الف) اهداف:
- شناسایی توانایی و استعدادهای بالفعل و بالقوه کادر و دیگر نیروهای انسانی موسسه،جهت استفاده بهینه از ایشان در طرح ها و برنامه ها، و تامین نیروی انسانی مورد نیاز با انجام دقیق ترین روند شناسایی ،در کمترین زمان ممکن
- شناسایی نیروهای توانمند خارج از موسسه در عرصه های مختلف،متناسب با نیازهای فعلی و آتی موسسه
- هماهنگی و ایجاد ارتباط با بخش های منابع انسانی و گزینش نهادها و دستگاه های مختلف در راستای جذب نیروهای انسانی موسسه در آن نهادها
- فراهم آمدن بستر مناسب جهت رشد کیفی نیروهای مشغول به فعالیت در موسسه
- ارائه الگوی مناسب از روند شناسایی،جذب،گزینش وبهره وری بهینه از نیروهای انسانی،به سایر نهادها و به خصوص مراکز فرهنگی و قرآنی
ب) شرح وظایف بخش های مختلف معاونت منابع انسانی
وظایف اداره کل شناسایی :
- تهیه بانک جامع اطلاعات، از توانایی و استعدادهای حافظان موسسه،مربیان،متربیان و… از طریق تهیه فرم ها،نرم افزار،انجام مصاحبه،تحقیقات،مراجعه و بازدید حضوری از مراکز تحت امر و…
- شناسایی توانایی و استعداد نیروهای انسانی خارج از موسسه، در زمینه های مورد نیاز
- رایزنی و ارتباط مستمر با بخش های مشابه در نهادهای مختلف با رویکرد تبادل اطلاعات و تجربیات
- شناسایی نیروهای مستعد در اقصی نقاط کشور،جهت تشکیل کادر اداری معاونت منابع انسانی
- معرفی نیروهای مستعد در زمینه های مختلف به مدیر کل کارگزینی، جهت انجام اقدامات لازم در به کارگیری آنها طبق آیین نامه استخدامی موسسه
- بررسی و تائید تمامی استخدام ها و به کارگیری نیروها در کلیه بخش ها،شعب،مدارس و …
- بررسی نیازهای نیروی انسانی فعلی و آتی موسسه و تلاش در جهت تامین آن نیازها
- ارایه گزارش دقیق سالیانه از شرح فعالیت های اداره کل شناسایی به معاون منابع انسانی
- رعایت محرمانه گی اطلاعات نیروها
- انجام امور محوله از طرف معاون منابع انسانی
وظایف اداره کل کارگزینی:
- رایزنی و ارتباط مستمر با بخش های مشابه در نهادهای مختلف با رویکرد ایجاد زمینه جذب نیروهای موسسه در نهادهای مربوطه
- استخدام ،ارتقاء،ابقاء،تنزل و یا اخراج پرسنل در کلیه بخش ها،شعب،مدارس و… ، مطابق با آیین نامه استخدامی
- تهیه و تنظیم تمامی سوابق پرسنل)اعم از سوابق مالی،مدیریتی و …( و ارائه آن به اداره کل شناسایی و نظارت و ارزیابی در صورت لزوم
- برگزاری دوره ها و کارگاه های مدیریتی و مهارت افزایی ویژه پرسنل،جهت ارتقا سطح کیفی ایشان و تبادل تجربیات بین مدیران موسسه
- رعایت محرمانه گی اطلاعات نیروها و پرسنل
- ارایه گزارش دقیق سالیانه از شرح فعالیت های اداره کل گزینش به معاون منابع انسانی
- انجام امور محوله از طرف معاون منابع انسانی
وظایف اداره کل نظارت و ارزیابی :
- شناسایی توانایی و استعدادهای پرسنل در زمینه های مختلف، از طریق تهیه و تنظیم فرم ها،نرم افزارها،انجام مصاحبه،تحقیقات، بازدید حضوری از مراکز تحت امر و… ، و نظارت بر سوابق و عملکرد آنان به منظور استفاده بهینه از پرسنل در راستای نیازهای موسسه
- نظارت و تائید بر تمامی ترفیعات،تنزل،ابقاء و یا اخراج پرسنل در کلیه بخش ها،شعب،مدارس و… ، مطابق با آیین نامه استخدامی موسسه
- ارزیابی از میزان موفقیت پرسنل در تمامی بخش ها،شعب،مدارس و…
- ارزیابی مدیران و مسئولان )خصوصا در بخش های کلان(، در زمینه میزان رضایتمندی نیروهای همکار، و نهادها و ارگان های مرتبط، از ایشان
- نظارت مستمر بر رعایت شئون قرآنی توسط مسئولین و مدیران موسسه و ارائه گزارش به معاون منابع انسانی در صورت لزوم
- سنجش و تعیین مدیران برتر هر سال طبق آیین نامه مربوطه، و معرفی ایشان به معاون منابع انسانی به منظور انجام مقدمات لازم در جهت تقدیر،تشویق و ترفیع ایشان
- ایجاد بستر مناسب جهت رشد و شکوفایی کادر جوان و خوش فکر
- ارایه گزارش دقیق سالیانه از شرح فعالیت های اداره کل نظارت و ارزیابی به معاون منابع انسانی
- رعایت محرمانه گی اطلاعات پرسنل
- انجام امور محوله از طرف معاون منابع انسانی
ج) وظایف و اختیارات معاون منابع انسانی :
- معاون منابع انسانی نسبت به تمامی وظایف هر سه اداره کل، در برابر مدیر مسئول مؤسسه پاسخگو می باشد.
- عزل،نصب،ابقاء،ارتقاء و پیشنهاد به کارگیری نیرو در تمامی بخش های تحت امر موسسه، با رعایت شرایط و ضوابط قید شده در آیین نامه استخدامی، از اختیارات معاون منابع انسانی محسوب می گردد.
- معاون منابع انسانی اختیار دسترسی به کلیه آمار و اطلاعات موجود در تمامی بخش های تحت امر موسسه را دارد.
- تمامی بخش ها،معاونت ها و مسئولین موسسه ملزم به همکاری با معاون منابع انسانی در راستای تحقق اهداف موسسه می باشند