشتن بیش از ۴۰۰ نفر کادر اجرایی، سهم عمده ای در ایجاد اشتغال برای خادمان قرآن کریم و به خصوص حافظان قرآن کریم داشته است. هرچند مؤسسه نسبت به تأمین مالی زندگی این عزیزان همیشه در مضیقه بوده است ولی کارکنان مؤسسه با اطلاع از این موضوع که توان مالی مؤسسه بیش از این نیست، با جان و دل در راه خدمت به قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) گام برداشته اند.

* تربیت حافظان کل قرآن کریم :

– تربیت ۱۲۰۰ حافظ کل قرآن کریم.

– تربیت ۱۴۰۰۰ حافظ ۱ جزء به بالا.

– تعلیم ۲۰ هزار قرآن آموز در طول سال در تمامی رده های سنی.

* مدارس غیردولتی قرآن محور:

۱- مدرسه یاس و یاس نبی :

با تأسیس این مدارس در شهرستانهای فسا ( ۲ بخش دختران و پسران)، استهبان ( ۲ بخش دختران و پسران) و بنارویه، بستر مناسبی جهت آموزش نونهالان و دانش آموزان بر اساس قرآن کریم فراهم آمد که باعث گردید این مدارس موفق به کسب عنوان مدرسه نمونه شوند. در این مدارس دانش آموزان ضمن آشنایی با دروس عادی همچون دیگر مدارس و مهدها ، با قرآن کریم ، حفظ و … نیز آشنا می شوند.

۲- مهد و پیش دبستانی :

در اکثر شعبه های مؤسسه با تشکیل کلاس مهد و پیش دبستانی قرآن محور، ضمن تربیت نونهالان بر پایه اصول قرآن کریم، این عزیزان جهت حضور در کلاس های ابتدایی آماده می شوند تا در مقاطع بالاتر از لحاظ علمی و آموزشی مشکلی نداشته باشند. در سال تحصیلی ۱۳۹۱-۱۳۹۲ نزدیک به ۴۰۰۰ نفر در کلاس های مهدکودک و پیش دبستانی حاضر بوده اند.

* تألیف و نشر کتاب :

نگارش و چاپ کتب آموزشی در حوزه آموزش قرآن کریم و تدریس در مدارس و مهدکودک ها که به قرار ذیل می باشند:

۱- کتاب کار ریاضی

۲- کتاب کار علوم جلد ۱ و ۲

۳- کتاب حفظ آسان قرآن کریم

۴- کتاب آموزش روخوانی قرآن

۵- پیک نوروزی و …

طرح ملی رحله:

طرح ملی رحله حفظ شبانه روزی ۴ جزء قرآن کریم در تعطیلات تابستان می باشد که مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا (سلام الله علیها) پس از برگزاری موفق ۴ دوره از این طرح به صورت پراکنده، برای اولین بار در تابستان سال ۱۳۹۴ و با حمایت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگی و ارشاد اسلامی، معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه و اتحادیه تشکل های قرآن و عترت کشور در سطح گسترده ملی به مرحله اجرا در آورد به طوری که در این طرح ۳۲ مرکز از ۱۶ استان کشور مشارکت داشتند و قریب ۱۲۰۰ نفر از جوانان ۱۵ تا ۲۲ ساله حافظ ۱ تا ۴ جزء قرآن شدند.

فعالیت در بخش فرهنگی:

اثرگذاری اجتماعی  فعالیت های قرآنی و فرهنگی بیت الاحزان

اثرگذاری اجتماعی  فعالیت های قرآنی و فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا(سلام الله علیها) با مدیریت حجت الاسلام شاهسونی به گونه‌ای بوده است که موقوفات قرآنی در استهبان و روستاهای اطراف به سایر شهرستان‌ها و روستاها تسری پیدا نموده است. هم اکنون بیش از ۳۰ مورد اهداء و وقف خانه، زمین و باغ به مؤسسه بیت الاحزان ثبت شده است. راه اندازی اولین مدارس شبانه روزی حفظ و تفسیر یکساله کل قرآن کریم برای اولین بار در جهان تشییع و حضور قرآن آموزان از ۳۱ استان کشور و حتی چند کشور خارجی بیت الاحزان را به الگویی موفق در زمینه حفظ قرآن کریم تبدیل نموده است. تربیت بیش از ۵۷ حافظ کل قرآن کریم و بیش از ۷۰۰ حافظ اجزاء در روستای محمدآباد از توابع شهرستان استهبان در استان فارس و شهره شدن روستا به «قرآن آباد ایران» از سوی عموم مردم و جراید کشور و تربیت بیش از ۲۸۰ حافظ کل قرآن در شهرستان استهبان توسط بیت الاحزان و نامگذاری رسمی استهبان به «شهرستان قرآنی استهبان» از سوی هیأت دولت در سال ۱۳۸۸ گوشه ای از اثرگذاری اجتماعی این فعالیت های قرآنی و فرهنگی بوده است.

راه اندازی دفاتر زیارتی در شعب مؤسسه بیت الاحزان و اعزام بیش از ۳۰۰۰ نفر از مردم و حافظان قرآن کریم به مشهد مقدس در سال نیز گوشه ای از کارآفرینی قرآنی و فعالیت فرهنگی بیت الاحزان می‌باشد.

اثبات الگوی توسعه از پایین به بالا برای اولین بار در کشور نیز توسط این مؤسسه مردم نهاد حائز اهمیت است. آغاز فعالیت هایی که در سال ۱۳۷۵ در یک روستا و یک خانه خشتی آغاز شد اواخر سال ۱۳۹۲ به کلانشهر تهران رسید

کارآفرینی برای بیش از ۱۰۰۰ حافظ و فعال قرآنی، حافظ کل قرآن کریم شدن دهها نابینا و معلول و ازدواج  بسیاری از حافظان و فعالان قرآنی در بیت الاحزان، نامگذاری خیابانی در شهر معزآباد جابری به نام«بیت الاحزان»، گسترش فعالیت های جهادی و فی سبیل الله و استقبال روز افزون جوانان جهت حضور در مدارس شبانه روزی حفظ تخصصی قرآن کریم همه و همه حکایت از اثرگذاری اجتماعی بالای بیت الاحزان در سطح جامعه داشته و دارد.

* عناوین و افتخارات مؤسسه :

– اهداء لوح تقدیر از سوی رئیس جمهور سابق، جناب آقای احمدی نژاد به مدیرمسئول مؤسسه به عنوان «فعال برگزیده قرآنی» در سال ۱۳۸۶.

– دریافت لوح تقدیر از اتحادیه تشکل های قرآنی کشور در سال ۱۳۸۶ .

– کسب رتبه نخست کشوری و اهداء لوح تقدیر در حوزه آموزش قرآن کریم در سال های۱۳۸۷ و ۱۳۹۰ از سوی مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت های قرآنی کشور (معاونت قرآن و عترت) به مؤسسه.

– دریافت لوح تقدیر از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس به دلیل حضور پررنگ در نمایشگاه قرآنی عروه الوثقی در سال ۱۳۸۷.

* کسب مقام های کشوری و بین المللی توسط حفاظ مؤسسه :

کسب دهها مقام در مسابقات حفظ استانی، کشوری و بین المللی توسط حافظان موسسه (خانم اعظم محمدی، خانم الهام حسین زاده، آقای نوید رزمجو، آقای عبدالمهدی برامسی مبرّا، آقای سعید شاهرخی و آقای مجتبی فرد فانی و …).

* دوره های تربیت معلم قرآن کریم :

در مؤسسه دوره های مختلف تربیت معلم از جمله تربیت معلم حفظ، تربیت معلم مکتب النور، مفاهیم، تدبر در قرآن، روخوانی و … برگزار می گردد که هر ساله معلمان زیادی تحویل جامعه قرآنی کشور می دهد. همانطور که قبلا ذکر شد، در حال حاضر بیش از ۶۰۰ معلم برای آموزش قرآن کریم که توسط موسسه تربیت شده اند در سایر شعب مشغول تدریس می باشند. به طوری که در تابستان ۱۳۹۰ با امضای تفاهم نامه بین مؤسسه بیت الاحزان و دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم ۱۲ مربی به منظور برگزاری کلاس های حفظ و مفاهیم قرآن کریم برای دانشجویان این دانشگاه به مشهد مقدس اعزام شدند.

* برگزاری جشنواره های تجلیل از حافظان کل قرآن کریم :

به منظور تشویق و تجلیل از حافظان کل قرآن کریم که در طول یکسال موفق به حفظ کل قرآن کریم شده اند، تاکنون ۱۴ دوره جشنواره فارغ التحفیظی برگزار شده است که با استقبال گسترده مواجه بوده تا جایی که در برخی دوره ها بیش از ۷۰۰۰ نفر در مراسم حاضر بوده اند. در سیزدهمین دوره که بزرگترین جشنواره تجلیل از حافظان کل قرآن کریم بود از ۲۰۰ حافظ کل قرآن تجلیل به عمل آمد. و در مهرماه سال جاری نیز در چهاردهمین جشنواره تجلیل از حافظان در حسینیه ثار الله شیراز از ۱۴۰ حافظ کل قرآن کریم که در سال تحفیظی ۹۳-۹۴ موفق به حفظ کل قرآن کریم شده بودند تجلیل شد. البته نکته جالب توجه برگزاری جشنواره های تجلیل از حافظان کل قرآن کریم توسط شعب بیت الاحزان در برخی از شهرستان ها در سال های اخیر می باشد. در سال جاری شعب بیت الاحزان رامهرمز ، هنگام و قائمیه نیز مراسم تجلیل از حافظان کل قرآن کریم را داشتند.

* برگزاری مراسم اعیاد و شهادتها:

برگزاری مراسم میلاد و شهادت اهل بیت (علیهم السلام) از جمله فعالیتهای فرهنگی مؤسسه است. مراسم شام غریبان حضرت زهرا (سلام الله علیها) در بیت الاحزان مرکزی یکی از پرشورترین این مراسم ها می باشد.

* مسابقات :

برگزاری مسابقات مختلف در رشته های حفظ کل قرآن کریم، مفاهیم، روخوانی، ترتیل و قرائت در طول سال که هم در شعب برگزار می شود و هم از نفرات برگزیده هر شعبه در موسسه مرکزی تجلیل به عمل می آید.

* کسب مدرک کارشناسی علوم قرآن و حدیث از وزارت علوم، توسط حفاظ:

حفاظ قرآن کریم پس از اتمام دوره حفظ با شرکت در دوره یکساله ارتقاء علمی بیت الاحزان و سپس با شرکت در آزمون کارشناسی ارشد در رشته علوم قرآن و حدیث چنانچه امتیاز لازم را کسب نمایند از سوی وزارت علوم تحقیقات و فن آوری، مدرک کارشناسی علوم و قرآن حدیث دریافت نموده و می توانند در کلاس های کارشناسی ارشد این رشته شرکت نمایند. تاکنون بیش از ۲۰ حافظ کل موفق به دریافت این مدرک شده اند.

* دفتر زیارتی :

از دیگر فعالیت های مؤسسه، راه اندازی دفتر زیارتی در مؤسسه مرکزی می باشد که با هدف اصلی اعزام قرآن آموزان کم بضاعت به سفرها و اردوهای زیارتی فرهنگی است. این دفتر هر ساله در حدود ۳۰۰۰ نفر از قرآن آموزان و دیگر اقشار کم درآمد جامعه را با هزینه ای اندک به سفرهای زیارتی مشهد مقدس و قم اعزام می نماید. همچنین یکی دیگر از فعالیت های دفتر زیارتی برگزاری اردوهای زیارتی درون استانی می باشد که با هدف ایجاد تنوع، قرآن آموزان شعبه ها را به اردوهای یک روزه و دو روزه به اماکن متبرکه مانند بقعه امامزادگان اعزام می نماید. هم اکنون شهر مقدس مشهد پذیرای بیشترین زائر بیت الاحزان در بین شهرهای مذهبی کشور است.

* فروشگاه فرهنگی :

 فروشگاه عرضه محصولات فرهنگی که در ساختمان مرکزی مؤسسه قرار دارد، وظیفه تأمین وسایل فرهنگی و کتب مورد نیاز شعب مؤسسه را برعهده دارد. این فروشگاه با سفارش هر شعبه، اقلام مورد نیاز را برای آنها ارسال می نماید. تهیه و توزیع اقلامی همچون کتاب های اخلاقی، تاریخی، آموزشی، قرآن کریم، رحل، سجاده، توزیع نشریه نورالثقلین و … از جمله فعالیت های این فروشگاه است که در طی چندین سال فعالیت خود خدمات قابل توجهی به شعب های مؤسسه ارائه نموده است.

* حضور در نمایشگاه های قرآنی :

شرکت در نمایشگاه های مختلف قرآنی فرهنگی – از جمله نمایشگاه بین المللی قرآن کریم –  نیز یکی دیگر از فعالیت های فروشگاه است که با حضور در این نمایشگاه ها ، ضمن فروش وسایل و لوازم فرهنگی در آشنا نمودن مردم با مؤسسه نیز نقش به سزایی ایفا می نماید.   

*محمدآباد، قرآن آباد ایران :

روستای محمدآباد از توابع شهرستان استهبان در 180 کیلومتری شرق شیراز با داشتن ۴۰ طلبه و روحانی، ۵۷ حافظ کل قرآن کریم و ۷۰۰ حافظ یک جزء به بالا به عنوان روستای نمونه قرآنی معرفی شده است. هر ساله چهل تا ۵۰ دواطلب با حضور یک ساله در مدارس شبانه روزی این روستا موفق به حفظ کل قران کریم می شوند. در سال گذشته قرآن آموزان از ۲۲ استان کشور در این روستا حاضر بودند.

افتخارات دیگر این روستا عبارتند از: راه اندازی نخستین مرکز شبانه‌روزی حفظ و تفسیر قرآن کریم کشور در این روستا، تربیت ۷ حافظ کل قرآن در یک خانواده و کسب مقام های استانی ، کشوری و بین المللی توسط حافظان قرآن آباد است.

ان شاءالله قرآن آباد ایران با دارا بودن۵۴ حافظ کل قرآن به زودی برای اولین بار به ندای رهبر انقلاب مبنی بر تربیت ده میلیون حافظ بر اساس تقسیم بندی جمعیتی لبیک خواهد گفت.

همچنین زمین ها، باغ و مزارع کشاورزی موقوفه از سوی مردم این روستا به مؤسسه، باعث گسترش فعالیت های مؤسسه بیت الاحزان حضرت زهرا (س) شده است، به گونه ای که از برنامه های مؤسسه در قرآن آباد ایران ساخت حوزه علمیه سفیران هدایت و دانشگاه حفظ و تفسیر قرآن در آینده نزدیک است.

* شهرستان قرآنی استهبان:

بیت الاحزان با راه اندازی ۱۴ شعبه در شهرستان استهبان و تربیت ۲۸۰ حافظ کل قرآن کریم در سال ۱۳۸۸ از سوی هیات دولت رسما به شهرستان قرآنی استهبان تغییر نام پیدا کرد. در این شهرستان نیز ۳ مدرسه شبانه روزی حفظ و تفسیر یکساله کل قرآن کریم  هرساله میزبان قرآن آموزانی از سراسر کشور و کشورهای خارجی می باشد.

* فارس قطب قرآنی کشور:

با توجه به فعالیتهای گسترده موسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا (سلام الله علیها)، قرآن آموزان موسسه، مردم و مسئولین استان فارس خصوصا حضرت آیت الله ایمانی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه محترم شیراز، امیدوارند هر چه زودتر استان فارس به عنوان قطب قرآنی کشور معرفی شود.

اخیراً در بزرگترین جشنواره تجلیل از حافظان قرآن کریم شاهد نقطه عطفی تاریخی جهت گسترش آموزه های قرآنی بودیم بی شک این مهم در حافظه تاریخی ایران زمین ثبت خواهد شد، شواهد عیان بر مدعای ما نیز در ذیل ذکر خواهد شد. در این مراسم باشکوه شاهد قرائت پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بزرگترین جشنواره قرآنی کشور در استهبان بودیم، در این پیام که توسط احمد همتی‌ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس قرائت شد، آمده است: استان فارس می‌تواند در تحقق منویات رهبری مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن پیش قدم باشد.

همچنین در پیام علی جنتی آمده است: اکنون که موسسه قرآنی فرهنگی بیت‌الاحزان حضرت زهرا (س) در استان فارس موفق به تربیت صدها حافظ کل قرآن کریم شده و مقام معظم رهبری نیز فرموده‌اند: «مردم فارس همواره جزء پیش‌روها بوده‌اند و فارس حقاً و انصافاً در قله است» امیدواریم به‌زودی فارس سومین حرم اهل بیت (ع) به قطب قرآنی کشور مبدل شود. از سوی دیگر شهرستان قرآنی استهبان با داشتن  مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت‌الاحزان حضرت زهرا (سلام الله علیها)، بیشترین تعداد حافظان قرآن، اولین و بیشترین مدارس حفظ تخصصی قرآن کریم به عنوان یکی از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های قوی در جهت قطب قرآنی شدن فارس مطرح است.

به جرات می توان گفت: با برنامه ریزی های صحیح امروز باید به سمتی حرکت کنیم تا زیرساختهای لازم برای را برای انجام طرحها و برنامه های فرهنگی و قرآنی آماده شود. با برنامه ریزی برای گسترش مدارس شبانه روزی حفظ تخصصی قرآن کریم در فارس و ایجاد دانشگاه های قرآنی می توان طرح جامع تبدیل فارس به قطب قرآنی کشور را پیگیری کرد. از سوی دیگر پروسه تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در شورای فرهنگ عمومی استان نیز باید با جدیت دنبال شود.

«و ءاخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین»

آدرس موسسه: فارس – استهبان – دهستان خیر – روستای ماهفرخان – ساختمان مرکزی موسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا (سلام الله علیها)

تلفن: ۰۷۱۵۳۲۸۴۰۷۶ و ۰۷۱۵۳۲۸۵۱۸۴ روابط عمومی: ۰۹۱۷۳۳۹۷۹۸۳ و ۰۹۱۷۲۱۴۳۳۵۷

مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا (س) با هدف ترویج فرهنگ قرآن و اهل بیت (ع) در سطح جامعه و به خصوص مناطق محروم فعالیت‌های خود را از سال ۱۳۷۵ با همت جمعی از روحانیون دهستان خیر از توابع استهبان فارس آغاز کرد. اکنون پس از ۲۰ سال تلاش، با تأسیس بیش از ۱۶۵ شعبه در۱۲ استان کشور و راه اندازی مدارس شبانه روزی حفظ قرآن کریم به یکی از مؤسسات مطرح قرآنی در سطح کشور تبدیل شده است. اما سؤالی وجود دارد که مؤسسه از ابتدای تأسیس با آن روبرو بوده است:
چرا بیت الاحزان؟
شاید اولین سؤالی که با شنیدن نام مؤسسه بیت الاحزان حضرت زهرا(س) به طور طبیعی در ذهن هر فردی شکل می‌گیرد این باشد که «چرا بیت الاحزان؟» اصلاً چه دلیلی دارد که از بین انواع اسامی زیبا و نشاط آور نامی به ظاهر حزن آور انتخاب گردیده است؟ در پاسخ به این پرسش ابتدا نگاهی خواهیم داشت به حوادث صدر اسلام و سپس تاریخچه و چگونگی شکل گیری بیت الاحزان را مختصری مرور خواهیم کرد و در نهایت پاسخ‌هایی به این سؤال رایج ارائه خواهد شد.
مقابله حضرت زهرا (س) با انحرافات صدر اسلام
بعد از رحلت حضرت رسول اکرم (ص) انحرافی در جامعه اسلامی شکل گرفت. در این بین تمامی تلاش امیرالمؤمنین (ع) و حضرت زهرا (س) بر این بود تا با اصلاح این انحراف، مسیر جامعه را به مسیر اصیل پیامبر گرامی اسلام (ص) برگردانند. اولین قدم در این راه عدم بیعت حضرت امیر المؤمنین (ع) با خلیفه دست نشانده بود تا جایی که جهت بیعت گرفتن از ایشان به زور متوسل شدند. گام بعدی در دفاع از حریم ولایت توسط حضرت زهرا(س) برداشته شد و ایشان با مراجعه به منزل مهاجرین و انصار بیعتشان در روز غدیر با حضرت علی (ع) را یادآوری می‌کردند. حضرت صدیقه طاهره (س) در اقدامی دیگر در حالی که در بستر بیماری بودند با برخورد قهرآمیز با خلفا و با یادآوری حدیث پیامبر(ص) _ هرکس فاطمه(س) را بیازارد مرا آزرده است و هرکس مرا بیازارد خدا را آزرده است_ نارضایتی خود را از وضع موجود اعلام و مبارزه‌ای خاموش را در اثبات حقانیت حضرت امیر المؤمنین (ع) ترتیب دادند.
اما شاید شاخص‌ترین روش مبارزه حضرت، گریه‌ و شیون ایشان در فراق رسول گرامی اسلام بود که سرآغاز تشکیل بیت الاحزان شد.
بیت الاحزان کجاست و چرا بدین نام خوانده می‌شود؟
مهمترین و معروفترین مصداق «بیت الاحزان» مکان یا مسجدی است در قبرستان بقیع مدینه، در جانب جنوبی قبر عباس بن عبدالمطلب که «بیت الحزن» نیز نامیده شده است . مطابق برخی گزارش‌ها پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) (سال ۱۱) و به دنبال تألّمات شدید روحی حضرت فاطمه (س) و نارضایتی از وضع موجود، امام علی (ع) مکانی را در قبرستان بقیع در ورودی مدینه برای ایشان ساختند تا در آن به عزاداری در ماتم و فراق پدر خود بنشینند. این مکان «بیت الاحزان» نامیده شد. ایشان روزها با دو فرزند خود حسنین (ع) به بیت الاحزان می‌رفتند و هنگام غروب امیرالمؤمنین(ع) ایشان را به خانه برمی‌گرداندند؛ پس از گذشت بیست و هفت روز از رحلت پدرشان، بر اثر شدت بیماری دیگر نتوانستند بدانجا بروند منابع عامه نیز به این مکان در بقیع اشاره کرده‌اند (مجلسی ، ج ۴۳، ص ۱۷۷ـ ۱۷۸؛ سپهر، ج ۴، ص ۷۱؛ مقرّم ، ص ۹۷). همچنین به اقامت حضرت فاطمه (س) پس از وفات پدرشان در بیت الاحزان واقع در بقیع تصریح شده است گذشته از این، احتمال دارد که قبر حضرت فاطمه(س) در بیت الاحزان باشد، بیت الاحزان را پس از مسجدالنبی و قبرستان بقیع سومین مکان محتمل دفن ایشان ذکر کرده‌اند (خلیلی ، ص ۲۸۴ـ۲۸۵؛ سخاوی ، ج ۱، ص ۴۱).
هدف از شکل گیری بیت الاحزان چه بود؟
یکی از مهم ترین اهداف این اقدام حضرت (س) را می‌توان جلوگیری از فراموشی این انحراف تاریخی و غصب جایگاه ولایت حضرت امیر المؤمنین (ع) در اذهان حقیقت جوی مسلمانان طول تاریخ عنوان کرد. در واقع اولین سؤالی که ذهن هر زائر مسلمانی را در بازدید از بقیع به خود جلب می‌کند این خواهد بود که قبر دختر پیامبر گرامی اسلام کجاست؟ و پس از آن ذهن‌ها متوجه تنها یادگار آن حضرت یعنی بیت الاحزان خواهد شد و با کاوش در زمینه شکل گیری این مکان، به تدریج زمینه تصحیح تفکرات و رویه‌های ناصحیح منجر به این امر فراهم خواهد شد. اما چه شد که این امر محقق نشد؟
یوم الهدم و پاک کردن صورت مسئله
در هشتم شوال سال ۱۳۴۴ هجری قمری پس از اشغال مکه، وهابیان به سرکردگی عبدالعزیز بن سعود روی به مدینه آوردند و پس از محاصره و جنگ با مدافعان شهر، سرانجام آن را اشغال نموده، مأمورین عثمانی را بیرون کردند و به تخریب بنای بیت الاحزان، قبور ائمه بقیع و دیگر قبور پرداختند. ضریح فولادی ائمه بقیع را که در اصفهان ساخته شده بود و روی قبور حضرات معصومین امام مجتبی ، امام سجاد ، امام باقر و امام صادق (ع) قرار داشت را از جا در آورده و بردند.
این قطره‌ای کوچک از مرداب اعتقادات و عملکرد وهابیان در طول این سالیان است. در طول این دوران دانشمندان زیادی چه شیعه و چه سنی به نقد عقاید وهابیت دست زده‌اند و به شبهات گوناگون آنان پاسخ داده‌اند. یکی از شبهات آنان مسأله‌ی بناء بر قبور است. آن‌ها ساختن بنا اعم از مسجد یا غیر آن را بر قبر حرام می‌دانند. اما این شبهه مانند عقاید آن‌ها پوچ و بی پشتوانه است. نخست آنکه: این شبهه‌ی آنان را صریح آیه‌ی ۲۱ سوره کهف دفع می‌نماید، جایی که درخصوص ماجرای اصحاب کهف از قول مومنانی که می‌خواستند یاد اصحاب کهف را گرامی دارند می فرماید: «لَنَتَّخِذَنَّ عَلَیْهِم مَّسْجِدًا» (بی تردید بر روی قبور آنان مسجدی بنا می‌کنیم) پس بنای قبر از نظر قرآن اشکالی ندارد دوم آنکه: قرآن کریم در آیهٴ ۸۴ سوره توبه خطاب به پیامبر در مورد منافقین می‌فرماید: «وَلاَ تُصَلِّ عَلَی أَحَدٍ مِنْهُم مَاتَ أَبَداً وَلاَتَقُمْ عَلَی قَبْرِهِ» (نه نماز میت که واجب است برای اینها رواست، نه طلب مغفرت که مستحب است برای اینها سزاست چراکه آنها به خدا و رسولش کافر شدند و با همان حالت کفر مردند). از این بیان که خداوند به پیغمبر (ص) فرمود بر جنازهٴ منافق نماز نخوان معلوم می‌شود که کار رسمی پیغمبر این بود که بر جنازهٴ مؤمنین نماز می‌خواندند، و از اینکه فرمود بر قبر این‌ها طلب مغفرت نکن، آنجا اقامه نکن و نایست معلوم می‌شود نسبت به مؤمنین این کار را می‌کردند و روا بود. بنابراین اگر کسی از وهابیت و دیگران نقدی بکنند که نسبت به قبر، زیارت قبور و دعا برای آنها مشکل دارد این مطابق با قرآن کریم نیست بلکه صریحاً مخالف قرآن کریم است و به بیانی می‌توان گفت با این استدلال‌های پوچ قصد دور کردن اذهان از علت شکل گیری بنای بیت الاحزان و انحراف تاریخی را داشته‌اند.
به راستی قومی که در تاریخ نه چندان طولانی خود، چنان که از زبان مورخین خودشان شنیدیم قرآن‌ها را در خیابان‌ها لگد مال ساختند و در قتل عام پیروان علی علیه السلام و سایر خلفا فرقی نگذاشتند و مجد خود را در غارت و قتل جستجو می‌کردند، شایستگی این را دارند که مخاطب یک استدلال قرآنی و یا حتی تاریخی قرار گیرند؟!
حال می‌توانیم به سؤالی که در ابتدای این نوشتار مطرح شد این گونه پاسخ گوییم:
چرا بیت الاحزان؟
ما با حضرت زهرا(س) پیمان بسته‌ایم تاجایی که درتوانمان است به یاد بیت الاحزان آن حضرت بیت الاحزان‌های بیشماری درسراسر دنیا بنا کنیم و قرآن را از این خانه ولایت گسترش دهیم، تا هم این نام فراموش شده را احیا کنیم – که در درون خود مفاهیم تولی و تبری را توأمان گنجانده است_ همچنین پیوند بین دو یادگار پیامبر (قرآن و عترت) را بیش از پیش محقق سازیم. به امید روزی که با ظهور مهدی فاطمه (عج) بیت الاحزان به بیت السرور و بیت الانوارحضرت زهرا (س) تبدیل شود.
حزن ممدوح، حزن مذموم
بسیاری در نام‌گذاری واژه «بیت الاحزان» خرده می‌گیرند که حزن و اندوه بار منفی دارد و چیز مذمومی است. اما در روایات ائمه حزن به طور مطلق مذموم نیست و در واقع دو نوع حزن ممدوح و مذموم داریم که مراد این نام گذاری حزن ممدوح بوده است.
مثلاً در روایاتی از امام صادق و امام علی (ع) در بیان صفات شیعیان نقل شده است که «یفرحون بفرحنا و یحزنون لحزننا» یعنی در شادی ما شاد و در اندوه ما اندوهناک هستند. مصداق این امر در ماه محرم و صفر بیشتر قابل لمس است. جایی که در مجالس عزای حضرت سید الشهدا(ع) شاهد نوعی احساس نشاط معنوی پس از گریه و عزاداری در رثای آن حضرت هستیم که بیانگر نوعی حزن ممدوح است.