دکتر امیر محمد شفیعی از جوانانی است که در دوران نوجوانی به مرکز شبانه روزی حفظ تخصصی حضرت امام حسن مجتبی(ع) مراجعه کرد و با تلاش و پشتکار موفق به حفظ کل قرآن گردید. این حافظ کل قرآن کریم پس از پایان حفظ، تحصیلات خود را ادامه داد و هم اکنون دانشجوی سال ششم پزشکی می باشد و فعالیتهای قرآنی خود را به دانشگاه هم گسترش داده است.

 

از بدو تأسیس مراکز شبانه روزی حفظ تخصصی بیت الاحزان، حضور جوانان نخبه و مستعد قرآنی و علمی در این مراکز بچشمگیر بوده است جایی که پس از پایان حفظ شاهد درخشش آنان در مباحث فرهنگی و علمی و دیگر عرصه ها بوده ایم.

دکتر امیر محمد شفیعی یکی از این جوانان است که در دوران نوجوانی به مرکز شبانه روزی حفظ تخصصی حضرت امام حسن مجتبی(ع) مراجعه کرد و با تلاش و پشتکار موفق به حفظ کل قرآن گردید. این حافظ کل قرآن کریم پس از پایان حفظ، تحصیلات خود را ادامه داد و هم اکنون دانشجوی سال ششم پزشکی می باشد و هنوز به فعالیت های قرآنی خود ادامه می دهد. در ادامه مصاحبه پایگاه اطلاع رسانی مؤسسه بیت الاحزان با این نخبه قرآنی تقدیم می گردد:

لطفاً مختصری خود را معرفی کنید و تحصیلاتتان را بفرمایید.

امیر محمد شفیعی هستم و در سال ۱۳۷۲ در روستای کمال آباد از توابع شهرستان اصفهان متولد شدم و هم اکنون دانشجوی سال ششم پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشم.

چگونه به عرصه قرآن و حفظ قرآن کریم ورود پیدا کردید و مشوق شما چه کسی بود؟

در سال ۱۳۸۷ به پیشنهاد حجت الاسلام رضوی از اساتید اخلاق حوزه علمیه که اهل روستای ما می باشند و با تشویق و حمایت پدرم در سن ۱۵ سالگی در مرکز شبانه روزی امام حسن مجتبی(ع) روستای لای خرمی واقع در استهبان ثبت نام و شروع به حفظ قرآن کردم.

اگر خاطره ای از دوران حفظتان دارید بفرمایید.

خاطره ای جالب از روز اول هنگام پذیرش دارم . با توجه به این که در آن سن پایین طرز تفکرم متفاوت بود و هنوز چندان در مباحث قرآنی وارد نشده بودم و از روحانیت شناخت زیادی نداشتم، هنگام مصاحبه تخصصی پس از این که روخوانی را انجام دادم از من پرسیدند قصد رفتن به حوزه نداری؟ و من هم صادقانه جواب دادم: نه، مگر دیوانه ام که به حوزه بروم. پس از پایان مصاحبه به پدرم زنگ زدم و خواستم که بیاید دنبالم. اما پس از آن با صحبت هایی که حاج آقا انوری کردند و با فضای صمیمانه مرکز آشنا شدم تصمیمم را عوض کردم و به حفظ ادامه دادم.

خاطره دیگری هم که دارم آن سال در منطقه خشکسالی شده بود و حافظان مرکز با دل پاک خود نماز باران اقامه کردند و هرگز از یاد نمیبرم که از روز بعد از اقامه نماز، تا چند روز باران شدیدی می بارید.

پس از پایان حفظ به فکر رفتن به حوزه هم افتادید؟

اتفاقاً حدود نیمی از خروجی های آن سال با هم قرار گذاشتیم که به حوزه علمیه وارد شویم و حتی در مصاحبه حوزه هم شرکت کردیم اما جالب است هیچ کداممان پذیرش حوزه نشدیم و من به تحصیلم ادامه دادم.

پس از آن فعالیت های قرآنی نیز داشتید؟

بله، چند سالی مرتب به استهبان رفت و آمد داشتم و یک سال با آقای دارابی در میمند همکاری قرآنی داشتم. پس از آن تصمیم گرفتم فضای قرآنی را به منطقه و روستای خودمان هم گسترش دهم و با همکاری آقای قیصری و منصوری جو قرآنی خوبی در روستای ما بوجود آمد. به عنوان مثال کلاس های حفظ سه ساله هم در بخش خواهران و هم برادران راه اندازی کردیم و از ظرفیت کانون های مساجد و محلات استفاده کردیم که خوشبختانه تعداد زیادی حافظ یک و دو جزء تربیت شدند. بعد از آن در دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان پذیرفته شدم.

در دانشگاه هم فعالیت قرآنی داشتید؟

بله- خوشبختانه تعدادی از هم خوابگاهی های علاقمند را جمع کردیم و پس از پایان کلاس دانشگاه در حد روخوانی و روانخوانی در فضای دانشگاه آموزش می دادم. به تدریج فعالیت های قرآنی را به سمت حفظ نیز گسترش دادم تا جایی که چند نفر موفق به حفظ ۱۰ و ۲۰ جزء قرآن کریم شدند و خوشبختانه یکی از دوستان هم با پشتکار خود حافظ کل قرآن گردید. البته بعدها کلاس قرآنی را هم با همکاری بسیج دانشگاه راه اندازی کردیم.

هم اکنون هم فعالیت قرآنی در دانشگاه دارید؟

البته با توجه به سنگینی دروس پزشکی در ترم های آخر، هم اکنون فعالیت های قرآنی من کمرنگ تر شده ولی هنوز از قرآن جدا نیستیم.

فضای قرآنی دانشگاه رفسنجان و به طور کلی فضای قرآنی دانشگاه ها را چگونه ارزیابی می کنید؟

ظرفیت خوبی در دانشگاه وجود دارد، هرچند فضای چندان مساعدی جهت فعالیتهای قرآنی در دانشگاه نیست ولی با توجه به مشکلاتی که در سطح جامعه است و نیاز به قرآن در جامعه حس می شود بر آن شدیم فرهنگ قرآن را گسترش دهیم.

تأثیر قرآن را بر زندگی شخصی خود چگونه می بینید؟

واقعاً دوران حفظ قرآن، فصل جدیدی در زندگی من بود و حمایت خانواده و پدر و مادرم و دوستان که تشویق کردند باعث شد که بحث حفظ را ادامه بدهیم و بحمد الله وجهه خوبی در روستا به دست آوردیم و بسیاری از جوانان منطقه ما مشتاق شده اند به حفظ و علوم قرآنی بپردازند.

پیش از این به یاد ندارم در روستای ما حافظ کل قرآن داشته باشیم و ورود قرآن به روستا و فعالیت های قرآنی که در این مدت انجام دادیم باعث تشویق جوانان و نوجوانان شده و فضای قرآنی خیلی خوبی در روستا شکل گرفته است.

چه برنامه ای برای آینده دارید؟

از اهدافی که دغدغه من است نهادینه شدن قرآن در بحث پزشکی و سلامت است و امیدوارم بتوانیم به کمک مؤسسه بیت الاحزان این بستر را گسترش دهیم و از منظر سلامت و پزشکی تأثیر ورود قرآن به زندگی افراد و سلامت روانی ناشی از آن را در جامعه تبیین کنیم.

تمامی آیات قرآن کریم نور و هدایت هستند اما شما به کدام آیه بیشتر علاقه دارید؟

«إِنَّ ٱلَّذِینَ قَالُوا۟ رَبُّنَا ٱللَّهُ ثُمَّ ٱسْتَقَـٰمُوا۟ تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ ٱلْمَلَـٰٓئِکَهُ أَلَّا تَخَافُوا۟ وَلَا تَحْزَنُوا۟ وَأَبْشِرُوا۟ بِٱلْجَنَّهِ ٱلَّتِى کُنتُمْ تُوعَدُونَ»
آیه ای هست که در تشکیلاتی که کار می کنیم همیشه می خوانم و برای تشویق دوستان از این آیه استفاده می کنم.

توصیه شما به جوانان چیست؟

به جوانان توصیه می کنم حداقل یک بار هم که شده، حتی برای هیجان هم شده خواندن و حفظ قرآن را امتحان کنند؛ مطمئناً هر جور که با قرآن تعامل داشته باشند به کلام الهی وصل می شوند. من خودم با انگیزه خیلی خامی وارد بحث قرآن شدم، ولی فضای قرآن و انس با قرآن مرا در این عرصه ماندگار کرد.

به کسانی که در عرصه قرآن وارد شده اند چه توصیه ای دارید؟

دو آیه ای که سفارش میکنم به دوستان، اول آیه «وَلَوْ کُنتَ فَظًّا غَلِیظَ ٱلْقَلْبِ لَٱنفَضُّوا۟ مِنْ حَوْلِکَ» است که رمز موفقیت ما برای جذب و فعالیت بین مردم حسن خلق هست
و آیه دیگه «وَٱصْبِرْ وَمَا صَبْرُکَ إِلَّا بِٱللَّهِ» ، توفیق صبر برای فعالیت‌های قرآنی بسیار مهم است که توصیه بنده به همه دوستان در تمام فعالیت‌ها این است که با صبر و حوصله باشند.

همچنین به دوستانی که در حال حفظند توصیه می کنم علاوه بر حفظ، باید عمل به قرآن را سرلوحه زندگی خود قرار دهند. توصیه من به برادرانم در مؤسسه بیت الاحزان هم این است که سیاست های مؤسسه به سمت عملکردی کردن حفظ باشد و فقط به موفقیت در مسابقات بسنده نکنند. رویکرد ورود حفاظ و جامعه قرآنی به امور و شغل ها و مناصب جامعه را باید جدی بگیریم. اگر حفظ را در جامعه کاربردی کنیم و حافظان درگیر مسائل اجتماعی شوند در آینده شاهد مسئولان قرآنی در رجامعه خواهیم بود و ثمره شیرین آن را خواهیم چشید.

پیشنهاد من به موسسه بیت الاحزان و دوستان در حال حفظ  این است که برنامه دوره‌ای اردو های جهادی ولو یکبار، با هماهنگی سپاه جهت خدمت رسانی به مناطق محروم بگذارند تا حافظان ما طعم عمل به قرآن را در خدمت به محرومین حس کنند و مردم ترجمه قرآن را در خدمت به محرومین یاد بگیرند و بفهمند قرآن و قرآنیان برای بهتر زندگی کردن  در هر زمینه ای آمده اند.

اگر صحبت پایانی دارید بفرمایید.

تشکر ویژه می کنم از حجت الاسلام شاهسونی مدیر مؤسسه بیت الاحزان، امیدوارم خداوند ایشان را نگه دارد و توفیق بدهد هر روز پررنگ تر و پرتوان تر در این مسیر طولانی که سختی راه در آن زیاد است قدم بردارند.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات