مراسم استقبال از مجتبی فردفانی، برترین حافظ کل قرآن جهان اسلام با حضور پرشور و شعور جامعه قرآنی و مسئولان استان فارس شب گذشته، ۳۱ اردیبهشت‌ماه در فرودگاه شیراز برگزار شد که در آن همدلی مردم و مسئولان به اوج رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا (سلام الله علیها) به نقل از ایکنا، برای نخستین بار بود که یک نفر از اهالی استان فارس در مسابقات بین‌المللی قرآن رتبه نخست را کسب کرده بود. افتخاری بس بزرگ که مایه مباهات اهالی این دیار و به خصوص همشهری‌های او شد.
«مجتبی فردفانی»، برترین حافظ کل قرآن جهان اسلام در سی و سومین مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی گرچه از استان خراسان رضوی در این مسابقات شرکت کرده بود، اما چون اصالتاً اهل استان فارس است، موجب شد تا شور و نشاطی وصف‌ناپذیر در میان جامعه قرآنی فارس ایجاد شود.
همین مسئله موجب شد تا به درخواست جامعه قرآنی و به دعوت خبرگزاری ایکنا و اداره‌کل اوقاف و امور خیریه فارس و با حمایت نهاد نماینده ولی فقیه در استان مراسم استقبال باشکوهی از این قهرمان قرآنی کشورمان در فرودگاه شیراز برگزار شود.

میزبانی مسابقات جهانی کشتی، موجب غفلت از قهرمان قرآنی کشورمان نشد

گرچه این روزها شیراز در شور و هیجان میزبانی مسابقات جهانی کشتی فرنگی قرار داشت و توجه بسیاری از مردم و مسئولان فارس معطوف این مسابقات بود، اما این مسئله موجب غفلت از قهرمانان قرآنی کشورمان نشد چرا که هم جامعه قرآنی و هم مسئولان  استان فارس به این دعوت لبیک گفتند و با افتخار در مراسم استقبال از فردفانی حضور یافتند.
مسئولانی نظیر حجت‌الاسلام والمسلمین امین رصاف رئیس نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس، ابراهیم عباسی رئیس مرکز فضای مجازی سپاه فجر استان فارس، محمدجعفر دوستدار فرمانده سپاه ناحیه بقیهالله(عج) شیراز به همراه فرماندهان مقاومت بسیج این ناحیه، مسعود رستگار رئیس جهاد دانشگاهی فارس، مجتبی میردهقان معاون قرآن و عترت ارشاد فارس، حجت‌الاسلام سیدمیثم حسینی معاون فرهنگی اوقاف فارس از جمله کسانی بودند که در این مراسم استقبال حضور داشتند.
همچنین جامعه قرآنی همیشه حاضر استان فارس نظیر آقایان امیر فتح‌پور نماینده شورای عالی قرآن در این استان، سروستانی، فصیحیان، بهرامی‌شاد، کارگر، کرم‌نژاد و خانم‌ها گلناری و صدیق و قرآن‌آموزان مدرسه شبانه‌روزی حضرت شاهچراغ(ع) مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) از جمله کسانی بودند که با اشتیاق فراوان به استقبال مجتبی آمده بودند.

طی مسافت ۵ ساعته همشهری‌های فردفانی برای استقبال از او در فرودگاه شیراز

حضور هم‌شهری‌ها، هم‌کلاسی‌ها و دوستان و نزدیکان مجتبی و همچنین مسئولان مجمع‌القرآن گراش (نخستین مکانی که مجتبی در آن قرآن‌ را آموخت) در این مراسم از همه زیباتر بود چرا که تنها به خاطر استقبال از او مسافت ۵ ساعته گراش تا شیراز را طی کرده بودند تا در مراسم استقبال از مجتبی حضور یابند.
لحظه ورود مجتبی به سالن فرودگاه یکی از به یادماندنی‌ترین لحظاتی است که می‌تواند در زندگی هر شخصی ثبت شود. به محض‌ اینکه مجتبی پا در سالن خروجی فرودگاه نهاد، قرآنیان و مسئولان استان فارس با حلقه‌ها و دسته‌های گل به استقبال او شتافته بودند و هر کدام با شور و اشتیاق فراوان با او روبوسی کرده و به او کسب این افتخار را تبریک می‌گفتند.
ثبت لحظات ماندگار استقبال از برترین حافظ کل قرآن جهان/ شوری که در همدلی‌ها به اوج رسید
سالن انتظار فرودگاه شیراز در همهمه شور و اشتیاق قرآنیان استان فارس فرو رفته بود، پلاکاردها و بنرهای بزرگی که در دست قرآنیان وجود داشت و در آن‌ها افتخارآفرینی یکی از اهالی استان فارس به همگان تبریک گفته شده بود، زینت‌بخش این لحظات بود که خود موجب جلب توجه حاضران در فرودگاه شده بود.
در گام نخست دقایقی را با مجتبی هم‌کلام شدیم تا هم مهم‌ترین درخواستش را از مسئولان فارس بشنویم و هم از او قول مساعد بگیریم که قرآنیان این استان را فراموش نخواهد کرد و در کنار آنان خواهد بود.
او در این زمینه گفت: استان ما، استانی است که در زمینه فعالیت‌های قرآن در سال‌های اخیر روند رو به رشدی را طی می‌کند، یعنی کمی به لحاظ این فعالیت‌ها از قبل قوی نبوده است اما در زمینه حفظ بهتر از قرائت ظاهر شده است.

هنوز هم فعالیت‌های حفظ قرآن در استان فارس کافی نیست

فردفانی به وجود مؤسسات قرآنی بزرگ تربیت حفاظ در استان فارس اشاره کرد و گفت: مؤسساتی در استان فارس دوره‌های آموزش حفظ یکساله قرآن را راه‌اندازی کرده‌اند و همین مسئله موجب شده است تا تعداد حفاظ در این استان زیاد باشد حتی از استان‌های دیگر هم برای آموزش حفظ قرآن به فارس مراجعه می‌کنند اما این‌ها کافی و رضایت‌بخش نیست.
وی ادامه داد: با توجه به شیراز که سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران اسلامی است، توقع بسیار بیشتری از او در زمینه فعالیت‌های قرآنی می‌رود لذا باید همگان اعم از اساتید، قرآنیان،‌ مسئولان و غیره دست به دست هم دهیم و استان فارس در زمینه‌های قرائت و حفظ قرآن هم به لحاظ کیفی و هم کمی به قله برسانیم.

جهت اعتلای فعالیت‌های قرآنی فارس باید همگان همکاری کنند

حافظ کل قرآن برتر جهان اسلام تأکید کرد: به نظر من باید همه کمک کنیم نه در حرف بلکه در عمل باید بتوانیم این سخنان را ثابت کنیم تا حرفی برای گفتن داشته باشیم و امیدواریم این استقبال از افتخارآفرینی در عرصه فعالیت‌های قرآنی، فتح بابی برای برای نخبه‌پروری قرآنی طی سال‌‌های آینده در فارس باشد.
ثبت لحظات ماندگار استقبال از برترین حافظ کل قرآن جهان/ شوری که در همدلی‌ها به اوج رسید
فردفانی در ادامه با یادآوری اینکه من دانشجوی مشهد هستم اما زمانی که در گراش باشم حتماً جلسات هفتگی قرآن را در شهرم برپا خواهم کرد، گفت: من هم‌اکنون در دانشگاه فردوسی مشهد جلسات هفتگی قرآن دارم اما هنوز مشخص نیست که بتوانم در کجا زندگی کنم لکن قطعاً هر زمان که در گراش باشم، جلسات قرآنی را برپا خواهم کرد.

توجه به برترین‌های قرآنی، توجه به الگوها برای نسل جوان است

در ادامه این گزارش به سراغ برخی از مسئولان و جامعه قرآنی استان رفتیم تا نظر آنان را در این باره جویا شویم. حجت‌الاسلام والمسلمین امین رصاف، رئیس نهاد نماینده ولی فقیه در فارس به خبرنگار ایکنا گفت: توجه به برترین‌های قرآنی در حقیقت توجه به  الگوها برای نسل جوان ماست و همچنین توجه به این مطلب است که فارس باید به سمت قطب قرآنی شدن حرکت کند.
وی افزود: ما هم در این زمینه وظیفه خودمان دانستیم که با استقبال از این عزیزمان به جامعه قرآنی خدمتی کرده باشیم و این استقبال‌ها تشویقی برای نسل جوانی باشد که تازه در این عرصه گام نهاده‌اند تا آنان هم در مسیر فعالیت‌های قرآنی بتوانند پیشگام و پیش‌قدم باشند.
ابراهیم عباسی، مدیر مرکز فضای مجازی سپاه فجر فارس نیز به خبرنگار ایکنا گفت: پیامبر مکرم اسلام(ص) فرمودند که شریف‌ترین امت من حاملان قرآن هستند، لذا قدر مسلم آن است که طبق فرموده پیامبر(ص) باید قدر حاملان قرآن را دانست.

قهرمانان قرآنی هیچ چیزی کمتر از قهرمانان ورزشی ندارند

وی بر لزوم توجه به قهرمانان قرآنی تأکید کرد و گفت: قدر مسلم این است که این‌ها هیچ چیزی کمتر از قهرمانان ورزشی، علمی و در سایر حوزه‌ها ندارند و آنان هم نخبه‌های کشورمان هستند که نباید مورد بی‌مهری قرار گیرند و یا در مهجوریت و غربت باشند.
محمدجعفر دوستدار فرمانده سپاه ناحیه بقیهالله(عج) شیراز هم به خبرنگار ایکنا گفت: من به نوبه خودم این موفقیت بزرگ را به استان فارسی‌ها تبریک می‌گویم و امیدوارم که  در آینده بیشتر شاهد شنیدن چنین خبرهایی باشیم.
وی تأکید کرد: قطعاً توجه به قرآن می‌تواند مسیر زندگی ما و هر انسانی را متحول کند و اگر امروز مقام معظم رهبری مسئله سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی را مطرح می‌کنند، در واقع تأکید به آموزه‌های قرآن کریم دارند که در آن بهترین سبک زندگی برای انسان‌ها ارائه شده است.

تشکیل حلقه‌های صالحین در سپاه بر مبنای تدبر و عمل به قرآن

دوستدار همچنین به تشکیل حلقه‌های صالحین در سپاه اشاره کرد و گفت: تشکیل این حلقه‌ها که بر مبنای توجه به قرآن، تدبر در آن و عمل به آموزه‌های آیات وحی تشکیل می‌شود، یکی از برنامه‌های موفق و بزرگ سپاه بوده است.
وی با یادآوری اینکه تلاش پاسداران توجه به آموزه‌های قرآن کریم است، گفت: من پیشنهاد می‌کنم تا تمام خانواده‌ها هر روز تلاوتی از آیات قرآن را به‌صورت هفتگی داشته باشند تا از این طریق بتوانیم انس با قرآن و توجه و عمل به آموزه‌های این کتاب آسمانی را در جامعه خود نهادینه کنیم.
سیدمجتبی میردهقان، معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز در گفت‌گو با خبرنگار ایکنا، کسب رتبه نخست حفظ کل قرآن در مسابقات بین‌المللی قرآن توسط فردفانی را تکمیل‌کننده و دلگرمی‌دهنده فعالیت‌های نخبه‌‌پروری شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان فارس نامید.

لزوم تدوین برنامه‌ریزی مدون و صحیح جهت تکمیل این افتخارآفرینی

وی اظهار کرد: کسب این رتبه توسط یکی از اهالی استان فارس یک افتخار و توفیق است که در حقیقت کسب آن یک مرحله ابتدایی برای استان است و توفیق تکمیلی آن است که قدر این موقعیت و افتخار را بدانیم و بر اساس آن برنامه‌ریزی‌هایی که لازم است انجام دهیم و برنامه مدون و صحیحی برای روند رو به شد این قضیه داشته باشیم.
این مقام مسئول با بیان اینکه مجتبی فردفانی موجب افتخار استان فارس و کشور است، افزود: قبل از کسب این رتبه توجه نخبه قرآنی استان فارس، ما در شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان برنامه‌ریزی کرده بودیم تا به‌صورت تخصصی به آموزش مباحث قرائت ترتیل و تحقیق قرآن کریم در استان فارس بپردازیم اما با کسب این افتخار، متوجه شدیم که جا دارد تا در حوزه حفظ نیز به‌صورت تخصصی آموزش‌هایی را انجام دهیم.

قهرمانی تنها به ورزش نیست

حجت‌الاسلام سید میثم حسینی، معاون فرهنگی ـ اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه فارس نیز به حضور جامعه قرآنی در استقبال از فردفانی اشاره کرد و گفت: این حضور برای آن است که ابتدا تشکری از مجتبی داشته باشیم که با تلاش و پشتکار توانسته این افتخار را کسب کند و هم اینکه به مردم ثابت کنیم که قهرمانی تنها به ورزش نیست.
وی افزود: شاید این قهرمانی که فردفانی در عرصه مسابقات بین‌المللی قرآن کسب کرده است، بسیار سخت‌تر از قهرمانی در حوزه‌های ورزشی باشد که نیاز به تلاش و توجه و تمرکز بیشتری دارد تا بتوان در عرصه بین‌المللی درخشید.
حسینی همچنین بر لزوم تکریم قهرمانان قرآنی از سوی همگان تأکید کرد و گفت: همان‌طور که یک کشتی‌گیر در مسابقات جام جهانی برنده می‌شود، این قهرمان ارزنده ما (فردفانی) هم در مسابقات جام جهانی قرآن که در آن نخبگانی از بیش از ۷۰ کشور دنیا حضور داشتند، برنده شده است و این افتخار را برای کشور، استان فارس و مخصوصاً مردم خونگرم گراش کسب کرده است.
معاون فرهنگی اوقاف فارس ضمن تبریک به جامعه قرآنی و تمام مردم فارس برای کسب این افتخار ابراز امیدواری کرد که این قهرمانی‌ها و پیشرفت‌ها ادامه داشته باشد تا بتوان برنامه‌های بهتر در مسابقات و عرصه‌های بین‌المللی قرآن داشته باشیم.
ثبت لحظات ماندگار استقبال از برترین حافظ کل قرآن جهان/ شوری که در همدلی‌ها به اوج رسید
مسعود رستگار، رئیس جهاد دانشگاهی و رئیس خبرگزاری ایکنا فارس نیز گفت: تکریم قهرمانان قرآنی یکی از مهم‌ترین راهکارهایی است که می‌توان برای ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه بدان توجه داشت.

لزوم معرفی قهرمانان قرآنی در رسانه‌ها جهت ارائه الگو به نسل جوان

وی تأکید کرد: همچنین معرفی این چهره‌ها به‌عنوان الگوهای برتر در رسانه‌های مختلف می‌‌تواند گام مؤثری را در ارائه سبک زندگی قرآنی به نسل جوان بردارد ضمن اینکه رهبر معظم انقلاب نیز تأکید دارند که باید از قهرمانان قرآنی تجلیل کرد.
بنا بر این گزارش، حجت‌الاسلام سعید بصیری، مسئول مجمع القرآن گراش که همراه با جمعی از قرآن‌آموزان این مجموعه مسافت گراش تا شیراز را پیموده بود تا در مراسم استقبال از مجتبی شرکت کرده باشد، نیز به خبرنگار ایکنا گفت: کسب قهرمانی در مسابقات بین‌المللی قرآن از سوی فردفانی قبل از اینکه افتخاری برای کشور و استان فارس باشد،‌ برای همشهرهای او یک افتخار بسیار بزرگ محسوب می‌شود.
وی با یادآوری اینکه فردفانی فعالیت‌های قرآنی را از این مجمع آغاز کرده است، گفت: زمانی که او با کار و تلاش توانست این‌قدر پیشرفت کند که در مسابقات بین‌المللی رتبه کسب کند، لذا این کار ما که مسافت ۵ ساعته گراش تا شیراز را طی کنیم تا برای استقبال از او در فرودگاه شیراز حاضر شویم، چیزی نیست.

برگزاری مراسم استقبال و تجلیل از فردفانی در شهر گراش

بصیری از برگزاری مراسم استقبال از مجتبی در گراش و شهرهای اطراف آن خبر داد و گفت: در روز شنبه، اول خردادماه مراسم استقبال از مجتبی فردفانی در مبادی ورودی گراش آغاز و تا حسینیه اعظم ادامه دارد و در ساعت ۱۸ نیز در این حسینیه مراسم تجلیلی با حضور مسئولان و خیران برگزار خواهد شد.
به گزارش ایکنا، امیر فتح‌پور، نماینده شورای عالی قرآن در استان فارس نیز به خبرنگار ما گفت: اینکه یک حافظ قرآن از استان فارس در مسابقات بین‌المللی رتبه آورده است، جای بسی افتخار برای استان است که باید جامعه قرآنی و همچنین به مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) تبریک گفت چرا که او تربیت شده این مؤسسه است.
وی با یادآوری اینکه فردفانی افتخاری بسیار بزرگ برای جهان اسلام و مکتب تشیع رقم زده است، ابراز امیدواری کرد که این مسئله فتح باب و محوریتی باشد تا فعالیت‌های قرآنی در استان فارس اعتلای بیشتری داشته باشند.

لزوم رشد فعالیت‌های حفظ و قرائت در کنار هم

فتح‌پور عنوان کرد: البته فعالیت‌های حفظ قرآن در استان فارس در چند سال گذشته رونق بسیار خوبی داشته است و لازم است که فعالیت‌های قرائت قرآن نیز به‌موازات آن رشد یابد ضمن اینکه لازم است هر دو این فعالیت‌ها یعنی هم حفظ و هم قرائت باز هم رشد بیشتری داشته باشند تا بستر مناسبی برای ساختن شهر و جامعه قرآنی ایجاد شود.
وحید سروستانی، قاری برتر قوه قضائیه و یکی از قاریان برتر استان فارس هم به خبرنگار ایکنا گفت: یکی از مصادیق تعظیم شعائر دینی، تجلیل از قهرمانان قرآنی است همان‌طور که مقام معظم رهبری نیز فرمودند که قهرمانان قرآنی را تکریم کنید.
وی افزود: این نخستین بار است که چنین اتفاقی برای فارس رخ داده است و یک نفر در مسابقات بین‌المللی قرآن رتبه نخست را کسب کرده است، لذا ما هم وظیفه خود دانستیم تا به عنوان یکی از اعضای جامعه قرآنی استان فارس در اینجا حضور یابیم تا این کار فتح بابی برای تکریم قهرمانان قرآنی شود و کسانی که تازه پا در این عرصه نهادند، هم نخبگان خود را بشناسند و هم بدانند که باید آنان را تکریم کنند.
ثبت لحظات ماندگار استقبال از برترین حافظ کل قرآن جهان/ شوری که در همدلی‌ها به اوج رسید
محمد بهرامی شاد، از قاریان برجسته نیروی هوای فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز به خبرنگار ایکنا گفت: در طی سال‌های اخیر، این نخستین بار است که چنین رتبه‌ای توسط یکی از اهالی استان فارس کسب شده است، لذا ما به‌عنوان جامعه قرآنی فارس وظیفه خودمان دانستیم که در این مراسم استقبال حضور یابیم.
وی همچنین بر لزوم تکریم و تجلیل از قهرمانان قرآنی تأکید کرد و گفت:  این تکریم‌ها موجب تشویق قهرمانان قرآنی و نخبه‌پروری می‌شود لذا لازم است که چنین حرکت‌هایی تداوم داشته باشند.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات