معاون امور مجلس رئیس جمهور در نشست مدیران عامل اتحادیه‌های مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت با تأکید بر اینکه الگوی عمل دست‌اندرکاران نظام باید دستورات قرآنی باشد، گفت: معاونت قرآن و عترت ارشاد با این هدف تشکیل شد که افرادی که کمتر با قرآن سر و کار دارند را همراه کنیم و آنها را تشویق و ترغیب کنیم تا به این حوزه وارد شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیت الاحزان به نقل از ایکنا، سیدمحمد حسینی، معاون امور مجلس رئیس جمهور طی دومین نشست مشترک اعضای هیئت مدیره و بازرسی اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت با مدیران عامل اتحادیه‌های قرآنی ـ مردمی استان‌ها، که امروز، پنجم آبان‌ماه برگزار شد، گفت: علاقه‌مند بودم که حضوری در این مراسم شرکت کنم، اما برنامه‌ای در آستان مقدس شیخ صدوق(ره) بود که امکان حضور فراهم نشد.

وی با اشاره به اینکه در دولت دهم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تعاملات خوبی با دوستان داشتیم و معاونت قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آن زمان شکل گرفت، ادامه داد: امیدواریم در دولت سیزدهم نیز توجه ویژه به فعالیت‌های قرآنی و مؤسسات قرآنی شود، به طوری که شاهد گسترش فعالیت‌های قرآنی و جامعه عمل پوشاندن به منویات مقام معظم رهبری در عرصه حفظ و قرائت و اساتید قرآن باشیم و ما هم در دولت حتماً این توجه را خواهیم داشت، اگر چه مشکل معیشتی مردم فراوان است و ما در جنگ اقتصادی هستیم، اما فرهنگ باید در اولویت باشد و اینطور نباشد که مسائل فرهنگی و قرآن را بخواهیم فراموش کنیم.

حسینی با تأکید بر اینکه دوستان در مؤسسات قرآنی سراسر کشور همواره می‌توانند در انس نسل جوان با قرآن، پیشگام باشند، افزود: نسل جوان اگر با قرآن آشنا شوند و با معارف قرآنی مؤانست پیدا کنند، بسیاری از معضلات و رفتاری‌های نابهنجار جامعه کاهش پیدا می‌کند و هرجا از قرآن و معارف زلال قرآن، فاصله بگیریم، آنجاست که گرفتاری‌های ما بیشتر خواهد شد و امیدوارم از این قومی نباشیم که پیامبر(ص) در روز قیامت از آنها شکایت می‌کند «إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا».

وی با تأکید بر اینکه باید مداماً به تلاوت و قرائت قرآن، تفسیر، ترجمه قرآن و عمل به آیات آن توجه کنیم، گفت: این امر نیز باید از مسئولان شروع شود و دست اندرکاران نظام باید الگوی عمل به دستورات قرآنی باشند، همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند «مسئولان کمتر با قرآن انس دارند و حال آنکه در کشورهای عربی و اسلامی در میان سخنانشان، دائماً به آیات قرآنی استناد می‌کنند و به آن اشراف و احاطه دارند» ماهم باید این کار را کنیم تا اینگونه آیات قرآن ترویج شود. چه خوب است که در ایام مناسبتی، آیات متناسب با همان روز برای مردم خوانده و تفسیر شود و حتی تقویم و دفترچه‌ای برای این کار داشته ‌باشیم تا در تمام ایام سال با استفاده از آن، به این آیات و احادیث استناد کنیم.

معاون امور مجلس رئیس جمهور با اشاره به اینکه شما مدیران مؤسسات قرآنی بطور مستمر با کار قرآنی در ارتباط دارید و در این زمینه انگیزه دارید و کار و فعالیت شما متفاوت با کادر اداری است، افزود: شما انگیزه الهی دارید و حتما کارتان می‌تواند تأثیر بیشتری داشته باشد. البته دولت باید در این زمینه به شما کمک کند، اما نه به اندازه‌ای که وابسته شوید، بلکه شما باید دارای منابع پایدار برای مراکز خود باشید که اگر دولت در زمینه حمایت از شما، کوتاهی کرد، فعالیتتان استمرار داشته باشد.

وی بیان کرد: امیدواریم با کاهش ابتلای به کرونا، محافل و مجالس قرآنی، رونق پیدا کند. در جمع شما بودن موجب ارتقای روحیه و نشاط می‌شود و شما باید سایر افراد را نیز به امر قرآنی ترغیب و تشویق کنید. شما مؤسسات با اتحاد و همدلی دست به دست هم داده‌اید و این زیبنده جامعه قرآنی است و در این زمینه تدبیر به خرج دادید و اگر هم باهم رقابتی دارید، رقابتی سالم در جهت ارتقا بخشیدن به فعالیت‌ها است.

حسینی با تأکید بر اینکه البته باید در خیرات و نیکی‌ها از یکدیگر سبقت بگیرید، افزود: نکته دیگر این است که تقسیم کار انجام دهید و مؤسسات دارای گروه‌های توانمندی هستند که با تقسیم کار، فعالیت‌های به خوبی پیش می‌رود.

وی با اشاره به فلسفه راه‌اندازی و تشکیل معاونت قرآن و عترت ارشاد، تصریح کرد: در نظر داشتیم تا از این طریق، افرادی که کمتر با قرآن سر و کار دارند را همراه کنیم و بعضاً از ابزارها و قریحه و استعدادهایی که دارند با استفاده از مضامین قرآنی در زمینه نمایش مذهبی و دینی، سرودن شعر و … تلاش کنند. یعنی با الهام از قرآن هر فرد براساس استعدادی که دارد، فعالیت کند و دیگران را تشویق و ترغیب به این امر کنیم تا در این حوزه بیایند. همراهی مضامین بلند قرآنی با جاذبه هنری تأثیر بیشتری دارد.

حسینی با تأکید بر اینکه از این جهت شما عزیزان در این زمینه نیز پیشگام و پیشتاز باشید تا بتوانید کارهای بزرگی انجام دهید، افزود: چنانکه در صدا و سیما کارهای فراوانی می‌توان انجام داد. به این اکتفا نکنیم که تمامی برنامه‌های قرآنی در شبکه‌ قرآن معارف سیما نمایش داده شود، بلکه هر شبکه متناسب با محوریت خود، برنامه‌های قرآنی تهیه و تدارک کند و به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم به بسط و توسعه مضامین قرآنی بپردازد.

معاون امور مجلس رئیس جمهور با اشاره به سفر اخیر به شیراز و شهر قرآنی استهبان، افزود: این شهر به دلیل فعالیت‌های قرآنی متعدد به شهر قرآنی معروف است، بنابراین چه خوب است که در هر استان یک شهر قرآنی داشته باشیم و این امر را گسترش دهیم تا در این زمینه ها کارهای بزرگی انجام شود.

وی در پایان بر افتخار حضور در جمع قرآنی تأکید کرد و گفت: حتماً جمع‌بندی مطالبات شما به رئیس دولت، جناب آقای دکتر رئیسی منتقل می‌شود و ایشان نیز تأکید کرده‌اند که در هر جمعی که حضور پیدا می‌کنید، به ویژه در جمع نیروهای انقلابی و ولایی، سلام گرم و صمیمی ایشان را ابلاغ کنیم.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات