در این حوزه علمبه که با همکاری موسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا س و حوزه علمیه امام صادق ع استهبان راه اندازی شده است 30 طلبه جدیدالورود طبق برنامه در کنار تحصیل دروس حوزوی به حفظ قرآن کریم نیز می پردازند.

حجت‌الاسلام علیرضا شاهسونی، مدیر مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی بیت الاحزان، از آغاز دومین سال تحصیلی این حوزه خبر داد و گفت: یکی از فعالیت‌های ویژه و منحصر به فرد این مؤسسه راه‌اندازی حوزه علمیه قرآن‌محور بود، این مدرسه علمیه با همکاری حوزه علمیه امام صادق (ع) استهبان در سال گذشته در روستای قرآن‌آباد ایران راه‌اندازی شد.

وی با بیان اینکه طلاب این حوزه‌ علمیه از داوطلبان و حافظان موفق طرح ملی رحله می باشند افزود: کسانی که استعداد حفظ کل قرآن را داشتند در طرح ملی رحله شناسایی شدند و توسط مدیران اجرایی این طرح به سمت مشارکت در حوزه‌های علمیه قرآن‌محور سوق داده شدند.

ورود ۳۰ نفر به حوزه علمیه قرآن‌محور قرآن‌آباد ایران

شاهسونی ادامه داد: در ابتدای امر ۴۰ نفر در آزمون ورودی این حوزه علمیه شرکت کردند که بعد از انجام آزمون و مصاحبه‌های تخصصی در نهایت ۳۰نفر انتخاب شدند
وی با بیان اینکه این طرح برای آن است که حفظ قرآن کریم به‌صورت رسمی و اصولی وارد حوزه‌های علمیه شود، گفت: هدف ما تنها راه‌اندازی یک حوزه علمیه قرآن محور در استهبان نیست بلکه ما تلاش می‌کنیم تا این حوزه‌های علمیه را در سراسر کشور گسترش دهیم.

عضو شورای توسعه فعالیت های قرآنی کشور گفت: ما نهایت تلاش خود را می‌کنیم تا طرح حوزه علمیه قرآن‌محور را به عنوان یک طرح موفق به شورای عالی حوزه‌های علمیه معرفی کنیم تا کم کم شاهد گسترش این نوع حوزه‌ها در سراسر کشور باشیم و روحانیانی در آینده در حوزه‌‌های علمیه تربیت شوند که حافظ کل قرآن کریم باشند.

طلاب این حوزه‌ها باید با یک زبان خارجی آشنا شوند

شاهسونی، یکی از موارد لازم در این طرح را آشنایی طلاب با یکی از زبان‌های خارجه دانست و گفت: با توجه به راه اندازی طرح بین المللی «قرآن فراتر از مرزها»  و عزم این مؤسسه جهت فعالیت در خارج از مرزهای کشور، هدف ما تربیت فعالان دینی و قرآنی کارآمد و تبلیغ صحیح دین مبین اسلام توسط این مبلغان دینی حافظ کل قرآن کریم در نقاط مختلف دنیاست.

عضو اتحادیه تشکل های قرآنی کشور در ادامه به تشریح نوع فعالیت این حوزه علمیه پرداخت و گفت: در این طرح طلاب در سال اول دروس متدول حوزه علمیه را خوانده و در کنار آن روزی نیم صفحه قرآن مجید را حفظ می‌کنند که تا پایان سال تحصیلی موفق به حفظ ۵ جزء قرآن خواهند شد.

شاهسونی اظهار کرد: از خصوصیات این حوزه  علمیه قرآن محور آن است که طلاب در کنار دروس صرف و نحو دائماً از آیات و افعال قرآنی استفاده می‌کنند و به صورت عملی بر روی آن‌ها کار می‌شود و بیشتر به صرف و نحو قرآنی آشنا می‌شوند.

اعطای مدرک کارشناسی به طلاب حافظ کل قرآن

این حافظ کل قرآن کریم از دیگر مزایای این طرح را اعطای مجوز کارشناسی به حافظان کل قرآن دانست و گفت: طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی به کسانی که حافظ کل قرآن باشند، مدرک کارشناسی اعطا می‌شود لذا طلابی که در این طرح شرکت می‌کنند به وسیله آشنایی با ادبیات عرب و همچنین حفظ کل قران کریم می‌توانند در طی ۲ یا سه سال علاوه بر تحصیل علوم حوزوی، مدرک کارشناسی علوم قرآن و حدیث نیز اخذ کنند.

وی با بیان اینکه ما بنا داریم تا از امسال تفسیر قرآن را به‌صورت تخصصی در این حوزه علمیه تدریس کنیم، گفت: البته در حین حفظ قرآن به قرآن‌آموزان تفسیر عمومی آموزش داده می‌شود، ضمن اینکه در کنار این‌ها آشنایی با سیره اهل بیت(ع) و احادیث ائمه معصومین(ع) نیز برای طلاب در نظر گرفته می‌شود.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات