حجت الاسلام شاهسونی در برنامه مصباح شبکه قرآن مطرح کرد:
حجت الاسلام علیرضا شاهسونی مدیر مؤسسه قرآنی بیت الاحزان در ادامه پرونده بررسی مشکلات مؤسسات قرآنی مهمان برنامه زنده تلویزیونی مصباح شبکه قرآن و معارف سیما بود./ شاهسونی: گواهی مؤسسات قرآنی اعتبار ندارد/ به مؤسسات قرآنی به عنوان بنگاه های اشتغال زایی نگاه شود/ نیاز است سطح تصمیم گیری در امور قرآنی ارتقاء پیدا کند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیت الاحزان، حجت الاسلام علیرضا شاهسونی مدیر مسئول مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا(سلام الله علیها) شب گذشته یک آذر ماه مهمان برنامه زنده تلویزیونی مصباح شبکه قرآن و معارف سیما بود.

در این برنامه که به موضوع بررسی مشکلات مؤسسات قرآنی اختصاص داشت حجت الاسلام شاهسونی گفت: طی بررسی‌های انجام شده به این نتیجه رسیده‌اند که به ازای هر دو هزار نفر یک مؤسسه و مرکز قرآنی نیاز داریم، ولی در حال حاضر فقط ۲۵۰۰ مؤسسه در کشور شناسایی شده است که یعنی تنها جهت پنج میلیون نفر مؤسسه قرآنی در کشور وجود دارد. از طرف دیگر رویش مؤسسات قرآنی در چند سال اخیر خیلی کم شده است و تقاضا برای ایجاد مؤسسه قرآنی در کشور بسیار کاهش پیدا کرده است.

گواهی مؤسسات قرآنی اعتبار ندارد

مدیر مسئول مؤسسه بیت الاحزان در آسیب شناسی علت کاهش تقاضای ثبت مؤسسه گفت: اولین هدف از دریافت مجوز و ثبت هر مؤسسه‌ای تثبیت شخصیت حقوقی آن است و دومین هدف که در اکثر مؤسسات کشور وجود دارد ولی مؤسسات قرآنی فاقد آن هستند، توانایی برگزاری دوره آموزشی توسط آن مؤسسات و صدور گواهینامه جهت شرکت کنندگان آن دوره‌هاست که دارای اعتبار حقوقی و رسمی است. اما در مؤسسات قرآنی شاهد این امتیاز نیستیم و هویت مؤسسات نادیده گرفته می‌شود. نه تنها گواهی حفظ مؤسسات قرآنی در مراکز دولتی و رسمی نادیده گرفته می‌شود حتی برای گواهی روخوانی و روانخوانی این مؤسسات هم ارزشی قائل نیستند و تنها از نهادهایی مثل سازمان دارالقرآن قبول می‌کنند.

وی یکی از علل این امر را عدم اعتماد مسئولین به مؤسسات قرآنی دانست و پیشنهاد داد: شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور می‌تواند ضمن اعطای رتبه بندی مؤسسات قرآنی، مجوز صدور مدرک مشخص را به آن مؤسسات بر اساس نوع مجوز صادر شده اعطا نماید. یا مثلاً مجلس می‌تواند مربیان و اساتید قرآن را در بحث رتبه بندی معلمان وارد کند و مدارک صادر شده زیر نظر این مربیان در مؤسسات معتبر باشد.

به مؤسسات قرآنی به عنوان بنگاه های اشتغال زایی نگاه شود

عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور با اشاره به تأکید مسئولان نظام بر بحث کارآفرینی در کشور گفت: متأسفانه در سیاست‌های اقتصادی کشور مؤسسات قرآنی به عنوان بنگاه اشتغال زایی شناخته نمی‌شوند. در کشور اگر کسی کارگاه کوچکی راه اندازی کند وام‌ها و تسهیلاتی برای این فرد به عنوان کارآفرین ایجاد می‌شود در حالی که اگر فردی مؤسسه‌ای قرآنی ایجاد کند و او هم برای چندین نفر کار قرآنی ایجاد کند علاوه بر اشتغالزایی یک فعالیت فرهنگی و تربیتی عمیق هم در جامعه انجام شده است؛ ولی این فرد و این مؤسسه به عنوان کارآفرین شناخته نشده و از هیچ تسهیلاتی برخوردار نیست. متأسفانه به مؤسسات قرآنی تنها به چشم مؤسسات مصرف گرا نگاه می‌شود در حالی که اشتغال زایی هم می‌کنند.

برنامه تلویزیونی مصباح شبکه قرآن

حجت الاسلام شاهسونی با انتقاد از این نگاه دوگانه ادامه داد: ما شاهدیم وقتی کارگاه یا کارخانه ای با ۱۰۰ نفر کارگر تعطیل می‌شود مسئولان کشور تمام هم و غم خود را برای راه اندازی مجدد آن کارخانه با حمایت و تسهیلات مختلف قرار می‌دهند که کار بسیار عالی و به جایی است. اما در همین ایام اخیر شاهد بودیم مؤسسه بزرگ کشوری جامعه القرآن به دلیل مشکلات مالی نزدیک به ۵۰۰ شعبه خود را مجبور شد تعطیل کند و در این بین شاید حدود ۳۰۰۰ نفر شغل خود را از دست دادند ولی هیچ توجهی از سوی مسئولین در خصوص مشکلات این مؤسسات صورت نگرفته است.

سطح تصمیم گیری در امور قرآنی باید ارتقاء پیدا کند

مدیر مسئول مؤسسه بیت الاحزان گفت: سطح تصمیم گیری در بحث قرآنی پایین است و با توجه به فرمایشات و مطالبات جدی رهبر معظم انقلاب در بحث های قرآنی و فرهنگی نیاز است در سطح مسئولین کلان همچون ریاست جمهوری، هیئت وزیران و ریاست مجلس ورود به مشکلات این حوزه داشته باشند. البته تلاش های خوبی در سطوح پایین تر صورت می‌گیرد ولی اثربخش نیست و در همین ایام که شاهد تعطیلی برخی مؤسسات قرآنی بودیم با حمایتی جزئی می‌شد مانع از این تعطیلی‌ها شد. متأسفانه آسیب‌های فرهنگی زیادی در این مدت جامعه ما از این ناحیه تحمل کرد و به سال‌ها تلاش نیاز دارد که این عقب افتادگی‌ها جبران شود.

وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به تصویب آیین نامه اعطای مجوز شعب مؤسسات قرآنی در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت قبل گفت: از آقای امیر نیا سرپرست معاونت قرآن و عترت درخواست می‌کنیم این مصوبه را هر چه سریع تر ابلاغ کنند تا دغدغه این مؤسسات نیز برطرف گردد.

 

جهت مشاهده ویدیوی کامل این گفت‌وگو بر روی این لینک کلیک کنید.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات