فاطمه نوروزی، یکی از مادران نمونه کشوری و حافظ ۱۵ جزء قرآن و مادر چهار فرزند حافظ کل قرآن از شهرستان فیروزآباد استان فارس است که در زمینه ترویج سبک زندگی اسلامی درخشش بسیاری کسب کرده است.

به‌طور کلی انس با قرآن برکات زیادی در زندگی انسان‌ها دارد، چرا که قرآن نور است و هرچه بتوان از این نور الهی بهره بیشتری جست، قطعاً نورانیت بیشتری نیز نصیب زندگی‌ها خواهد شد، اما اینکه یک خانواده به برکت انس مادر با قرآن کریم انس و الفت بگیرد، مسلماً تأثیر شگرفی در سبک زندگی نسبت به سایر خانواده‌ها شاهد خواهیم بود.

فاطمه نوروزی، یکی از مادران نمونه کشوری و حافظ ۱۵ جزء قرآن و مادر چهار فرزند حافظ کل قرآن از شهرستان فیروزآباد استان فارس است که در این زمینه به خوبی توانسته است، درخشش بسیاری کسب کند. در ادامه گفت‌وگوی خبرگزاری ایکنا از فارس با این بانوی قرآنی تقدیم می‌گردد.

از چه زمانی حفظ قرآن را آغاز کردید؟

همسرم دبیر دینی و عربی بود و همیشه من را به آشنایی با قرآن تشویق می‌کرد و همیشه هم آرزو داشت تا فرزندانمان با قرآن مأنوس باشند البته آرزوی خودم هم همین بود که فرزندانم حافظ قرآن باشند لذا از سال ۷۷ برنامه‌های قرآنی تلویزیون را نگاه می‌کردم و هر روز یک آیه قرآن همراه با معنی و مفاهیم آن حفظ می‌کردم زیرا به این نتیجه رسیدم باید اول از خودم شروع کنم تا بتوانیم بر روی فرزندانم تأثیر بگذارم.

وقتی شروع به حفظ قرآن کریم کردم همزمان فرزندانم را با قرآن آشنا کردم، به گونه‌ای که آنان را در مسابقات قرآن شرکت دادم تا اینکه یکی از آن‌ها در مسابقات پنج‌گانه برگزیده شد و مورد تشویق مدرسه و خانواده قرار گرفت و این امر انگیزه بالایی میان فرزندانم ایجاد کرد و از آن تاریخ به بعد همیشه فرزندانم در مسابقات قرآن شرکت کرده و مقام می‌آوردند.

چرا تصمیم گرفتید به شهرستان استهبان مهاجرت کنید؟

وقتی انگیزه فرزندانم به حفظ قرآن زیاد شد، با همسرم صحبت کردم که در شهرستان آموزشگاه حفظ قرآن نداریم و آن‌ها مشتاق حفظ قرآن هستند، در صورت صلاحدید یک سال ترک تحصیل کنند و به استهبان مهاجرت کنیم تا به آرزویشان برسند.

همسرم با توجه به شرایط کاری خودشان در ابتدا مخالفت کردند ولی وقتی اصرار و اشتیاق فرزندانمان را دیدند، رضایت دادند ولی خودشان نتوانستند ما را همراهی کنند، از این رو من با فرزندانم برای شرکت در کلاس‌های حفظ مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان به شهرستان استهبان مهاجرت کردیم و همسرم در شهرستان فیروزآباد ماندند. بحمد الهی هرسه دخترم در مدت ۹ ماه حافظ کل قرآن شدند.

آیا دوری از همسر و یک سال اقامت در شهر دیگر برایتان سخت نبود؟

قطعاً در شروع سختی‌های بسیاری داشت. وقتی من حفظ قرآن رو شروع کردم، بچه‌داری و کارهای متعدد منزل بار سنگینی به عهده داشتم که لطف خداوند و حمایت‌های همسرم مرا دلگرم می‌کرد. وقتی با چهار فرزند خردسال و نوجوان، بدون حضور همسرم که تا دیروز همواره پشتیبانم بود به استهبان مهاجرت کردم، بسیار سخت می‌گذشت اما بعد از اینکه فرزندانم با قرآن مأنوس شدند و خانواده ما فضای قرآنی به خودش گرفت، شرایط تغییر کرد.

بسیاری از دغدغه‌های امروزی که خانواده‌ها با فرزندانشان دارند را ما نداشتیم. فرزندان ما مسیر خود را پیدا کرده بودند و معیار و هدف زندگیشان از همان سن کودکی و نوجوانی تغییر کرد و مدام در راه کسب تعلیمات دینی و قرآنی بودند. سایر مسائلی که بسیاری از دختران و پسران برایشان مهم بود، بدون منع یا فشار خانواده، برای  فرزندان ما کم اهمیت شده بودند و نیاز نبود درگیر با این مسائل درگیر باشیم که این فقط به برکت قرآن بود.

فرزند چهارم چگونه حافظ قرآن شدند؟

فرزند چهارم من پسر است که آن زمان خردسال بود و امکان حفظ قرآن برایش میسر نشد، اما سال‌ها بعد با وجود اینکه از دانش‌آموزان نمونه شهرستان بودند، تحصیل در حوزه علمیه را انتخاب کردند. ایشان با اینکه نتوانستند در دوران تحصیل حافظ قرآن شوند اما تحت تأثیر خواهرانش همیشه علاقه‌مند به حفظ قرآن کریم بودند تا اینکه یک سال از حوزه مرخصی گرفتند و سال ۹۲ در مؤسسه شبانه‌روزی حضرت شاهچراغ(ع) حافظ کل شدند.

فرزندم همیشه می‌گوید بهترین و مهم‌ترین تصمیم زندگی من حفظ قرآن بوده است و هم‌اکنون در حال حاضر در شهر مقدس قم مشغول به تحصیل هستند.

رفاقت و رقابت قرآنی بین فرزندانتان به چه صورت بود؟

فرزندانم با وجود اینکه در مسابقات بعضی اوقات رقیب همدیگر می‌شدند ولی با یکدیگر همکاری بسیار خوبی داشتند، به گونه‌ای که در زمان حفظ روزی سه صفحه حفظ  و مرور می‌کردند و هر کدام جلو می‌افتاد، توقف می‌کرد تا بقیه هم برسند.

به نظر شما بهترین سن برای حفظ قرآن چه سنی است؟

زمانی که خودم شروع به حفظ قرآن کردم، روخوانی قرآن را هم با فرزندانم کار می‌کردم، به گونه‌ای که در مسابقات مدارس مقام می‌آوردند و با مفاهیم آشنایی مقدماتی داشتند، از این رو بهترین سن برای حفظ قرآن نوجوانی و مقطع بعد از راهنمایی است  مشروط بر اینکه مقدمات مفاهیم و روخوانی قرآن را بلد باشند، به عنوان مثال ما از اول ابتدایی با فرزندانمان کار کردیم تا اینکه  در مقطع راهنمایی و دبیرستان نتیجه داد.

انس با قرآن چه تأثیری در زندگی خانوادگی شما داشته است؟

محیط خانه ما به گونه‌ای بود که فرزندانمان خودشان مشتاق شدند و با اختیار خود این راه را انتخاب کردند. از زمانی هم که با قرآن مانوس شدند به گونه‌ای از نظر آسیب‌های اخلاقی و اجتماعی واکسینه شدند که نیازی به تذکر از طرف من یا پدرشان نداشتند. اثرات سازنده این انس، در انتخاب‌های  مختلف زندگی از جمله تحصیل، ازدواج و دیگر موارد کاملاً مشهود است، به طوری که با وجود تحصیل مدارج عالی علمی در دانشگاه‌های خوب شیراز و تهران، تصمیم گرفتند همچنان در راه قرآن قدم بردارند و با راه‌اندازی موسسه قرآنی در شهر فیروزآباد مشغول به تربیت نسل قرآنی شدند.

مهم‌ترین آسیب فعلی در حوزه آموزش قرآن چیست؟

در زمانی که فرزندانم به مدرسه می‌رفتند، وقتی در مسابقات شرکت می‌کردند از طرف مدرسه بسیار تشویق می‌شدند، جایزه و لوح تقدیر می‌گرفتند، اردو می‌رفتند و این کار انگیزه ایجاد می‌کرد اما اکنون دانش‌آموزان مثل قبل تشویق نمی‌شوند و ایجاد انگیزه کمتر شده است. البته درگذشته خانواده‌ها هم دغدغه بیشتری برای تربیت دینی فرزندانشان داشتند اما در حال حاضر اولویت‌های برخی خانواده‌ها تغییر کرده است اما تجربه‌ای که من در این سال‌ها کسب کردم آن است که فرزندانی که با قرآن مأنوس هستند، در دیگر امور زندگی هم موفق‌تر هستند.

چگونه به عنوان مادر نمونه کشور انتخاب شدید؟

با توجه به اخبار و گزارش‌هایی که از فرزندانم منتشر شده بود، سال ۹۳ به عنوان مادر نمونه قرآنی به همراه ۱۴ نفر بانوی دیگر از کل کشور به سالن اجلاسیه بین‌المللی تهران دعوت شدیم که البته هریک از بانوان در یک فعالیت قرآنی به عنوان نمونه انتخاب شده بودند. به عنوان مثال یکی واقف بود دیگری حافظ و هرکدام در موضوعی. بنده هم افتخار داشتم به عنوان حافظ ۱۵ جزء و مادر چهار حافظ کل قرآن کریم، مادر نمونه معرفی شدم.

سخن آخر

در جامعه خود مادر نمونه بسیار داریم، مخصوصاً مادران شهدای والامقام که گذشت و حماسه آن‌ها زمینه را برای رشد فرزندان من و دیگر فرزندان کشور عزیزم فراهم کرد. به همه این مادران ارزشمند سلام می‌کنم و از صاحب قرآن برای آن‌ها صبر و اجر عظیم مسئلت دارم.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات