مدیر مدارس شبانه‌روزی تخصصی حفظ قرآن مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) با اشاره به راه‌اندازی حوزه علمیه قرآن‌محور ذیل این مؤسسه به تشریح نحوه فعالیت این حوزه‌ها جهت تربیت حافظان كل قرآن كریم پرداخت.

 

حجت‌الاسلام علی اکبر شاهسونی، مدیر مدارس شبانه‌روزی تخصصی حفظ قرآن مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی بیت الاحزان،  گفت: یکی از فعالیت‌های ویژه و منحصر به فرد این مؤسسه راه‌اندازی حوزه علمیه قرآن‌محور بود، این حوزه علمیه با همکاری حوزه علمیه استهبان در سال جاری در روستای قرآن‌آباد ایران راه‌اندازی شد.

وی با بیان اینکه طلاب این حوزه‌ علمیه از افراد موفق طرح ملی رحله بودند که در تابستان سال جاری در این طرح مشارکت کردند، افزود: کسانی که استعداد حفظ کل قرآن را داشتند در طرح ملی رحله شناسایی شدند و توسط مدیران اجرایی این طرح به سمت مشارکت در حوزه‌های علمیه قرآن‌محور سوق داده شدند.

ورود ۲۰ نفر به حوزه علمیه قرآن‌محور قرآن‌آباد ایران

شاهسونی ادامه داد: در ابتدای امر ۵۰ نفر در آزمون ورودی این حوزه علمیه شرکت کردند که بعد از انجام آزمون و مصاحبه‌های تخصصی در نهایت ۲۰ نفر انتخاب شدند و هم‌اکنون این حوزه علمیه با حضور ۲۰ طلبه مشغول به فعالیت است.

مدیر حوزه علمیه قرآن‌محور قرآن‌آباد ایران با بیان اینکه این طرح برای آن است که حفظ قرآن کریم به‌صورت رسمی و اصولی وارد حوزه‌های علمیه شود، گفت: هدف ما تنها راه‌اندازی یک حوزه علمیه قرآن محور در استهبان نیست بلکه ما تلاش می‌کنیم تا این حوزه‌های علمیه را در سراسر کشور گسترش دهیم.

وی گفت: ما نهایت تلاش خود را می‌کنیم تا طرح حوزه علمیه قرآن‌محور را به عنوان یک طرح موفق به شورای عالی حوزه‌های علمیه معرفی کنیم تا کم کم شاهد گسترش این نوع حوزه‌ها در سراسر کشور باشیم و روحانیانی در آینده در حوزه‌‌های علمیه تربیت شوند که حافظ کل قرآن کریم باشند.

طلاب این حوزه‌ها باید با یک زبان خارجی آشنا شوند

شاهسونی، یکی از موارد لازم در این طرح را آشنایی طلاب با یکی از زبان‌های خارجه دانست و گفت: هدف ما تبلیغ صحیح دین مبین اسلام توسط مبلغان دینی حافظ کل قرآن کریم در نقاط مختلف دنیاست.

مدیر مدارس شبانه‌روزی تخصصی حفظ قرآن مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) در ادامه به تشریح نوع فعالیت این حوزه علمیه پرداخت و گفت: در این طرح طلاب در سال اول دروس متدول حوزه علمیه را خوانده و در کنار آن روزی نیم صفحه قرآن مجید را حفظ می‌کنند که تا پایان سال تحصیلی موفق به حفظ ۵ جزء قرآن خواهند شد.

وی اضافه کرد: این طلاب در تابستان نیز ۵ جزء دیگر قرآن را حفظ می‌کنند و در سال دوم ۱۵ جزء دیگر قرآن را حفظ خواهند کرد و ۵ جزء باقی‌مانده را در تابستان سال آینده آن حفظ می‌کنند البته در سال دوم از میان دروس متداول حوزه فقط درس تجزیه و ترکیب قرآنی تدریس می‌شود و درس خاصی دیگری برای طلاب نیست تا بیشتر به حفظ و تفسیر و تجزیه و ترکیب قرآن بپردازند.

شاهسونی اظهار کرد: از خصوصیات این حوزه آن است که طلاب در کنار دروس صرف و نحو دائماً از آیات و افعال قرآنی استفاده می‌کنند و به صورت عملی بر روی آن‌ها کار می‌شود و بیشتر به صرف و نحو قرآنی آشنا می‌شوند.

اعطای مدرک کارشناسی به طلاب حافظ کل قرآن

مدیر مدارس شبانه‌روزی تخصصی حفظ قرآن مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) از دیگر مزایای این طرح را اعطای مجوز کارشناسی به حافظان کل قرآن دانست و گفت: طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی به کسانی که حافظ کل قرآن باشند، مدرک کارشناسی اعطا می‌شود لذا طلابی که در این طرح شرکت می‌کنند به وسیله آشنایی با ادبیات عرب و همچنین حفظ کل قران کریم می‌توانند در طی ۲ یا سه سال علاوه بر تحصیل علوم حوزوی، مدرک کارشناسی نیز اخذ کنند.

وی با بیان اینکه ما بنا داریم تا از امسال تفسیر قرآن را به‌صورت تخصصی در این حوزه علمیه تدریس کنیم، گفت: البته در حین حفظ قرآن به قرآن‌آموزان تفسیر عمومی آموزش داده می‌شود اما در حوزه علمیه تفسیر قرآن به صورت تخصصی است ضمن اینکه در کنار این‌ها آشنایی با سیره اهل بیت(ع) و احادیث ائمه معصومین(ع) نیز برای طلاب در نظر گرفته می‌شود.

فعالیت ۲ حوزه علمیه قرآن‌محور در فارس

شاهسونی با یادآوری اینکه هم‌اکنون ۲ حوزه علمیه قرآن‌محور ذیل مؤسسه بیت‌الاحزان مشغول به فعالیت هستند، گفت: یکی از این‌ حوزه‌ها در قرآن‌آباد استهبان و دیگری در شهرستان فسا مشغول به فعالیت است که پذیرش حوزه علمیه فسا تنها برای حافظان کل قرآن کریم است.

مدیر مدارس شبانه‌روزی تخصصی حفظ قرآن مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) با بیان اینکه هم‌اکنون حوزه‌های علمیه شهرستان‌های دیگر نیز متقاضی راه‌اندازی این حوزه علمیه هستند، گفت: حوزه علمیه نی‌ریز، شیراز و منوجان کرمان نیز متقاضی راه‌اندازی این حوزه‌ها هستند و امیدواریم که این مسئله در سال آینده محقق شود.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات