وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار مسئول بیت الاحزان وفعالان قرآنی کشور:
نشست هم‌اندیشی با فعالان مردمی قرآن کریم با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل وزارتخانه برگزار شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیت الاحزان، نشست هم‌اندیشی با فعالان مردمی قرآن کریم با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمحمد هاشمی جانشین وزیر فرهنگ و علیرضا معاف معاون قرآن و عترت ای وزارت فرهنگ روز سه‌شنبه ( ۱۰ بهمن) در محل این وزارتخانه برگزار شد.

در این نشست حمید مجیدی‌مهر رئیس مرکز امور قرآنی اوقاف، رحیم قربانی مدیر دارالقرآن سازمان بسیج، حسن محمدی مدیرعامل اتحادیه تشکل های قرآن و عترت، کرمانی نژاد مسئول طرح بشری، حجت الاسلام شاهسونی مدیر موسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا(س)، چاوشی مسئول مهد قرآن تهران و برخی دیگر از فعالان قرآنی حضور داشتند و به بیان نقطه نظرات خود درباره فعالیت های قرآنی پرداختند.

حجت الاسلام علیرضا شاهسونی در ابتدای این دیدار ضمن انتقاد از عدم اعتبار گواهینامه‌های صادره توسط مؤسسات قرآنی نزد نهادهای مختلف دولتی و غیر دولتی پیشنهاد داد با تدوین ساز و کاری مشخص گواهینامه‌های مختلف رشته های قرآنی که توسط مؤسسات معتبر صادر می‌شود جهت ارائه در سازمان‌ها و نهادهای مختلف اعتبار بخشی شوند.

وی در ادامه از روند کند صدور مجوز جهت شعب مؤسسات بزرگ قرآنی نظیر بیت الاحزان انتقاد کرد و با بیان مشکلات متعددی که در همین رابطه به وجود آمده است خواستار تسریع در صدور مجوز این مؤسسات شد.

مدیر مسئول مؤسسه قرآنی بیت الاحزان یکی از مشکلات اصلی جامعه قرآنی را مشکل بیمه عنوان کرد و خواستار اهتمام و پیگیری جدی‌تر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بحث بیمه فعالان قرآنی شد.

عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در ادامه به مصوبه شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور در سال ۱۳۹۰ در خصوص امتیاز حافظان قرآن کریم در آزمون‌های استخدامی اشاره کرد و گفت: متأسفانه علیرغم گذشت ۱۲ سال از ابلاغ این مصوبه، در آزمون‌های استخدامی مختلف مثل آموزش و پرورش و سایر نهادهای اجرایی کشور، توجه چندانی به آن نمی‌شود که درخواست می‌کنیم پیگیری جدی به منظور اجرای کامل این مصوبه و احقاق حقوق حافظان قرآن صورت گیرد.

حجت الاسلام شاهسونی با اشاره به مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت ده میلیون حافظ قرآن کریم، ایجاد مشوق‌هایی جهت انگیزه بخشی ورود مردم به بحث حفظ قرآن را مهم ارزیابی و پیشنهاداتی را در این رابطه مطرح کرد. پیشنهاد اعطای کسری خدمت وظیفه به حافظان قرآن به ازای هر جزء یک ماه، افزوده شدن مبالغی به حساب سرپرستان خانوارهایی که حافظ قرآن دارند بر اساس میزان حفظ اعضای آن خانواده و عضویت حافظان قرآن کریم دارای مدارک درجه سه حفظ و بالاتر در بنیاد ملی نخبگان و برخورداری از مزایای این بنیاد از جمله پیشنهادات مطرح شده توسط مدیر مسئول مؤسسه بیت الاحزان بود.

وی ضمن تأکید بر لزوم توانمندسازی مؤسسات قرآنی پیشنهاد داد با توجه به این که این مؤسسات به نوعی اشتغال آفرینی قرآنی و فرهنگی انجام می‌دهند از امتیازات کارآفرینی و اشتغالزایی مانند سایر مشاغل بهره‌مند شوند.

شاهسونی در پایان از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جهت حضور در جشنواره ملی جبرئیل امین مؤسسه بیت الاحزان که به منظور تجلیل از حافظان کل قرآن کریم برگزار می‌شود و همچنین جهت بازدید از فعالیت‌های این مؤسسه قرآنی دعوت کرد.

محمدمهدی اسماعیلی با بیان اینکه حوزه فعالیت‌‌های قرآنی، عرصه فعالیت های مردم است، افزود: قرآن کریم در جامعه ما مسأله ای حقیقی است؛ براساس پژوهشی که انجام شده است اعتقاد به معاد در جامعه ایرانی بالای ۹۴ درصد است که نشان می دهد مسایل معنوی با وجود مردم آمیخته است.

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه هیچ فضیلتی بالاتر از گسترش فعالیت های قرآنی نیست، تاکید کرد: به همین دلیل کار برای قرآن کریم باید در اختیار مردم باشد.

محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

اسماعیلی با بیان اینکه به فعالان قرآنی که عمرشان را در مسیر قرآن کریم صرف کرده اند غبطه می‌خوریم، تصریح کرد: به همین دلیل توقعات از اصحاب قرآن کریم بالاست، جامعه قرآنی باید در وحدت و همدلی الگو باشند چراکه اهداف مادی در این فعالیت ها جایی ندارد و در خدمت مقدس ترین مسئله، یعنی کلام خدا قرار دارد.

وزیر فرهنگ گفت: به همین دلیل به آقای معاف تاکید کرده‌ام وارد هیچ مسئله اختلاف برانگیز در حوزه قرآنی نخواهم شد چرا که اینجا محل اختلاف نیست.

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به یکی از مشکلات جامعه قرآنی کشور اشاره کرد و ادامه داد: رفع مسائل بیمه‌ای جامعه قرآنی در دستور کار قرار می گیرد.

وزیر فرهنگ تصریح کرد: پیوست قرآنی دستگاه‌های فرهنگی آماده شده است و در دستور کار کمیسیون فرهنگی دولت است که در آن برای مجموعه‌ها وظایف متناسب با شرایطشان درنظر گرفته شده است.

اسماعیلی با بیان اینکه در راستای حمایت از مجموعه‌های های قرآنی هیچ محدودیتی قائل نیستیم، گفت: شاید برخی از موسسات قرآنی نیاز به حمایت مالی نداشته باشند اما شرایط برای همه موسسات یکسان نیست و موسسات کوچکی وجود دارد که به حمایت مالی نیاز دارند.

وی با تاکید بر اینکه توانبخشی موسسات قرآنی باید در دستور قرار بگیرد، افزود: اگر قرآن در متن جامعه جاری باشد همه خباثت ها از جامعه دور می‌شود.

در ادامه این نشست برخی از مشکلات جامعه قرآنی کشور مورد بررسی قرار گرفت و وزیر فرهنگ دستور رسیدگی به آن را صادر کرد.

اشتراک در
اطلاع از
1 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات

باسلام
اگه هر جزءیک ماه کسری داشته باشه حافظ کل چند ماه طلبکار میشه
بنظرم قبل از ارائه پیشنهادات یک بررسی اجمالی بشه بد نیست
مثلاً هر ۵ جزء۲ماه کسر خدمت