دختری روستایی است که از کودکی علاقه زیادی به حفظ قرآن کریم نشان می‌دهد. معلم قرآن روستا که پشتکار و استعداد او را می‌بیند به او توصیه می‌کند حفظ تخصصی خود را در شهر آغاز کند. پدرش کارگری ساده است اما وسیله رفت و آمد روزانه او از روستا به شهر را فراهم می‌کند. در سن 12 سالگی در کنار تحصیل 8 ماهه حافظ کل قرآن می‌شود. اما این تازه آغاز راه قرآنی اوست. به تلاش خود ادامه می‌دهد تا در سن 15 سالگی موفق به دریافت لیسانس علوم قرآن و حدیث می‌شود، در حالی که همزمان در رشته ریاضی فیزیک هم در دوره متوسطه تحصیل می‌کند. اما او اهداف بزرگتری در سر دارد.

دختری روستایی است که از کودکی علاقه زیادی به حفظ قرآن کریم نشان می‌دهد. معلم قرآن روستا که پشتکار و استعداد او را می‌بیند به او توصیه می‌کند حفظ تخصصی خود را در شهر آغاز کند. پدرش کارگری ساده است اما وسیله رفت و آمد روزانه او از روستا به شهر را فراهم می‌کند. در سن ۱۲ سالگی در کنار تحصیل ۸ ماهه حافظ کل قرآن می‌شود. اما این تازه آغاز راه قرآنی اوست. به تلاش خود ادامه می‌دهد تا در سن ۱۵ سالگی موفق به دریافت لیسانس علوم قرآن و حدیث می‌شود، در حالی که همزمان در رشته ریاضی فیزیک هم در دوره متوسطه تحصیل می‌کند. اما او اهداف بزرگتری در سر دارد. گفت‌وگوی پایگاه اطلاع رسانی بیت الاحزان با خانم زهرا طالبی را ملاحظه نمایید:

لطفاً خود را معرفی کنید.

زهرا طالبی طالب بیگی هستم ۱۵ ساله متولد و ساکن روستای طالب بیگی از توابع شهرستان سروستان.

در مورد نحوه آشنایی و علاقه‌مندی خود به قرآن توضیح دهید.

از کودکی در کلاس قرآن روستا شرکت می‌کردم و جزء ۳۰ را توانستم حفظ کنم ولی از سال پنجم دبستان که با مؤسسه بیت الاحزان شعبه سروستان آشنا شدم فعالیت قرآنی را به صورت جدی‌تر آغاز کردم.

چگونه با بیت الاحزان سروستان آشنا شدید؟

همانطور که گفتم در روستا جزء ۳۰ را حفظ کرده بودم و چون زیر ۱۲ سال بودم برای بخش شفاهی آزمون ارشاد باید در مؤسسه بیت الاحزان حضور پیدا می‌کردم که از آنجا آشنایی من با بیت الاحزان سروستان آغاز شد و با تشویق استاد قرآنم در روستای طالب بیگی در کلاس‌های حفظ تخصصی بیت الاحزان شرکت کردم.

چه کسانی در این راه از شما حمایت کردند؟

پدر و مادرم حمایت های بسیاری از من کردند و مخصوصاً پدرم که کارگر است با توجه به این که در روستا بودیم و محل برگزاری کلاس‌ها در شهر بود وسیله نقلیه را هر روز فراهم می‌کرد. استاد عزیزم سرکار خانم شفیعی هم از ابتدا همواره مرا تشویق می‌کردند و اساتید دیگرم مثل سرکار خانم تمدن و معلمان مدرسه هم مرا در این راه یاری می‌کردند که از همگی تشکر می‌کنم.

در مورد حفظتان برایمان بگویید. از چه سنی شروع کردید؟

کلاس پنجم ابتدایی بودم حدوداً ۱۱ سال داشتم که تصمیم به شروع حفظ در کلاس‌های حفظ تخصصی بیت الاحزان سروستان گرفتم. چون منزلمان در روستا بود و باید هر روز جهت شرکت در کلاس‌های به شهر می‌رفتم کمی سختی داشت ولی با توجه به علاقه‌ای که داشتم تحمل این مسیر برایم آسان بود.

پس برای حفظ مرخصی تحصیلی گرفتید؟

خیر، اواخر تابستان سال ۹۶ بود که به طور رسمی حفظ تخصصی خود را در شعبه سروستان شروع کردم و همزمان به تحصیل خود نیز ادامه می‌دادم. ابتدا با حدود یک صفحه حفظ شروع کردم و به مرور با توجه به علاقه زیادی که به حفظ پیدا کرده بودم تعداد صفحات حفظ روزانه را به ۴ صفحه رساندم و موفق شدم در پایان اردیبهشت ماه سال ۹۷ که کلاس ششم بودم کل قرآن کریم را حفظ کنم. البته لطمه ای هم از لحاظ درسی ندیدم و با معدل بالا سال ششم را تمام کردم.

جو بیت الاحزان سروستان را در زمان حفظ برایمان تشریح کنید؟

جو خیلی خوبی در آنجا حاکم بود و مربی عزیزم سرکار خانم شفیعی خیلی مرا تشویق می‌کرد. به یاد دارم که در زمان حفظ چند نفر در کلاس بودیم و همیشه از لحاظ سرعت حفظ از بقیه کلاس جلوتر بودم. سرکار خانم تمدن هم برخی مواقع که به دلایلی موفق به حضور در شعبه نمی‌شدم از طریق تلفنی حفظ مرا پیگیری می‌کرد.

روش حفظ قرآن خود را هم لطفاً توضیح دهید. آیا روش حفظ شما از دوستانتان متفاوت بود؟

من جزء ۳۰ را با خانواده و از روستا شروع کردم و همان زمان هم من به دلیل علاقه ای که داشتم نسبت به دیگران خیلی وقت می‌گذاشتم. پس از شروع حفظ تخصصی هم به دلیل جو رقابتی مثبتی که در کلاس وجود داشت بیشتر تشویق شدم تا حفظم را سریع تر ادامه دهم تا جایی که گاهی مربیان توصیه می‌کردند سرعت خود را کم کنم. روش حفظ تفاوت چندانی با بقیه نداشت و از همان روش متداول حفظ تخصصی بیت الاحزان پیروی می‌کردم.

با توجه به این که همزمان تحصیل هم می‌کردید آیا برای شما سخت نبود و باعث اشکال در حفظتان نمی‌شد؟

گاهی خستگی به وجود می‌آمد ولی به هیچ عنوان باعث نشد در حفظم فاصله‌ای بیفتد و مقید به برنامه حفظ بودم.

رتبه‌ای هم در مسابقات کسب کرده‌اید؟

در مسابقات آموزش و پرورش همیشه شرکت می‌کنم و سابقه کسب رتبه های برتر کشوری در رشته های مختلف حفظ ۵ جزء و ۱۰ جزء و ۲۰ جزء را دارم.

زهرا طالبی شعبه سروستان

از کنکور کارشناسی ارشدتان بگویید. چگونه در سن ۱۵ سالگی توانستید لیسانس بگیرید؟

با تشویق مربی عزیزم سرکار خانم شفیعی از سال گذشته برنامه تثبیت محفوظات و دوره های تجوید را به منظور شرکت در آزمون درجه سه حفظ قرآن کریم سازمان دارالقرآن شروع کردم. همزمان با کمک یکی از مؤسسات به صورت غیر حضوری شروع به خواندن دروس کارشناسی علوم قرآن و حدیث کردم در حالی که در سال نهم هم در حال تحصیل در مدرسه بودم. جالب است بدانید معدل من در این سال بالای نوزده شد در حالی که همزمان در سه بخش در حال فعالیت بودم. خانم شفیعی علاوه بر کلاس‌های مجازی که داشتم به صورت ویژه برای ارتقای کیفیت دروس کنکور ارشد نیز با من کار می‌کردند و کتاب‌های دانشگاهی را در اختیار من قرار می‌دادند. پس از آن در آزمون درجه سه حفظ سازمان دارالقرآن شرکت کردم و در اردیبهشت ماه هم آزمون کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث را دادم. که خوشبختانه در هر دو آزمون موفق به کسب حد نصاب لازم با نمره بالا شدم و بحمدالله مدرک کارشناسی علوم قرآن و حدیث را کسب کردم.

حفظ قرآن چه تأثیری در زندگیتان داشته است؟

تا الان به هرجا رسیده ام از برکت قرآن بوده است. حتی درس‌هایم هم از وقتی حفظ قرآن را شروع کردم قوی تر شد. قرآن روی رفتار و کردارم خیلی تأثیرگذار بوده است. نکته دیگر این که در زمان حفظ خیلی از دوستانم که مرا می‌دیدند به حفظ قرآن علاقمند شدند و برخی از آن‌ها چندین جزء قرآن را حفظ کردند.

چه توصیه‌ای به هم سن و سالان خود دارید؟

همانطور که قرآن می‌فرماید «فاقرءوا ما تیسر من القرآن» هر مقدار که می توانند با قرآن انس داشته باشند و حتی اگر حفظ قرآن برایشان دشوار است یا استعداد یا توانایی حفظ را ندارند حداقل انس با قرآن را حتماً داشته باشند.

اکنون که قرآن را حفظ کرده‌اید چه آرزویی دارید؟

اول آرزوی فرج آقا امام زمان را دارم. امیدوارم که عامل به قرآن کریم باشم و بتوانم فعالیت قرآنی خود را ادامه دهم و در زمینه عمل به فرمایش مقام معظم رهبری در تربیت ده میلیون حافظ قرآن گام بردارم. آرزوی عاقبت به خیری دارم.

زهرا طالبی بیت الاحزان سروستان
چه برنامه‌ای برای آینده خود دارید؟

از لحاظ قرآنی برنامه دارم که سال آینده در آزمون کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث شرکت کنم و بتوانم وارد دانشگاه شوم و ادامه تحصیل دهم؛ البته به رشته ریاضی و رشته های مهندسی هم علاقه دارم و ممکن است در آن زمینه هم ادامه تحصیل دهم.

چه صحبتی با مسئولان قرآنی کشور دارید؟

درخواست می‌کنم بیشتر به قرآنیان بها بدهند.

صحبت پایانی تان را بفرمایید.

بندگی تنها شایسته ذات اقدس خداوند متعال است ولی با توجه به حدیث شریف «هر کس به من حرفی بیاموزد مرا بنده خود کرده است» بر خود لازم می‌دانم از زحمات بی دریغ اساتید عزیزم سرکار خانم شفیعی، خانم تمدن،دکتر فتحی پایه گذار بیت الاحزان سروستان، استاد صدرآبادی و استاد احمد اسدی از دانشگاه شیراز تشکر کنم که خیلی زحمت کشیدند. همچنین از پدر و مادرم که از همان ابتدا با فراهم کردن امکانات و وسایل رفت و آمد و همراهی در پرسیدن دروس حفظ و حمایت های بی دریغشان مشوق اصلی بنده بودند تشکر ویژه می‌کنم.

اشتراک در
اطلاع از
2 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات

منم خیلی هم علاقه به قران و هم علاقه به رشته ی ریاضی دارم فکر میکردم سخت باشه که هر دوتاشونو ادامه بدم ولی وقتی تلاش شمارو دیدم منم انگیزه گرفتم

خیلی عالی انشاالله سلامت باشن همیشه