در پی کسب رتبه نخست حفظ کل سی و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی توسط «مجتبی فردفانی» یکی از نخبگان قرآنی استان فارس، مراسم تجلیلی از وی در شیراز برگزار شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا (سلام الله علیها)، در پی کسب رتبه نخست حفظ کل سی و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی توسط «مجتبی فردفانی» یکی از نخبگان قرآنی استان فارس، مراسم تجلیلی از وی شب گذشته، اول تیرماه در تالار حافظ شیراز برگزار شد.
در این مراسم که به‌همت معاونت قرآن و عترت ارشاد فارس، اوقاف فارس و مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) برگزار شد، جمعی از مسئولان، نخبگان، حافظان و قاریان قرآن کریم این استان حضور داشتند.

حجت‌الاسلام علی‌رضا شاهسونی، مدیر مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) در ابتدای این مراسم به شرحی از فعالیت‌های این مؤسسه پرداخت و با بیان اینکه بیت‌الاحزان هم‌اکنون دارای ۱۵۷ شعبه در ۱۲ استان کشور است، گفت: محوریت فعالیت تمام این شعبه‌ها با شهرستان استهبان استان فارس است و از این مکان فعالیت‌های قرآنی سایر نقاط کشور اجرا می‌شوند.

تعداد حافظان کل قرآن بیت‌الاحزان به ۱۴۰۰ نفر رسید
وی با اشاره به تعداد حافظان کل تربیت شده توسط این مؤسسه گفت: به همراه حافظانی که در تابستان امسال از بیت‌الاحزان حافظ کل قرآن می‌شوند، می‌توان گفت این مؤسسه تاکنون ۱۴۰۰ حافظ کل قرآن را تربیت کرده است.
عضو هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور با اشاره به اینکه این مؤسسه هم‌اکنون دارای ۷۰ ساختمان است و هزاران نفر از نقاط مختلف کشور در آموزش‌های قرآنی این مؤسسه مشارکت می‌کنند، گفت: هم‌اکنون بیت‌الاحزان دارای ۹ مدرسه شبانه‌روزی در شهرهای تهران، شیراز، فسا، مشهد و استهبان است که این مسئله موجب شده تا سایر مؤسسات قرآنی نیز از مدارس شبانه‌روزی بیت‌الاحزان الگوبرداری کنند.
شاهسونی اظهار کرد: نخستین بار شعار فارس، قطب قرآنی کشور از طرف بیت‌الاحزان مطرح شد و آیت‌الله ایمانی نیز بر این شعار صحه گذاشتند چرا که این استعداد در فارس وجود دارد تا بتواند تبدیل به قطب قرآنی کشور شود.

باید تفکر فارس قطب قرآنی کشور احیا شود
عضو بنیاد بین‌المللی حفظ قرآن کریم به المان‌های قرآنی و مذهبی شیراز اشاره کرد و گفت: دروازه قرآن شیراز نماد ورود و خروج قرآن از این شهر به جاهای دیگر بوده است و قطعاً چنین تفکری وجود داشته که این دروازه را بنا نهاده‌اند لذا باید این تفکر احیا شود و فارس تبدیل به قطب قرآنی کشور شود.
وی با بیان اینکه امروز در مؤسسه بیت‌الاحزان قرآن‌آموزان از سراسر کشور حضور می‌یابند، گفت: در مدارس این مؤسسه قرآن‌آموزانی از کشورهای اندونزی، پاکستان، افغانستان، عراق، کشمیر و غیره داریم و حتی یک خانواده آمریکایی نیز امشب به استهبان می‌آیند تا برای اینکه ۳ فرزند آن‌ها تبدیل به حافظ کل قرآن کریم شوند به مدت یکسال در استهبان اقامت کنند.

بنا بر این گزارش، بهزاد مریدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز در این مراسم به تبیین نظرات اسلام‌شناسان جهان درباره آیات وحی و کلام‌الله مجید پرداخت و گفت: امروز افتخار آن را داریم که موفق به تربیت حافظان و نخبگان قرآنی شده‌ایم و امیدواریم که به فرموده مقام معظم رهبری که استان فارس در قله است، در فعالیت‌های قرآنی نیز همواره درخشش داشته باشیم.

معرفی فردفانی از قول خودش
ادامه بخش مراسم، تلاوت و سخنرانی مجتبی فردفانی بود که وی ابتدا به معرفی خود پرداخت و گفت: من اهل شهرستان گراش هستم و از سن ۸ سالگی بحث روخوانی و روان‌خوانی و فعالیت‌های قرآنی خود را در مجمع‌القرآن گراش آغاز کردم و در سن ۱۵ سالگی بحث تلاوت قرآن را آغاز کردم البته نه به شکل حرفه‌ای و به صورت فردی کار می‌کردم و البته از محضر اساتید گراش بهره می‌جستم.
وی ادامه داد: بعد از اتمام این مرحله در سن ۱۶ سالگی و در سال ۸۷ به پیشنهاد دوستان و آشنایی که نسبت به مؤسسه بیت‌الاحزان داشتم به اتفاق ۴ نفر از همشهریان خود از گراش به استهبان رفتم و طی یکسال در این مؤسسه موفق به حفظ کل قرآن شدم البته در این مؤسسه به جز حفظ قرآن نکات فنی تلاوت مانند تجوید و صوت و لحن و همچنین ترجمه، مفاهیم و تفسیر قرآن هم آموزش دیدم.


فردفانی افزود: بعد از اتمام حفظ یکساله مجدداً تحصیلات خود را ادامه دادم و اکنون دانشجوی کارشناسی ارشد علوم و قرآن حدیث دانشگاه فردوسی هستم ضمن اینکه دوره کارشناسی خود را در رشته فنون قرائت، تلاوت و کتابت قرآن دانشکده تربیت مدرس قرآن مشهد اخذ کردم.

اشاره به رتبه‌های کسب شده در مسابقات قرآن
این نخبه قرآنی فارس با یادآوری اینکه از سن ۱۴ سالگی در مسابقات قرآن رده‌های مختلف شرکت می‌کرده است، گفت: در سال ۹۱ در مسابقات سراسری اوقاف در رشته حفظ ۲۰ جزء رتبه دوم، در سال ۹۲ در همین مسابقات و این رشته رتبه نخست و در سال ۹۴ نیز در رشته حفظ کل قرآن رتبه ممتاز کشور را کسب کردم که موفق به راهیابی به مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی شدم و در آنجا نیز رتبه نخست را کسب کردم.
وی کسب این افتخارآفرینی را منحصر به خود ندانست و از تمام اساتیدی که در این راه به او یاری رسانده‌اند از جمله حجج اسلام علی‌رضا و علی‌اکبر شاهسونی، برامسی و غیره قدردانی کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین امین رصاف، رئیس نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس نیز سخنران دیگر این مراسم بود که هدف برگزاری مراسم مذکور را تجلیل از قرآن دانست و گفت: عامل به قرآن بودن یعنی فضای منفی افراد را تبدیل به فضای مثبت کنیم چرا که افتخار این نیست که در مقابل دشنام کسی ما هم به او دشنام دهیم بلکه تبدیل فضای منفی به یک فضای مثبت افتخار است و عمل به قرآن نیز همین است لذا تمام مبلغان قرآن باید تلاششان این باشد که آثار قرآن در جامعه ما هویدا باشد.

بازخورد تربیت حافظان قرآن در جامعه نمایان باشد
رصاف با تأکید بر اینکه مؤسسان مؤسسات قرآنی باید عمل به قرآن را به شدت مدنظر فعالیت‌های خود قرار دهند، گفت: باید آثار فعالیت‌های قرآنی در شهرها و روستاها مشخص باشد و بازخورد تربیت حفاظ قرآن در جامعه نمایان باشد اما متأسفانه امروز مشاهده می‌کنیم که نسبت به عمل به قرآن غفلت‌های زیادی صورت می‌گیرد.

سخنگوی جامعه اساتید حوزه‌های علمیه فارس با یادآوری اینکه قرآن برای نجات انسان‌ها آمده است، گفت: نباید در جامعه‌ای که قرآن وجود دارد، آمار طلاق و پرونده‌های خانواده در دادگاه‌ها رو به افزایش باشد و این یک زنگ خطر است و ما باید احساس خطر کنیم و در این مسئله علاوه بر مسئولان، قرآنیان و حوزه‌های علمیه نیز وارد عمل شوند.

هدف از قطب قرآنی شدن، عمل به آیات وحی در جامعه است
وی تأکید کرد: قطعاً استان فارس این استعداد را دارد که به‌عنوان قطب قرآنی کشور مطرح شود، اما باید توجه داشت که هدف از قطب قرآنی شدن عمل به قرآن در جامعه است و این مسئله را ما باید جدی بگیریم البته باید از زحمات کسانی که با دست خالی و مشکلات فراوانی مؤسسات قرآنی را اداره می‌کنند، قدردانی کنیم اما از تمام آن‌ها و طلاب و حوزه‌های علمیه درخواست داریم تا نسبت به عمل به قرآن در کنار آموزش‌های قرآنی اهتمام ورزند و مخاطبان خود را به این مسائل سوق دهند.

یادآور می‌شود، پایان‌بخش این مراسم تجلیل و اهدای لوح تقدیر و هدایا به مجتبی فردفانی به عنوان نخبه قرآنی استان فارس از مسئولان استان و مؤسسه بیت‌الاحزان بود.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات