با توجه به مردمی بودن و عدم بهره مندی از پشتیبانی های رایج مستمر دولتی، مؤسسه بیت الاحزان حضرت زهرا (سلام الله علیها) از بدو تأسیس با مشکلات مالی، مکانی و کمبودها مواجه بوده است و بنای خود را برحمایت از طرح های خلاقانه و ایده های نو جهت پیشرفت قرار داده است.

 

امروزه در اکثر سازمان ها برای نهادینه سازی فرهنگ پیشرفت و توسعه کارآفرینی سازمانی توجه به خلاقیت و نوآوری، امری ضروری است. خلاقیت همواره مفهومی گسترده و پیچیده بوده است که تقریباً در همه سطوح زندگی روزانه از جمله در قلمروهای پرورشی، فرهنگی، علمی و همچنین اقتصاد و شغل ما نفوذ کرده است. نوآوری را می توان انگیزه توسعه سازمانی دانست. بخصوص در محیط پویا و پیچیده امروز، یک سازمان بدون نوآوری به احتمال خیلی زیاد دچار رکود می شود بنابراین استمرار نوآوری کلیدی برای پیشرفت دائمی است.

هسته اصلی نوآوری بر ایده ها متمرکز است. همه سازمان ها برای بقا نیازمند ایده های نو و اثرگذار هستند. این گونه ایده ها همچون روحی در کالبد سازمان دمیده می‌شود و آن را از نیستی و فنا نجات می‌دهد.

با توجه به مردمی بودن و وابستگی مالی اکثر مؤسسات قرآنی کشور به بودجه های دولتی، با تغییر سیاست های دولت ها، فعالیت های این گونه مؤسسات همواره با نوسان بسیار و در بسیاری موارد با تعطیلی مؤسسات قرآنی همراه بوده است. مؤسسه بیت الاحزان حضرت زهرا (سلام الله علیها) از بدو تأسیس جهت پیشگیری از این گونه مشکلات و تأثیر منفی وابستگی به کمک های دولتی، با سیاست گذاری اسقلال محور، بنای خود را بر خودکفایی مالی و اقتصادی از طریق اجرای برخی ایده های اقتصادی قرار داده است و همواره از طرح های خلاقانه و ایده های نو جهت پیشرفت استقبال کرده است.

در بخش درآمد زایی و فعالیت‌های اقتصادی با توجه به مشکلات مطرح شده از آغاز فعالیت‌ها اقداماتی نظیر راه اندازی کارگاه تولیدی پوشاک، جذب موقوفات قرآنی، راه اندازی کاروان های سیاحتی زیارتی مشهد مقدس و توزیع صندوق های هدایا و نذورات (برگرفته از ایده صندوق صدقات کمیته امداد) منجر به پویایی اقتصادی و گسترش فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی شده است.

از سوی دیگر در بخش فعالیت های آموزشی، ایده راه اندازی مراکز شبانه روزی حفظ تخصصی کل قرآن کریم در یک سال، تربیت فعالان قرآنی و اعزام سفیر (معلم مهاجر) قرآنی به مناطق محروم، طرح های شبانه روزی حفظ تخصصی تابستانه، راه اندازی حوزه علمیه قرآن محور (حفظ دوساله کل قرآن کریم همراه با دروس حوزوی) و … که همگی برای اولین بار در سطح کشور توسط بیت الاحزان اجرایی شد نمونه هایی از بهره گیری این مؤسسه از ایده های نو و اثربخش در طول ۲۱ سال فعالیت قرآنی فرهنگی خود است. به گونه ای که بسیاری از صاحبان اندیشه همین ایده های دست اول را عامل تبدیل بیت الاحزان از مؤسسه ای کوچک در یک روستای دور افتاده به مؤسسه ای مطرح و فعال در سطح ملی می دانند.

از آنجایی که یکی از راه های ضروری ظهور نوآوری، به وجود آوردن فضای محرک خلاقیت است، مدیریت باید همیشه آماده شنیدن ایده های جدید از هرکس در مؤسسه باشد. در واقع مؤسسه باید در جستجوی این گونه فکرها باشد و تنها منتظر ارائه اندیشه جدید نماند. بر همین اساس بر آن شدیم تا فراخوان ارائه ایده و پیشنهاد به منظور تقویت فعالیت‌های آموزش قرآن و راهکارهای خلاقانه درآمدزایی در مؤسسه بیت الاحزان را برگزار نماییم.

همچنین در راستای تأکیدات مقام معظم رهبری به انجام کار تشکیلاتی در امور فرهنگی کشور، مدیران مؤسسه بر این باورند که جذب ایده های فعال و اثربخش کمک شایانی به تشکیلاتی شدن فعالیت های مؤسسه داشته و خواهد داشت.

صاحبان طرح می توانند ایده پیشنهای خود را فقط در قالب فرمت ارائه شده ذیل حداکثر تا ۲۳ آبان ماه به آدرس ایمیل مؤسسه به نشانی beytolahzan92@gmail.com و یا اکانت تلگرام ravabet_beyt@ ارسال نمایند.

جهت دریافت فرم ثبت ایده بر روی این لینک کلیک نموده و پس از دانلود، نسبت به تکمیل آن در قالب فایل ورد (word) دریافتی اقدام نمایید.

در صورت ارسال در قالب های دیگر به جز قالب فوق (مانند پرینت و نوشتن دستی و …)، ایده پیشنهادی پذیرفته نخواهد شد.

ایده‌های ارسالی با ذکر نام و مشخصات صاحب ایده در گروه تلگرامی زیر قرار داده شده و با حضور علاقمندان و صاحب نظران مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرند لذا به صاحبان ایده توصیه می‌شود حتماً به این گروه بپیوندند و از ایده های خود دفاع نمایند:

با کلیک بر روی این لینک به گروه تلگرامی فراخوان ایده مؤسسه بیت الاحزان بپیوندید.

شایان ذکر است همزمان با برگزاری جلسه هم اندیشی کارآفرینان برتر و صاحبان اندیشه جهت ارتقاء و توسعه فعالیت‌های بیت الاحزان که ان‌شاءالله در نیمه اول آذر ماه سال جاری توسط بیت الاحزان برگزار می‌گردد، به صاحبان ایده های برتر، زیارت ۵ روزه اما رضا (ع) در مشهد مقدس (سوئیت آپارتمان یاس نبی (ع) نزدیک حرم) به رسم یادبود اهدا خواهد شد.

 جهت آشنایی با فعالیت های بیت الاحزان کلیک کنید

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات