علی اکبر مظاهری از تجربیات خود در طرح ملی رحله داراب می‌گوید:
گفت و گو با علی اکبر مظاهری مسئول مؤسسه بیت الاحزان در شهرستان داراب و یکی از میزبانان موفق طرح ملی رحله با برگزاری سه دوره این طرح

یکی از طرح‌های موفق مؤسسه به منظور هدایت نوجوانان و جوانان به سمت حفظ قرآن کریم و غنی سازی اوقاف فراغت جوانان طرح ملی رحله است. در این طرح نوجوانان و جوانان ۱۴ تا ۲۲ ساله پسر به مدت حدود ۵۰ روز در تابستان به صورت شبانه روزی به حفظ بخش‌هایی قرآن کریم می‌پردازند و علاوه بر آن از برنامه‌های متنوع فرهنگی، اخلاقی، ورزشی و تفریحی این طرح ها بهره‌مند می‌شوند. هشتمین دوره طرح ملی رحله در تابستان سال ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد و نام نویسی از متقاضیان میزبانی آن از ابتدای بهمن ماه آغاز شده است. به همین مناسبت پایگاه اطلاع رسانی بیت الاحزان گفت‌وگویی با علی اکبر مظاهری مسئول مؤسسه بیت الاحزان در شهرستان داراب و یکی از میزبانان موفق این طرح ملی انجام داده است که در ادامه تقدیم می‌گردد.

 

لطفاً خودتان را معرفی نمایید.

علی اکبر مظاهری از شهرستان داراب، مفتخر به کسوت معلمی و بازنشسته آموزش پرورش که به لطف و توفیق الهی پس از بازنشستگی در خدمت فعالیت های موسسه قرآنی بیت الاحزان داراب هستم. پنج فرزند دارم که به یاری خدا همه آنها در مسیر قرآن هستند یعنی یا دانش آموخته طرح های بیت الاحزان و یا در بخش های مختلف همکار بنده و حامی برنامه های قرآنی بیت الاحزان هستند.

 

در مورد طرح ملی رحله توضیح دهید. چگونه به برگزاری این طرح ورود کردید؟

ما موفق شدیم قبل از شروع همه‌گیری کرونا سه دوره طرح ملی رحله را اجرا نماییم و بنا داشتیم این روند را ادامه دهیم که متأسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا طرح با وقفه روبرو شد. مصمم هستیم که ان شاءالله بر اساس تجارب خوبی که کسب کرده ایم، این طرح ناب قرآنی و تبلیغی را در سطح شهرستان گسترش دهیم.

 

آیا  در سال آینده نیز مجری و میزبان طرح رحله خواهید بود؟

بله ان شاءالله. امسال نیز جزء اولین کسانی بودیم که به عنوان یکی از میزبانان این طرح ملی در سایت موسسه اقدام به ثبت نام نمودیم و به امید خدا از تمام ظرفیت های شعبه استفاده خواهیم کرد تا طرح رحله خوبی با کمک همکاران و مسئولین برگزار کنیم. هماهنگی‌های مناسبی نیز با مسئولین شهرستان به عمل آمده و استقبال خوبی از این طرح کرده‌اند، به‌خصوص امام جمعه محترم و اداره تبلیغات اسلامی شهرستان که به خوبی پای کار برنامه‌ها هستند و نوید بخش اجرای شایسته طرح رحله در سطح شهرستان است.

طرح ملی رحله داراب

از تجربیات خود برای دیگر میزبانان به ویژه میزبانان جدید طرح رحله بگویید.

ما اجرای این طرح را به سه بخش تدارکات، تبلیغات و آموزش تقسیم کردیم. در بخش تدارکات و پشتیبانی سعی کردیم که مردم را در اجرای طرح مشارکت دهیم و با کمک خیرین و مردم خوب شهرستان بخشی از هزینه را تأمین کردیم. از لحاظ تبلیغات با همکاری عزیزان پشتیبانی و آموزش به طرق مختلف و در برخی موارد به صورت چهره به چهره اطلاع رسانی و تبلیغ گسترده انجام شد. در بخش آموزش نیز با همکاری طلاب شهرستان به‌ویژه طلاب مهاجر و فعالین قرآنی شهرستان موفق به فعالیت‌های خوب آموزشی (که یکی از مهم‌ترین بخش طرح نیز بود) شدیم. استفاده از ظرفیت دهیاران نیز در تبلیغ و جذب حداکثری قرآن آموزان بسیار موثر بود.

 

آیا برگزاری طرح ملی رحله با توجه به هزینه‌های مورد نیاز صرفه اقتصادی دارد؟

با رایزنی‌هایی زیادی که با مسئولین و صاحب نظران در این حوزه داشتیم، به‌خصوص امام جمعه محترم شهرستان نظر همه این بزرگواران بر این است که باید به این هزینه‌ها به چشم سرمایه گذاری نگریست و ثمرات اجرای طرح‌های قرآنی قابل مقایسه با هزینه‌های انجام شده نیست.

 

از ثمرات و برکات طرح بگویید.

طرح رحله تأثیر فرهنگی زیادی در شهرستان دارد. یکی از کارهایی که ما پیگیر آن هستیم این است که افرادی که در این طرح شرکت می‌کنند پس از اتمام دوره رها نشوند و به همین منظور در مناسبت‌های مختلف از آنها حتی با کمترین جوایز و هدایا تجلیل به عمل می‌آوریم و بارها شنیده‌ایم که برخی از افراد شرکت کنند در طرح کاملاً منقلب و متخلق به اخلاق قرآنی شده‌اند. این طرح نه تنها یک طرح آموزشی بلکه یک طرح تربیتی با محوریت آموزه‌های قرآنی است و به مباحث سبک زندگی دینی و تربیت قرآنی نیز توجه دارد. جا دارد عزیزانی که توانایی در حوزه مدیریتی دارند از این طرح استقبال کنند و با ثبت درخواست میزبانی در این طرح فاخر قرآنی شاهد اشاعه هر چه بیشتر آن در سراسر کشور باشیم.

طرح ملی رحله داراب

به قرآن آموزانی که قصد شرکت در طرح ملی رحله  دارند چه توصیه‌ای دارید؟

به نوجوانان عزیز توصیه می‌کنم که حضور در این دوره ارزشمند را ازدست ندهند چرا که قرآن آموزان در این دوره علاوه بر حفظ قرآن کریم با ترجمه، تجوید و شرح آیات قرآن کریم نیز به صورت اجمالی آشنا می‌شوند و برگزاری برنامه‌های فرهنگی، تفریحی و ورزشی متنوع، شرایط مناسب را برای غنی سازی اوقات فراغت قرآن آموزان و انس با قرآن کریم مهیا می‌کند. از همه دانش آموزان و خانواده‌های آنان که علاقمند به تربیت قرآنی فرزندانشان (در شرایط نابه‌سامان فرهنگی امروز) هستند دعوت می‌کنم که این طرح را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنند و به واسطه شرکت در این دوره‌های قرآنی محیط امنی را برای خود و اطرافیانشان به وجود آورند. ضمناً بر اساس تجربه‌ای که داریم اکثر قرآن آموزانی که در این طرح شرکت کرده‌اند چه به لحاظ تحصیلی و چه به لحاظ زندگی شخصی موفق‌تر و با انگیزه‌ترند.

 

در مورد محل تأمین هزینه های طرح توضیح دهید.

ما از دو محل اقدام به تأمین هزینه‌ها می‌کردیم. یکی خیرین و دیگری شهریه‌ای که قرآن آموزان جهت شرکت در دوره پرداخت می‌کردند. البته هزینه‌ای که از قرآن آموز گرفته می‌شود به مراتب کمتر از هزینه‌هایی است که انجام می‌شود و این در حالی است که هزینه ثبت نام برخی از قرآن آموزانی که توانایی مالی زیادی نداشتند را از طریق هماهنگی با نهادهایی مثل کمیته امداد و … تأمین می‌کردیم و به عبارتی هیچ کسی را بخاطر مشکل مالی از شرکت در دوره‌ها محروم نکرده‌ایم. با توجه به افزایش تورم و گرانی‌ها ما عمده هزینه‌ها را از طریق مردم و خیرین تأمین می‌کردیم و بیشتر منابع ما به صورت کالا و اجناس بود که توسط عزیزان خیراندیش در اختیار این طرح قرآنی قرار می‌گرفت.

 

در پایان اگر صحبت دیگری دارید بیان نمایید.

از عزیزان مرکز مدیریت بیت الاحزان و به‌خصوص از مدیر محترم موسسه حجت الاسلام شاهسونی و همچنین حجت الاسلام سیاری دبیر محترم طرح ملی رحله کمال قدردانی و تشکر را دارم. از همه کسانی که با مجاهدت مخلصانه در شهرستان داراب با شعبه بیت الاحزان همکاری دارند صمیمانه تشکر می‌کنم.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات