حافظ کل قرآن و خطبه غدیر با اشاره به اینکه حفظ خطبه غدیر راه وصول او به حفظ کل قرآن بوده است، گفت: حفظ خطبه غدیر برکات دیگری دارد که پاک ماندن نسل یکی از آن هاست.

 

«ابوالحسن بلوچ» جوان مینودشتی است که علاوه بر تحصیل در حوزۀ علمیه، خطابۀ گران سنگ غدیر خم و قرآن مجید را در دل و جان خود محفوظ کرده است.

متن زیر گفت‌‌وگویی است کوتاه با وی، که خواندن آن خالی از لطف نیست.

سلام، لطفاً خودتان را معرفی کنید.

«ابوالحسن بلوچ» هستم متولد ۱۳۷۴ شهر «خان ببین» از توابع استان گلستان، در حال حاضر در حوزۀ علمیۀ امام «جعفر‌صادق(علیه السلام) » شهرستان «مینودشت» مشغول به تحصیل هستم.

با حفظ خطبه غدیر به حفظ قرآن علاقه‌مند شدم

چه شد که به حفظ قرآن تمایل پیدا کردید؟

حفظ خطبۀ غدیر، شروع کار من برای ورود به حفظ قرآن بود، چون در این خطبه حدود ۵۰ آیه از قرآن کریم از زبان پیامبر‌اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) بیان شده است، که از نکات شاخص آن است. بعد از شرکت در کلاس های غدیرپژوهی و حفظ خطبۀ غدیر کانون «شمیم ولایت» شهرستان مینودشت، علاقه‌مند به حفظ قرآن شدم و در مدت یک سال در «مدرسه شبانه روزی حفظ و تفسیر یک ساله کل قرآن کریم موسسۀ قرآنی- فرهنگی بیت‌الاحزان حضرت زهرا (سلام الله علیها)» موفق به حفظ کل قرآن شدم.

خطبۀ غدیر را در چه مدّتی حفظ کردید؟

حدود سه هفته.

خطبه غدیر از دید مردم مغفول مانده است

کمی از خطبۀ غدیر و محتوای این خطبه بگویید.

خطبۀ غدیر چکیده‌ای از دایره‌المعارف اسلام ناب محمّدی است، که حضرت رسول‌اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)  در روز غدیر انشاء فرمودند و در زمینۀ توحید، نبوّت، معاد، امامت، مهدویت، امر به معروف و نهی از منکر، حج و موضوعات دیگر است، که متأسفانه این خطبه با این محتوای غنی از نظر مردم مغفول مانده است.

هرکس خطبه غدیر را بخواند نسلش طاهر می‌ماند

علامه امینی می‌فرمایند: یک زمانی سادات و بعضی از مؤمنان، خطبه غدیر را حفظ بودند و بر فرزندانشان نیز واجب می‌کردند که آن را حفظ کنند. آیت‌الله «ابوالحسن اصفهانی» هم می‌فرمایند: هرکس خطبه غدیر را حفظ کند و حداقل ماهی یک بار بخواند، یکی از خصایصش این است که نسل او، «طاهر طاهر» می‌ماند.

دستور خود حضرت رسول‌اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)  در همین خطبه هست که فرمودند: حاضران به غائبان و پدران به فرزندانشان تا روز قیامت این خطبه و پیام این خطبه را ابلاغ کنند.

خطبه غدیر در مدارس و دانشگاه‌ها عرضه شود

شما به عنوان حافظ خطبۀ غدیر چه پیشنهادی برای ترویج این خطبه در سطح جامعه و مردم دارید؟

حفظ این خطبۀ ارزشمند برکات و اثرات خاصی در شخصیت و زندگی افراد می‌گذارد، باید در زمینۀ حفظ خطبۀ غدیر فعالیت‌های بیشتری صورت گیرد و یا در مراسم‌های مختلف، چه در جشن‌ها و چه در عزاداری‌ها در مورد فضائل حفظ این خطبه مطالبی گفته شود.

مسئولان باید تلاش کنند که بحث خطبۀ غدیر به مدارس و دانشگاه‌ها و حتی حوزه‌های علمیه کشیده شود. در این صورت شاید بتوانیم کمی از غبار مظلومیت و غربت امیرالمومنین (علیه السلام) و این خطبه شریف در بین مردم کم کنیم.

خصوصیات یک فرد قرآنی، غدیری از نظر شما چیست؟

چنین فردی باید اهل خدا باشد و خدا را در همۀ امور زندگی‌اش حاضر و ناظر ببیند، باید پیرو واقعی اهل‌بیت (علیهم السلام) باشد و اگر حافظ  قرآن است باید قرآن سرلوحۀ برنامه‌های زندگی‌اش باشد، قرآنی رفتار کند، قرآنی صحبت کند و قرآنی عمل کند تا بتواند دیگران خصوصاً جوانان هم سن و سال خود را هم در این راه جذب کند.

توصیه‌ای برای جوانان دارید؟

إن شاءالله که همۀ جوانان به سمت قرآن و حفظ ارزش های دینی میل و رغبت پیدا کنند، زیرا ما هر چه از دینمان فاصله بگیریم، از خدا فاصله گرفته‌ایم، در نتیجه عاقبت کارمان ختم بخیر نخواهد شد.

در پایان سخنی دارید؟

این عنایات را از امام علی (علیه السلام) و حضرت زهرا (سلام الله علیها) می‌دانم، که در شمال کشور در مجموعه و طرحی که به نام امیرالمومنین (علیه السلام) است حافظ خطبۀ غدیر و در جنوب کشور در مؤسسه قرآنی که به نام حضرت زهرا (سلام الله علیها) است، حافظ کل قرآن شدم.

امیدوارم خداوند همۀ ما را از عاملان و محبان واقعی قرآن و اهل‌بیت (علیهم السلام) قرار دهد.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات