در سفری به استان سیستان و بلوچستان موفق به دیدار با خانم سکینه سبزیان، مسئول واحد بیت الاحزان حضرت زهرا(س) در شهرستان دلگان شدیم. بانویی که ذهنیت مثبت و مطلوبی از بیت الاحزان در مردم بلوچستان شده است. وی هم اکنون مدیریت 11 شعبه از 126 شعبه مؤسسه را در شهرستان دلگان و روستاهای اطراف آن را دارد. واحد دلگان بیت الاحزان هم اکنون 20 مربی و کارمند و 200 حافظ 1 تا 25 جزء قرآن و 18 حافظ کل قرآن را به خود اختصاص داده است که مدیریت مالی و آموزشی آن را این حافظ قرآن به عهده دارد. گفتنی است واحد دلگان ب

در سفری به استان سیستان و بلوچستان موفق به دیدار با خانم سکینه سبزیان، مسئول واحد بیت الاحزان حضرت زهرا(س) در شهرستان دلگان شدیم. بانویی که ذهنیت مثبت و مطلوبی از بیت الاحزان در مردم بلوچستان شده است. وی هم اکنون مدیریت ۱۱ شعبه از ۱۲۶ شعبه مؤسسه را در شهرستان دلگان و روستاهای اطراف آن را دارد. واحد دلگان بیت الاحزان هم اکنون ۲۰ مربی و کارمند و ۲۰۰ حافظ ۱ تا ۲۵ جزء قرآن و ۱۸ حافظ کل قرآن را به خود اختصاص داده است که مدیریت مالی و آموزشی آن را این حافظ قرآن به عهده دارد. گفتنی است واحد دلگان با مدیریت و تلاش های خانم سکینه سبزیان در گردهمایی مدیران و مسئولین ۱۲۰ شعبه بیت الاحزان حضرت زهرا (س)که در اردیبهشت ۱۳۹۲ برگزار شد، جزء ۴ شعبه برتر مؤسسه معرفی شد.

گفتگوی ذیل که به همت خبرنگار اتحادیه تشکل های قرآنی انجام شده است با مختصر تغییراتی تقدیم حضورتان می گردد.

معلمی که تنها دغدغه‌اش خدمت به قرآن استسکینه سبزیان از فعالان قرآنی استان سیستان و بلوچستان، از سال ۸۳ مشغول به تدریس در مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا(س) است.توفیق داشتیم اندکی پای صحبت‌های این معلم سخت‌کوش بنشینیم. گفت‌وگوی ذیل را از زبان ایشان بخوانید:

– خانم سبزیان فعالیت شما در حوزه‌ی قرآنی چیست؟
در بلوچستان حدود ۷سال است مشغول به فعالیت قرآنی هستیم و به لطف خدا توانستیم ۲۰حافظ کل قرآن کریم تربیت کنیم. درحال حاضر ۱۰ حافظ داریم که در حال تکمیل کردن محفوظات خود هستند.

– به نظر شما تاثیر قرآن روی افراد به سن خاصی بستگی دارد؟چگونه؟
گرایش افراد به قرآن و کلاس‌های مربوط به آن بستگی به علاقه افراد دارد. در هر سنی اگر شخص علاقه داشته باشد به خوبی می‌تواند از قرآن تاثیر بگیرد و این علاقه خود به عواملی چون خانواده، محیط زندگی و اطرافیان فرد بستگی دارد. ما برای ایجاد علاقه به قرآن در بچه‌ها از گروه سنی ۶-۳ کلاس‌هایی داریم که محتوای آن علاوه بر آموزش قرآن، کاردستی و بازی و خلاقیت است. این تلفیق باعث جذب افراد می‌شود و در دوره‌های بعدی شرکت می‌کنند. موسسه بیت الاحزان حضرت زهرا(س) حدود ۷۰۰ نفر قرآن پژوه از سال ۷۶ تا به حال در عضویت خود دارد و اینکه مردم می‌بینند ۲۰ نفر از شیعیان شهر توانسته‌اندحافظ کل قرآن شوندخود تشویقی جهت شرکت در این کلاس‌ها است.

– فعالیت‌های مجموعه شما در چه زمینه‌هایی است؟
به عقیده ما وقتی نظر و محبت اهل‌بیت (علیهم‌السلام) باشد خداوند لطف و نظر بیشتری به ما دارد؛ در همین راستا ما علاوه بر فعالیت‌های قرآنی در زمینه‌های فرهنگی نیز اقداماتی انجام می‌دهیم. برای مثال هرهفته مراسم زیارت عاشورا در مجموعه داریم و درحال حاضر ختم چهل زیارت عاشورا را شروع کرده‌ایم. در اعیاد و شهادت‌های ائمه اطهار(علیهم‌السلام) مراسم هایی برگزار می‌کنیم و عموما هزینه‌های پذیرایی توسط مردم تامین می‌گردد.

– برنامه‌های مجموعه شما برای ماه رمضان چیست؟
برای ماه مبارک رمضان هرروز بعداز ظهر محافل قرآنی داریم و در پایان هرجزء مسابقه تفسیر آن جزء را برگزار می‌کنیم. در یک شب از ماه مبارک به ضیافت افطار مهمانان خداوند مفتخریم که اگر مشکل بودجه نداشته باشیم علاوه براعضا، میزبان عموم مردم هم هستیم.

– آیا در نمایشگاه قرآن شرکت می‌کنید؟
بله. حضور در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در سال ۹۲ یکی دیگر از اقدامات در دست اجرای مجموعه است. شاید این‌گونه بتوانیم فعالیت‌های موسسه خود را در زمینه‌های مختلف به اطلاع عموم رسانده و از پشتیبانی ایشان بهره‌مند شویم.

– موسسه بیت الاحزان حضرت زهرا(س) چند شعبه در شهرها و روستاهای اطراف دارد؟ آیا مشکلاتی هم دارید؟
ما در شهرها و روستاهای اطراف ۱۲ شعبه قرآنی داریم که به حول و قوه‌ی الهی استقبال مردم از آن‌ها خوب است اما تامین هزینه برای حقوق مربیان و رسیدگی به شعب واقعا به سختی از عهده‌ی ما برمی‌آید. از ۱۲ شعبه فعال مجموعه تنها ۲ شعبه دارای ساختمان (آن هم به صورت نیمه‌ساخته) هستند و بقیه شعب به صورت چرخشی در مکان‌های متفاوت کلاس‌هایشان را برگزار می‌کنند.
البته لازم است این نکته گفته شود که ما زمین‌های اهدایی برای ساخت ساختمان در اختیار دریم اما هزینه ساخت آن را نمی‌توانیم متحمل شویم.
نبودن اینترنت پرسرعت از دیگر مشکلات مجموعه است که برای شرکت در مسابقات مختلف قرآن پژوهان ما را از فرصت ثبت‌نام عقب می‌اندازد برای مثال جهت شرکت در آزمون ارشاد ما حدود ۴۰۰ نفر داوطلب داشتیم که تنها توانستیم ۱۰۰نفر را ثبت‌نام کنیم و بقیه از شرکت در آزمون جا ماندند.

هوای گرم و طاقت‌ فرسای استان سیستان و بلوچستان در فصل تابستان و مقارن بودن این فصل با ماه‌مبارک اعضای قرآنی ما را در روستاها و شهرهای اطراف به سختی می‌اندازد که ما اگر بتوانیم با تخصیص بودجه‌ای سرویس رفت‌ و برگشت برایشان مهیا کنیم مطمئنا هم استقبال بیشتر می‌شود و هم با سختی کمتری اعضا می‌توانند در کلاس‌های قرآنی شرکت کنند.
امید است به مشکلات موسسات در این نواحی توجه بیشتری شود.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات