گزارش خبرگزاری حوزه از حافظ موفق بیت الاحزان:
حجت الاسلام علیرضا سراجی طلبه ۲۶ ساله‌ای است که در عرصه‌های مختلف تبلیغی، فرهنگی و جهادی، خوش درخشیده است و افزون‌بر موفقیت‌هایی که در زمینه تحصیلات حوزوی داشته توانسته حافظ قرآن شود و ضمن تسلط بر زبان انگلیسی، با زبان اسپانیایی نیز آشنایی دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیت الاحزان به نقل از خبرگزاری حوزه، انگار برای این مسیر انتخاب شده بود و بی اختیار تک تک گام‌ها برای ورودش به یک عرصه شیرین اما دشوار برداشته می‌شد. شوخی‌هایی که در جمع دوستانه خودشان در خوابگاه داشتند، باعث ثبت نامش در آزمون ورودی حوزه علمیه شد، روز آزمون فرا رسید علی‌رغم باور خود و دوستانش در آزمون حاضر شده بود، اما با کسب نمرات عالی یکی از بهترین‌های آن آزمون شناخته شد و همین کافی بود برای مصمم شدنش برای ورود در عرصه‌ای که اولین چراغ موفقیت در آن روشن شده بود.

اطرافیان با ورودش به حوزه علمیه مخالفت کردند، اما این‌بار عزم جدی او این مانع را هم از سر راه برداشت تا به اولین طلبه در کل طایفه خود تبدیل شود.

حجت الاسلام علیرضا سراجی

حالا این روزها وقتی موفقیت‌های او در این عرصه و عاقبت بخیری‌اش در تربیت فرزندانی قرآنی برای جامعه را شاهدند، ورق برگشته و نه تنها دیگر مخالف طلبه بودنش نیستند، بلکه به وجودش افتخار هم می‌کنند. آنچه می‌خوانید بخشی از حکایت شیرین زندگی حجت الاسلام علیرضا سراجی راهیار بنیاد هدایت در کرمان است؛

حجت الاسلام علیرضا سراجی طلبه ۲۶ ساله‌ای است که در عرصه‌های مختلف تبلیغی، فرهنگی و جهادی خوش درخشیده است و افزون‌بر موفقیت‌هایی که در زمینه تحصیلات حوزوی داشته توانسته حافظ قرآن شود و ضمن تسلط بر زبان انگلیسی، با زبان اسپانیایی نیز آشنایی دارد.

او در خانواده‌ای مذهبی متولد و سر سفره پدری تربیت شد که با شغل پر زحمت کارگری معدن، سعی داشت روزی حلال و طیب برای خانواده‌اش فراهم کند.

حجت الاسلام علیرضا سراجی

حجت الاسلام سراجی به صورت کاملا اتفاقی و علی‌رغم مخالفت‌های اطرافیان برای تحصیل به حوزه علمیه وارد شد. در خصوص نحوه تصمیم‌گیری خود برای ورود به حوزه علمیه می‌گوید: «طلبه شدن من به سال ۹۲ برمی‌گردد که در دبیرستان نمونه دولتی امام خمینی(ره) کهنوج و در رشته تجربی تحصیل می‌کردم. در آن دوران، گاه گاهی طلبه‌هایی برای تبلیغ به خوابگاه ما می‌آمدند؛ در همان سال‌ها من علاقه شدیدی به فوتبال و ورزش‌های مختلف دیگر داشتم. یکی از شب‌ها طلبه‌ای به خوابگاه ما آمد که همان شب بازی چلسی و منچستر یونایتد نیز پخش می‌شد؛ از طرفی دوست داشتم از صحبت این طلبه استفاده کنم و از جهتی نیز علاقه‌مند به تماشای این بازی حساس بودم در نهایت سعی کردم در حین تماشای فوتبال حواسم به صحبت‌های این طلبه نیز باشد؛ صحبت‌های او به تبلیغ حوزه علمیه و نحوه جذب در آن کشیده شد، من با شنیدن این بخش صحبت‌هایش حواسم کاملا از فوتبال پرت شد و در همان فضای نوجوانی خودم با چند جمله از حرف‌های او مزاح کردم و بچه‌ها خندیدند. بعد از فوتبال بچه‌ها در حال گفت‌وگو در مورد صحبت‌های آن طلبه بودند که به شوخی به من گفتند: بیشترین کسی که چهره‌اش به طلبه‌ها می‌خورد تو هستی.

چند نفری باهم صحبت کردیم و تصمیم گرفتیم برای شرکت در آزمون حوزه علمیه اقدام کنیم و همان شب حدود ۵ نفر ثبت نام کردیم؛ مدتی گذشت تا زمان آزمون ورودی حوزه فرا رسید، ما چون در یک فضای شوخی وار اقدام به ثبت نام کرده بودیم و هیچ جدیتی در کارمان نبود، بنابراین از ما ۵ نفر فقط سه نفر برای آزمون حاضر شدیم که من با کسب نمره لازم جزو بهترین‌های آن آزمون شدم. وقتی کارنامه آن آزمون را دریافت کردم. طلبه مسنی آنجا بود به او رجوع کردم و گفتم تصمیم دارم طلبه شوم نظر شما چیست؟ او وقتی کارنامه مرا مشاهده کرد پیشنهاد داد با این استعدادی که دارم برای تحصیل به قم بروم چون تحصیل در رودبار با سختی‌هایی همراه بود مثلا اینکه باید در گرما و سرما در یک کانکس تحصیل می‌کردیم».

حاج آقا سراجی وقتی تصمیم گرفت برای تحصیل به حوزه علمیه برود، اطرافیان با او به مخالفت کردند اما او تصمیم خود را عملیاتی ساخت و نخستین طلبه در کل طایفه خود شد. آنهایی که با تحصیل او در حوزه علمیه مخالف بودند، نیز پس از مشاهده ثمرات و برکات حضورش در این عرصه، به طلبه بودن او افتخار می‌کنند و بارها نیز این مسئله را ابراز کرده‌اند.

ورود به مؤسسه بیت الاحزان و حفظ قرآن

حاج آقا سراجی در طلبگی موفق عمل می‌کند و نمرات عالی کسب می‌کند؛ در سال دوم طلبگی خود تصمیم می‌گیرد حفظ قرآن را نیز دنبال کند و بعد از مدت کوتاهی ۱۵ جزء از قرآن را حفظ می‌کند، سپس در سال ۱۳۹۴ توفیق می‌یابد که حافظ کل قرآن شود.

این طلبه پرتلاش پس از موفقیت در حفظ قرآن به عنوان مدیر داخلی مؤسسه قرآنی بیت الاحزان جنوب کرمان انتخاب می‌شود و وارد کار اجرایی در زمینه حفظ قرآن می‌شود تا علاوه بر موفقیت خود در این عرصه و به شکرانه این نعمت، توفیق تربیت حافظان دیگر را نیز به دست آورد.

او به همراه چند طلبه دیگر مؤسسه بیت الاحزان را اداره می‌کردند و از همان زمان هر ساله دانش آموزان را در تابستان جمع می‌کردند و به شهرهای خوش آب و هوای استان می‌بردند و با وجود اینکه هزینه این اردوها را به سختی و با وام مهیا می‌کردند، اما عشق به کار قرآنی باعث می‌شد این‌کار را متوقف نکنند تا بدین وسیله مسیر را برای حفظ نوجوانان هموار کنند. البته امام جمعه شهرستان در این مسیر حمایت‌هایی از آنان انجام می‌داد.

حجت الاسلام علیرضا سراجی

حمایت از خانواده‌های نیازمند در مسیر حفظ قرآن

به گفته این روحانی فعال عمده قرآن آموزان مؤسسه از خانواده‌های نیازمند بودند که حتی توان پرداخت مبلغ ورودی خود را نداشتند، اما حاج آقا سراجی و رفقایش از آنجائی‌که اهل همان مناطق بودند و سختی‌های زندگی آنان را درک می‌کردند، به طرق مختلف سعی داشتند هزینه‌های جاری مؤسسه را فراهم کنند.

آن‌ها حتی گاهی ناچار می‌شدند برای فراهم کردن هزینه‌های مؤسسه با تک تک مخاطبان گوشی همراه خود تماس بگیرند و مبالغ ناچیزی را از آنان جمع آوری کنند؛ با همین کمک‌ها بود که دانش آموزان در سال‌های مختلف توانستند در کلاس‌های آنان شرکت و قرآن را فرا گیرند و بسیاری حافظ کل این کتاب آسمانی شدند که حالا برخی از آنان جزو مسئولان استان، برخی طلبه و برخی نیز فرهنگی هستند که همچنان با تیم مؤسسه و از جمله حجت الاسلام سراجی ارتباط دارند.

حاج آقا سراجی در پنج سال متوالی طرح رحله مشهد را اجرایی کرد و به‌وسیله این طرح حافظان کل بسیاری را تربیت کرد و از آنجائی‌که در این طرح افرادی از جای جای استان شرکت می‌کردند، امکاناتی همچون خوابگاه شبانه روزی و غذا و … نیز برای آنان فراهم می‌شد تا کلیه مقدمات لازم برای حضور افراد مختلف در این دوره‌ها فراهم شود.

او حتی هر هفته سعی می‌کرد، اردوهایی را برای آنان در نظر بگیرد؛ چراکه بر این باور است حفظ قرآن یک ذهن آزاد و یک فضای باز نیاز دارد.

این طلبه تلاشگر طی این سال‌ها و با مجموع اقدامات خود تلاش کرده تا فضای دلنشینی را برای فراگیری و حفظ قرآن برای نوجوانان و جوانان فراهم کند و آن‌ها را بیش از پیش به حفظ قرآن ترغیب نماید.

به گفته او حتی افرادی از اهل تسنن نیز با اشتیاق فراوان در دوره‌های این مؤسسه شرکت می‌کردند و برخی از آنان حتی به حوزه علمیه وارد و اکنون طلبه شده‌اند.

فعالیت‌های قرآنی؛ زمینه آشنایی با دوستان خوب

فعالیت‌های قرآنی، خاطرات شیرینی را برای این طلبه دغدغه‌مند به جا گذاشته است که او از یافتن دوستان فراوانی در سطح استان به‌واسطه این کلاس‌ها به عنوان شیرین‌ترین این خاطرات یاد می‌کند.

حجت الاسلام سراجی در تابستان سال گذشته نیز ۶۰ قرآن آموز از جای جای کرمان داشت که با دعوت از اساتیدی از گلستان و خوزستان به آموزش قرآن به آنان پرداخت.

او با وجود اشتغالات مختلفی که دارد، همچنان در مؤسسه بیت الاحزان به فعالیت می‌پردازد و با وجود اینکه درخواست‌های زیادی برای کار در دیگر مؤسسات برایش وجود داشته اما سعی کرده از لواء بیت الاحزان به عنوان مؤسسه‌ای که با آن شروع به کار کرده است، خارج نشود.

حجت الاسلام سراجی این روزها همچنین در جهت اهداف بنیاد هدایت در شبکه سازی و تعالی شبکه امامت، به عنوان راهیار فعال این نهاد در استان کرمان مشغول به فعالیت است و همزمان در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته تخصصی تبلیغ در حوزه کودک و نوجوان نیز می‌باشد.

اشتراک در
اطلاع از
4 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات

حاج آقای سراجی عزیز برای شما آرزوی عاقبت بخیری دارم.مدت کوتاهی که خدمتتون بودیم شاهد ادب و صفای باطن شما بودیم.

درود بر مرد بزرگ جناب سراجی عزیز .

شما واقعا مردی سخت کوش و با اراده هستی …درود برشرفت مرد بزرگ

من هم ان شاءالله میخوام طلبه شم و قبلش حفظ رو کار کنم.