مدیر مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان با اشاره به اینکه با سرمایه‌گذاری در طرح‌ها و برنامه‌های قرآنی می‌توان ۱۰ میلیون حافظ قرآن تربیت کرد، گفت: طرح قرآنی ۱۴۴۷ تحریک‌کننده خوبی برای روی آوردن افراد به حفظ قرآن است.

 

حجت‌الاسلام «علیرضا شاهسونی» مدیر مؤسسه «بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س)» در گفت‌وگویی گفت: طرح‌هایی که مورد حمایت رسانه ملی قرار می‌گیرد به موفقیت‌های خوبی می‌رسد چرا که صدا و سیما می‌تواند با توجه به گستردگی مخاطب بخشی از نیاز جامعه را برطرف کند.

وی با بیان اینکه شبکه‌های صدا و سیما اقدامات جدی در امور قرآنی ندارند، ادامه داد: با وجود بی‌توجهی بسیاری از رسانه‌ها، شبکه قرآن و معارف سیما با برنامه‌ریزی در عرصه‌های قرآنی تلاش می‌کند فرهنگ قرآنی را در کشور نهادینه کند.

طرح ۱۴۴۷ با ایجاد شور قرآنی افراد را جذب حفظ قرآن می‌کند

حجت الاسلام شاهسونی تلاش مسئولان سیمای قرآن در برگزاری طرح قرآنی ۱۴۴۷ را قابل تقدیر ارزیابی کرد و اظهار داشت: طرح قرآنی ۱۴۴۷ تحریک کننده خوبی برای روی آوردن افراد به حفظ قرآن است و هم‌اکنون که این طرح به جزء ۲۹ قرآن اختصاص دارد می‌تواند با بهره‌گیری از مضامین سوره‌های این جزء شور و نشاطی قرآنی در کشور ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه در ترتیب‌بندی جزء قرآن برای حفظ اختلاف نظر وجود دارد، افزود: کارشناسان قرآنی درخصوص جزءهای آغازی و پایانی حفظ قرآن اختلاف نظر دارند به طوری که برخی افراد معتقدند باید از سوره محمد(ص) شروع کنند و برخی دیگر تأکید دارند که قرآن‌آموزان باید از جزء ۳۰ قرآن شروع کنند اما به نظر من آغاز حفظ از سوره‌های میانی قرآن بهتر است.

این حافظ قرآن کریم ادامه داد: سوره‌های جزءهای ابتدایی قرآن طولانی هستند به همین دلیل شاید افراد پس از گذشت زمان و حفظ تنها چند آیه سرخورده شوند، همچنین سوره‌های پایانی قرآن کلمات سنگینی دارد که قرآن‌آموز را هر لحظه با کلماتی جدید مواجه می‌کند، بنابراین شروع حفظ قرآن از سوره‌های میانی نتیجه بهتری خواهد داشت.

جزء‌های میانی قرآن بهترین سوره‌ها را برای شروع حفظ قرآن دارد

حجت‌الاسلام شاهسونی تصریح کرد: سوره‌های جزء ۱۱ تا جزء ۲۵ قرآن سوره‌های مناسبی برای شروع حفظ هستند چرا که سوره‌هایی کم حجم و بدون کلمات سنگین در این جزء ها قرار دارد.

مدیر مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان در خصوص نحوه آموزش قرآن در این مدارس شبانه‌روزی خاطرنشان کرد: ما معمولا از جزء ۲۰ قرآن شروع و تا پایان جزء ۳۰ ادامه می‌دهیم سپس به جزء اول برمی‌گردیم که تاکنون نتیجه خوبی نیز از این ترتیب‌بندی حفظ قرآن گرفته‌ایم.

وی با بیان اینکه برای تربیت حفظ قرآن باید برنامه‌ریزی دقیقی کرد، گفت: طرح‌۱۴۴۷ با ایجاد شور در مردم  می‌تواند جنبه تبلیغاتی داشته باشد اما اگر برنامه‌های قرآنی منجر به هدایت جامعه به سوی حفظ قرآن و تشکیل کلاس‌های آموزشی قرآنی توسط مربیان و اساتید شود تا بتوانیم به ۱۰ میلیون حافظ قرآن برسیم و مطالبه مقام معظم رهبری را تحقق دهیم، طرحی پسندیده است اما در غیر این‌صورت این سرمایه‌گذاری نمی‌تواند ثمربخش باشد.

مرور جزء ۳۰ در این دوره از طرح ۱۴۴۷ لازم بود

حجت الاسلام شاهسونی با اشاره به راهکارهایی برای بهتر شدن طرح قرآنی ۱۴۴۷ خاطرنشان کرد: برای تأثیرگذاری طرح‌ ۱۴۴۷ در جامعه باید این طرح به صورت مستمر برگزار شود علاوه بر این بهتر بود مسئولان برگزاری طرح ۱۴۴۷ در این دوره مرور مباحث جزء ۳۰ قرآن را نیز می‌گنجاند تا افرادی که سال گذشته با این طرح همراه شده بودند محفوظات خود را مرور می‌کردند تا در انتهای این دوره از طرح علاقه‌مندان دو جزء از قرآن را حفظ می‌کردند.

 این حافظ قرآن کریم با اشاره به طرح‌هایی که مؤسسه بیت‌الاحزان برای تربیت حافظان قرآن برگزار می‌کند، گفت: ما امسال دو طرح تابستانه و یکساله برگزار کردیم که در طرح تابستانه حفظ پنج جزء از قرآن مورد تأکید قرار گرفت.

وی افزود: در طرح تابستان که در شهرستان‌های ملایر، جهرم و لار در حال برگزاری است، حدود ۱۰۰ نفر قرآن‌آموز شرکت کردند که هم‌اکنون بیش از چهار جزء قرآن را حفظ کرده‌اند.

حجت الاسلام شاهسونی با بیان اینکه در این طرح که در مدارس شبانه‌روی برگزار می‌شود، قرآن‌آموزان جزءهای ۲۱ تا ۲۵ قرآن در طول تابستان حفظ می‌کنند، تصریح کرد: در طرح یک‌ساله حفظ قرآن مدارس شبانه‌روزی شهرستان استهبان بیش از ۲۸۰ نفر ثبت‌نام کردند که هم‌اکنون این افراد در حال گذراندن دوره آموزشی هستند که پس از سپری شدن این دوره افرادی که بتوانند در طول این مدت قرآن را خوب حفظ کنند می‌توانند در طرح یک‌ساله شرکت کنند.

وی خاطرنشان کرد: قرآن‌آموزان در طول این دوره آموزشی به تدریج قرآن را حفظ می‌کنند به طوری که از ماه دوم باید افراد توانایی حفظ دو صفحه از قرآن را در روز داشته باشند تا پذیرش و آماده شرکت در دوره‌های یک‌ساله شوند.

گسترش مدارس شبانه‌روزی حفظ قرآن بهترین راه تحقق مطالبه رهبری است

مدیر موسسه بیت‌الاحزان پیش‌بینی کرد که امسال حدود ۱۷۰ نفر از قرآن‌آموزان بتوانند در دوره‌های یک‌ساله حفظ قرآن پذیرش شوند و گفت: بهترین کار برای رهبری و تحقق فرمایشات ایشان گسترش فعالیت‌های قرآنی در مدارس شبانه روزی است.

حجت الاسلام شاهسونی با اشاره به اینکه پرورش نیروهای نخبه و داشتن اساتید قرآن نیازمند برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری در مدارس شبانه‌روزی حفظ قرآن است، ادامه داد: در کشور ما استاد و مربی حفظ قرآن کم است بنابراین باید با هدف‌گذاری درصدد تربیت اساتید قرآنی باشیم.

وی با بیان اینکه علاقه‌متد به حفظ قرآن در کشور بسیار است اما متأسفانه با کمبود بودجه‌های قرآنی و بی‌توجهی برخی از مسئولان نمی‌توان پاسخگوی نیاز جامعه بود، افزود: گسترش مدارس شبانه‌روزی حفظ قرآن به معنای ترویج فرهنگ قرآنی و تربیت اساتید است چرا که افرادی که از این مدارس فارغ‌التحصیل می‌شوند به نوعی استاد حفظ قرآن و فعال قرآنی هستند که می‌توانند در جامعه با تدریس و ایجاد فضای قرآنی مردم را به فعالیت‌های قرآنی تشویق کنند.

مدیر موسسه قرآنی بیت‌الاحزان با اشاره به اینکه باید در هر شهرستان یک مدرسه قرآنی تأسیس شود، اظهار داشت: ما ظرفیت داریم که در سال ۱۰۰۰ استاد قرآنی را تربیت کنیم اما به دلیل کمبود بودجه و امکانات این امر تحقق نیافته است.

وی ادامه داد: درست است که تأسیس مدارس قرآنی هزینه بالایی دارد اما باید متذکر شد که نتایجی که از احداث این مدارس حاصل می‌شود ارزشی بیش از هزینه‌های مصرف شده دارد بنابراین مدارس قرآنی باید مورد حمایت مسئولان قرار گیرد تا بهره‌برداری از نتایج ان در جامعه نهادینه شده و با استقبال خوب مردم مواجه شود.

 اظهار امیدواری کرد که تمامی نهادها و مؤسسات قرآنی برای تشکیل این مدارس شبانه روزی سرمایه‌ گذاری کنند تا در زمانی اندک بتوانیم با داشتن ۱۰ میلیون حافظ قرآنی به منویات مقام معظم رهبری جامه عمل بپوشانیم.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات