حضرت زینب (سلام الله علیها) برای زنان کوفه جلسات تفسیر قرآن برقرار نموده بود

 

حضرت زینب (علیها السلام) در روز پنجم جمادی الاول سال ششم هجری (بنا بر قول مشهور) در شهر مدینه منوره و در خانواده ای که سرپرستی آن را سه تن از پاکان جهان (پیامبر، امیر المومنین و حضرت زهرا سلام الله علیهم) به عهده داشتند متولد شد.

در خصوص حضرت زینب کبری (علیها السلام) بیشتر بعد عاشورایی و کربلایی ایشان بر سر زبانها جریان دارد اما اینکه دیگر ابعاد شخصیتی او چگونه بوده است، کمتر سخن به میان می آید. این در حالی است که حضرت زینب (علیها السلام) یک جلیله بزرگوار و عالمه به علم لدنی، از خاندان عترت می باشد. وی در زمان خلافت امیر المومنین (علیه السلام)، در کوفه جلسات علوم دینی، قرآن و تفسیر برای زنان مسلمین داشته است.

آن حضرت برای زنان کوفه جلسات تفسیر قرآن برقرار نموده بود

نویسنده کتاب «حضرت زینب (علیها السلام) از ولادت تا شهادت» در اثر شریف خود ذکر کرده است: گروهی از مردان کوفه به نزد حضرت امیر المومنین (علیه السلام) آمده و عرضه داشتند: به زنان ما اجازه بده تا به نزد دخترت آمده و علوم دین و تفسیر قرآن را از وی بیاموزند.

حضرت امیر المومنین (علیه السلام) پذیرفتند و حضرت زینب (علیها السلام) شروع به تدریس زن ها نمودند.

خدا می داند که در طول این چهار سال یا بیشتر، چه تعداد از زنان مسلمان در درس حضرت زینب (علیها السلام) حاضر می شده اند.

روزی حضرت امیر (علیه السلام) وارد خانه شدند و شنیدند که حضرت زینب کبری (علیها السلام) به زنان در باره حروف ابتدایی سوره مریم «کهیعص» سخن می گفت، پس از پایان درس آن حضرت به دختر خود فرمود: «یا نور عینی، أ تعلمین أن هذه الحروف هی رمز لما سیجری علیک و علی اخیک الحسین فی أرض کربلا …؛ نور چشمم آیا می دانی که این حروف (ک، هـ ، ی ، ع ، ص) رمز و نشانه ای از وقایعی است که در سر زمین کربلا بر تو برادرت حسین واقع خواهد گردید؟» سپس آن حضرت گوشه هایی از جزئیات این فاجعه را برای زینب کبری (علیها السلام) پیش گویی فرمود. (۱)

چرا روز میلاد حضرت، روز پرستار نام گذاری شده است

آنچه در تاریخ نقل شده نشانگر این است که حضرت زینب کبری (علیها السلام)، پرستاری را از مادرش حضرت زهرا (علیها السلام) به ارث برده است چون مادرش نیز وقتی رسول الله (صلی الله علیه و اله وسلم) از جنگ بر می گشت، وی زخمهایش را شستشو داده و پانسمان می کرد.

در کربلا نیز حضرت زینب (علیها السلام) از امام سجاد (علیه السلام) پرستاری می کرد، بلکه به دستور امام حسین (علیه السلام)، وی از تمامی زنان و کودکان بی سرپرست، پرستاری می کرد؛ و این نشانگر این است که زینب کبری (علیها السلام) با وجود اینکه یک زنی است که در روز عاشورا بار سنگین مصیبت را به جان پذیرفته، این توانایی را هم داشته است که بحران زنان و کودکان بی سرپرست را مدیریت کند.

پی نوشت:

۱- زینب کبری (علیها السلام) از ولادت تا شهادت، قزوینی سید محمد کاظم، صفحه ۴۲

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات