عضو هیئت مدیره بنیاد بین‌المللی حفظ قرآن و مدیر مؤسسه قرآنی- فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا (س) گفت: خارج شدن از نگاه تک بُعدی برای برپایی نمایشگاه قرآن ضروری است، زیرا این مشکل هرساله نمایشگاه قرآن محسوب می‌‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی رضا شاهسونی، عضو هیئت مؤسس بنیاد بین‌المللی حفظ قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، با اشاره به اینکه نمایشگاه بیست و دوم همراه با نوآوری‌های جدید برپا می‌شود، اظهار کرد: نمایشگاه امسال به مدت ۲۰ روز و با نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برپا می‌شود؛ آن چیزی که باید مورد توجه قرار گیرد، ارتقای سطح کیفی برنامه‌های قرآنی است.

کاسته شدن فرصت‌های بازدید از نمایشگاه بیست و دوم

وی در رابطه با محدود شدن تعداد روزهای برپایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن گفت: اگر تعداد روزهای نمایشگاه بیست و دوم ۲۰ روز شود، فرصت‌های بازدید از فعالیت‌های قرآنی کاهش می‌یابد؛ حال که قرار است محصولات و دستاوردهای قرآنی همراه با ۱۰ روز کاسته شدن ارائه شود، باید بهترین خدمات در دستور کار مسئولان قرآنی این نمایشگاه قرار گیرد.

مدیر مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا (سلام الله علیها) با تأکید بر ضرورت ایجاد فرصت‌های پرورش خلاقیت‌های قرآنی مطرح کرد: با توجه به اینکه نمایشگاه قرآن از بخش‌های متفاوت تشکیل می‌شود، هر سال یک سری از آیتم‌ها و فعالیت برخی از غرفه‌داران تغییر نمی‌کند که این موجب عدم حضور بازدیدکنندگان می‌شود.

فراهم شدن موجبات انتقال دستاوردهای قرآنی در نمایشگاه قرآن

شاهسونی به لزوم ارتقاء و رشد برنامه‌های قرآنی در راستای برپایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن اشاره کرد و افزود: انتظاری که عموم مردم از نمایشگاه قرآن دارند، نمایش دادن محصولات جدید، کارگاه‌های علمی ـ تخصصی و فراهم ساختن موجبات انتقال دستاوردهای قرآنی است که با سال‌های پیشین تفاوت داشته باشد.

عضو هیئت مدیره بنیاد بین‌المللی حفظ  قرآن عنوان کرد: نمایشگاه بیست و دوم به نام مقدس قرآن کریم، باید دارای غذای روحی متنوعی برای بازدیدکنندگان باشد که ضرورت ایجاد این مهم نیازمند متخصص بودن مسئولان قرآنی نمایشگاه است.

ضرورت خارج شدن حالت تک بُعدی در نمایشگاه قرآن

وی به استفاده از ظرفیت‌ها و پدیده‌های قرآنی همراه با اندیشه کارشناسان اشاره کرد و بیان کرد: بر اساس گروه‌بندی که در نمایشگاه بین‌المللی قرآن وجود دارد، تنها طیف خاصی از مؤسسات، نهادها و هنرمندان قرآنی حضور می‌یابند و ضروری است که سعی شود مسیر این نمایشگاه از حالت تک بُعدی خارج شود.

این حافظ قرآن با اشاره به اینکه طرح جامع نمایشگاه بین‌المللی قرآن از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مدیریت می‌شود، اظهار کرد: وزارت ارشاد هر ساله مدیریت این نمایشگاه را به عهده دارد، امّا لازم است تا دیگر سازمان‌ها همچون سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه و حتی بسیج نسبت به شکل‌گیری این مجموعه عظیم قرآنی سهیم باشند.

شاهسونی در رابطه با بررسی ویژگی‌های نمایشگاه بین‌المللی قرآن تصریح کرد: باید سعی شود محصولاتی که در این نمایشگاه عرضه می‌شود، مورد نیاز عموم باشدو به نوعی مخاطب از آخرین دستاوردهای قرآنی کشور مطلع شود.

ضرورت جامع بودن اطلاعات قرآنی

وی اضافه کرد: در صورتی که شرکت‌کنندگان نمایشگاه از نیاز مخاطبان خود آگاهی لازم را داشته باشند، فضایی مطلوب همراه با جامع بودن طیف اطلاعات قرآنی به وجود می‌آید و خارج شدن از نگاه تک بُعدی برای برپایی نمایشگاه قرآن ضروری است.

مدیر مؤسسه قرآنی- فرهنگی بیت‌الاحزان حضرت زهرا (سلام الله علیها) خواستار اتخاذ تعریف برنامه‌ریزی سازنده برای برپایی نمایشگاه قرآن شد و مطرح کرد: برای اجرای برنامه‌های قرآنی با طیف گسترده‌ای لازم است که از برنامه‌ریزی سازنده استفاده شود تا تأثیر مطلوبی برای توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه به جای داشته باشد.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات