مدیر مؤسسه قرآنی ـ فرهنگی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) استهبان گفت: از ابتدای فصل زمستان تاکنون بیش از چهار هزار نفر در این طرح ثبت‌ نام کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که این تعداد تا پایان سال به پنج هزار نفر می‌رسد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا شاهسونی، مدیر مؤسسه قرآنی ـ فرهنگی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) استهبان، ۲۶ اسفند با حضور در خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، ضمن بازدید از این خبرگزاری به بیان شرح اجمالی از آغاز فعالیت‌های مؤسسه پرداخت و گفت: مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) از سال ۷۵ فعالیت خود را آغاز کرده است. این مؤسسه حرکتش را از پایین به بالا آغاز کرده به این معنا که مؤسسه فعالیتش را از روستای استهبان استان فارس آغاز کرده است و سپس به روستاها و شهرهای دیگر گسترش داده است.

۱۴۰ شعبه در ۱۲ استان

شاهسونی عنوان کرد: در حال حاضر با توجه به اینکه مرکزیت این مؤسسه در یک روستا است، شعب زیادی را در شهرهای دیگر و مراکز استان‌ها در سطح کشور دارد و در حال حاضر ۱۴۰ شعبه در ۱۲ استان دارد.

وی با تأکید بر اینکه  استان فارس منشأ و مرکزیت این شعب است، ادامه داد: همچنین شعبه‌هایی در سایر استان‌ها نظیر سیستان و بلوچستان، کرمان، بوشهر، خوزستان، تهران، قم، مشهد، تبریز، یزد و زنجان وجود دارد.

مدیر مؤسسه قرآنی ـ فرهنگی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) اظهار کرد: یکی از فعالیت‌های اساسی مؤسسه که مبدع و مبتکر این طرح بود، بحث تأسیس مدارس شبانه روزی حفظ قرآن بوده است که تاکنون پنج مدرسه شبانه‌روزی داریم که چهار مدرسه در اطراف استان فارس و یکی در مراغه راه‌اندازی شده‌اند.

%d9%86%d8%a7%d9%85%e2%80%8c%d9%86%d9%88%db%8c%d8%b3%db%8c-%d8%a8%db%8c%d8%b4-%d8%a7%d8%b2-%db%b4-%d9%87%d8%b2%d8%a7%d8%b1-%d9%86%d9%81%d8%b1-%d8%af%d8%b1-%d8%b7%d8%b1%d8%ad-%c2%ab%d9%84%d8%a8%db%8c%da%a9-%db%b1%c2%bb

شاهسونی با تأکید بر اینکه متأسفانه حالت رکودی در فعالیت‌های قرآنی و حفظ قرآن در کشور وجود دارد، اضافه کرد: استقبال‌ از فعالیت‌های قرآنی کاهش پیدا کرده و این برای کشور ما با این همه تأکیدات مقام معظم رهبری آسیب بزرگی است.

وی اشاره کرد: پس از بحث و بررسی در شورای آموزشی مؤسسه نهایتاً به این نتیجه رسیدیم که اگر بخواهیم حرکت جدیدی انجام دهیم، باید طرح‌ها و عنوان‌های جدید ایجاد کنیم.

مدیر مؤسسه قرآنی ـ فرهنگی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) عنوان کرد: طرح لبیک، ارائه یک روش جدید در حفظ قرآن است که این طرح با هدف انس بیشتر آحاد مردم با قرآن و زمینه‌سازی جهت تشویق قرآن‌آموزان به حفظ کل قرآن و بسته به میزان محفوظات در رشته‌های مختلف حفظ جزء ۱ تا  جزء ۳۰ برگزار می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه این طرح ویژه تمام رده‌های سنی و تمام مقاطع تحصیلات است، تصریح کرد: طرح لبیک در سطوح مختلف یک به بعد برگزار می‌شود و امیدواریم تا طرح لبیک ۵ که تا سال ۹۵ پیش می‌رود، حرکت جدی در فضای حفظ در کشور به وجود آید.

۷۰ میلیون تومان جایزه برای طرح لبیک ۱

شاهسونی اظهار کرد: این طرح همراه با جوایزی همراه است. چیزی حدود ۷۰ میلیون تومان جایزه برای این طرح گذاشتیم و در شعب مختلف نیز تبلیغ کرده‌ایم که هم نیروهای جدید جذب کنند و هم نیروهای قدیمی را به این بهانه دوباره به عرصه قرآنی بیاورند.

وی با تأکید بر اینکه حتی حافظان کل می‌توانند در این طرح شرکت کنند، عنوان کرد: از جوایز این طرح چون اعزام به مشهد مقدس، اعزام به عتبات عالیات، همچنین لوازم خانه است.
مدیر مؤسسه قرآنی ـ فرهنگی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) گفت: البته حق ثبت‌ نام، ۱۰ هزار تومان از متقاضیان دریافت می‌شود که بخشی از این هدایا از این طریق تأمین می‌شود و مابقی از طریق مؤسسه و خیّرین تأمین می‌شود.

%d9%86%d8%a7%d9%85%e2%80%8c%d9%86%d9%88%db%8c%d8%b3%db%8c-%d8%a8%db%8c%d8%b4-%d8%a7%d8%b2-%db%b4-%d9%87%d8%b2%d8%a7%d8%b1-%d9%86%d9%81%d8%b1-%d8%af%d8%b1-%d8%b7%d8%b1%d8%ad-%c2%ab%d9%84%d8%a8%db%8c%da%a9-%db%b1%c2%bb

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر خیزش خاصی در سطح شعبه‌های این مؤسسه شکل گرفته است که در ترم‌های قبل در بخش حفظ مثلاً ۱۰۰۰ نفر ثبت ‌نام داشته‌ایم، در این طرح لبیک ۱ چیزی بیش از ۴ هزار نفر ثبت‌ نام کرده‌اند، ادامه داد: این آمار ثبت‌ نامی از ابتدای زمستان امسال تاکنون بوده است و امیدوارم این تعداد تا آخر سال به پنج هزار نفر برسد.

شاهسونی با اشاره به وجه تسمیه این طرح، گفت: در حقیقت راه‌اندازی و اجرای این طرح به عنوان «لبیک یا خامنه‌ای» است که نوعی لبیک به دستور مقام معظم رهبری برای تربیت حافظان قرآن است.

ارتقای جوایز در طرح لبیک ۲

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر نام نویسی طرح لبیک ۱ ادامه دارد، بیان کرد: علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به تارنمای این مؤسسه در دو رشته حفظ جزء اول یا سی‌ام قرآن شرکت کنند. همچنین این طرح به صورت کتبی همزمان در سراسر کشور در اواخر خردادماه و به صورت آزمون شفاهی یک هفته پس از اخذ آزمون کتبی توسط نمایندگان مؤسسه مرکزی در شعبه‌های مؤسسه، انجام می‌گیرد.

مدیر مؤسسه قرآنی ـ فرهنگی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) اظهار کرد: کسب امتیاز ۱۲ از ۲۰ در آزمون کتبی و کسب امتیاز ۹۰ از ۱۳۰ در آزمون شفاهی برای متقاضیان ضروریست و طول مدت هر سطح یک ترم است که قرآن‌آموزان در هر ترم باید مجدداً نام نویسی کنند.

شاهسونی اضافه کرد: ارتقای جوایز در طرح لبیک ۲ را در نظر داریم، چون معتقدیم حفظ قرآن ارزش است و یکی از راه‌های نشان دادن آنها قرار دادن جوایزی مناسب برای این مسابقات است.

وی با تأکید بر اینکه متأسفانه تشویق‌ها در این زمینه ضعیف است، عنوان کرد: مقام معظم رهبری می‌فرماید «قله‌ها را تشویق کنید تا مردم به سمت دامنه‌ها رویش کنند» لذا قله قرآنی کشورمان حافظان کل هستند و تشویقی را که جامعه به این سمت حرکت دهد، مهم است و باید تشویقی باشد که مردم به سمت دامنه‌ها حرکت کنند.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات