حجت الاسلام علی اکبر شاهسونی مدیر مراکز شبانه روزی حفظ یکساله قرآن کریم بیت الاحزان از آغاز نام نویسی بیست و یکمین دوره این مراکز از اول اردیبهشت ماه خبر داد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا (سلام الله علیها)، حجت الاسلام علی اکبر شاهسونی مدیر مراکز شبانه روزی حفظ یکساله قرآن کریم بیت الاحزان از آغاز نام نویسی بیست و یکمین دوره این مراکز از اول اردیبهشت ماه خبر داد.

وی با ارائه گزارشی از برگزاری بیستمین دوره در سال گذشته گفت: سال گذشته به دلیل شرایط کرونا، دوره آزمایشی این مراکز را به صورت مجازی برگزار کردیم و در نهایت از ۳۰۰ نفر ثبت نام کننده، ۸۵ نفر به دوره اصلی این مراکز راه پیدا کردند. به دلیل کاهش مشارکت در طرح و محدودیت های بهداشتی که با آن مواجه بودیم، تعداد مراکز برگزار کننده را به ۴ مرکز کاهش دادیم و در حال حاضر قرآن آموزان این چهار مرکز حافظ ۲۰ جزء قرآن کریم می باشند.

ابتدای اردیبهشت ماه آغاز نام نویسی مراکز شبانه روزی

این حافظ قرآن کریم با اشاره به عزم مؤسسه بیت الاحزان بر برگزاری دوره جدید طرح در سال جاری گفت: ان شاء الله از ابتدای اردیبهشت ماه نام نویسی در مراکز شبانه روزی حفظ یکساله کل قرآن کریم از طریق پایگاه اطلاع رسانی مؤسسه به نشانی beytolahzan.ir آغاز خواهد شد که تا پایان اردیبهشت ادامه دارد. پس از پایان ثبت نام مصاحبه های تلفنی و حضوری تخصصی در نیمه دوم خرداد از داوطلبان به عمل می‌آید و افرادی که معیارهای لازم مصاحبه های تخصصی را داشته باشند به دوره آزمایشی حدوداً چهل روزه این مراکز که از اواخر تیر آغاز می شود راه می‌یابند و از این بین نفرات برتر مجوز ورود به دوره یکساله را پیدا می‌کنند.

علی اکبر شاهسونی در توضیح شرایط اولیه شرکت در دوره گفت: داشتن سن ۱۴ تا ۲۲ سال (به جز یکی از مراکز که تا ۲۴ سال هم پذیرش می کند)، برخورداری از سلامت کامل جسمی و روحی، تسلط بر روخوانی و روانخوانی قرآن کریم، عدم تأهل و عدم اشتغال به تحصیل در طول دوره شرایط اولیه حضور در این دوره است و قادر به پذیرش عزیزانی که از این شرایط برخوردار نیستند نمی باشیم. البته دانش آموزان، دانشجویان و طلاب با توجه به قوانین موجود وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و حوزه های علمیه می‌توانند یک سال مرخصی تحصیلی بگیرند و در این دوره حاضر شوند اما مشمولان نظام وظیفه در صورت حضور در این مرکز مشمول مرخصی تحصیلی نمی‌شوند.

مدیر مراکز شبانه روزی بیت الاحزان گفت: تاکنون حضور مرکز شبانه روزی امام حسن مجتبی (ع) واقع در روستای لای خرمی استهبان، ثامن الحجج(ع) مشهد، امام رضا (ع) بیرجند، آل یاسین(ع) شیراز، امیر المؤمنین (ع) صحرارود فسا، حضرت زهرا(س) بروجرد و مرکز شبانه روزی حضرت زینب کبری(س) واقع در نی ریز (ویژه خواهران) در دوره جدید قطعی شده است و در خصوص حضور یا عدم حضور سایر مراکز در چند روز آینده تصمیم گیری خواهد شد.

وی با ابراز امیدواری در خصوص استقبال بیشتر از این طرح نسبت به سال گذشته، به وعده مسئولین در خصوص آغاز واکسیناسیون سراسری کرونا از خردادماه اشاره کرد و افزود: در صورت فراهم بودن شرایط بهداشتی آمادگی داریم تا تمامی مراحل دوره را به صورت حضوری برگزار کنیم ولی چنانچه شرایط مهیا نباشد ممکن است دوره آزمایشی را همانند سال قبل به صورت مجازی برگزار نماییم.

رعایت کامل شیوه نامه‌های بهداشتی

این حافظ قرآن کریم با اشاره به نگرانی هایی که ممکن است به دلیل ویروس کرونا در بین خانواده های قرآن آموزان وجود داشه باشد افزود: شیوه نامه های بهداشتی در این مراکز به طور کامل رعایت می شود و به عنوان مثال از تمامی قرآن آموزان حاضر در مراکز شبانه روزی در بدو ورود تست کرونا گرفته شده است. علاوه بر این با وجود قرنطینه کامل مرکز، هر یک یا دو نفر از قرآن آموزان در اتاقی جدا مستقر هستند، نمازهای جماعت در فضای باز برگزار می‌گردد، قرآن آموزان مجاز به تردد به خارج از مراکز برگزاری نیستند و اساتید و کارکنان خدماتی که در مراکز مستقر نیستند نیز موظف به رعایت کامل شیوه نامه های بهداشتی هستند. بنابراین داوطلبان می توانند بدون هیچ گونه نگرانی در این طرح حضور یابند.

حجت الاسلام شاهسونی با اشاره به این که تمامی برنامه های مراکز شبانه روزی حفظ قرآن منظم و بر اساس برنامه ریزی‌های دقیق از پیش تعیین شده است در تشریح برنامه روزانه این مراکز گفت: چند دقیقه قبل از اذان تمامی قرآن آموزان را بیدار می کنیم و نماز جماعت صبح برگزار می‌شود. پس از آن برنامه صبحگاه مشترک، صبحانه و سپس مباحثه حفظ جدید برگزار می‌شود. برنامه های صبح با حضور در کلاس تحویل حفظ، کلاس تحویل محفوظات گذشته، کلاس تجوید و خواب قیلوله ادامه پیدا می‌کند و پس از آن نماز جماعت ظهر برگزار می‌شود. پس از صرف ناهار و استراحت کلاس‌های نوبت عصر با استماع آیات قرآن کریم آغاز می‌شود و در ادامه برنامه‌های مطالعه و مباحثه، کلاس تفسیر و ورزش برگزار می‌گردد.پس از برقراری نماز جماعت مغرب و عشاء و صرف شام نیز زمانی برای مطالعه و مباحثه در نظر گرفته شده است و ساعت ۱۰ شب نیز خاموشی و زمان خواب است.

مدیر مراکز شبانه روزی بیت الاحزان برنامه‌های این مراکز را محدود به حفظ و مرور قرآن ندانست و افزود: برگزاری درس اخلاق به صورت دوره‌ای با حضور اساتید برتر حوزه علمیه قم و بهره مندی از علمای شهرستان محل برگزاری، برنامه هفتگی سالن ورزشی، هیئت هفتگی، برگزاری مراسمات ملی و مذهبی، برنامه‌های هفتگی و منظم قرائت ادعیه و توسل به اهل بیت(ع)، اردوی ماهانه داخل استانی و اردوی سالانه قم و مشهد از دیگر برنامه‌های این مراکز شبانه روزی است که موجب ایجاد روحیه نشاط و شادابی و جلوگیری از کسالت و خستگی در قرآن آموزان می‌گردد.

مراکز شبانه روزی موجب گسترش فرهنگ قرآن در کشور

وی با اشاره به برکاتی که این مراکز تاکنون داشته است به تربیت حافظانی که در سطح کشوری و بین المللی مقام‌های نخست و یا اقدامات چشمگیر داشته اند اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال مجتبی فرد فانی نفر اول مسابقات بین المللی تهران، نوید رزمجو رتبه ممتاز مسابقات کشوری اوقاف، سعید شاهرخی و مجتبی علیرضالو رتبه عالی مسابقات کشوری اوقاف و نماینده ایران در مسابقات بین المللی از تربیت یافتگان مراکز شبانه روزی حفظ یکساله بیت الاحزان بوده اند. علاوه بر این افرادی مانند حجت الاسلام هادی سیاری دبیر طرح ملی رحله، محسن قیصری مدیر چندین مرکز شبانه روزی، محمد مروج کاشانی مدیر بیت الاحزان استان خراسان رضوی، حجت الاسلام سعید بصیری امام جمعه موقت و مدیر مؤسسه فاطمیون گراش، صالح حیدری مقدم مدیر مؤسسه دارالتحفیظ الهادی جهرم، صالح محبی معاون آموزشی مرکز مدیریت و مدیر مرکز شبانه روزی امیرالمؤمنین(ع) صحرارود از جمله حافظانی بوده اند که پس از حفظ در این مراکز خود شروع کننده فعالیت های قرآنی چشمگیری در سطح کشور بوده‌اند.

این حافظ قرآن کریم در توضیح مزایای منحصر به فرد روش حفظ یکساله قرآن کریم نسبت به سایر روش‌ها گفت: یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این دوره، کوتاه مدت بودن آن است؛ از آنجایی که برخی روش های طولانی مدت حفظ ممکن است به مرور باعث کاهش انگیزه حافظ قرآن گردد اما در روش یکساله، علاوه بر صرفه جویی قابل توجه در وقت حافظ، انگیزه او را نیز تا پایان دوره حفظ می‌کند. شبانه روزی بودن دوره نیز کمک می‌کند تا حافظان با دوری از حواس پرتی های معمول زندگی، تمرکز کاملی بر حفظ خود داشته باشند و حفظ قوی تری را تجربه نمایند.

وی در خصوص تسلط حافظان خروجی این مراکز گفت: با توجه به یکساله بودن این دوره، نیاز است که حافظان حداقل به مدت یک سال دیگر نسبت به مرور روزانه ۲ تا ۳ جزء از محفوظات اهتمام داشته باشند تا محفوظات خود را تثبیت نمایند. پس از آن نیز مانند سایر روش‌های حفظ، برنامه مرور روزانه بسیار مهم است و این گونه نیست که پس از پایان دوره حفظ و بدون مرور کافی توقع تسلط کامل بر محفوظات داشته باشیم.

حضور بیش از ۱۰۰ قرآن آموز خارجی در مؤسسه بیت الاحزان جهت حفظ قرآن

حجت الاسلام علی اکبر شاهسونی با اشاره به گزینش دقیقی که در بدو ورود به این مراکز صورت می‌گیرد خاطر نشان کرد: به علاقمندان توصیه می کنیم جهت ورود به مراکز شبانه روزی حفظ یکساله کل قرآن کریم حتماً روخوانی و روانخوانی خود را تقویت نمایند و حتی در صورت امکان تجوید سطح یک را هم گذرانده باشند چرا که در صورت عدم تسلط کافی به روخوانی و روانخوانی قرآن کریم احتمال پذیرفته شدن در مصاحبه تخصصی بسیار کم خواهد بود. وی ادامه داد: پس از مصاحبه در دوره آزمایشی نیز عملکرد قرآن آموزان مورد ارزیابی دقیق قرار می‌گیرد و قرآن آموزانی که عملکرد مناسبی از لحاظ استعداد، پشتکار و انضباط داشته باشند مجوز ورود به دوره یکساله را دریافت خواهند کرد و حتی در دوره یکساله نیز عملکرد قرآن آموزان به صورت مستمر مورد رصد قرار می‌گیرد و بسته به استعداد و توان هر یک از حافظان، برنامه حفظ مختص به او داده خواهد شد.

مدیر مراکز شبانه روزی بیت الاحزان حضور در این مراکز را مختص به ایرانی‌ها ندانست و گفت: علاوه بر حضور قرآن آموزانی از سراسر کشور، در سال‌های گذشته شاهد حضور بیش از ۱۰۰ قرآن آموز از کشورهای عراق، لبنان، نیجریه، افغانستان، چین، بنگلادش، عربستان، ایالات متحده آمریکا، پاکستان، هندوستان، کویت، اندونزی و جمهوری آذربایجان در این مراکز بوده‌ایم که برخی در کشور خود زمینه ساز راه اندازی فعالیت‌های قرآنی بوده‌اند.

وی شهریه ماهانه دوره را بسته به محل قرار گیری مرکز بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت، البته این مبلغ تنها بخش کوچکی از هزینه‌های این مراکز را پوشش می‌دهد و با توجه به عدم تخصیص هزینه قابل ملاحظه‌ای از سوی نهادهای قرآنی و فرهنگی کشور، بار اصلی تأمین مالی این مراکز بر دوش مردم و خیراندیشان است. لذا از تمامی خیر اندیشانی که توانایی کمک به این مراکز (چه به صورت نقدی و چه کالایی و خدماتی) دارند دعوت می کنیم در ثواب تربیت حافظان قرآن کریم سهیم باشند.

شماره حساب : ۰۱۱۰۸۷۸۸۹۸۰۰۵ بانک ملی به نام مدرسه حفظ قرآن بیت الاحزان

شماره کارت: ۶۰۳۷۹۹۱۸۹۹۸۹۷۱۷۱

ثبت نام

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات