فرزندان خود را از بيم تنگدستى نكشيد. اين ما هستيم كه آنان و شما را روزى مى‏ دهيم. يقيناً كشتن آنان گناهى است بزرگ!

 

وَ لا تَقْتُلُوا أَوْلادَکُمْ خَشْیَهَ إِمْلاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَ إِیَّاکُمْ إِنَّ قَتْلَهُمْ کانَ خِطْأً کَبِیراً ( سوره اسراء آیه ۳۱)

فرزندان خود را از بیم تنگدستى نکشید. این ما هستیم که آنان و شما را روزى مى‏ دهیم. یقیناً کشتن آنان گناهى است بزرگ!

امروز هم که دنیا به خاطر نگرانى از افزایش جمعیّت و کمبودهاى اقتصادى، سقط جنین را مجاز مى‏ داند، گرفتار نوعى جاهلیّت شده است.

«إِمْلاقٍ» به معناى فقر و تنگدستى است. شاید ریشه‏ى آن «مَلَق» باشد، چون فقیر اهل تملّق مى‏ شود.

این آیه، سیماى نابسامان اقتصاد دوران جاهلیّت را نشان مى‏دهد. امروز هم که دنیا به خاطر نگرانى از افزایش جمعیّت و کمبودهاى اقتصادى، سقط جنین را مجاز مى‏ داند، گرفتار نوعى جاهلیّت شده است.

خداوند در آیه ۱۵۱ سوره‏ى انعام، کشتن فرزندان را به خاطر فقر مى‏ داند، «لا تَقْتُلُوا أَوْلادَکُمْ مِنْ إِمْلاقٍ» ولى در این آیه، کشتن را به خاطر ترس از فقر مى‏ شمرد، «خَشْیَهَ إِمْلاقٍ» در آنجا در مورد فقر مى‏ فرماید: «نَحْنُ نَرْزُقُکُمْ وَ إِیَّاهُمْ» ما زندگى شما و فرزندانتان را تأمین مى‏ کنیم، در اینجا در مورد ترس از فقر مى‏ فرماید: «نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَ إِیَّاکُمْ» رزق بچه ‏هایتان و خودتان با ماست. چون هیجانِ ترس بیشتر است، خداوند اوّل اولاد را بیمه مى‏ کند، سپس خود انسان را، تا هیجان کاهش یابد. شاید سرّ این تفاوت در این باشد که چون گرسنگى الآن است و ترس از فقر براى آینده، لذا در صورت اوّل مى‏ فرماید: ما هم اکنون خود شما و فرزندانتان را رزق مى‏ دهیم، ولى در مورد ترس از آینده مى‏ فرماید: نگران نباشید ما فرزندانتان و خودتان را روزى مى‏ دهیم.

پیام‏ها:

۱ کودک، حقّ حیات دارد و والدین نباید این حق را از او بگیرند. ۲ فقر و تهیدستى حتّى در قوى‏ترین عواطف انسانى تأثیرگذار است. ۳ ترس از ضرر و زیان و فقر، مجوّز گناه و نادیده گرفتن حقوق دیگران نیست. ۴ اگر امنیّت روانى و ایمان نباشد، نه فقط فقر که ترس از فقر نیز سبب آدم‏کشى مى ‏شود. ۵ توجّه به ضمانت الهى، مانع گناه است. ۶ ایمان و توکّل را از یاد نبرید. ۷ خداوند از پدر و مادر مهربان‏تر است، به او سوء ظنّ نبرید. ۸ رزق به دست خداست و زیادى نفرات و جمعیّت بى‏اثر است، پس فرزند عامل فقر نیست. ۹ گاهى رزق و روزى ما در سایه‏ى روزى فرزندان است. ۱۰ فرزندکشى و سقط جنین، گناه و جنایت است، چه پسر باشد، چه دختر. ۱۱ گناهان یکسان نیستند، گناهان صغیره و کبیره داریم.

منبع:  قرائتی محسن تفسیر نور ۱۰ جلد، سال چاپ ۱۳۸۳ ش، جلد ۷ صفحه ۵۱

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات