دکتر عسکری خطاب به دانش آموزان مدارس حفظ همراه با تحصیل:
دوره ضمن خدمت مدیران و معلمان مدارس حفظ همراه با تحصیل با حضور دکتر عسکری مدیر کل آموزش و پرورش استان فارس در شهرستان استهبان برگزار شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیت الاحزان، دوره آموزشی ضمن خدمت مسئولان، مدیران و معلمان مدارس حفظ همراه با تحصیل مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها هم‌زمان با هفته دانش‌آموز از صبح روز گذشته ۱۰ آبان ماه در شهرستان استهبان آغاز شد.

دکتر محمد خلیل عسکری مدیرکل آموزش‌وپرورش استان فارس در این نشست که با حضور نزدیک به ۱۲۰ مدیر و معلم و دانش‌آموز مدارس حفظ همراه با تحصیل در سالن اجتماعات فرمانداری استهبان برگزار شد طی سخنانی در بیان اهمیت اقتدا به قرآن در فعالیت‌های مهم و تأثیرگذار گفت: امام خمینی (ره) در مسیر انقلاب به قرآن اقتدا کرد، پیروزی ایران اسلامی در جنگ تحمیل در مقابل ۳۶ کشور جهان با توسل و عمل به قرآن کریم میسر شد، اگر یک روحانی مثل آقای شاهسونی در یک روستایی یک حرکت را شروع کرد و ثمره آن را در این مجموعه عظیم شاهد هستیم به خاطر عمل به این آیه قرآن بود که «ان تقوموا لله مثنی و فرادی»

حتی اگر به قبل‌تر و به دوران پیامبر اکرم (ص) هم که نگاه کنیم، ایشان هم با عمل مخلصانه به قرآن، با پیام قرآنی توانست از دل جاهلیت که انسان‌ها را زنده‌به‌گور می‌کردند، در سخت‌ترین و بدترین شرایط ممکن انسان‌هایی تربیت کند که تحول عظیمی را در جهان پدید آورند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که امروز امریکایی‌ها در تمامی بخش‌ها رو به افول‌اند و در سراشیبی نابودی قرار دارند؛ ولی در فضای رسانه بسیار فعال‌اند خطاب به دانش‌آموزان حاضر در این نشست گفت: امروز حضور شما قرآنی‌ها در میدان رسانه و هویت‌بخشی به دانش‌آموز مسلمان انقلابی می‌تواند تو دهنی محکمی باشد به همه این یاوه‌گویی‌ها.

عسکری ادامه داد: شماها سرمایه‌اید، شماها در عصر غیبت و دورانی که به سمت ظهور حرکت می‌کنید، مأموریت و هدف مهمی دارید. هر چند حفظ قرآن کریم کار بسیار پسندیده‌ای است و حتماً مورد عنایت امام زمان (ارواحنافداه) است؛ اما امروز مأموریت شماها تنها حفظ قرآن نیست، شما در این مسیر نباید متوقف بشوید و باید همسالان خود را هم دعوت کنید.

مدیرکل آموزش‌وپرورش فارس با بیان خاطره‌ای از تأثیر شهدا و قرآن در تحول فرهنگی دانش‌آموزان گفت: الحمدلله به برکت نفس قدسی رهبری و خون پاک شهدا، شاهد حرکت خوب و فضای رشد و امید در جامعه هستیم اما شما وظیفه سنگینی دارید و باید کار را بین دوستان و همسالان خود توسعه دهید.

وی ضمن توصیه به بهره‌گیری از زبان هنر و به‌خدمت‌گرفتن حوزه فناوری در ترویج قرآن کریم در توصیه‌هایی خطاب به دانش‌آموزان گفت: گروه‌هایی را تشکیل دهید و هویت‌بخشی کنید به دانش‌آموزان، از ظرفیت هنر و زیبایی‌شناسی برای ترویج قرآن در بین هم‌کلاسی‌ها و همسالانتان استفاده کنید و ان‌شاءالله خدای متعال کمک می‌کند و موفق خواهید شد.

دکتر عسکری با اشاره به سالگرد شهادت محمدرضا کشاورز دانش‌آموز شهید در حادثه تروریستی حرم مطهر شاه‌چراغ (ع) گفت: این شهید عزیز توسط دست‌نشانده‌های کسانی شهید شد که هم اکنون در حال جنایت و نسل‌کشی کودکان فلسطینی  در غزه هستند. با وجود گذشت یک سال از شهادت محمدرضا، وقتی با هم‌کلاسی‌هایش مصاحبه می‌کردند می‌گفتند انگار مدرسه ما چیزی کم دارد، به این خاطر که این دانش‌آموز اخلاق خوبی داشت و به همه احترام می‌گذاشت. قرآن در وجود شما نیز باید نفوذ کند و با گوشت و پوست و استخوان شما ممزوج باشد. امروز از شما انتظار می‌رود که به هم‌کلاسی خود کمک کنید و رفتار شما نشان بدهد که اهل قرآن هستید و الحمدلله قابل‌مشاهده است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش فارس گفت: من بدون اغراق به وجود فردفرد شما افتخار می‌کنم اما چه کنیم که انعکاس و تشعشعات این ۷۰۰ نفر دانش‌آموز مدارس حفظ همراه با تحصیل در استان فارس به ۷۰۰۰ نفر برسد؟ چه‌طور تأثیر بچه‌های فارس خود را نشان دهد؟ من یقین قلبی دارم که این ۹۵۵۰۰۰ دانش‌آموزی که داریم وجودشان آماده ارائه فعالیت و خدمات قرآنی و فرهنگی است. به همین خاطر ما مدرسه محوری را در رأس برنامه‌هایمان قرار داده‌ایم یعنی مدیران مدارس با اختیار کار کنند و حتی مدیریت مدارس را به دانش‌آموز قرآنی بسپاریم. وظیفه شما این است که هم در اخلاق و رفتار و هم در حوزه سواد رسانه به دانش‌آموز ایرانی مسلمان و انقلابی هویت‌بخشی بکنید.

وی در پاسخ به درخواست حجت‌الاسلام شاهسونی در خصوص طرح فارس قطب قرآنی کشور گفت: ان‌شاءالله با هم شروع می‌کنیم و میزی را در اداره کل آموزش‌وپرورش به مجموعه شما اختصاص می‌دهیم که وقتی مدیران آموزش‌وپرورش روزهای سه‌شنبه در آن جا رفت‌وآمد داشته باشند برنامه‌های شما را ببینند و زمینه این کار فراهم شود.

دکتر محمد خلیل عسکری با اشاره به سفر قریب‌الوقوع وزیر آموزش‌وپرورش به استان فارس گفت: استان فارس به‌عنوان کریدور علمی و فناورانه ایران و جهان، میزبان جشنواره‌های ادبی کشور، برگزارکننده جشنواره اجرا و همچنین میزبان مسابقات ورزشی آسیا و جهان معرفی شده است و ان‌شاءالله در جلسه با وزیر محترم هم این موضوع را مطرح کنید تا قسمت پنجم یعنی فارس قطب قرآنی کشور هم اتفاق بیفتد و ما نیز آماده هستیم این طرح را توسعه دهیم و همکاری کنیم.

مدیرکل آموزش‌وپرورش فارس با اشاره به سالروز شهادت شهدای دانش‌آموز فارس در تاریخ ۴ آبان ماه و همچنین سالروز شهادت شهید محمد حسین فهمیده در روز ۸ آبان و نیز سالروز شهادت شهدای دانش‌آموز توسط رژیم پهلوی در ۱۳ آبان ماه گفت: این ده روز یعنی ۴ تا ۱۳ آبان را در فارس به عنوان دهه شهدای دانش آموزی در فارس نام گذاری کردیم که ان شاء الله از امسال اجرایی می شود و برنامه ریزی هم می کنیم در برنامه‌ای که در حرم مطهر شاهچراغ به همین مناسبت برگزار خواهد شد، دانش آموزان مدارس حفظ همراه با تحصیل نیز حضور داشته باشند و ان شاء الله با این برنامه نقطه شروع فارس قطب قرآنی کشور را رقم بزنیم.

وی در پاسخ به برخی کم مهری‌ها از سوی برخی مدیران و مسئولان آموزش‌وپرورش گفت: به دلیل این که طرح مدارس حفظ همراه با تحصیل هنوز در آموزش‌وپرورش شناخته شده نیست و برخی مدیران و مسئولان بخش‌ها از کم‌وکیف اجرای این طرح اطلاع ندارند ممکن است اشکالاتی در این زمینه وجود داشته باشد که سعی می‌کنیم با اطلاع‌رسانی همین جلسات و اخبار مربوط به این طرح بابرکت در فضای رسانه‌ای، شاهد اهتمام بیشتر مدیران آموزش‌وپرورش در سطح استان و کشور نسبت به این طرح باشیم.

عسکری در پاسخ به درخواست اردوی مشهد مقدس توسط یکی از دانش‌آموزان این مراکز نسبت به هماهنگی جهت برنامه‌ریزی این سفر به همراه معلمان و اساتید این طرح قول مساعد داد.

حجت‌الاسلام شاهسونی مدیرمسئول مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) پیش از سخنان دکتر عسکری با ارائه گزارشی از روند شکل‌گیری و وضعیت فعلی مدارس حفظ همراه با تحصیل بیت الاحزان گفت: در حال حاضر با احتساب مراکز شبانه‌روزی بیت الاحزان ۳۱ مرکز در استان فارس پذیرای قریب ۷۰۰ دانش‌آموز هستند و در مجموع کشور ۴۵ مرکز با حضور نزدیک به ۱۰۰۰ نفر در کنار تحصیل به حفظ قرآن کریم نیز می‌پردازند.

وی با انتقاد از عدم توجه جدی مسئولان استان فارس به ایده فارس قطب قرآنی کشور در سفر اخیر رئیس جمهور به استان و با اشاره به ظرفیت‌های جدی قرآنی که استان فارس داراست خواستار پیگیری و حمایت مدیر کل آموزش و پرورش فارس از این ایده شد.

از برنامه‌های برگزار شده در روز اول این نشست می‌توان به اجرای سرود توسط دانش‌آموزان دختر مرکز حفظ همراه با تحصیل شهرستان نی‌ریز، سخنرانی اخلاقی توسط حجت‌الاسلام سعیدی مدرس و استاد اخلاق حوزه علمیه قم، تبیین راهکارهای روابط معلم و دانش‌آموز توسط سرکار خانم پشوتن کارشناس قرآنی و تربیتی و استاد حفظ قرآن کریم، بیان مباحث مالی و قرارداد مدیران و معلمان توسط قاسمعلی عمادی معاون امور مالی مؤسسه، ارائه مباحث دشمن‌شناسی توسط حجت‌الاسلام هاشمی، سخنرانی دکتر صادقی نیا مدیر آموزش و پرورش شهرستان استهبان و اجرای برنامه حفظ قرآن کریم توسط قرآن‌آموزان مدارس حفظ همراه با تحصیل اشاره کرد.

گفتنی است این نشست دوروزه عصر امروز خاتمه می‌یابد.

جهت مشاهده گزارش تصویری این دوره بر روی این لینک کلیک کنید

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات