برنامه هم ولایتی از ویژه برنامه های شبکه فارس است که در روستاهای سراسر استان ضبط می شود و آداب و رسوم و خصوصیات و ویژگی های گوناگون زندگی روستایی در فارس را به نمایش می گذارد.

 

این برنامه، دیروز، جمعه ۱۳ آذر اختصاص به معرفی روستای قرآن آباد و مؤسسه قرآنی- فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا (سلام الله علیها) داشت.

برنامه استانی هم ولایتی با گفت‌ و گو با تعدای از مسئولین و حفاظ بیت الاحزان در این روستای قرآنی به معرفی نحوه عملکرد، اقدامات و شغل آن ها پرداخت.

راه اندازی بزرگ ترین مؤسسه حفظ تخصصی قرآن کریم کشور در مناطق روستایی و محروم، تربیت ۷ حافظ کل قرآن کریم در یک خانواده، تربیت بیش از ۱۲۰۰ حافظ کل قرآن کریم در کشور و کارآفرینی برای بیش از ۱۰۰۰ معلم و فعال قرآنی و فرهنگی در سطح کشور از جمله فعالیت های مؤسسه بود که در این برنامه به آن اشاره شد.

ضمن تشکر از عوامل تهیه این برنامه که با رویکردی صمیمی به معرفی بخشی از فرهنگ و آداب زندگی مردم این روستا پرداخت اما با توجه به ظرفیت بالای این روستا از گذشته تاکنون انتظار می رفت ظرفیت های این روستا با دید وسیع تری به نمایش در آید.

به همین منظور پایگاه اطلاع رسانی مؤسسه بیت الاحزان بر آن شد تا بخشی از سوابق و ظرفیت های قرآنی این روستا که در این برنامه تلویزیونی اشاره نگردید را حضور مخاطبین محترم معرفی نماید.

لازم به ذکر است، ویژه برنامه هم ولایتی با اجرای مهدی بحری، کاری از صدا و سیمای مرکز فارس است که جمعه ها ساعت ۲۱ به مدت ۳۰ دقیقه از این شبکه پخش می شود.

محمد آباد، روستایی که سالانه ۴۰ حافظ کل قرآن در آن تربیت می‌شوند‌

روستای قرآنی محمدآباد استان فارس روستایی کوچک در دهستان خیر استهبان است که در ‌حسینیه این روستا سالانه ۴۰ نفر از جوانان از سراسر کشور و حتی خارج از کشور با سکونت یک ساله در آن حافظ کل قرآن شده و به دیار خود باز می‌گردند.

 قرآن آموز اندونزیایی که در مدرسه امام حسین (ع) محمد آباد موفق به حفظ کل قرآن کریم گردید به همراه خانواده

این روستا در ۱۷۵ کیلومتری جنوب شرق شیراز در دهستان خیر از توابع شهرستان قرآنی استهبان استان فارس واقع شده است. داشتن ویژگی‌های بارز در روستای محمدآباد (قرآن آباد ایران) از جمله زندگی ۷ حافظ کل قرآن کریم در یک خانواده و وجود ۵۸ حافظ کل در بین جمعیت حدود ۱۳۰۰ نفری موجب شهره شدن روستا به «قرآن آباد ایران» از سوی عموم مردم و جراید کشور شده است.

۷ حافظ قرآن کریم در خانواده شاهسونی

راه‌اندازی نخستین مدرسه شبانه‌روزی حفظ یکساله قرآن کریم کشور در سال ۱۳۸۰ در این روستا و داشتن حدود ۴۰ طلبه و روحانی، این روستا را از سایر روستاهای کشور متمایز کرده است.

در این روستا که دارای ۶ شهید است، فعالیت‌های قرآنی رونق خوبی دارد و مردم روستا در فعالیت‌های نیک‌اندیشانه قرآنی مشارکت دارند.

روستای محمدآباد یکی از روستاهای شاخص مذهبی کشور است و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، انجام فعالیت‌های تخصصی قرآن، برگزاری برنامه‌های باشکوه مذهبی در این روستا با حضور حداکثری مردم و مشارکت آنان در امور خیر سبب شده آسیب‌های اجتماعی در این روستا بسیار کاهش یافته و یکی از روستاهای امن و آرام در این شهرستان به ‌شمار ‌رود.

موقوفات قرآنی در این روستای کوچک رونق چشمگیری دارد تا جایی که تاکنون ۱۲ موقوفه قرآنی (اعم از زمین کشاورزی، زمین ساختمانی باغ، خانه) در این روستا به ثبت رسیده است که نسبت به جمعیت و وسعت روستا در کشور رکوردی چشمگیر محسوب می‌شود.

اهدای سه دانگ از یک باب گاوداری به مؤسسه بیت الاحزان توسط مرحوم حاج عزت الله مبارکی

یکی از شاخص‌های این روستا که در سال‌های گذشته به الگویی برای روستاهای دیگر تبدیل شده راه‌اندازی مدرسه شبانه‌روزی حفظ کل قرآن کریم در این روستا است که سالانه مشتاقان و علاقه‌مندان از نقاط مختلف کشور به این روستا سفره کرده و با اقامت یک ساله در این روستا حافظ کل قرآن شده و به خانه و کاشانه خود بازمی‌گردند.

 در حسینیه صاحب الزمان (عج) روستای قرآن آباد ایران سالانه بین ۳۰ تا ۴۰ حافظ کل قرآن کریم تربیت می‌شود.

استفاده از حسینیه صاحب الزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف ) روستای محمدآباد به‌عنوان مدرسه شبانه‌روزی حفظ و تفسیر تخصصی یک ساله کل قرآن کریم و حضور شبانه‌روزی ۴۰ قرآن آموز (تلاوت روزانه ۷ جزء از قرآن کریم توسط هر حافظ) از اقصی نقاط کشور در این حسینیه سبب تلاوت حدود سه هزار ختم قرآن کریم شده است و همین می تواند الگوی مناسبی جهت سایر حسینیه ها و بقاع متبرکه شود.

نمایی از حسینیه صاحب الزمان (عج) قرآن آباد که تبدیل به مکانی برای حفظ قرآن گردیده است.

در این زمینه مدیر مؤسسه قرآنی- فرهنگی بیت‌الاحزان حضرت زهرا (سلام الله علیها) که خود متولد این روستا است و این مؤسسه قرآنی را در سال ۷۵ به اتفاق تعدادی دیگر از روحانیون این روستا و دهستان خیر راه‌اندازی کرده‌اند، می‌گوید: ۱۴ سال است فعالیت‌های قرآنی در روستای محمدآباد استهبان با راه‌اندازی نخستین مدرسه‌شبانه‌روزی قرآن به اوج خود رسیده است.

مؤسسه بیت الاحزان با توجه به مهیا بودن زیرساخت‌ها اکثر دوره‌های تربیت معلم قرآن کریم خود را در این روستا برگزار می‌نماید که تاکنون بیش از ۷۰۰ معلم قرآن کریم در دوره‌های مختلف تربیت معلم محمدآباد آموزش دیده‌اند.

فعالیت‌های قرآنی مؤسسه بیت الاحزان در این روستا کودکان و خردسالان را نیز بی نصیب نگذاشته است و با احداث مهد و پیش دبستانی قرآن محور در این روستا، علاوه بر آموزش روخوانی و روانخوانی و حفظ سوره هایی از قرآن در محیطی شاد و سرزنده، موجب شکوفایی استعدادهای قرآنی در نونهالان این روستا گشته است.

مهد و پیش دبستانی قرآن محور در روستای محمد آباد

استقبال از حجت الاسلام حشمتی معاون وزیر توسط نونهالان پیش دبستانی قرآن آباد

یکی دیگر از شاخصه های قرآنی این روستا، پرورش نخبگان قرآنی کشوری و بین المللی می باشد و به عنوان نمونه می توان از سرکار خانم اعظم محمدی نام برد. این بانوی قرآنی با تلاش‌های مستمر خود و مسئولان مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا (سلام الله علیها) در سن ۱۴ سالگی موفق به حفظ کل قرآن کریم شد و پس از آن در سالهای متمادی موفق به کسب بیش از ۵۰ مقام کشوری و بین المللی گشت.

  

استقبال از سرکار خانم اعظم محمدی پس از کسب رتبه نخست مسابقات بین المللی اردن

مقام اول مسابقات بین المللی اردن در سال ۱۳۸۶، رتبه برتر مسابقات بین المللی لیبی در سال ۱۳۸۷، رتبه برتر مسابقات کشوری سازمان اوقاف در رشته حفظ کل، مقام اول کشوری در مسابقات هلال احمر، بسیج، سازمان تبلیغات، سازمان اوقاف و امور خیریه، ارتش، دانشجویان جهان و … تنها بخشی از رتبه های کسب شده توسط این بانوی قرآنی اهل روستای محمد آباد است.

حضور مسئولان استانی و کشوری در قرآن آباد

افتخارات قرآنی این روستا به اندازه‌ای پررنگ بوده است که تاکنون مسئولان استانی و کشوری و همچنین علما و بزرگان در مقاطع متعددی از این روستا و فعالیت‌های قرآنی آن بازدید کرده‌اند که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

حجت الاسلام والمسلمین حشمتی، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

سردار دکتر غیب پرور، فرمانده سپاه فجر استان فارس

حجت الاسلام والمسلمین شرفخانی، معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه

دکتر پورمعین، پیشکسوت قرآنی و رئیس جمعیت قرآنی استان تهران

آیت الله دکتر بهشتی، عضو مجلس خبرگان رهبری

آیت الله حیدری، امام جمعه موقت اهواز و عضو مجلس خبرگان رهبری

اشتراک در
اطلاع از
1 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات

سلام علیکم
بسیار جالب بود. ان شاءالله در دنیا و آخرت مورد شفاعت قرآن و اهل بیت علیهم السلام باشید.
شب ۱۷ ربیع الاول ۱۴۴۴ شب میلاد پیامبر اعظم و امام صادق علیهما السلام