معاون آموزش معاونت قرآن و عترت ارشاد با اشاره به برنامه‌های این معاونت برای توسعه نهضت فهم قرآن، 3 مؤسسه برتر در زمینه‌های مختلف قرآنی را معرفی کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا (سلام الله علیها) به نقل از فارس، نشست خبری تشریح برنامه‌های دفتر برنامه‌ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت ارشاد ۵ اردیبهشت ماه با حضور حجت‌الاسلام محمدعلی خسروی معاون آموزش معاونت قرآن و عترت ارشاد،  حجت‌الاسلام علیرضا شاهسونی مدیر مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا (س) و حسن محمدی مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور برگزار شد.

ر ابتدای این نشست محمدعلی خسروی با بیان اینکه امسال از سوی معاونت قرآن و عترت ارشاد به عنوان نهضت فهم قرآن مطرح شده است، اظهار داشت: معاونت قرآن و عترت سعی دارد در سال جاری با همکاری سایر معاونت‌های وزارت ارشاد فضایی ایجاد کند که در آن توجه به فهم قرآن و تدبر در آن نسبت به سالهای گذشته بیشتر باشد.

وی با اشاره به اینکه ما در زمینه قرآن فعالیت‌های گسترده‌ای داریم، افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت‌های قرآنی به صورت چشمگیری رشد کرد به طوری که می‌توان گفت در زمینه حفظ و قرائت امروز ایران در جایگاه خوبی قرار دارد،‌ در حالی که اوایل پیروزی انقلاب اسلامی وقتی قرار شد مسابقات حفظ قرآن برگزار شود تعداد شرکت‌کنندگان کمتر از ۱۰ نفر بود یعنی در کل کشور ۱۰ حافظ قرآن هم نداشتیم.

حجت‌الاسلام خسروی با بیان اینکه امروز تعداد حافظان قرآن به دهها هزار نفر می‌رسد، گفت: رسیدن به این موقعیت حاصل زحمات و تلاش‌هایی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی صورت گرفته است. پیش از انقلاب تنها چند قاری برجسته در کشور داشتیم اما امروز قاریان برجسته و خوش‌خوان ایران اسلامی در کشورهای اسلامی درخشیدند.

معاون دفتر آموزش معاونت قرآن و عترت ارشاد با اشاره به اینکه ما در زمینه تدبر در قرآن آن چنان که در سایر حوزه‌ها رشد کردیم پیشرفتی نداشتیم، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه می‌دانیم هدف از نزول قرآن تربیت انسان است و این تربیت تنها از طریق تدبر در کلام وحی میسر می‌شود اما در زمینه مفاهیم و تدبر در قرآن فعالیت چشمگیری نداشتیم.

وی با بیان اینکه حفظ و قرائت کافی نیستند که یک جامعه قرآنی شود، گفت: در قرآن کریم به قفل‌های دلها اشاره شده است که این قفل‌ها تنها از طریق تدبر در قرآن گشوده می‌شود. یعنی تلاوت و حفظ کل قرآن کریم قفل دل را باز نمی‌کند بلکه تدبر و عمل به آیات نورانی می‌تواند این قفل‌ها را بگشاید.

حجت‌الاسلام خسروی با بیان اینکه برای ایجاد تحول در انسان باز شدن قفل‌های دل مهم است، تصریح کرد: پس از آنکه گوش، چشم و حنجره باید فعال باشد دل نیز باید باز باشد تا مفاهیم الهی را بگیرد، بفهمد و تبدیل به عمل کند. از همین رو ما در معاونت قرآن و عترت ارشاد سعی داریم در این ابعاد نیز ورود کرده و با نوآوری گامی به سوی تحقق آنها برداریم.

معاون دفتر آموزش معاونت قرآن و عترت ارشاد با اشاره به لزوم فعالیت مؤسسات در زمینه حفظ،  گفت: در زمینه حفظ هنوز هم باید جامعه و مؤسسات فعال باشد تا هر چه بیشتر قاری و حافظ داشته باشیم. ما نباید به این مقدار بسنده کنیم البته در کنار اینها باید جایگاه تدبر در قرآن را نیز در جامعه باز کنیم.

وی با بیان اینکه هم اکنون حدود ۲ هزار مؤسسه قرآنی مورد حمایت وزارت ارشاد هستند، افزود: ما از آنها می‌خواهیم در کنار تلاوت و حفظ به مفاهیم قرآنی نیز توجه جدی داشته باشند چرا که رویکرد اصلی ارشاد در سال جاری حمایت از مؤسسات قرآنی فعالی است که به گسترش فهم قرآن عنایت بیشتری داشته باشد.

حجت‌‌الاسلام خسروی با اشاره به اینکه برای فهم قرآن تنها ایجاد انگیزه کافی نیست، افزود: رسانه‌های ورودی به ویژه رسانه‌های قرآنی باید توجه عموم را به فهم قرآن جلب کند. برای توسعه نهضت فهم قرآن دو رویکرد وجود دارد که یکی از آنها تربیت مربیان قرآنی و دیگری توجه به مؤسسات فعال در این زمینه است.

معاون دفتر آموزش معاونت قرآن و عترت ارشاد با بیان اینکه وظیفه ما به عنوان جزئی از دولت ایجاد کلاس تعلیم قرآن و بیان مفاهیم آیات الهی نیست، گفت: این امر بر عهده مؤسسات مردمی است آنچه مورد هدف ما قرار دارد تربیت مربیانی است که در زمینه‌های مختلف قرآنی به ویژه فهم آیات الهی تلاش کنند.

وی تهیه جزوه و کتاب‌های متناسب با مبانی و مفاهیم قرآن کریم را یکی از امور ضروری برای توسعه فهم قرآن کریم عنوان کرد و افزود: در کنار فهم قرآن کریم باید به دو کتاب نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه نیز توجه کنیم. معاونت قرآن عترت ارشاد در زمینه عترت نیز فعالیت‌هایی بر عهده دارد که توجه به این دو کتاب ارزشمند راهگشای فعالیت‌ها خواهد بود.

حجت‌الاسلام خسروی با اشاره به اینکه توجه به عترت تنها در عزاداری ائمه اطهار خلاصه نمی‌شود، گفت: جامعه ما برای شناخت عترت باید با آثار ارزشمند ائمه اطهار (ع) آشنا شود که نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه می‌‌تواند نمونه‌های خوبی از این آثار باشد چرا که این دو کتاب ارزشمند از مرزهای تشیع گذشته و دانشمندان اهل سنت و حتی غیرمسلمانان را نیز تحت تأثیر خود قرار داده است.

معاون دفتر آموزش معاونت قرآن و عترت ارشاد با بیان اینکه مقام معظم رهبری در اجلاسیه خبرگان توصیه به خواندن دعای مکارم‌الاخلاق داشتند، خاطرنشان کرد: این دعا در صحیفه سجادیه قرار دارد و جزو دعای بیستم این کتاب ارزشمند است.

وی با اشاره به اینکه ارتباط انسان با خالق یکتا از طریق دعا صورت می‌گیرد، گفت: روش و محتوای دعا را باید از صحیفه سجادیه بیاموزیم. به تعبیر امام خمینی (ره) که از استادشان نقل می‌کردند دعاها قرآن ساعد هستند و انسان را بالا می‌برد. ائمه اطهار (ع) دو نوع سخن داشتند؛ سخنانی که با مردم و مراجعان بود که به آنها روایت می‌گوییم و سخنانی که مخاطب خود را خداوند متعال قرار می‌دهد که آنها از ادعیه هستند.

معاون دفتر آموزش معاونت قرآن و عترت ارشاد با بیان اینکه مؤسسات قرآنی باید زمینه گسترش مفاهیم صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه را در جامعه مهیا سازد، افزود: در زمینه‌های مختلف قرآنی و حتی عترت چند مؤسسه توفیقات خوبی کسب کردند. یکی از این مؤسسات مؤسسه صراط در مشهد مقدس است که با کمک سایر مؤسسات قرآنی حرکتی را آغاز کرده که می‌تواند نقش مهمی در تربیت قاریان توانمند داشته باشد. طرح ملی تلاوت از میان قاریان نوجوان و خوش‌خوان که استعداد خوبی در زمینه تلاوت دارند، افراد بسیاری را جذب کرده و تحت آموزش قرار داده است.

وی مؤسسه نورالمجتبی در قم را یکی دیگر از مؤسسات موفق کشور برشمرد و گفت: با وجود اینکه این مؤسسات حدود ۲ سال است که فعالیت خود را آغاز کرده اما در شبکه مجازی فعالیت قابل توجهی دارد که می‌تواند در سطح جامعه افراد بسیاری را به مفاهیم الهی آشنا کند.

حجت‌الاسلام خسروی با بیان اینکه در زمینه حفظ قرآن کریم مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا (س) در استهبان موفقیت‌های قابل توجهی داشته است، خاطرنشان کرد: امیدواریم با توسعه مؤسسات فعال در زمینه قرآنی امسال نهضت فهم قرآن را تسری بخشیم.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات