مدیر مؤسسه بیت‌الاحزان با اشاره به برنامه‌های این مؤسسه برای آینده گفت: یکی از این برنامه‌ها استفاده از ظرفیت گردشگری استان فارس و احداث دهکده قرآنی-توریستی بین تخت جمشید و پاسارگاد است که به تصویب هیأت دولت نیز رسیده است.

 

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس حجت‌الاسلام «علیرضا شاهسونی» بنیانگذار و مدیر مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت «زهرا(س)» آذر‌ماه ۱۳۹۲ میهمان خبرگزاری فارس بود و طی نشستی صمیمانه با خبرنگاران به تشریح و ارزیابی فعالیت‌های قرآنی جامعه و مؤسسه مطبوعش پرداخت.

مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) سال ۱۳۷۶ با همت وی و برخی از خیران در روستای «ماه‌ فرخان» از توابع شهرستان استهبان استان فارس راه‌اندازی و چندی بعد موفق به کسب مجوز فعالیت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد.

فعالیت در مناطق محروم از اهداف اصلی این مؤسسه است که در ابتدا با گسترش شعب در استهبان و اطراف آن آغاز شده و امروز شعب و مدارس شبانه‌روزی این مؤسسه در بیش از ۱۰ استان کشور گسترش یافته و اولین شعبه مؤسسه در تهران هم افتتاح شد، همچنین این مؤسسه تاکنون موفق به تربیت بیش از ۸۵۰ حافظ کل قرآن شده و در سال پیش‌رو هم تربیت ۱۵۰ حافظ قرآن را در دستور کار دارد.

بخش نخست گفت‌وگوی فارس با شاهسونی ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۲ منتشر شد که در آن به موضوعاتی مانند نحوه شکل‌گیری بیت‌الاحزان، آشنایی با حجت‌الاسلام طباطبایی، نحوه علاقه‌مندی به قرآن کریم، نام‌گذاری مؤسسه، نخستین شعب مؤسسه، چگونگی راه‌اندازی مدارس شبانه‌روزی و برخی موضوعات دیگر مانند معرفی خانواده قرآنی حجت‌الاسلام شاهسونی پرداخته شد.

دایر کردن کلاس حفظ برای عشایر از زیر درخت تا خیمه

از فعالیت در مناطق محروم بگویید؟

یکی از کارهایی که ما انجام دادیم تأسیس شعبه‌ای برای عشایر بود که در زیر سایه درخت‌ برای آنها کلاس برگزار می‌کردیم تا اینکه تیپ سوم انصار شهرستان فسا به ما یک خیمه داد و همه خوشحال بودیم که صاحب خیمه شده‌ایم.

در همین روزها خانمی به اسم خانم نیک‌نام نزد من آمد و گفت: بیایید برای ما هم کلاس قرآن دایر کنید، او اهل یکی از ایل‌های عشایر همان منطقه بود که در مدارس عشایر دیپلم گرفته بود.

من به او گفتم خودت برو کلاس حفظ را دایر کن من هم سرکشی می‌کنم و هر هفته یا دو هفته به کلاس این خانم سرکشی می‌کردم البته این موضوع را با این شرط قبول کردم که خودش هم به حفظ قرآن بپردازد و همیشه ابتدا از خود او امتحان می‌گرفتم.

نکته جالب این است که بچه‌های عشایر استعداد عجیبی در یادگیری قرآن داشتند، همچنین خانم نیک‌نام خودش اولین نفری بود که حفظ قرآن را به پایان رساند.

در اولین تجربه تدریس، ۱۱ حافظ کل قرآن را در یک سال تربیت کردم

شما چگونه به سمت آموزش قرآن رفتید و آیا خودتان هم از ابتدا تدریس می‌کردید؟

سال ۱۳۷۹ در دیداری که با آقای طباطبایی داشتم از وی خواستم اگر کاری و یا کمکی از من برمی‌آید بگویند، و ایشان هم کلاسی را به من واگذار کرد که استاد نداشت. این کلاس حفظ تخصصی یک ساله بود و من موفق شدم همه این افراد که حدود ۱۱ نفر بودند را حافظ کل قرآن کنم، این اتفاق در حالی رخ داد که مسئولان جامعه‌القرآن هم امید به حافظ کل شدن این افراد نداشتند.

مدارس شبانه‌روزی را چگونه راه‌اندازی کردید؟

من استعداد خوبی در اداره کلاس داشتم و حتی آقای طباطبایی بسیاری از قرآن‌آموزان را نزد من می‌فرستاد تا به آنها برنامه بدهم. هنگامی که از قم به روستا بازگشتم با راه‌اندازی کلاسی ۶۰ نفر از بچه‌ها را جذب این حفظ قرآن کردم، البته در آن زمان خانواده‌ها باور نمی‌کردند که بتوان یک ساله نوجوانی را حافظ کل قرآن کرد اما به هر حال من کار را با این افراد آغاز کردم و به لطف خدا در مدت یک سال همه این بچه‌ها حافظ شدند، حتی بچه‌ها در تابستان به صورت متفرقه امتحان دادند و از درس هم باز نماندند.

این کار پایه مدارس شبانه‌روزی حفظ قرآن بود، البته دوره اولی که برگزار شد، شبانه‌روزی نبود و بچه‌ها شب به منازل خود می‌رفتند، اما از سال‌های بعد تعدادی قرآن‌آموز از استهبان آمدند و ما برای آنها خانه تهیه کردیم که این مدارس از اینجا شکل گرفت و ما به مرور برای داوطلبان خوابگاه هم تهیه کردیم تا جایی که اکنون پنج مدرسه شبانه‌روزی حفظ داریم که یکی در مراغه و چهار مدرسه در استان فارس است، البته قرآن‌آموزان این مدارس در سطح کشور هستند و فقط مربوط به یک منطقه نیستند.

از سیمای قرآن گله دارم

به هر حال من کار تدریس حفظ را از جامعه‌القرآن آغاز کردم و همیشه گفته‌ام که بیت‌الاحزان مولود مؤسسه جامعه‌القرآن است و خود من همیشه مدیون آقای طباطبایی هستم.

در استان فارس خصوصاً استهبان قدم به قدم مراکز حفظ تخصصی قرآن وجود دارد، اما متأسفانه رسانه ملی خصوصاً سیمای قرآن حتی یک بار هم به این منطقه نیامده و ما در سکوت رسانه‌ها کار می‌کنیم.

طی این سال‌ها چند حافظ قرآن تربیت کردید؟

طی این سال‌ها بیش از هزار نفر موفق به حفظ قرآن شده‌اند که از این بین حدود ۸۵۰ نفر موفق به کسب مدرک حفظ شده‌اند.

هر قرآن آموز ماهانه ۴۰۰ هزار تومان هزینه دارد

هزینه مدارس شبانه‌روزی حفظ چقدر است؟

هر قرآن‌آموز ماهانه حدود ۴۰۰ هزار تومان برای ما هزینه دارد که این پول برای تجهیزات، استاد، غذا و سایر هزینه‌ها مانند اسکان صرف می‌شود، البته حدود ۷۵ هزار تومان از این هزینه را قرآن‌آموزان می‌دهند، اما باقی این پول را باید با کمک خیران تأمین کنیم.

خوشبختانه با وجود اینکه ما ماهانه ۷۵ هزار تومان از قرآن‌آموزان شهریه می‌گیریم، اما استقبال از مدارس شبانه‌روزی تا حدی بالاست که مجبور هستیم برای پذیرش داوطلبان آزمون ورودی و مصاحبه برگزار کنیم. دلیل این امر ظرفیت پایین ما برای پذیرش است.

با کمی امکانات می‌توانیم سالانه هزاران حافظ قرآن تربیت کنیم

اگر مسئولان ما که می‌خواهند به ندای رهبر لبیک بگویند با تأمین فضا و امکانات ما را حمایت کنند در سال می‌توانیم چندهزار نفر را پذیرش کنیم، طی این سال‌ها مؤسسه ما بهترین نیروها و مربیان را تربیت کرده و شاید هیچ مؤسسه‌ای در کشور توانایی مؤسسه ما را نداشته باشد.

حُسن مدارس شبانه‌روزی این است که افراد از نقاط مختلف کشور می‌آیند و پس از پایان دوره حفظ این افراد در سراسر کشور پخش می‌شوند، آنها می‌توانند در حوزه و دانشگاه به تدریس قرآن کریم بپردازند.

تأسیس مدرسه شبانه‌روزی هزار نفره در دستور کار ما است

هدف بعدی شما برای تأسیس مدارس شبانه‌روزی حفظ کجا است؟

هدف بعدی ما تأسیس یک مدرسه هزار نفره حفظ در منطقه «خیر» فارس است که زمین آن با کمک خیران تهیه شده و ارشاد هم حدود ۵۰ میلیون تومان به ما کمک کرده است، اما این مبلغ برای ساخت کافی نیست و ما منتظر کمک خیران و ارگان‌های دولتی هستیم.

یکی از کارهای خوب مؤسسه که امسال انجام شد، تأسیس شعب جدید در استان سیستان و بلوچستان است. چطور شد که به این مناطق رفتید؟

هدف اصلی ما کار در مناطق محروم است. یکی از برنامه‌های ما تأسیس شعب در استان سیستان و بلوچستان بود که حدود سال ۱۳۸۶ ما به شهرستان دلگان رفتیم و شعبه‌ای را در آنجا راه‌اندازی کردیم. در آن زمان خانم «سکینه سبزیان» که کمتر از ۲۰ سال داشت از یک منطقه خوش آب و هوا در فسا به سیستان و بلوچستان هجرت و خانواده او هم بزرگ‌ترین ایثار را کردند و اجازه این هجرت را به او دادند. این خانم با هجرت به دلگان کار خود را آغاز کرد و شعبه این شهر را به ۱۱ شعبه گسترش داد و تاکنون ۲۰ حافظ کل و تعداد زیادی حافظ چند جزء قرآن تربیت کرده است.

وی خودش همه امور مؤسسه را در این منطقه به دست گرفته و حافظانی را که تربیت کرده به عنوان مربی به کار گرفته، ساختمان می‌سازد، هزینه‌ها را تأمین می‌کند، دستمزد مربی‌ها را می‌دهد و با دست خالی کار را پیش می‌برد، اما صدا و سیما حتی یک بار هم او و این ایثار بزرگ را نشان نداده است تا شاید دیگر جوانان هم تشویق به انجام چنین کاری شوند.

سیمای قرآن اساتید گمنام شهرستان‌ها را معرفی کند

خانم سبزیان در همین منطقه ازدواج کرد و در آنجا ماندگار شد و صاحب دو فرزند هم شده است. باید این کارها انعکاس داده شود تا مردم معنای واقعی کار قرآنی را بفهمند، اما صدا و سیما نهایتاً به مسجدی در تهران می‌رود که استادی در آنجا نشسته، دستمزدی هم می‌گیرد و تعدادی قرآن‌آموز هم دارد، البته این کار هم خوب است، اما اصل این است که افرادی که در این زمینه ایثار می‌کنند نشان داده شوند.

در این کار چه نهادهایی شما را همراهی می‌کند؟

امسال بنیاد خاتم‌الاوصیاء به ما پیشنهاد داد که در شهرهای دیگر استان سیستان و بلوچستان هم شعبه راه‌اندازی کنیم و مبلغی هم به ما کمک کرد؛ این شد که ما در چند شهر دیگر استان سیستان و بلوچستان هم شعبی را افتتاح کردیم.

هر کجا که ما شعبه تأسیس می‌کنیم یکی از نیروهای باتجربه خود را به این شهر و شعبه جدید می‌فرستیم و شاید یکی از دلایل اصلی موفقیت شعب مؤسسه همین موضوع باشد.

گسترش شعب مؤسسه در سیستان‌وبلوچستان و کرمان جنوبی

اکنون مؤسسه بیت‌الاحزان در شهرهای هیرمند، زابل، زهک، زاهدان، بزمان و دگلان از توابع سیستان‌وبلوچستان شعبه دارد، همچنین اخیراً یک شعبه جدید در شهرستان بهاباد یزد هم راه‌اندازی کرده‌ایم که خانم نیک‌نام که از خانواده‌های عشایری فارس است به این شعبه اعزام شده و تحولات بسیار خوبی در این شهر ایجاد کرده است زیرا تا آخر امسال ۱۰ حافظ کل از این شعبه بیرون می‌آیند، این در حالی است که بسیاری از مؤسسات با امکانات خوبی هم که دارند شاید طی سال‌ها یک حافظ کل هم تربیت نکنند.

به جز این استان‌ها به استان کرمان جنوبی رفتیم و در شهرهای قلعه‌گنج، رودبار، منوجان و عنبرآباد که از شهرهای محروم استان هستند هم شعب مؤسسه را گسترش دادیم.

کمی از خودتان بگویید، از خانواده و همسرتان بگویید.

سال ۱۳۷۳ که ۱۹ سال داشتم با دخترعموی خودم ازدواج کردم و اولین شرط من با وی حفظ قرآن بود و وی هم به این خواسته من گوش داد و کل قرآن را حفظ کرد، البته در کنار من سه خواهر و دو برادرم هم به حفظ قرآن پرداختند که سه خواهر و یک برادرم اکنون حافظ کل و یک برادرم حافظ ۲۰ جزء قرآن است. ما چهار برادر و ۴ خواهر هستیم.

شما چند فرزند دارید؟

خداوند به من ۴ فرزند اعطا کرده که ۳ دختر و یک پسر هستند و دختر بزرگم حافظ کل قرآن است و پسرم طلبه است.

مهریه پایین در بیان ما فرهنگ شده است

مهریه همسر شما چیست؟

فکر کنم حدود ۱۴ سکه است. این موضوع فرهنگ خوبی است که در بین ما و قرآن‌آموزان جا افتاده اغلب مردمان ما مهریه‌های پایینی دارند.

سه دلیل رشد مؤسسات قرآنی با خروجی کم

در جامعه ما چندین هزار مؤسسه وجود دارند که از وزارت ارشاد و از سازمان تبلیغات مجوز گرفته‌اند، اما جز تعداد محدودی مؤسسه خروجی چندانی از این مؤسسات دیده نمی‌شود، در حالی که اگر هرکدام این مؤسسه‌ها ۱۰ حافظ در سال تربیت کنند، ما سالانه شاهد ظهور ده‌ها هزار حافظ قرآن خواهیم بود. دلیل این موضوع چیست که خروجی چندانی دیده نمی‌شود و چرا تقاضای تأسیس مؤسسه در کشور اینقدر بالا است؟

این موضوع سه دلیل دارد؛ مؤسساتی موفق هستند که مدیران موفقی دارند؛ یعنی این مدیران قرآنی هستند، سال‌ها برای آموختن قرآن زمان صرف کرده‌اند و در محضر اساتید مختلف کسب فیض کرده‌اند. طی سال‌های اخیر، وزارت ارشاد کمک‌هایی به مؤسسات می‌کند، از این رو برخی افراد به فکر افتادند که با راه‌اندازی مؤسسه هم کار قرآنی کنند و هم اشتغال‌زایی و اغلب این افراد هیچ تجربه‌ای در زمینه قرآن نداشتند، البته برخی از آنها مدرک کارشناسی علوم قرآنی داشتند، اما این امر کافی نیست زیرا نظام آموزشی ما چندان قوی نیست و حتی برخی از فارغ‌التحصیلان رشته علوم قرآنی در روخوانی هم مشکل دارند.

برخی از این افراد که تجربه چندانی در امور قرآن ندارند از تجربیات سایر افراد هم استفاده نمی‌کنند در حالی که مؤسسه‌ای مانند ما هر تجربه‌ای که داشته باشیم منتقل می‌کنیم، البته برخی از مؤسسات تجربیات خود را به افراد تازه‌کار بازگو نمی‌کنند و به نظر من این موضوع یکی دیگر از دلایل عدم موفقیت بسیاری از مؤسسات است.

دلیل دیگر این مسئله که شما عنوان کرده‌اید، ایجاد یک رقابت نه چندان سالم بین وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات است که هر دو نهاد به مؤسسات مجوز می‌دهند، این امر سبب شده تا این نهادها بدون بررسی و برای بالا بردن آمار مؤسسات تحت امر خود مجوز صادر کنند و این عوامل سبب شده تا امروز شاهد باشیم چندهزار مؤسسه در کشور باشد و خروجی چندانی از این مؤسسات دیده نشود.

برای مدیریت شعب از افراد حافظ کل و آموزش دیده استفاده می‌کنیم

ما اگر شعبه‌ای راه‌اندازی می‌کنیم و فردی را به عنوان مسئول آن انتخاب می‌کنیم، ابتدا سعی می‌کنیم این فرد حافظ کل قرآن باشد، سپس به او روش‌های کلاس‌داری و مدیریت و حتی درآمدزایی را آموزش می‌دهیم و پس از آن به صورت مرتب بر روند کار وی نظارت می‌کنیم و نقاط ضعف را بررسی و راهکار حل آن را ارائه می‌کنیم. به این صورت است که یک شعبه از مؤسسه راه‌اندازی و پس از مدت کوتاهی بسیار موفق عمل می‌کند.

متأسفانه در کشور الگوسازی هم انجام نمی‌شود، به عنوان مثال اگر سیمای قرآن مؤسسات موفق را معرفی و روش کار و برنامه‌های آنان را منعکس کند، شاید بسیاری از افرادی که مجوز تأسیس مؤسسه گرفته‌اند با دیدن مؤسسات موفق از آنها الگوبرداری کنند و روند کارشان را تغییر دهند، اما شاهد هستیم، بسیاری از مؤسسات کلاس‌هایی را راه‌اندازی می‌کنند و به دلیل تجربه کم مدیر و مربی، قرآن‌آموزان به مروز ریزش می‌کنند و درنهایت کلاس منحل می‌شود.

بودجه فعالیت‌های قرآنی بین نهاد‌های دولتی می‌چرخد

برخی از مسئولان مؤسسات بودجه فعالیت‌های قرآنی را کافی و توزیع آن را نادرست می‌دانند، آنها دلیل اصلی مشکلات موجود در فعالیت‌های قرآنی را همین توزیع نادرست بودجه بیان می‌کنند، نظر شما چیست؟

به نظر من بودجه فعالیت‌های قرآنی در سال‌های اخیر افزایش خوبی داشته، اما توزیع آن با مشکل مواجه است. درصد بالایی از بودجه نیم درصدی به آموزش و پرورش، سازمان صدا و سیما و سایر نهادها مانند اوقاف داده شده است.

این کار سبب شد تا بودجه نیم‌درصدی در بین نهادهای دولتی بچرخد و از بدنه دولت خارج نشود، در حالی که آموزش و پرورش میلیاردها تومان بودجه دارد و اگر منابع مالی خود را به خوبی مدیریت و صرفه‌جویی کند می‌تواند میلیاردها تومان پول به دست آورد، با این وجود بخش اعظمی از بودجه نیم‌درصدی به آموزش و پرورش و یا سایر نهادهای دولت داده شد.

دستاورد‌های موجود قرآنی ثمره مؤسسات و جلسات مردمی است

اگر به دقت به دستاوردهای موجود نگاه کنیم درمی‌یابیم که بیشتر قاریان و حافظان از جلسات و مؤسسات مردمی بیرون آمده‌اند و اگر اوقاف مسابقات برگزار می‌کند و یا ارشاد آزمون حفظ، همه اینها ثمره کار مؤسسات و جلسات مردمی است، اما بخش کمی از بودجه به مؤسسات رسید به عنوان مثال مؤسسه ما که از مؤسسات موفق کشور است و خود مسئولان هم به آن اذعان دارند. در سال‌های ۹۰ و ۹۱ کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان بودجه گرفته است.

توزیع جوایز در طرح‌های ۱۴۴۶ و ۱۴۴۷ نادرست است

یکی از طرح‌هایی که در سال‌های اخیر در کشور توسط سیمای قرآن اجرا شد طرح قرآنی ۱۴۴۶ و ۱۴۴۷ است که در دو سال اخیر در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری و با محوریت جزء ۳۰ و ۲۹ برگزار شده است که ۴۰ درصد شرکت‌کنندگان آن از مؤسسات بوده‌اند و این آمار امسال نسبت به سال‌های گذشته کاهش داشته است. مسئولان سیمای قرآن دلیل این امر را کاهش و عدم توزیع درست بودجه به مؤسسات می‌دانند، نظر شما چیست؟

من با این موضوع موافق نیستم، زیرا زمانی که جزء ۳۰ به عنوان محور ۱۴۴۶ اعلام شد چندین سال بود که مؤسسات در جزء ۳۰ کار می‌کردند و ثمره همه این سال‌ها در طرح ۱۴۴۶ شرکت کردند طبیعی است که آمار بسیار بالایی از مؤسسات ارائه شود، اما بلافاصله جزء ۲۹ در دستورکار طرح قرار گرفت و حافظان جزء ۲۹ اغلب ثمر همین یک سال هستند، پس باید شرکت‌کنندگان جزء ۲۹ را با جزء ۲۸ قیاس کرد تا ببینیم تعداد شرکت‌کنندگان کاهش یافته یا نه، البته تقسیم نادرست جوایز هم در شرکت افراد تأثیر بالایی دارد، ما شرکت‌کننده زیادی در طرح داشتیم اما به دلیل ناهماهنگی بین سیمای قرآن و وزارت ارشاد اسامی شرکت‌کنندگان مؤسسه بیت‌الاحزان در قرعه‌کشی طرح قرار نگرفتند و حتی یک نفر از قرآن‌آموزان ما در این طرح جایزه نگرفتند، طبیعی است که سال آینده آمار مؤسسه ما کاهش پیدا می‌کند، شاید بسیاری مؤسسات مانند ما با این مشکل روبه‌رو بودند و این یکی از دلایل اصلی کاهش آمار شرکت‌کنندگان مؤسسات در این طرح همین موضوع است.

در طرح‌های ۱۴۴۶، ۱۴۴۷ جوایز بسیار نامنظم تقسیم می‌شوند، در حالی که باید همه شهرها حداقل یک جایزه داشته باشند، بانک‌ها هم‌چنین عمل می‌کنند. باید مؤسساتی که فعالیت بیشتری دارند در این جوایز سهم بیشتری داشته باشند.

بعضی از اساتید حفظ اعتقادی به دوره‌های حفظ یک ساله ندارند و می‌گویند حفظ یک ساله زود فراموش می‌شود و کار هم تداوم ندارد، نظر شما در این باره چیست؟

افراد بسیاری هستند که طی چندین سال قرآن را حفظ کرده‌اند، اما پس از گذشت چندی کار را رها کرده و محفوظاتشان هم فراموش شده است. البته بخشی از این افت طبیعی است و شاید شما اگر امروز از آقای پرهیزگار هم امتحان بگیرید، آمادگی سالی که در عربستان اول شد را نداشته باشد. بسیاری از اساتید بزرگ حفظ به این صورت هستند و آمادگی گذشته را ندارند و همه اینها چند ساله قرآن را حفظ کرده‌اند. یکی از آفت‌های حفظ چند ساله، ریزش زیاد قرآن‌آموزان است. هنگامی که یک دوره حفظ چند ساله آغاز می‌شود شاید از ۲۰ نفر ۲ یا ۳ نفر حفظ را به پایان برسانند، اما در حفظ یک ساله از ۲۰ نفر حداقل ۱۵ نفر حافظ کل می‌شوند. حال شاید ۵ نفر از آنان کار را رها کنند یا کمتر مرور کنند و تسلط آنها کمتر شود.

اگر در سال‌های اخیر بررسی کنید بسیاری از افرادی که مقام به دست می‌آورند مانند خانم اعظم محمدی، مجتبی فردفانی، رزمجو و بسیاری از نفرات برتر مسابقات از جمله افرادی هستند که یک ساله قرآن را حفظ کرده، کار را هم رها نکرده‌اند، از این رو به نظر من حفظ یکساله بهترین روش برای جذب افراد است.

شما برای فراموش نشدن محفوظات افراد پس از پایان دوره حفظ برنامه‌ای دارید؟

بله؛ ما یک مجمع به نام مجمع حافظان تشکیل داده‌ایم که هفته‌ای یک‌بار این افراد جمع می‌شوند و محفوظات خود را مرور می‌کنند تا محفوظات از دست نرود، همچنین برگزاری مسابقات از دیگر برنامه‌های ما برای آماده نگه داشتن حافظان قرآن است.

یکی دیگر از برنامه‌های ما در این راستا به کارگیری حافظان قرآن است، به این صورت که ابتدا یک دوره مربیگری برای آنان برگزار و از این افراد به عنوان مربی حفظ استفاده می‌کنیم.

یک انتظار بی‌جا که در جامعه ما به وجود آمده این است که یک حافظ باید همیشه کاملاً مسلط و آماده شرکت در مسابقات باشد. این انتظار بی‌جا است و سبب شده بسیاری از افراد می‌ترسند که حافظ شوند، زیرا ممکن است سؤالی از آنان پرسیده شود و بلد نباشند.

افت محفوظات امری کاملاً طبیعی است

افت محفوظات یک موضوع کاملاً طبیعی است زیرا ممکن است یک دانشجو و یا دانش‌آموز در یکی از دروس خود نمره ۲۰ را کسب کند، اما یک سال بعد اگر دوباره از او امتحان گرفته شود نمره کمتری کسب کند، پس این یک امر طبیعی است که محفوظات فراموش شوند و یا آمادگی فرد افت کند.

حال سؤال اینجاست یک فرد مدرک لیسانس دریافت می‌کند و این مدرک ۵۰ سال بعد هم ارزش و اعتبار دارد، اما یک حافظ قرآن باید همیشه کاملاً آماده بوده و حتی برخی از اوقات مدرک وی را هم معتبر نمی‌دانند.

باید با شخصیت دادن به حافظان قرآن و بالا بردن مقام و منزلت اجتماعی آنان و یا حتی با به کارگیری آنان کاری کنیم این افراد مجبور شوند خودشان محفوظات را مرور کرده و تثبیت کنند نه اینکه با آنان به گونه‌ای رفتار شود که از حافظ قرآن شدن پشیمان شوند.

برای بالا بردن روحیه حافظان و تشویق آنان چه باید کرد؟

روزی آقای سیف برای من خاطره‌ای تعریف کرد و گفت: در یک برنامه‌ای یک نوجوان ۱۰ ساله را نزد من آوردند و گفتند که حافظ کل قرآن است، اما این نوجوان از ترس اینکه نتواند به سؤالات من پاسخ دهد زرد شده بود و من به او روحیه دادم و گفتم ممکن است از تو سؤالی شود و نتوانی فوراً پاسخ بگویی اما این نشان ضعف تو نیست، مهم این است که تو کل قرآن را حفظ کرده‌ای.

روزی فردی که دزدی کرده بود به نزد حضرت(ع) آوردند، باید دست این فرد قطع می‌شد، یعنی او همه شرایط مقطوع‌الید بودن را داشت. در این هنگام حضرت از این فرد مجرم سؤال کرد آیا تو از قرآن بهره‌ای برده‌ای؟ فرد مجرم پاسخ داد که من سوره بقره را حفظ هستم. حضرت علی(ع) به او گفت: من دست تو را به سوره بقره بخشیدم.

ما باید تکریم حافظان قرآن را از بزرگانمان یاد بگیریم، در حالی که در جامعه همه منتظر هستند تا یک حافظ قرآن پای خود را کج بگذارد تا آبروی او را ببرند، در حالی که حضرت علی(ع) دزد را به خاطر حفظ قرآن می‌بخشد.

اگر شما ابزار داشتید، قدرت داشتید، چه می‌کردید؟

من ابتدا ۱۰ میلیون حافظ را تربیت می‌کردم، البته این حافظ تربیت کردن باید همراه با تدبر و فهم در قرآن باشد و مطمئن هستم اگر این ۱۰ میلیون حافظ تربیت می‌شد، هیچ‌ مشکلی در جامعه ما وجود نداشت.

با روند موجود تربیت ۱۰ میلیون حافظ محقق نمی‌شود

با این روند چه زمانی ۱۰ میلیون حافظ محقق می‌شود؟

با این روند، هیچ‌گاه تربیت ۱۰ میلیون حافظ محقق نمی‌شود، اما اگر همه منابع و امکانات موجود را به من می‌دادند، شاید در طول ۱۵ سال می‌توانستم ۱۰ میلیون حافظ قرآن تربیت کنم.

مقام معظم رهبری هیچ‌گاه امر به محال نمی‌کند، اما مسئولان راه را اشتباه می‌روند و کار را بلد نیستند، باید دید چند نفر از مسئولان قرآنی حافظ قرآن هستند، آیا همه این افراد روخوانی و روانخوانی بلد هستند؟ به این ترتیب است که خواست مقام معظم رهبری محقق نمی‌شود وگرنه هیچ‌گاه معظم له امر به محال نمی‌کند.

امسال هدف مؤسسه بیت‌الاحزان تربیت ۲۰۰ حافظ کل بود که تعداد ۱۷۰ نفر محقق شد، برنامه و هدف سال آینده شما چیست؟

ما با استقبال بالای داوطلبان برای حفظ مواجه هستیم، استاد و برنامه هم داریم، اما فضا و امکانات نداریم و با امکانات فعلاً هم نمی‌توانیم سالانه بیش از ۲۰۰ حافظ قرآن تربیت کنیم، البته امیدواریم دولت و خیران قرآن به یاری ما بیایند تا بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم و در امر تربیت حافظان قرآن استفاده کنیم.

راه‌اندازی دهکده توریستی قرآنی در دستور کار مؤسسه

برای آینده چه برنامه‌هایی دارید؟

گسترش مدارس شبانه‌روزی، تأسیس دانشگاه بین‌المللی حفظ و تفسیر قرآن کریم، تأسیس پادگان‌های سرباز حافظ، تأسیس حوزه سفیران حافظ قرآن و مبلغان حافظ قرآن که از آنها در داخل و خارج کشور استفاده شود، راه‌اندازی اولین اردوگاه قرآنی کشور، راه‌اندازی پارک‌های قرآنی که با شهرداری شیراز در حال توافق هستیم، طرحی برای راه‌اندازی دهکده قرآنی، توریستی محمد رسول‌الله(ص) ارائه کرده‌ایم که در هیئت دولت هم تصویب شده است. هدف اصلی ما از این طرح این بود که از ظرفیت فارس که قطب گردشگری کشور است استفاده ‌کنیم و گردشگران خارجی را با چهره واقعی قرآن و اسلام آشنا کنیم. این دهکده بین پاسارگاد و تخت جمشید احداث می‌شود و در آن نمادی از مدینه زمان پیامبر(ص) طراحی و برنامه‌های مختلف قرآنی فرهنگی مانند فیلم، تئاتر و آثار هنری برای آنان عرضه کنیم.

اینها طرح‌هایی است که ما برای آینده داریم و امید است با حمایت مسئولان همه این برنامه‌ها اجرا شود و در این صورت قطعاً استان فارس قطب قرآنی کشور خواهد بود.

در انتها مطلبی برای گفتن دارید؟

از مسئولان و خیران می‌خواهم به ما کمک کنند، بسیاری از خیران مدرسه می‌سازند، آنها می‌توانند مدارس شبانه‌روزی حفظ قرآن هم بسازند. مؤسسه ما ظرفیت بالایی دارد و اگر خیران و مسئولان به ما کمک کنند با سرعت می‌توانیم در امر تربیت حافظان قرآن پیش برویم.

خیران برای مدارس حفظ نذر کنند

توصیه‌ای که به خیران دارم این است که در مدارس شبانه‌روزی ما روزانه هر نفر ۵ جزء قرآن می‌خواند و شاید در مجموع ۸۰۰ جزء که ۳۰ ختم قرآن می‌شود در روز در مدارس شبانه‌روزی تلاوت می‌شود. مردم می‌توانند برای این مدارس نذر کنند و بچه‌ها هم این ختم قرآن‌ها را هدیه به خیران می‌کنند.

یکی از طرح‌های ما برای خیران این است که هر نفر متقبل هزینه‌های تربیت یک حافظ قرآن شود و از ثواب آن بهره‌مند شود.

لینک خبر در سایت خبرگزاری فارس

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات