یکی از طرح‌های مؤسسه قرآنی- فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا (س) تأسیس دانشگاه حفظ و تفسیر و حوزه علمیه ویژه حافظان قرآن برای نخستین بار در کشور است که در حال انجام فعالیت‌های مختلفی در این زمینه هستیم.

 

حجت‌الاسلام علی‌رضا شاهسونی، عضو هیئت مدیره بنیاد بین‌المللی حفظ قرآن امروز، ۱۳ اردیبهشت در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز به فعالیت‌های مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان اشاره کرد و گفت: این مؤسسه اقدامات وسیع قرآنی را در سطح استان و کشور انجام داده است و امروز به جز مؤسسه جامعهالقرآن و مهد قرآن که از تهران و قم برای کل کشور فعالیت های قرآنی ارائه می‌دهند تنها مؤسسه ای  که کارهای قرآنی در خارج از استان انجام می‌دهد، بیت الاحزان است.
حجت‌الاسلام شاهسونی ابراز کرد: یکی از طرح‌های مؤسسه بیت‌الاحزان،‌ تأسیس دانشگاه حفظ و تفسیر و حوزه علمیه ویژه حافظان قرآن برای نخستین بار در کشور است که در حال انجام فعالیت‌های مختلفی در این زمینه هستیم.

۴  مدرسه شبانه‌روزی سراسری حفظ قرآن در فارس وجود دارد
وی ادامه داد:‌ یکی از فعالیت‌های مختلفی که این مؤسسه انجام می‌دهد تأسیس مدارس شبانه‌روزی حفظ و تفسیر قرآن برای اولین بار در کشور است که این مؤسسه تا کنون ۵ مدرسه شبانه‌روزی حفظ قرآن را راه‌اندازی کرده است و در سال جاری بیش از ۱۷۰ نفر از سراسر کشور در این مدارس مشغول به تحصیل هستند. (یکی از این مدارس در استان آذربایجان شرقی،شهرستان مراغه می باشد.)
حجت‌الاسلام شاهسونی با یادآوری اینکه دوره‌های این مدارس از تیرماه هر سال آغاز و تیرماه سال بعد از آن به اتمام می‌رسد، گفت: اردیبهشت هر سال ثبت نام، خرداد آزمون و مصاحبه و  تیرماه شروع دوره‌های این مدارس است.

تربیت ۲۰۰ حافظ کل در مدارس شبانه‌روزی در سال جاری
عضو هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآنی کشور با بیان اینکه از سراسر کشور جهت تحصیل در این مدارس به فارس مراجعه می‌کنند، گفت: در سال جاری تاکنون بیش از ۲۰۰ نفر در این مدارس ثبت نام کرده‌اند و انتظار ما بیشتر از ۵۰۰ نفر است.
وی اظهار کرد: متأسفانه به دلیل کمبود فضا در این مدارس امکان پذیرش تمامی ثبت نام شوندگان وجود ندارد و به همین دلیل به نوعی یک کنکور برای ورود به این مدارس برگزار می‌شود و امیدواریم که با همکاری مسئولان بتوانیم فضاهای مدارس شبانه‌روزی حفظ را گسترش داده و شاهد تربیت حافظان کل قرآن بیشتری باشیم.

طرح «حافظ پروری» در فارس اجرا شود
حجت‌الاسلام شاهسونی بیان کرد: پیشنهاد می‌شود که طرح «حافظ پروری» گسترش یابد و هر خیری هزینه قرآن‌آموزی یک یا چند حافظ کل را متقبل شود زیرا تحصیل هر قرآن‌آموز در این مدارس قریب ۴ میلیون تومان است و اگر خیران وارد این مقوله شوند، قطعاً ظرفیت‌های ما نیز بیشتر خواهد شد.
عضو هیئت مدیره بنیاد بین‌المللی حفظ قرآن عنوان کرد:‌ امسال از آذربایجان، بحرین و عراق نیروهایی را در این مدارس پذیرش خواهیم کرد که این‌ها حافظ و معلم قرآنی شوند و نمایندگی‌هایی از مؤسسه بیت‌الاحزان را خارج از کشور با حضور آن‌ها راه‌اندازی خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه مجموع حفاظی که این مؤسسه تربیت کرده است، بیش از یک هزار نفر است که بیش از ۸۰۰ نفر آنان از استان فارس است، گفت: شهرستان قرآنی استهبان به تنهایی ۲۴۰ حافظ کل قرآن دارد و روستای محمد آباد که وزارت ارشاد آن را قران‌آباد ایران لقب داده است ۵۳ حافظ کل قرآن دارد و این حائز اهمیت است زیرا برخی از استان‌های ما ۵۰ حافظ کل قرآن هم ندارند.
وی با یادآوری اینکه ثبت نام مدارس شبانه روزی حفظ قرآن در سال جاری تا آخر اردیبهشت است، گفت: متقاضیان جهت ثبت نام می‌توانند به سایت مؤسسه به نشانی beytolahzan.ir مراجعه کنند.

مشاور قرآنی استاندار؛ زمینه‌ساز قطب قرآنی شدن فارس
مدیر مؤسسه قرآنی- فرهنگی بیت‌الاحزان حضرت زهرا (سلام الله علیها) در ادامه سخنان با بیان اینکه از سال گذشته بحث قطب قرآنی شدن فارس مطرح شده است، گفت:‌ اگر استان فارس بخواهد تبدیل به قطب قرآنی شود، استاندار این استان نیاز به مشاور قرآنی دارد که بتواند در این مورد زمینه‌سازی انجام دهد.
وی افزود: با توجه به سابقه فارس در بحث قرآنی و حضور حافظ شهیر قرآن خواجه حافظ شیراز، خطاط بزرگ قرآن میرزا احمد نی‌ر‌یزی در فارس، نماد دروازه قرآن در شیراز و خانه قرآن در مسجد عتیق و صدها آثار تاریخی و شخصیت های قرآنی دلیل بر این است که فارس دیرزمانی قطب قرآن در کشور بوده  و اکنون مورد غفلت واقع شده است.
حجت‌الاسلام شاهسونی ابراز امیدواری کرد: ان‌شاءالله با همت مسئولان و خیران این شعار را زنده کنیم و فارس را همانطور که مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) فرمودند فارس در قله است، در بحث قرآنی نیز فارس را در قله نگه داریم.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات