نشست خبری سی و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ۲۰ اردیبهشت‌ماه برگزار شد./ محمدی: در این دوره از مسابقات ۱۳۰ حافظ و قاری قرآن شرکت می‌کنند که از این میان ۵۷ حافظ کل قرآن، ۵۷ قاری و ۱۶ حافظ روشندل حضور دارند./ مجتبی فرد فانی نماینده ایران در رشته حفظ، حامد ولی زاده نماینده ایران در رشته قرائت

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا (سلام الله علیها) به نقل از ایکنا، نشست خبری سی و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن صبح امروز، ۲۰ اردیبهشت‌ماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.
حجت الاسلام محمدی در این نشست با بیان اینکه قرآن یکی از نعمت‌های است که سراسر نور است و زندگی انسان را نورانیت می‌بخشد گفت: قرآن، کتاب زندگی است و کتاب قرائت و خواندن است که باید در زندگی خود همراه به آن توجه داشته باشیم. قرآن، کتاب عزت، سربلندی و سرافرازی است و خداوند را شاکریم که قرآن در جامعه قرآنی ما مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه قرآن در جامعه ما و در عرصه رسانه مورد توجه لازم قرار گرفته است، افزود: امام خمینی(ره) توجه ویژ‌ه‌‌ای به قرآن داشتند و مقام معظم رهبری نیز قرآن را یکی از موضوعات مهم و مورد توجه می‌داند و اهتمام خاصی به برنامه‌های قرآنی دارند. مقام معظم رهبری همواره به مردم و مسئولان توصیه می‌کنند که توجه خاصی به ترویج فرهنگ قرآن در جامعه داشته باشند اما با وجودی که مسئولان ما توجه ویژه‌ای به برنامه‌های قرآنی دارند باز هم فاصله زیادی تا نقطه مطلوب داریم.

رئیس سازمان اوقاف در این بخش از سخنان خود گفت: یکی از برنامه‌های مهم نظام جمهوری اسلامی برگزاری مسابقات بین المللی قرآن است که هر ساله با حضور قاریان و حافظان از ۵ قاره جهان اجرا می‌شود. برخی کشورهای اسلامی سوابق شان در برگزاری مسابقات بین المللی قرآن از ما بیشتر است، اما به برکت انقلاب امام خمینی(ره) خون شهیدان و وجود مقام معظم رهبری گرچه سابقه کمتری در برگزاری مسابقات داریم، اما در این سالها افراد مستعد در این صحنه شناسایی شدند و افراد نخبه و برگزیده قرآن توانسته‌اند با مجموعه قرآنی جهانی اسلام به رقابت بپردازند و حتی در برخی موارد جایگاه و رتبه بین المللی کسب کنند.

حضور رئیس‌جمهور در مسابقات بین‌المللی قرآن/ 130 حافظ و قاری از 5 قاره جهان

محمدی با بیان اینکه سی و سومین دوره مسابقات بین المللی قرآن با شعار یک کتاب یک امت برگزار می‌شود گفت: این مسابقات از ۲۲ تا ۲۸ اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی(ره) اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: سی و سومین دوره مسابقات بین المللی قرآن با حضور بیش از ۷۰ کشور در دو رشته قرائت و حفظ برگزار می‌شود که به برکت قرآن از ۵ قاره جهان شرکت کننده خواهیم داشت. از قاره آفریقا ۳۲ کشور از قاره آسیا ۲۳ کشور از قاره اروپا ۲۰ کشور از قاره آمریکا ۲ کشور و از اقیانویسه یک کشور خواهد داشت.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه عنوان کرد: در این دوره از مسابقات ۱۳۰ حافظ و قاری قرآن شرکت می‌کنند که از این میان ۵۷ حافظ کل قرآن، ۵۷ قاری و ۱۶ حافظ روشندل حضور دارند.

وی درباره اعضای هیئت داوران این دوره از مسابقات گفت: ۱۷ داور ایرانی و خارجی رقابت‌های سی و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن را قضاوت می‌کنند که از این میان، ۱۰ داور خارجی و ۷ داور ایرانی هستند و پنج نفر هیئت رئیسه نیز برای نظارت و هماهنگی در کنار اعضای هیئت داوران حضور خواهند داشت.

محمدی ادامه داد: ایران نیز در این دوره از مسابقات همانند سایر کشورها دو نماینده در رشته قرائت و حفظ دارد که نماینده در رشته قرائت حامد ولی‌زاده از استان آذربایجان غربی و نماینده در رشته حفظ نیز مجتبی فردفانی از استان خراسان رضوی است و همچنین نماینده ایران در رشته حفظ مسابقات قرآن روشندلان نیز عبدالغفور جوهرچی از استان فارس است.

حضور رئیس‌جمهور در مسابقات بین‌المللی قرآن/ 130 حافظ و قاری از 5 قاره جهان

وی ادامه داد: همچنین مسئولان و مدیران مسابقات بین‌المللی قرآن و مسئولان کشورهای اسلامی که نسبت به برنامه‌های قرآنی وظیفه دارند برای حضور در این مسابقات دعوت شده‌اند؛ همچنین مکاتبات و هماهنگی‌های لازم با دفتر ریاست جمهوری یرای حضور ایشان در مراسم افتتاحیه مسابقات نیز انجام شده است تا مراسم افتتاحیه با حضور رئیس جمهور برگزار شود.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه به برنامه‌های جنبی این دوره از مسابقات اشاره کرد و گفت: برگزاری نمایشگاه قرآنی در موضوعات و محصولات مختلف، تجلیل از بانوان فعال قرآنی همزمان با همایش تجلیل از بانوان فعال قرآنی از جمله برنامه‌های جنبی این دوره از مسابقات هست که زمان برگزاری همایش بانوان فعال قرآنی نیز ۲۶ اردیبهشت‌ماه خواهد بود.

وی یادآور شد: رونمایی از فراخوان دهمین همایش پژوهش‌های قرآنی با محوریت «قرآن و فرهنگ انقلاب اسلامی» و رونمایی از چهارمین جشنواره ملی قصه‌های قرآنی از دیگر برنامه‌های جنبی سی و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن است.

محمدی در ادامه اظهار کرد: همچنین محافل انس با قرآن در تهران و استان‌های کشور با حضور قاریان بین‌المللی برگزار می‌شود و محمود عبدالباسط از قاریان مصر و دسری زال از قاریان اندونزی در این محافل قرآنی تلاوت می‌کنند.

وی افزود: برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن ویژه روشندلان، ایجاد میزهای گفت‌وگوی معارفی، آموزش علاقه‌مندان به برنامه‌های قرآنی توسط اساتید در ۵۰ کارگروه و… از دیگر برنامه‌های جانبی این دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه درباره دیگر برنامه‌های جنبی پیش‌بینی شده برای این دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن عنوان کرد: برنامه‌ای ویژه‌ای از جمله حضور در حرم بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، حضور در حسینیه جماران، باغ موزه دفاع مقدس، بازدید از اماکن تاریخی و مذهبی، برگزاری نشست صمیمی با متسابقین و دیدار متسابقین با مقام معظم رهبری برای متسابقین پیش‌بینی شده است.

وی در این بخش از سخنان خود عنوان کرد: ۸۵ کشور درخواست حضور در مسابقات قرآن ایران را داشته‌اند که از این میان ۷۵ کشور تایید شده‌اند و جوایزی که برای این مسابقات در نظر گرفته شده است برای نفر اول در هر رشته ۶۰ میلیون تومان، برای نفر دوم در هر رشته ۵۰ میلیون تومان و برای نفر سوم در هر رشته ۴۰ میلیون تومان است.

محمدی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایکنا در خصوص همایش پژوهش‌های قرآنی که هرساله همزمان با مسابقات بین‌المللی قرآن برگزار می‌شد، گفت: با توجه به اینکه برگزاری همایش پژوهش‌های قرآنی نیازمند مقدمات لازم است و باید زمان کافی برای پژوهش و تحقیق به پژوهشگران داده شود به این نتیجه رسیدیم این همایش را از این پس هر دو سال یکبار برگزار می‌کنیم.

یادآور می‌شود مجتبی فردفانی نماینده جمهوری اسلامی در رشته حفظ از قرآن آموختگان مدارس شبانه روزی حفظ قرآن مؤسسه بیت الاحزان می‌باشد که پس از کسب رتبه ممتاز در مسابقات کشوری اوقاف و گذراندن اردوی قرآنی فشرده در تهران به عنوان نماینده ایران در مسابقات بین المللی تهران برگزیده شد.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات