حجت الاسلام میثم ساکی نوری زاده:
حجت الاسلام میثم ساکی نوری زاده مسئول مؤسسه بیت الاحزان شهرستان دزفول و برگزار کننده طرح ملی رحله در این شهر جزئیاتی از طرح را شرح داد

طرح ملی رحله حفظ اجزاء قرآن کریم در مراکز شبانه روزی ویژه نوجوانان و جوانان ۱۴ تا ۲۲ ساله است که مؤسسه بیت الاحزان به مدت ۵۰ روز در تابستان هر سال اجرا می‌کند. دوره دهم این طرح ملی در تابستان ۱۴۰۳ با حضور ۳۵ مرکز  اجرا خواهد شد که ثبت نام آن از ابتدای اردیبهشت ماه آغاز شده است و تا پایان خردادماه ادامه خواهد داشت.

پایگاه اطلاع رسانی بیت الاحزان به منظور آشنایی با مراکز برگزار کننده طرح، اقدام به گفتگو با مدیران این مراکز نموده است که به مرور منتشر خواهد شد.

در مطلب پیش رو گفت و گویی با حجت الاسلام میثم ساکی نوری زاده مسئول مؤسسه بیت الاحزان شهرستان دزفول و برگزار کننده طرح ملی رحله در این شهر انجام داده ایم که تقدیم حضورتان می‌شود:

لطفاً در خصوص طرح رحله شهرستان دزفول توضیحاتی ارائه دهید.

الحمدلله امسال نیز با توجهات حضرت زهرا سلام الله علیها ، مانند سال های گذشته ، استان خوزستان با ظرفیتی بالا در زمینه طرح های قرآنی تابستانه ، شروع به فعالیت کرده و تقریبا بیشترین آمار مراکز فعال طرح ملی رحله در کشور را به خود اختصاص داده است.
ان شاالله در استان ما این دوره‌ی پنجاه روزه شبانه روزی با محوریت حفظ سه جزء از قرآن کریم به همراه ترجمه ، مفاهیم ، تجوید و برنامه های متنوع تفریحی و ورزشی و تربیتی ، از هشتم تیرماه همزمان با سراسر کشور آغاز می‌شود .

 

امسال در چه شهرهایی در استان خوزستان طرح ملی رحله برگزار می‌شود؟

در استان خوزستان هشت شهرِ اهواز ، امیدیه ، باغملک ، بهبهان ، دزفول ، شادگان ، شوشتر و هویزه میزبانی این طرح ملی و فاخر را به عهده گرفته اند.

 

چه برنامه‌‎های دیگری غیر از طرح ملی رحله در دست اقدام دارید؟

تمرکز طرح های قرآنی(خصوصا طرح های تخصصی) در کشور و به خصوص استان خوزستان در این چندساله ، بیشتر بر روی برادران مشتاق و علاقه مند به حفظ قرآن بوده که ان شاء الله بناداریم با یک برنامه ریزی منسجم و یک هم افزایی علمی و عملی و با پشتیبانی مسئولین و ارگان های دغدغه مند و مرتبط ، مراکز تخصصی حفظ خواهران را نیز در دزفول فعال کنیم ، چرا که در کنار تقاضای خواهران گرامی ، یک ظرفیت بسیار عظیم نخبگانی و تاثیرگذار در این قشر وجود دارد که حقیقتاً توانایی تحول و شکوفایی قرآنی در سطح استان و حتی کشور را دارند.

امید است با توجهات ویژه حضرت زهرا سلام الله علیها، ثقل اکبر(قرآن کریم) در عصر کنونی مورد توجه و تکریم اقشار و ارگان‌های مختلف قرار بگیرد و در تعظیم چنین شعائری، جایگاه رفیع و حقیقی آن شناخته شود و به فرامین حیات بخش آن عمل شود.

 

هدف گذاری اصلی شما در مسائل قرآنی چیست و چه راهکارهایی را برای رسیدن به این اهداف پیگیری می‌کنید؟

طرح ها و برنامه ها و مسابقات مختلفی در زمینه حفظ ، قرائت و مسائل مختلف قرآنی همچون برنامه تلویزیونی محفل ، مسابقات کشوری بسیج ، مسابقات بین المللی اوقاف و طرح های فاخری همچون مدارس حفظ همراه با تحصیل و یا دوره های حفظ موضوعی و طرح های مجازی و مدارس تخصصی حفظ و…. در کشور برگزار می‌شوند که بستر ساز جذب و علاقه مندی اقشار مختلف مردم به قرآن و مسائل آن شده اند و ثمرات فراوانی در جهت توسعه فعالیت های قرآنی داشته اند ولی این مسائل در کنار ضرورت بر ادامه و تقویت آن ها هنوز با آن هدفی که مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۰ در زمینه قرآنی برای کشور عزیزمان بیان فرمودند[۱] و بعد از آن در سال ۱۴۰۱ باز تاکید نمودند و برای رسیدن به آن بر ورود نوجوانان در عرصه حفظ تکیه کردند [۲] فاصله دارند و باید با یک همت جمعی و بسیج همگانی در سراسر کشور زمینه را برای نوجوانان و جوانان مستعد فراهم و جذاب سازی کنیم تا موضوع حفظ قرآن از حالت حداقلی به یک گفتمان عمومی و پذیرش همگانی تبدیل شود. طرح ملی رحله یکی از بهترین بسترسازان این وادی است که به فراخور برنامه های تفریحی و فضای شاد و پر طراوتی که دارد زمینه ای برای حرکت نوجوانان و جوانان برای ورود به ماجرای حفظ کل را فراهم می‌کند . یکی از با ارزش‌ترین مسائلی که ارگان های فرهنگی و قرآنی و همچنین خیراندیشان گرامی می‌توانند در آن نقش آفرینی کنند تقویت چنین طرح هایی است که به صورت مستقیم و زیربنایی تامین کننده هدف قرآنی کشور(ده ملیون حافظ قرآن) هستند ان شاءالله.


۱. ان‌شاءاللَّه ما باید ده میلیون نفر حافظ قرآن داشته باشیم (بیانات در دیدار قاریان و حافظان و اساتید قرآنی/ ۱۳۹۰/۰۵/۱۱) ⇱

۲- اگر بخواهید آن ده میلیون را تأمین بکنید، راهش این است که نوجوان‌های ما وارد وادی قرآن بشوند؛ نوجوان که وارد شد حفظ آسان میشود ( بیانات در محفل انس با قرآن کریم/ ۱۴۰۱/۰۱/۱۴ ) ⇱

اشتراک در
اطلاع از
1 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات

سلام خدا قوت
ان شاءالله به یاری امام عصر و همت دوست عزیزمان آقای ساکی نوری زاده، مسئول روابط بین الملل طرح ملی رحله را در کشورهای دیگر هم اجرا کنیم.