گردهمایی سالانه مسئولان و مدیران شعب مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا (س) روز پنجشنبه 22 تیرماه در مشهد مقدس برگزار شد

گردهمایی سالانه مسئولان و مدیران شعب مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا (سلام الله علیها)، روز پنجشنبه ۲۲ تیرماه در زائر شهر رضوی مشهد مقدس برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیت الاحزان این مراسم با تلاوت قرآن کریم توسط دکتر قاسم فتحی، مسئول بیت الاحزان سروستان آغاز شد و در ادامه حجت الاسلام علیرضا شاهسونی مدیر مسئول مؤسسه سخنرانی کرد.

وی با اشاره به آیه شریفه « ما عندکم ینفد و ما عندالله باق» گفت: هر چه نزد شماست نابودشدنی و هر چه نزد خداست ماندگار است. از کجا بدانیم که عمل ما مصداق « ماعندکم» است یا «ما عند الله»؟ ائمه معصومین مصادیق اتم و اکمل ما عند الله هستند. یکی از مواردی که به یکی از فضائل حضرت امیرالمؤمنین(ع) اشاره شده آیه «و یطعمون العام علی حبه مسکینا و یتیما و اسیرا، انما نطعمکم لوجه الله لا نرید منکم جزاء و لا شکورا» است. در این آیه بیان شده که اطعام نیازمندان را هم بر اساس محبت خدا انجام میدهند و در آیه بعد شاخصه محبت خدا را طلب نکردن هیچ گونه اجر و مزد و حتی عدم توقع تشکر بیان کرده است.

علیرضا شاهسونی- گردهمایی مسئولان و مدیران بیت الاحزان

حجت الاسلام شاهسونی در ادامه با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) به ویژگی های اخلاص اشاره کرد و گفت: از منظر امام صادق (ع) علامت اخلاص این است که اگر کاری و خدمتی انجام دادی و دیگران از تو تشکر کردند، خوشحال نشوی. بنابراین اگر نیت های خود را خالص کنیم کار ما ماندگارتر خواهد شد.

مدیر مسئول مؤسسه قرآنی بیت الاحزان به حدیثی از حضرت امیرالمؤمنین (ع) که در مطالبه نکردن مزد توسط آموزش دهندگان قرآن وجود دارد اشاره کرد و گفت: از طرفی حدیثی از امام صادق بیان میکند که در صورت مطالبه کردن مزد، کار قرآن تعطیل می شود. بنابراین از مجموع احادیث این گونه برداشت می شود که منظور این بوده که هدف از آموزش نباید مزد باشد.

وی پاره ای از توفیقات مؤسسه بیت الاحزان را بیان کرد و افزود: نام نویسی بیش از ۲۵۰۰ نفر ثبت نام کننده در مراکز شبانه روزی حفظ یکساله و طرح ملی رحله در سال جاری و راه اندازی حفظ همراه با تحصیل که به اذعان بسیاری طرحی تحولی در آموزش و پرورش محسوب می شود نوید بخش روزهای خوب پیش روی این مؤسسه است.

حجت الاسلام شاهسونی در ادامه با اشاره به تاریخچه شکل گیری مؤسسه و افرادی که در راه اندازی مؤسسه نقش اصلی داشتند گفت: با توجه به تغییراتی که اخیراَ در ترکیب هیئت امنای مؤسسه صورت گرفته است، آقای یوسف انوری، آقای غلامرضا نجاتی و حجت الاسلام علی اکبر شاهسونی به ترکیب هیئت امنای مؤسسه افزوده شدند و همچنین آقایان محمد امین ، امین ابوالحسن و قاسم فتحی علاوه بر افراد فوق الذکر ترکیب جدید هیئت مدیره را شکل خواهند داد.

خانم زهرا اردالی- مسئول حفظ همراه با تحصیل

زهرا اردالی دبیر مراکز تخصصی حفظ همراه با تحصیل مؤسسه در بخش دیگر جلسه به توضیح اهمیت و روش اجرای این طرح جدید بیت الاحزان پرداخت و مدیر مسئول بیت الاحزان نیز در بحثی تکمیلی با اشاره به این که این طرح در آموزش و پرورش به تصویب رسیده است شعب مؤسسه را به زمینه سازی هر چه بیشتر جهت اجرای این طرح توصیه کرد.

سخنرانی حضرت آیت الله دکتر احمد بهشتی نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری بخش دیگری از برنامه های نوبت صبح این گردهمایی بود.

این استاد حوزه و دانشگاه در ابتدا در تبیین مسئله مباهله گفت: مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر آیه مباهله گفته است که امروز هم هر کس در حقانیت اسلام شکی دارد حاضر به مباهله است.

آیت الله دکتر بهشتی- سخنرانی معنوی

وی با اشاره به ابزارهایی که در اختیار امت اسلامی است یکی از این ابزارها را جهاد نامید و با تقسیم بندی انواع جهاد گفت: چهار نوع جهاد صغیر، اصغر، کبیر و اکبر وجود دارد که در پیامبر اسلام جهاد اصغر را جهاد با دشمنان و مبارزه با نفس را جهاد اکبر نامیده است. در آیه ای از قرآن کریم، تبیین حقایق دین و قرآن جهاد کبیر نامیده شده است که سنگری است که شما قرآنیان به میدان آمده اید. ولی جهاد صغیر در جایی از قرآن یا احادیث مشخص نشده است اما به ذوق و سلیقه شخصی خودم آیاتی که بیان کرده مجهز و مسلح برای دفاع از خود باشید به نظر من می تواند جهاد صغیر باشد.

آیت الله بهشتی عرصه فرهنگی را نیز همانند عرصه جنگ سخت دانست و گفت: اگر آمادگی نداشته باشیم دشمن پیشروی می کند و در این زمینه متأسفانه ما مشکل زیادی داریم.

عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان در بیان اهمیت تعلیم قرآن به حدیثی از امام حسین(ع) اشاره کرد و گفت: آن حضرت دهان معلم قرآن فرزند خود را پر از در کرد و در پاسخ به کسانی که تعجب کردند فرمودند: این پاداش مالی چگونه با ارزش عمل این معلم برابری می کند؟

سرهنگ عباسیان- گردهمایی مسئولان و مدیران شعب

سرهنگ عباسیان مسئول سیاسی دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه امام رضا(ع) استان خراسان رضوی نیز سخنانی در خصوص جهاد تبیین و روش های مقابله با ناهنجاری های اجتماعی بیان کرد.

 

برنامه های نوبت عصر همایش با سخنرانی دکتر توکلی، مشاور مالی مؤسسه آغاز شد و در ادامه پرسش و پاسخ مسائل مالی و سایر موضوعات مختلف شعب مؤسسه انجام شد.

دکتر توکلی- قاسمعلی عمادی

در این نشست که قاسمعلی عمادی، معاون امور مالی و اداری مؤسسه نیز حضور داشت بر ضرورت انسجام بخشی به فعالیت های مالی شعب و یکپارچه سازی و هماهنگ سازی برنامه های مالی، عقد قراردادها، پرداخت بیمه و دستمزد و سایر مسائل مربوطه به منظور پیشگیری از ضرر مالی به شعب و مجموعه مؤسسه و انسجام بخشی و شفافیت هر چه بیشتر در فعالیت های مالی تأکید شد.

یوسف انوری- گردهمایی مسئولان و مدیران بیت الاحزان

آقای یوسف انوری ، رئیس هیئت مدیره مؤسسه بیت الاحزان دیگر سخنران نوبت عصر همایش بود و طی سخنانی ضمن بیان خاطراتی از شکل گیری مؤسسه، توصیه هایی به مسئولان و مدیران حاضر در نشست کرد.

گفتنی است در حاشیه این گردهمایی، نشست خبری حجت الاسلام شاهسونی مدیر مسئول مؤسسه بیت الاحزان با جمعی از خبرنگاران رسانه های استان خراسان رضوی، در خصوص طرح های روزانه و شبانه روزی حفظ قرآن کریم مؤسسه بیت الاحزان برگزار شد.

نشست خبری طرح های روزانه و شبانه روزی حفظ قرآن

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات