سجاد مطرودی، حافظ کل قرآن کریم ضمن آنکه معتقد است حفظ قرآن با هر بهره هوشی ممکن و امکان‌پذیر است، راه‌حل رهایی از رکود پس از حفظ قرآن را سنجش و ارزیابی محفوظات به صورت ماهانه دانست.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا (سلام الله علیها) به نقل از ایکنا، سجاد مطرودی، حافظ خوزستانی که با حضور در مراکز شبانه روزی حفظ یکساله کل قرآن کریم مؤسسه بیت الاحزان موفق به حفظ کل قرآن کریم شده است در تحریریه ایکنا خوزستان حضور یافت. متن گفتگوی این حافظ کل قرآن کریم با خبرگزاری ایکنا در ادامه تقدیم می‌گردد.

ایکنا _ خودتان را معرفی کنید.

سجاد مطرودی هستم و ۲۵ سال سن دارم. قاری و حافظ کل قرآن کریم و مدرس حفظ قرآن کریم هستم. از سال ۸۴ که ۹ ساله بودم در مسجد امام حسن مجتبی(ع) شهرستان شادگان آموزش قرآن را شروع کردم. در دوره‌های آموزشی قرآن کریم حضرت قائم شهرستان شادگان هم حفظ و قرائت را ادامه دادم. متصدی مسجد امام حسن(ع) پدربزرگم بود. آن اوایل در کلاسهای روخوانی و روانخوانی شرکت می‌کردم و کم‌کم این علاقه در وجودم پیدا شد و برای شرکت در کلاس های آموزشی تجوید و صوت و لحن به دارالقرآن حضرت قائم شادگان رفتم.

در سال ۹۳ حفظ کل قرآن کریم را تمام کردم و بعد از آن در شهرهای هندیجان، سوسنگرد، آبادان و خرمشهر تدریس قرآن کریم را داشته‌ام.

علی بلاسم، هادی سلمانیان، سید فواد شوکاوی، شاهین خزلی استادان من بودند و در جلسات مهدی دغاغله، قاسم مقدمی، آقای بوستانی و رحیم شریفی شرکت کرده‌ام.

ایکنا _ چطور شد هم قرائت را دنبا کردید و هم حفظ قرآن؟

من در ابتدا یادگیری قرائت را شروع کردم و بعد از آن که در آن به سطح خوبی رسیدم به دنبال حفظ رفتم؛ حافظ شدن من هم به این صورت بود که در سال ۹۲ در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران مترجم زبان عربی به فارسی بودم. بعد از اینکه مسابقات تمام شد خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم در آن جلسه نکته‌ای را فرمودند که توصیه می‌کنم قاریان قرآن التزام به حفظ قرآن داشته باشند. بنابراین براساس همان گفته حضرت آقا نسبت به حفظ قرآن تشویق شدم. من در بیت‌الاحزان حافظ کل قرآن کریم شدم.

ایکنا _ نظرتان درباره روش حفظ بیت‌الاحزان چیست؟

در روش حفظ بیت‌الاحزا اگر پشتکار پشت آن نباشد یک حافظ خوب نمی‌تواند از آن موسسه خارج شود. شیوه تدریس این موسسه از نظر سرعت و دقت بالا است اما یک نکته در این میان وجود دارد که من آن را به آقای شاهسونی هم پیشنهاد دادم و آن اینکه وقتی سال حفظی یک فرد به پایان می‌رسد یک نفر کارهای او را پیگیری کند یعنی به طور مثال به صورت ماهانه با او در ارتباط باشد و محفوظاتش را بسنجد. تاکنون این طرح اجرا نشده اما کاش اجرا شود چون که حافظ، وقتی سال حفظی خود را به پایان می‌رساند و از آن جدا می‌شود دچار رکود خواهد شد. این حافظ تا زمانی که در موسسه است در جایی قرار دارد که قرآن گوش می‌دهد، قرآن می‌خواند، قرآن می‌خوابد و قرآن بیدار می‌شود اما وقتی که که به خانه خود برگردد با مشغله‌هایی که دارد تا کسی از او نخواهد قطعا به دنبال نگداشتن آن محفوظات نمی‌رود؛ یکسال زحمت می‌کشد یعنی ۴ و نیم صبح از خواب بیدار می‌شود و تا ۱۰ شب در موسسه قرآن حفظ می‌کند و حیف است که این زحمت یک ساله از بین برود. خود من هم تا حدودی به رکود افتادم اما تا جایی که توانستم خود را نگه داشتم و در این بین آموزش حفظ قرآن به دیگران به کمک من آمد.

ایکنا _ از تجربیات تدریس خود بگویید.

از سال ۹۴ به بعد دیگر در مسابقات شرکت نکردم. هیچ‌وقت در مسابقات قرآن بخاطر مادیات شرکت نکردم، بلکه به خاطر مراد قلبی خودم بوده است بعد از اینکه حفظ قرآن را به پایان رساندم، مدیر داخلی موسسه بیت الاحزان حضرت صاحب الزمان شادگان بودم و در آنجا حفظ قرآن را تدریس می‌کردم؛ در آنجا ۲۸ قرآن‌آموز داشتیم که از این تعداد ۶ نفر حافظ قرآن شدند و مابقی در حد اجزا قرآن حفظ کردند. همچنین مدیر موسسه بیت الاحزان در سوسنگرد بودم که ۹ حافظ کل قرآن داشتیم. در بیت الاحزان مشهد، تبریز، بیرجند، تهران و قم هم همینطور تدریس داشته‌ام.

ایکنا _ به نظر شما می‌توان بدون استاد حافظ کل قرآن شد؟

بله. البته این موضوع به اراده، تلاش و علاقه فردی بازمی‌گردد؛ آقای رضا گلشاهی شاگرد شهید حسنی‌کارگر نمونه این کار است.

ایکنا _ از رتبه‌های خود در مسابقات قرآن استان و کشور بگویید.

چهار سال در مسابقات قرآن دانش آموزی استان اول بودم، رتبه‌های برتر دیگری را در رشته حفظ و قرائت در مسابقات بسیج، دارالقرآن امام علی(ع)، وزارت جهاد کشاورزی به دست آوردم.

ایکنا _ آیا واقعا حفظ قرآن کریم دشوار است؟

من تمرکز خود را اینگونه گذاشتم که قرائت را از حفظ انجام دهم؛ اگر در محفل یا جلسه قرآن دعوت می‌شوم، آیات را از حفظ قرائت می‌کنم تا اینگونه دیگران هم به حفظ تشویق شوند. از نظر عموم مردم حفظ سخت است اما به فرموده قرآن در آیه ۳۲ سوره قمر «وَلَقَدْ یَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّکْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّکِرٍ» قرآن برای حفظ ساده شده است. فرد تا زمانی که وارد عرصه حفظ قرآن نشده است، نمی‌تواند لذتی را که خداوند در حفظ قرآن قرار داده درک کند و بفهمد. به نظرم حفظ قرآن با هر بهره هوشی ممکن است. من شاگرد ۹ ساله داشتم که فارسی روان و عربی هم بلد نبود و به گویش بیرجندی صحبت می‌کرد. قرآن‌آموزی در مشهد داشتیم که شماره‌های آیات قرآن را به انگلیسی می‌گفت و با عربی اصلا آشنایی نداشت اما این توفیقی است که خداوند می‌فرماید: فَاقْرَؤُا ما تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ.

ایکنا _ میزان علاقه و استقبال به آموزش‌های قرآنی را چگونه می‌بینید؟

استقبال مردم به قرآن کریم به همان آیه مهجوریت قرآن برمی‌گردد؛ «یا ربّ انّ قومی اتّخذوا هذا القران مهجور(فرقان، ۲۲)» استادی داشتم می‌گفت قرآن کریم همچون قبر حضرت زهرا مظلوم است. قرآن کریم یک قانون کلی زندگی است و هر آنچه که بشر نیاز دارد در قرآن است. البته یکی از دلایل اینکه مردم کمتر به قرآن روی می‌آورند مسائل اقتصادی است و به همین دلیل از معنویت فاصله گرفتند. ما نمی‌توانیم به کسی که دغدغه مادیات را دارد بگوییم به سراغ یادگیری قرآن بیا.

به نظرم دلیل دیگر استقبال کم مردم از آموزش‌های قرآنی مدارس ما هستند؛ اگر در یک سال تحصیلی آموزش و حفظ آیات کاربردی مرتبط با جنبه‌های مختلف زندگی به دانش‌آموزان ارائه شود در پایان سال این دانش‌آموز می‌تواند همیشه سفیر قرآنی بین خانواده و دوستانش باشد.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات