دراین نشست که به منظور چگونگی اجرای طرح رحله و معرفی مجریان برپایی این طرح برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمین علی شاهسونی، مدیر موسسه بیت الاحزان حضرت زهرا (س)، مرتضی خدمتکار، مدیر اداره آموزش معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد، مسئولان اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت و همچنین مؤسسات مردمی 22 استان حضور داشتند.

 

نشست مجریان و اعضای ستاد طرح ملی رحله به منظور اجرای هرچه بهتر این طرح، با حضور نمایندگان مؤسسات ۲۲ استان کشور در مرکز آموزش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

این نشست از ساعت ۹ صبح با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید کار خود را آغاز کرد.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام والمسلمین علی شاهسونی مدیر موسسه بیت الاحزان حضرت زهرا (س) درباره طرح ملی رحله توضیحاتی را بیان کرد و این طرح را شامل حفظ ۴ جزء قرآن کریم در دو ماه تابستان ویژه آقایان مطرح کرد و گفت: این طرح یک حرکت منحصر به فردی است که با در اختیار داشتن ۴۰ مدرسه شبانه روزی از آقایان ۱۵ تا ۲۲ سال ثبت نام به عمل می‌آید و علاقه‌مندان می‌توانند تا ۲۰ خرداد ماه از طریق سایت مؤسسه بیت‌الاحزان جهت نام نویسی اقدام کنند.

وی در ادامه با اشاره به پتانسیل بسیار قوی موسسه بیت الاحزان الزهرا (س) در بخش تربیت حفاظ آقایان در مدرسه شبانه روزی حفظ یک ساله، بیان کرد: موسسه بیت الحزان با سابقه ۱۵ ساله خود در امر حفظ یک ساله قرآن کریم برای آقایان، نیروهای خوبی را پرورش داده است که به عنوان مجریان این طرح در حفظ آقایان گام موثری بر خواهند داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی شاهسونی با بیان اینکه این طرح ملی در ۴۴ مرکز در ۲۲ استان کشور اجرا می‌شود، تصریح کرد: نیمی از مجریان این طرح ملی، مؤسسات قرآنی کشور هستند که با اختیار قرار دادن مکان و فضا اعلام آمادگی کرده‌اند و موسسه بیت الحزان نیز به نوبه خود اساتید به منظور آموزش به این مناطق اعزام خواهد کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در این طرح همکاری از سوی نهادها و سازمان‌های دولتی قابل توجه است، عنوان کرد: طرح ملی رحله یکی از طرح‌های قوی است که از سوی ارگان‌هایی مانند سازمان اوقاف و امور خیریه، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور حمایت می‌شود و حتی برخی از حوزه‌های علمیه، آموزش و پرورش، دارالقرآن نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران و همچنین یک مدرسه اهل سنت اعلام همکاری با این طرح بزرگ و سراسری را کرده‌اند که این نوعی انسجام و اتحاد جامعه قرآنی را نشان می‌دهد.

«تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری»

مدیر موسسه بیت الاحزان حضرت زهرا (س) در ادامه با بیان اینکه در این طرح برنامه ریزی شده است که سبک زندگی اسلامی و دینی رواج داده شود، گفت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص ترویج سبک زندگی اسلامی و دینی در اجرای این طرح به نوعی این فرهنگ برنامه ریزی شده است و همچنین تقویت روحیه جهادی، تکیه بر تولید ملی و صرفه جویی که اساس زندگی دینی قرآنی است را در نطر گرفته‌ایم که در کنار حفظ قرآن کریم به شرکت کنندگان آموزش خواهیم داد.

«همکاری رسانه‌های مکتوب و تصویری در جهت تبلیغ طرح رحله»

وی با اشاره به اینکه برای اولین بار است که رسانه ملی از طریق شبکه‌های تصویری اقدام به تبلیغات این طرح کرده است، یادآور شد: بسیاری از رسانه‌های مکتوب همانند خبرگزاری ایکنا و همچنین شبکه‌های تلویزیونی یک، دو و شبکه قرآن مبادرت به ترویج و تبلیغ این طرح کرده‌اند که به نوعی اتحاد همه قرآنیان در موفقیت این طرح را داشته که بسیار جای تشکر دارد.

شاهسونی در ادامه به هدف این طرح اشاره کرد و افزود: در اجرای این طرح ملی تنها هدف موسسه ترویج قرآن کریم در بین عموم است و البته نام چه مرکز و چه کسی در این میان مطرح شود، در نظر نیست و تنها فرهنگ ناب قرآن کریم را در دستور کار قرار داده‌ایم که در این راستا موسسه بیت الاحزان حضرت زهرا (س)، با سابقه طولانی مدت در امر حفظ قرآن کریم تا کنون ۵۰۰ حافظ کل قرآن کریم را تربیت کرده است.

«اجرای آزمایشی طرح رحله ویژه بانوان»

در ادامه این نشست، هادی سیاری مسئول ستاد طرح ملی رحله گزارشی از روند اجرایی این طرح بیان کرد و گفت: بسیار جای خوشحالی دارد که جامعه قرآنی برای نخستین بار دست در دست یکدیگر در اجرای طرح ملی رحله هم نوا شده است و تلاش دارد که به فرمایشات مقام معظم رهبری جامعه عمل بپوشاند.

وی با بیان اینکه در اجرای این طرح که به صورت شبانه روزی برگزار خواهد شد، بیش از ۶۰ مدرسه به نوعی از طریق سایت، حضوری و تلفنی در خواست همکاری داشته‌اند که پس از بازرسی توسط ۴ گروه به این مناطق، در نتیجه ۴۰ شعبه مورد نظر قرار گرفت و تفاهم نامه ای در این راستا بسته شد.

سیاری با اشاره به اینکه ثبت نام پنجمین دوره این طرح از ۲۰ اردیبهشت ماه کلید خورده است، تصریح کرد: دوره‌های برپایی این طرح در سال‌های گذشته به ترتیب درخراسان رضوی (مشهد)، تبریز، ملایر و مراغه اجرا شده است که امسال با توجه به حمایت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه، اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت و مؤسسات استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان، تهران، البرز، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خوزستان، سمنان، یزد، همدان، هرمزگان، مازندران، گلستان، کهگیلویه و بویر احمد، کرمان، کردستان، قم، فارس و سیستان و بلوچستان این طرح با انسجام بیشتری برپا خواهد شد.

وی افزود: از آنجا که این طرح ویژه آقایان است، اما با وجود تقاضای بسیاری از مؤسسات به منظور حضور بانوان در طرح رحله، موسسه بیت الاحزان به صورت آزمایشی سه مدرسه حضرت زینب (س) در شهر استهبان و فاطمیه (مبارک آباد) و همچنین موسسه حافظان وحی (اهواز) را انتخاب کرده است که این طرح را در سطح محدود انجام دهند.

مسئول ستاد طرح ملی رحله با بیان اینکه تبلیغات بسیار خوبی در سطح کشور از رسانه‌ها در حال انجام است، بیان کرد: تبلیغات در سطح کشور بسیار چشمگیر بوده اما باز انتظار بیشتری به حیث قرآنی بودن این عمل می‌رفت که امیدواریم توجه بیشتری صورت گیرد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: این طرح با توجه به گستردگی که در ابعاد اجرایی در سطح کشور دارد، اما متاسفانه تا این زمان آن انتظار ثبت نامی که باید صورت می‌گرفت، محقق نشده است که دلایلی مانند برگزاری امتحانات مدارس، حوزه و همچنین ضعف تبلیغات در مؤسسات مردمی است که امیدواریم تا ۲۰ خرداد زمان پایانی، آمار ثبت نامی به بالاترین حد خود برسد.

سپس در ادامه نشست، هر یک از مؤسسات قرآنی مردمی که از ۲۲ استان در این نشست حضور پیدا کرده بودند، در خصوص چگونگی تبلیغات و تعداد ثبت نامی این طرح در مؤسسات مرکز استانی خود، مطالبی را بیان کردند و همچنین پرسش و پاسخ میان مؤسسات قرآنی و مدیر موسسه بیت الاحزان فارس، صورت گرفت.

«طرح رحله با شجاعت کلید خورد»

مشهور معاونت نظارت و ارزیابی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور در ادامه طی سخنرانی گفت: طرح ملی رحله به عنوان یک طرح فاخر در سطح کشور است که به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره نهادینه کردن حفظ قرآن کریم توجه ویژه کرده است.

وی با اشاره به اینکه طرح‌های قرآنی بسیاری تا کنون در کشور انجام شده است، بیان کرد: طرح ملی رحله با شجاعت به صورت شبانه روزی اجرا خواهد شد که این قوت و عظمت این طرح را می‌رساند و هدف تنها حفظ ۴ جزء قرآن کریم نیست بلکه عزم ملی و پولادی خواسته و افرادی پای در رکاب که حمایت‌های مالی و معنوی از این طرح صورت گرفته است.

مشهور گفت: در این طرح پیش بینی شده است که ۵ هزار نیروی قرآنی تربیت شود که این هدف با عزم ملی صورت خواهد گرفت و فرمایشات مقام معظم رهبری جامه عمل خواهد پوشید که البته نتیجه اجرای این طرح بسیار قابل توجه و اهمیت برای ارگان‌ها و نهادهای دولتی خواهد بود.

وی با اشاره به نقش تبلیغات در حضور علاقه مندان در این طرح اظهار کرد: هر چه تبلیغات طرح ملی رحله به صورت چهره به چهره و در محافل قرآنی انجام شود به منظور جذب مخاطب بهتر است و باید در این ارتباط قرآن را بتوانیم در میان خانواده‌ها نهادینه کنیم و به دنبال تغییرات قرآنی و دینی در سبک زندگی باشیم.

«حمایت ۱۲ میلیونی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور»

معاونت نظارت و ارزیابی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور با اشاره به تصمیمی که در کمیته اجرایی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور مبنی بر حمایت از این طرح صورت گرفت، خاطر نشان کرد: در بودجه‌هایی که به منظور برگزاری طرح‌ها و دیگر مسائل مؤسسات در نظر گرفته شد، حدود ۱۲ میلیون تومان به منظور اجرای این طرح در نظر گرفته شده است که بخش اول این پرداختی حدود ۶ میلیون تومان در ابتدای امر پس از تحقیقات ابتدایی پرداخت و بخش دوم این مبلغ در پایان اجرا و پس از اخذ گزارش به مؤسسات پرداخت می‌شود و همچنین ۷۰ میلیون تومان نیز در کمیته اجرایی تصویب شد که به منظور هزینه‌های جانبی به موسسه مجری این طرح بیت الاحزان حضرت زهرا (س) پرداخت شود.

«حمایت ۱۰۰ میلیونی»

سپس در ادامه این نشست مرتضی خدمتکار، مدیر اداره آموزش معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد در خصوص این طرح گفت: با توجه به شناخت و تجربه ای که از موسسه بیت الاحزان حضرت زهرا (س) در حوزه حفظ قرآن کریم مطرح است، برپایی طرح رحله کاملاً با پشتوانه قوی در سطح کشور انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: تاکنون پس از گذشت سه سال از فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم، شاهد محقق شدن این امر از سوی هیچ نهاد و ارگانی نبوده‌ایم که در این خصوص طرح رحله حرکت خوبی است که به فال نیک گرفته شده و اهتمام و عزم ملی را می‌طلبد، البته این کار با سختی‌هایی همراه خواهد بود اما با جدیت می‌توان در برابر این سختی‌ها ایستاد و این طرح رابه مرحله اجرا درآورد.

مرتضی خدمتکار بر لزوم استمرار طرح ملی اشاره کرد و افزود: طرح ملی رحله، آغازی است که پس از ۶۰ روز به پایان نخواهد رسید و این کار با هدف متعالی به صورت استمرار انجام خواهد گرفت.

وی به حمایت‌های مالی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از این طرح اشاره کرد و افزود: این معاونت در کنار حمایت‌های معنوی که در اجرای این طرح از مجریان برگزاری دارد، مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان در اختیار ستاد موسسه بیت الاحزان قرار داده است که در تحقق این امر مورد استفاده قرار گیرد و همچنین از مؤسسات قرآنی که طبق برنامه پیش رفته باشند سرانه مبلغی را در نظر خواهیم گرفت.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات