مرکز شبانه روزی حضرت زینب کبری(س) بیشترین حافظان را طی دو سال اخیر تربیت کرد
مرکز حفظ شبانه روزی حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) یکی از مراکز موفق موسسه قرآنی بیت الاحزان حضرت زهرا(سلام الله علیها) در تربیت حافظان قرآن کریم است. این مرکز که از سال گذشته تغییر مکان و مدیریت را تجربه کرده است طی دو سال اخیر با تربیت 22 حافظ کل قرآن کریم، رکورد تربیت بیشترین حافظ کل را در بین مراکز شبانه روزی موسسه از آن خود کرد. در این مطلب با حجت الاسلام یوسف یاراحمدی ممسئول این مرکز گفت و گو کرده ایم.

مرکز حفظ شبانه روزی حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) یکی از مراکز موفق موسسه قرآنی بیت الاحزان حضرت زهرا(سلام الله علیها) در تربیت حافظان قرآن کریم است. این مرکز که از سال گذشته تغییر مکان و مدیریت را تجربه کرده است طی دو سال اخیر با تربیت ۲۲ حافظ کل قرآن کریم، رکورد تربیت بیشترین تعداد حافظ کل را در بین مراکز شبانه روزی موسسه از آن خود کرد. به مناسبت این موفقیت، پایگاه اطلاع رسانی بیت الاحزان با حجت الاسلام یوسف یاراحمدی مسئول این مرکز به گفتگو نشسته است که توجه شما را به مطالعه این مصاحبه قرآنی جلب می‌کنیم.

لطفاً خود را معرفی نمایید.

یوسف یاراحمدی هستم مسئول مرکز حفظ شبانه روزی حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) وابسته به موسسه قرآنی بیت الاحزان حضرت زهرا(سلام الله علیها) که خود نیز از حفاظ و دانش آموختگان این موسسه می باشم. بنده متأهل و بحمد الله دارای دو فرزند هستم و همسرم نیز در مرکز حفظ شبانه روزی همکار بنده هستند.

لطفاً مرکز حفظ شبانه روزی حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) را معرفی نمایید.

این مرکز که یکی از معدود مراکز حفظ شبانه روزی یکساله قرآن کریم ویژه خواهران در کشور است، در سال ۱۳۹۴ در استهبان شروع به فعالیت نمود که به دلیل مشکل در تأمین مکان مرکز در استهبان، با هماهنگی مرکز مدیریت و در دسترس قرار گرفتن مکان فعلی در سال ۱۳۹۹ به شهرستان نی‌ریز انتقال یافت. با تلاش‌های مدیریت قبلی مرکز در استهبان در سال ۱۳۹۹ تعداد ۱۶ حافظ کل قرآن کریم تربیت شدند و پس از نقل مکان به نی‌ریز علی رغم وجود شرایط کرونایی، تعداد ۶ حافظ کل قرآن کریم در سال ۱۴۰۰ به جمع حافظان افزوده شدند که ان‌شاءالله در اسفند سال جاری در جشنواره ملی جبرئیل امین از این بزرگواران قدردانی و تجلیل به عمل خواهد آمد.

 

شما مدیریت دانشسرای باقرالعلوم(ع) را هم بر عهده دارید. کمی در مورد این مرکز نیز توضیح دهید.

یکی از فرصت‌های بی نظیر جهت حافظان کل قرآن کریم فرصت اخذ مدرک کارشناسی علوم قرآن و حدیث بدون حضور در دانشگاه است. دانشسرای علوم قرآن و حدیث باقرالعلوم (ع) این ظرفیت ویژه را جهت حافظان کل قرآن کریم فراهم کرده است که علاوه بر تثبیت حفظ خود، دروس ویژه کنکور کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث را هم طی یک سال بیاموزند و جهت حضور در کنکور کارشناسی ارشد آماده شوند.این مرکز تاکنون موفقیت های چشم‌گیری را رقم زده است و حافظان زیادی با حضور در این مرکز موفق به اخذ مدرک معتبر علمی در مقطع کارشناسی و ورود به دوره کارشناسی ارشد شده‌اند.

حافظ و نابغه قرآنی مریم رضایی یکی از دانشجویان این دانشسراست که در سال جاری با سن کم موفق به کسب رتبه نخست آزمون کارشناسی ارشد علوم قرآنی گردید و علاوه بر ایشان خانم زهرا حمیدی از دیگر دانشجویان این دانشسرا رتبه ۵۴ این آزمون را به خود اختصاص داد که نوید بخش ورود حافظان قرآن کریم به عرصه های علمی و مدیریتی کشور و پرورش مدیران و مسئولان قرآنی در صورت تداوم این‌چنین طرح‌ها و برنامه های قرآنی و فرهنگی می‌باشد.

چه برنامه های ویژه ای را دنبال نمودید که در موفقیت مرکز شما تأثیر بیشتری داشته است؟

ما چندین اصل و رویه را در پیش گرفتیم و سعی کردیم با تمام وجود به این اصول پایبند باشیم. توجه به رعایت دقیق برنامه‌های آموزشی موسسه به‌خصوص حفظ و تثبیت آیات اولین موردی است که در مرکز ما در نهایت توجه است. برخورد مهربانانه و دلسوزانه نسبت به قرآن‌آموزان مرکز دیگر موردی است که توسط همه همکاران ما در اولویت قرار دارد. ضمن اینکه ما به همان میزان که در گزینش قرآن‌آموزان دقت نظر داریم به همان میزان در گزینش همکاران توجه و حساسیت داریم و همین امر یکی از مواردی است که با عنایت پروردگار این مرکز را چه به لحاظ کمی و چه به لحاظ کیفی جزء مراکز برتر موسسه قرار داده است.

چه موانع و مشکلاتی را در رشد و ارتقاء بیشتر فعالیت‌های مرکز متصور هستید؟

به جرأت می توان گفت مشکل جدی که اصل فعالیت‌ها را تحت شعاع خود قرار دهد وجود ندارد و اگر در زمینه امور مالی و هزینه های جاری با کمبود مواجه شویم با توکل به خدای متعال و توسل به حضرت زهرا(سلام الله علیها) و همچنین کمک خیرین و مردم قرآن دوست و در صورت لزوم استقراض از کنار این گونه معضلات عبور می کنیم و تاکنون به لطف الهی در نمانده‌ایم.

توصیه شما به سایر همکاران خود در سایر مراکز و شعب موسسه در سراسر کشور چیست؟

توصیه بنده به همه همکاران در هر جایگاه و سمتی که هستند این است که به شدت قرآن آموزان را تکریم نمایند و کمترین اخم یا بی‌احترامی خصوصاً در میان جمع نسبت به این عزیزان نداشته باشند و در عین حال به شدت قاطع باشند و سرسوزنی نسبت به برنامه های آموزشی کوتاه نیایند. به عبارتی تکریم قرآن آموزان و قاطعیت در آموزش در اولویت کاری باشد چرا که تکریم به تنهایی موجب تساهل و تمرد از قوانین آموزشی توسط قرآن آموز می‌گردد و قاطعیت صرف نیز ممکن است به صورت موقت باعث رشد و پیشرفت گردد ولی موجب انحراف قرآن آموز از اهداف اصلی موسسه و مسیر صحیح برنامه‌های آموزشی می‌گردد. این توصیه بنده که اکسیری است در مراکز شبانه روزی، برگرفته از ارشادات و بیانات مدیریت معزز موسسه است که بارها برای ما کارگشا بوده است و در صورتی که تکریم و قاطعیت با هم جمع گردد نتایج خوبی در بر خواهد داشت.

برنامه شما برای آینده مرکز چیست؟

ان‌شاءالله پیگیر طرح‌های مختلفی هستیم که امیدواریم با اجرایی شدن آن‌ها حداقل دو برابر خروجی مراکز شبانه روزی سراسر کشور خروجی آموزشی داشته باشیم و مقدمات آن نیز فراهم شده ولی تا این طرح‌ها به مرحله اجرایی نرسند نمی‌توانم جزئیات بیشتری را ارائه کنم.

چه صحبتی با مسئولین مرکز مدیریت موسسه دارید؟

از مسئولین مرکز مدیریت به خصوص مدیر سخت‌کوش و مخلص موسسه حجت الاسلام شاهسونی التماس دعای خیر دارم. از ایشان درخواست دارم که سعی کنند در راستای فراهم آوردن زیرساخت‌های اصلی مورد نیاز موسسه و حفاظ کل کشور، از طریق دولت و مجلس تلاش و پیگیری نمایند و سایر امور اجرایی و آموزشی را همچون گذشته به مدیران مراکز تحت امر بسپارند؛ و این نکته را به همه همکاران عرض می‌کنم که در راستای برنامه های قرآنی از هزینه نمودن هراس و دلهره نداشته باشند، چرا که صورتحساب آن را حضرت زهرا(سلام الله علیها) تسویه می‌کنند.

توقع شما از مسئولین و جامعه قرآنی چیست؟

توقع از مسئولین این است مطابق سنت معصومین(سلام الله علیهم اجمعین) حافظان و فعالان قرآن را تکریم کنند و موانع را از سر راه اهل قرآن بردارند و به جای پرداختن به امور سطحی و موقت، به زیرساختهای قرآنی کشور آن چنان که در شأن این عزیزان است توجه نمایند و زمینه اقبال عمومی از فعالیت‌های قرآنی را فراهم آورند. در صورتی که چنین زیرساخت‌هایی فراهم آید و مسئولین آینده قرآنی تربیت شوند قطعاً نه تنها شاهد مسئولیت گریزی، اختلاس‌ها و معضلاتی که جامعه ما امروز با آن درگیر است نخواهیم بود که حتی شکوفایی و بالندگی را در عرصه های مختلف مشاهده خواهیم کرد و ان‌شاءالله هر کسی در هر جایگاهی که هست آن‌گونه که شایسته جامعه اسلامی و قرآنی است عمل خواهد نمود.

در پایان اگر صحبت دیگری دارید بیان بفرمایید.

ابتدا تقدیر و تشکر ویژه دارم از همه قرآن آموزانی که به صورت جهادی و با استقامت زیاد با تمام مشکلاتی که وجود دارد به حفظ و تثبیت قرآن کریم ممارست می‌ورزند. تقدیر دیگر بنده از اساتید مرکز است که با تمام وجود تلاش می‌کنند و از هیچ مجاهدتی دریغ نمی‌ورزند و با اینکه اکثراً مربی مهاجر هستند همچون یک مادر دلسوز بعضاً تا پاسی از شب به تدریس و آموزش اشتغال دارند و در نتیجه‌ای که حاصل شده بسیار موثر بودند.

یکی از مهمترین عوامل موفقیت مرکز زحمات مخلصانه و شبانه روزی آقای امین مسئول شعب بیت الاحزان در شهرستان نیریز است که با فراهم آوردن زیرساخت‌ها و امکانات مورد نیاز موسسه، زمینه فعالیت قرآنی و فرهنگی را در این شهرستان فراهم نموده است. نکته قابل توجه این است که ایشان علی رغم داشتن مسئولیت دولتی در کمترین فرصت ممکن و به محض فراغت از امور شغلی در مرکز حاضر می شوند و لباس مسئولیت را با لباس کار و جهاد تعویض نموده و تا پاسی از شب از هیچ اقدامی (که بعضاً برخی از مسئولین از آن ابا دارند) دریغ نمی‌نماید که بر خود فرض می دانم از این خادم خدوم قرآنی کمال تشکر و قدردانی را به عمل آورم.

جا دارد تشکر ویژه ای از همسرم داشته باشم که بحمدالله با وجود مسئولیت ایشان به عنوان مدیر داخلی مرکز، از عهده مسئولیت خود با تلاش همه همکاران به نحو احسن برآمدند و این درحالی است که ایشان به امورات خانه، مسائل خانوادگی و تربیت فرزندان نیز اهتمام دارند و جا دارد که در این فرصت از زحمات ایشان تقدیر و تشکر نمایم.

از سرکار خانم محمدی مدیر داخلی دانشسرای باقرالعلوم نیز کمال تقدیر و تشکر را دارم که انصافاً نقش پررنگی در موفقیت‌های این دانشسرا از سال‌های قبل تاکنون داشته‌اند.

در پایان نیز از روابط عمومی موسسه بخاطر فرصتی که در اختیار این مرکز قرار داد و نیز تلاش و پیگیری‌ها در راستای پوشش اخبار و حضور در فعالیت‌های مختلف مرکز کمال قدردانی و سپاس را دارم و از خدای متعال توفیق و سربلندی همه خادمان قرآنی را مسئلت می‌کنم.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات