مدیر مسئول بیت الاحزان در برنامه زنده تلویزیونی مصباح مطرح کرد:
مدیرعامل موسسه فرهنگی قرآن و عترت بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) با اشاره به اینکه بودجه‌ای که برای برنامه‌های سال ۱۴۰۰ در اختیار ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم شده است، کافی نیست، گفت: این بودجه برای ایجاد زیرساخت های مربوط به حفظ اختصاص داده شده است و لذا این بودجه در سال 1400 منجر به تربیت حتی یک حافظ قران نخواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیت الاحزان به نقل از ایکنا، برنامه مصباح شبکه قرآن و معارف سیما شامگاه چهارشنبه ۲۱ مهرماه به منظور بررسی وضعیت حفظ قرآن کریم در کشور با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا شاهسونی، مدیرعامل موسسه فرهنگی قرآن و عترت بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) و اجرای کارشناسی مهدی صفری به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما رفت.

شاهسونی در ابتدای این برنامه در پاسخ به سوالی در مورد عملکرد شورای توسعه فرهنگ قرآنی در مقوله حفظ قرآن کریم، گفت: در یکی از برنامه‌های گذشته مصباح، دو سوال از سوی یکی از مهمانان مطرح در مورد بودجه قرآنی و خروجی نداشتن آن مطرح شد. با وجود اینکه این بودجه اندک بوده، اما مطمئناً خروجی داشته است، البته این خروجی در بحث حفظ قرآن کریم نبوده و در مباحث دیگر بوده است.

وی در ادامه افزود: وقتی مقام معظم رهبری مطالبه ۱۰ میلیون حافظ کل قرآن را مطرح کردند، من به عنوان یک فعال قرآنی انتظار داشتم این مطالبه به دغدغه و برنامه اصلی تمام فعالان و مسئولان قرآنی تبدیل شود و بر روی این موضوع متمرکز شود، اما در عمل اینگونه نشد.

 

بی‌توجهی شورای توسعه به حفظ قرآن

شاهسونی با اشاره به اینکه یکی از انتقادات وارده به شورای توسعه فرهنگ قرآنی بی‌توجهی به موضوع حفظ بوده است، تصریح کرد: بودجه اندکی که به شورا اختصاص داده شد، دو مشکل اساسی ایجاد کرد. مشکل اول این بود که همین شورا بودجه اندک را بین دستگاه‌ها و برنامه‌های مختلف تقسیم کرد و مشخص است که با بودجه اندک و حجم زیاد برنامه‌ها نمی‌توان کار زیادی از پیش برد. مشکل دوم هم این بود که شورای توسعه بودجه را در بین ارگان‌هایی تقسیم کرد که خود دارای بودجه داخلی و سازمانی در حوزه قرآن بودند.

وی بیان کرد: به اعتقاد من شورای توسعه به جای تقسیم بودجه در بین ارگان‌هایی که خود ردیف بودجه جداگانه دارند، باید آن را بین موسسات مردمی تقسیم می‌کرد. شورا در گذشته واحد نبودن اتحادیه را بهانه می‌کرد، اما اکنون که دو اتحادیه قرآنی ادغام شده است دیگر چنین بهانه‌هایی مورد قبول قرار نمی‌گیرد و همه انتظار حمایت دارند.

شاهسونی در بخش دیگری از سخنان خود از برخی اقدامات رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی قدردانی کرد و گفت: با اهتمام ایشان بودجه قرآنی امسال تغییر کرد و باعث شد این بودجه از تشتت خارج شده و متمرکز شود. بر همین اساس برای اولین بار ۵۰ درصد از بودجه شورای توسعه به بحث حفظ قرآن کریم و ۵۰ درصد دیگر به اتحادیه و نهادهای مردمی اختصاص یافت؛ هرچند اعتقاد دارم ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم این بودجه را به گونه‌ای هزینه نکرد که منجر به تربیت حافظان قرآن شود.

این عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی اظهار کرد: طبق اطلاعی که دارم، ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم از محل بودجه‌ای که دریافت کرده، برنامه‌هایی را طراحی کرده است که به بحث زیرساخت‌های مربوط به حفظ قرآن اختصاص دارد و به طور حتم این برنامه‌ها در سال ۱۴۰۰ منجر به تربیت حداقل یک حافظ کل قرآن نیز نمی‌شود.

 

چرا در ۱۰ سال اخیر در زمینه حفظ موفق نبوده‌ایم

مدیرعامل موسسه فرهنگی قرآن و عترت بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که چرا در طی ۱۰ سال گذشته موفق به تحقق مطالبه مقام معظم رهبری نشده ایم، گفت: به نظر من مشکلات زیادی باعث شده این امر محقق نشود. یکی از این مشکلات منزلت اجتماعی پایین حفاظ قرآن در جامعه است؛ انتظار می‌رفت بعد از دستور مقام معظم رهبری مجلس ورود می‌کرد و امیتازات و مشوق‌های ویژه‌ای برای این کار قرار می‌داد اما این کار را انجام نداد.

وی افزود: تا ما می‌گوییم برای حافظان مشوق در نظر گرفته شود، عده‌ای برچسب مادی کردن قرآن را می‌چسبانند، اما مگر در زمان پیامبر حافظان قرآن از تشویق‌های مادی بهره‌مند نمی‌شدند؟ پیامبر اکرم(ص) در سیره خودشان اهمیت و امتیاز بالایی به حافظ قرآن می‌دادند، فرمانده جنگ از بین حافظان انتخاب می‌شد، مناصب بین حافظان تقسیم می‌شد و حافظان قرآن در جایگاه‌های اجتماعی بالا می‌آمدند، اما الان جایگاه حفاظ قرآن خیلی پایین است. بیشترین امتیازی که در جمهوری اسلامی برای حافظان تعریف شده است، برای ۲۰ سال قبل است که الان هیچ کاربردی ندارد.

 

اختصاص یارانه به حافظان قرآن بر اساس سیره ائمه

وی بیان کرد: یک ماه قبل دیداری با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی داشتم و در آنجا طرحی را ارائه دادم تا مجلس مشوق‌هایی مانند اولویت استخدام برای حفاظ قرآن، معافیت سربازی و مسائلی از این دست را در نظر بگیرد. به نظر شما چه اشکالی دارد اگر مجلس در بحث یارانه قانونی تصویب کند که به حافظان قرآن یارانه بیشتری تعلق می‌گیرد. مگر حضرت علی(ع) نفرموده‌اند که برای هر حافظ قرآن از بیت‌المال مسلمین دویست دینار در هر سال در نظر بگیرید و اگر این مبلغ به آنها داده نشد، در قیامت به آنها داده می‌شود. چرا در دولت ما این چنین نمی‌شود.

این عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه بسیاری از حفاظ در حال حاضر سرخورده شده‌اند، گفت: امروزه تمام سیستم‌های آموزشی کشور از مدارس غیرانتفاعی تا آموزشگاه‌های آزاد و … بر اساس قانون، مجوزهایی را به فراگیران خود ارائه می‌دهند که از اعتبار لازم برخوردار است، اما این جایگاه هیچ وقت برای موسسات قرآنی در نظر گرفته نشده است.

 

تأکید بر فعالیت ستاد راهبری طرح ملی حفظ در سطح بالاتر

شاهسونی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به نازل بودن ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم اشاره کرد و گفت: شورای توسعه فرهنگ قرآنی به جای واگذاری ستاد به دستگاه‌ها، خود باید یک ستاد حفظ باشد، نه اینکه افراد زیرمجموعه یا ادارات و ارگان‌ها را متولی این کار کند. بحث حفظ قرآن کریم سطح بسیار بالاتری را می‌طلبد.

وی در ادامه به یکی دیگر از مشکلات و چالش‌های سر راه حفظ قرآن کریم اشاره کرد و گفت: مشکل ما این است که متصدیان بحث حفظ قرآن کریم و تصمیم‌گیران این عرصه خود حافظ قرآن کریم نیستند. من اعتقاد دارم در ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم افرادی باید عضویت داشته باشند که به محقق شدن مطالبه مقام معظم رهبری اعتقاد داشته باشند. برخی افراد که حافظ قرآن هم هستند، اعتقاد به تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن ندارند و آن را یک شعار می‌دانند. متأسفانه در حال حاضر امورات مربوط به حفظ قرآن کریم به گونه‌ای چیده شده است که حافظان قرآن دخالتی در تصمیم‌ها ندارند.

مدیرعامل موسسه فرهنگی قرآن و عترت بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه وارد کردن هر نفر به عرصه حفظ قرآن کریم، پنج نفر را درگیر کار می‌کند، گفت: زمانی که مقام معظم رهبری ۱۰ میلیون حافظ قرآن را مطالبه کردند، به این معنا بود که ۵۰ میلیون نفر درگیر ار حفظ شوند. وقتی در کشور ۵۰ میلیون آشنا به بحث حفظ قرآن کریم داشته باشیم، جامعه‌ای شبیه به جامعه زمان پیامبر(س) شکل خواهد گرفت.

جهت مشاهده ویدیویی مشروح گفت و گو بر روی این لینک کلیک کنید.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات