مدیر مسئول مؤسسه بیت‌الاحزان با اشاره به راه‌های تأمین هزینه‌های مؤسسات قرآنی، دقیق‌کردن حساب‌ها، اعتمادسازی عمومی، راه‌اندازی مجمع خیرین قرآنی و تشکیل کارگاه‌های کوچک زودبازده را از جمله این راهکارها برشمرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌رضا شاهسونی، مدیر مسئول مؤسسه قرآنی- فرهنگی بیت‌الاحزان حضرت زهرا (سلام الله علیها) در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از فارس، با اشاره به راه‌های تأمین هزینه‌های مؤسسات قرآنی گفت: به نظر می‌آید هر مجموعه‌ای اعم از قرآنی و غیرقرآنی برای اینکه بتواند، مستقل باشد و به اصطلاح بر روی پای خود بایستد و به حرکت خود ادامه دهد نیاز به سه عنصر اصلی دارد.

وی، نیروی انسانی خوب، قوی و کارآمد که در رابطه با همان کار خود باتجربه و متعهد باشد را یکی از این عناصر برشمرد و افزود: دوم داشتن برنامه و هدف است یعنی آیین‌نامه و ضوابط قانونی بر آن مجموعمه حاکم باشد و سوم بعد مالی آن مجموعه است که بتواند روی پای خود بایستد و نیازمند به دیگران نباشد.

بحث مالی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد

شاهسونی عنوان کرد: در هر کدام از این موارد اگر مؤسسه با مشکلی مواجه شود قطعاً آن مؤسسه با فروپاشی مواجه خواهد شد؛ ممکن است چند صباحی فعالیت کند اما فروپاشی آن حتمی است اما در میان این سه عامل که هر سه هم جایگاه خود را دارند، به نظر می‌رسد بحث مالی مؤسسه باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور ادامه داد: من به عنوان مدیر مؤسسه‌ای که بیش از ۲۰ سال است در عرصه فعالیت‌های قرآنی در نقاط مختلف کشور فعالیت می‌کنم، در گام نخست به تمام مؤسسات قرآنی توصیه می‌کنم که در ابتدا حتماً انضباط مالی داشته باشند.

بهترین درآمد، به اندازه و به موقع هزینه کردن است

وی با تأکید بر اینکه بهترین درآمد، به اندازه و به موقع هزینه کردن است، گفت: در برخی مکان‌ها می‌توان صرفه‌جویی و کمتر هزینه کرد بنابراین بهینه خرج کردن، به موقع خرج کردن و نظارت به امور مالی داشتن باید یکی از ارکان مؤسسات قرآنی باشد.

شاهسونی عنوان کرد: بسیاری از مؤسسات قرآنی خیلی در بحث کتاب و حساب دقیق نیستند و به اصطلاح اسناد مالی نداشته و آشفتگی مالی دارند و این مسئله لطمه زیادی به فعالیت‌های قرآنی می‌زند؛ به خصوص تشکیلاتی که می‌خواهد تداوم داشته باشد و فعالیت خود را از یک مرکز به چند مرکز گسترش دهد باید حتماً حساب و کتاب منظم، درآمدها و حساب بانکی مشخصی داشته باشد که از کجا کسب درآمد کرده و در کجا خرج کند.

نخستین توصیه، دقیق کردن حساب‌ها و هزینه‌کردهاست

مدیر مؤسسه بیت‌الاحزان، نخستین توصیه را دقیق کردن حساب و کتاب‌ها و هزینه‌کردها برشمرد و گفت: در قدم بعد حتی اگر درآمد و هزینه مؤسسه کم باشد، باید ثبت و ضبط شود.

وی در ادامه به سئوال دیگری مبنی بر اینکه مؤسسات قرآنی از کجا کسب درآمد کرده و به چه شکل آن را اجرایی کنند،‌ ابراز کرد: ابتدا می‌توان بر روی مقداری از شهریه‌ای که از قرآن‌آموزان اخذ می‌شود حساب کرد و از آنان شهریه جزئی دریافت کرد که این مسئله هم برای قرآن‌آموزان تعهد ایجاد می‌کند که مرتب و منظم در کلاس‌ها شرکت کنند و هم کمک هزینه‌ای برای مؤسسات است.

باید گزارش خوبی از فعالیت‌های مؤسسه به مردم و خیرین ارائه دهیم

شاهسونی، دومین راهکار را اعتمادسازی عمومی دانست و گفت: باید گزارش خوبی از فعالیت‌های مؤسسه به عموم مردم و خصوصاً خیرین ارائه دهیم و از آن‌ها کمک بخواهیم چراکه افراد زیادی علاقه‌مند به فعالیت‌های قرآنی هستند و ما باید این اطمینان را در میان افراد ایجاد کنیم.

عضو هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور خاطرنشان کرد: ‌گاهی اوقات دوستان مؤسسات قرآنی به افراد خیراندیش مراجعه می‌کنند اما کمکی دریاف نمی‌کنند که در اینجا مقصر مسئول مؤسسه است که نتوانسته یک معرفی خوبی از فعالیت‌های خود در نزد خیر داشته باشد؛ لذا امروز جلب اعتماد دیگران بسیار مهم است که چگونه عمل کنیم و جذب داشته باشیم.

لزوم تشکیل مجمع‌های خیرین قرآنی برای مؤسسات

وی به مؤسسات قرآنی پیشنهاد داد تا مجمع خیرین قرآنی راه‌اندازی کنند و گفت: همچنین خود مسئولان مؤسسات باید عضو این مجمع شوند و برای این مجمع مدیرعامل و هیئت امنا تشکیل دهند تا این مجمع به کمک فعالیت‌های قرآنی مؤسسه شهر و روستا آیند؛ ضمن اینکه افرادی که عضو این مجمع می‌شوند چون خودشان در امور مؤسسه دخیل هستند، با شناخت کامل نیز کمک می‌کنند.

شاهسونی ضمن برشمردن راهکار سوم در این زمینه عنوان کرد: سومین راهکار رایزنی با ادارات قرآنی است؛ متولیان فرهنگی در کشور کما بیش بودجه‌هایی دارند که اگر عملکرد خوبی داشته باشیم می‌توانیم از یک سری بودجه‌ها که در اختیار نهادهای قرآنی مثل وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات و برخی از شهرداری‌هاست، استفاده کنیم و فعالیت‌های قرآنی خود را گسترش دهیم و از توان مالی آن مجموعه‌ها در قالب‌های مختلف استفاده کنیم.

مدیریت مالی مؤسسه به شخص دومی غیر از مدیر مؤسسه واگذار شود

مدیر مؤسسه قرآنی- فرهنگی بیت‌الاحزان حضرت زهرا (سلام الله علیها) ابراز کرد: آخرین راهکار این است که گاهی اوقات که اقداماتی انجام می‌دهیم که بسیار حساس است باید مراقب باشیم که مدیریت این قسمت از مؤسسه جدا باشد؛ یعنی شخص دومی غیر از مدیر مؤسسه، بخش اقتصادی را به عهده گیرد و بتوانیم با سرمایه‌های اندک، فعالیت‌های اقتصادی برای مؤسسه ایجاد کرده و از آن طریق کسب درآمد کنیم.

وی ادامه داد: به‌عنوان مثال می‌توان در این زمینه کارگاه‌های کوچک زودبازده نظیر کارگاه تولید پوشاک اسلامی راه‌اندازی کنیم که هم به تولید پوشاک‌های قرآنی کمک کنیم و هم بتوانیم از این راه کسب درآمدی برای مؤسسه داشته باشیم یا بسیاری از کارهای دیگر مانند تأسیس یک فروشگاه فرهنگی، لوازم‌التحریر و غیره و شاید گاهی اوقات برخی از مؤسسات کارهای دیگری در این زمینه انجام داده‌اند که می‌توان از تجارب آنان استفاده کرد.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات