طرح ملی «رحله» با موضوع حفظ شبانه‌روزی ۴ جزء قرآن کریم در دو ماه تابستان، به صورت شبانه‌روزی در ۸ نقطه استان خوزستان در حال برگزاری است و بیش از ۲۵۰ نفر از جوانان و نوجوانان ۱۴ تا ۲۲ ساله در سطح استان در این طرح قرآنی شرکت کرده‌اند. این طرح برای نخستین‌بار امسال در اهواز نیز اجرا شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا(س) به نقل از ایکنا، علی عباسی، مدیر شعبه بیت‌الاحزان در اهواز در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، از اجرای طرح رحله در دو نقطه اهواز خبر داد و گفت: امسال برای اولین‌بار طرح رحله با موضوع حفظ شبانه‌روزی ۴ جزء قرآن کریم در اهواز اجرا می‌شود. یک شعبه آن در مسجد امام حسین(ع) بوستان و شعبه دوم در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه اهواز است. این طرح به مدت ۵۰ روز و به صورت شبانه‌روزی اجرا می‌شود و علاوه بر آموزش حفظ به قرآن‌آموزان، جلسات تفسیر قرآن، اخلاق، محافل و مسابقات نیز برای شرکت‌کنندگان در نظر گرفته شده است.

وی که در سال ۹۵ تا ۹۶ در تهران حافظ کل قرآن و پس از آن در طرح‌های تابستانه شهرهایی مثل آبادان و یزد به عنوان مدرس حضور یافته است، درباره اجرای این طرح در اهواز گفت: از شش ماه گذشته پیگیر اجرای طرح در اهواز شدم. هزینه‌های طرح رحله در حال حاضر به کمک مردم خیّر اهواز تأمین می‌شود. مؤسسه بیت‌الاحزان فارس مبلغی را به عنوان شهریه در نظر گرفته که باید از قرآن‌آموزان دریافت کنیم اما به دلیل مشکلات مالی که بعضی از علاقه‌مندان به حفظ قرآن دارند، این شهریه را به صورت محدود و تنها از برخی از بچه‌ها دریافت کردیم.

عباسی با بیان اینکه جوانان استان خوزستان استعداد خوبی در حوزه آموزش قرآن از خود نشان داده‌اند، گفت: این استعداد باعث شده که در شهرهای دیگر، استقبال خوبی از بچه‌های قرآنی استان شود و به همین دلیل است که می‌بینیم بیشترین حفاظ بیت‌الاحزان در مدت بیست سال فعالیت این مؤسسه، جوانان خوزستانی بوده‌اند. حفاظ خوزستانی در حال حاضر در شهرها و شعب مختلف این مؤسسه به عنوان استاد حفظ قرآن مشغول به فعالیت هستند.

این حافظ قرآن گفت: عدم وجود یک شعبه فعال در شهرستان اهواز، گلایه و اعتراض برخی از فعالان قرآنی را به دنبال داشت و همین امر موجب شد که پیگیر راه‌اندازی شعبه‌ای در اهواز شوم. با توجه به اینکه سال اول فعالیت ما در اهواز است، با طرح رحله فعالیت خود را شروع کردیم. در حال حاضر ۲۰ نفر بزرگسال و نوجوان (پسر) مشغول حفظ قرآن کریم هستند. محدودیت سنی شرکت کنندگان ۱۴ تا ۲۲ سال است؛ اما با توجه به استعدادی که برخی از شرکت‌کنندگان از خود نشان دادند،‌ چند نفر زیر ۱۴ سال نیز در کنار سایر حفاظ مشغول به حفظ هستند.

مدیر شعبه مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان در اهواز بیان کرد: باید به این امر توجه داشته باشیم که آنچه که در حوزه فعالیت‌های قرآنی مهم است این است که برای خدمت کردن، هیچگاه نباید منتظر ایده‌آل شدن شرایط بمانیم. تلاش ما این است که آموزش و ترویج فرهنگ قرآنی را از نوجوانان ۱۳، ۱۴ ساله آغاز کنیم تا در ۱۰ سال آینده نتایج فرهنگ قرآنی را در کشور ببینیم. سختی‌هایی در طول کار وجود دارد اما نتایجی که از بچه‌ها می‌بینیم ما را به ادامه این راه علاقه‌مند می‌کند. بسیاری از مسئولان در طول دوره به ما قول‌هایی داده‌اند، اما این قول‌ها عملی نشده‌اند و این موضوع موجب شد گاهی به این فکر بیفتیم که نتوانیم این طرح را در اهواز شروع کنیم، اما با حمایت خیّرین، این طرح در اهواز آغاز شد و هدف این است که اگر بتوانیم یک درصد روی فرهنگ آینده جامعه تأثیر بگذاریم، دریغ نکنیم.

اشتراک در
اطلاع از
2 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات

با سلام خدمت شما خدا خیرتون بده انشاالله, بنده سنم ۳۷سال هست و خیلی دوست دارم قرآن خوانی رو خوب یاد بگیرم اگر میشود شرکت کنم ممنون میشم اطلاع بدین