مرکز شبانه‌روزی حفظ قرآن کریم حضرت ثامن الحجج (ع) در جوار آستان مقدس امامزاده عبدالله(ع)، همه ساله پذیرای نوجوانان و جوانان قرآن‌آموزی است که در مسیر حفظ قرآن قدم می‌گذارند.

نخستین مدرسه شبانه‌روزی حفظ و تفسیر یکساله کل قرآن کریم مؤسسه بیت‌الاحزان در خراسان رضوی به نام مبارک حضرت ثامن‌الحجج (ع) نامگذاری شده است، زیربنای این مدرسه ۳۰هزار متر و در جوار امامزاده عبدالله(ع) روستای سرآسیاب چناران و در ۳۵ کیلومتری مشهد مقدس واقع شده است.

زمین این مرکز توسط اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، در اختیار این مدرسه قرار گرفت و با تخصیص ۵۰ میلیون تومان وام و هماهنگی هیئت امنای امامزاده مدرسه شبانه‌روزی بیت‌الاحزان در این مکان راه‌اندازی شد.

مدرسه ثامن‌الحجج(ع) ساختمانی مشرف به امامزاده است که دارای حجره‌های هشت تخته برای استفاده از قرآن‌آموزان بوده و محوطه اطراف مدرسه دارای محیطی آرام و در صحن و سرای آستان مقدس امامزاده عبدالله(ع) واقع شده است.

این مرکز نخستین مدرسه شبانه‌روزی حفظ قرآن در کشور است که در جوار یک امامزاده راه‌اندازی شده و یادآور حدیث ثقلین است که قرآن و عترت در کنار یکدیگر وسیله سعادت بشری را فراهم می‌آورد. وارد مرکز که می‌شوی نوجوانان و جوانانی را می‌بینی که معتکف‌گونه هرکدام در گوشه حجره خود در عالم تلاوت و حفظ قرآن غرق شده و اهتمام در این راه و تلاش و سعی آنان در چهره هرکدام به وضوح نمایان است. اعتکاف یکساله این نوجوانان و جوانان به دور از خانه و خانواده و انتخاب راه آنان برای فراگیری قرآن، این کتاب سعادت‌بخش بشری قابل تحسین است و مبارک‌تر اینکه در جوار عترت این یادگیری اتفاق می‌افتد.

فارغ از فراگیری قرآن نیز دنیای پر هیاهوی نوجوانی و جوانی نیز در این مرکز پررنگ است و در ساعات برنامه‌ریزی شده با ورزش و سایر تفریحات اوقات فراغت این نوجوانان و جوانان نیز گذرانده و با آمادگی بیشتر روز جدید و کلاس درس و فراگیری حفظ با انگیزه و شور و نشاط آغاز می‌شود.

مصطفی جعفرپور، مدیر داخلی مدرسه شبانه‌روزی حفظ مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س)، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، بیان کرد: مراکز شبانه‌روزی حفظ یکساله قرآن برای اولین بار فعالیت خود را از سال ۹۴ با تاسیس یک شعبه در یکی از روستاهای شهرستان شیراز استان فارس آغاز کرد.

وی ادامه داد: با تجربه از راه‌اندازی این مرکز و پس از آن نیز طی این سال‌ها حدود ۲۰۰ مرکز دیگر در راستای حفظ یکساله قرآن فعالیت خود را در زمینه آموزش حفظ قرآن کریم آغاز کردند و از آن جمله مدرسه قرآنی حفظ قرآن کریم مشهد است که شعبه آن در جوار آستان مقدس امامزاده سید عبدالله(ع) روستای سرآسیاب چناران قرار دارد.

جعفرپور اضافه کرد: این مرکز در سال ۹۴ تأسیس شد و از سال ۹۴ تاکنون تعداد ۲۰۰ نفر موفق به حفظ کل و ۵۰۰ نفرموفق به حفظ اجزء قرآن کریم شده‌اند.

مدیر داخلی مدرسه شبانه روزی حفظ مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) در خصوص برنامه‌های این مدرسه ویژه قرآن‌آموزان، افزود: برنامه در طول هفته به این صورت است که پس از اذان صبح و اقامه نماز مراسم صبحگاهی اجرا و سپس کلاس درس آغاز می‌شود، اما برنامه‌های جانبی نیز برای قرآن‌آموزان در نظر گرفته شده است.

وی افزود: برنامه زیارت حرم مطهر رضوی و همچنین برگزاری اردوهای تفریحی در طول ایام تحصیل قرآن‌آموزان به‌صورت هفتگی و ماهانه از جمله برنامه‌های مرکز است، ضمن اینکه برنامه ورزشی به‌صورت همه روزه در زمین و سالن ورزشی مدرسه اجرا می‌شود.

جعفرپور اظهار کرد: شرایط ثبت‌نام برای رده سنی ۱۴ تا ۲۲ سال تعریف شده است، اما براساس استعداد قرآن‌آموز در این مرکز ما پذیرش قرآن آموز ۱۲ ساله هم داریم که البته استثناء است، اما یکی از شروط اصلی پذیرش افراد تسلط به روخوانی قرآن است.

مدیر داخلی مدرسه شبانه‌روزی حفظ و تفسیر یکساله کل قرآن کریم مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) ابراز کرد: پرداختن به حفظ قرآن اواویت مرکز است، اما در کنار حفظ قرآن نیز ترجمه و تفسیر هم تدریس می‌شود تا قرآن‌آموزان از مفاهیم قرآنی نیز بهره‌مند شوند.

وی تصریح کرد: علاقه‌مندان به حفظ قرآن‌ می‌توانند با مراجعه به سایت مؤسسه به نشانی beytolahzan.ir در این مدرسه ثبت‌نام کنند. افرادی که ثبت‌نام می‌کنند، در یک دوره آزمایشی دو ماهه به لحاظ اخلاقی و استعداد حفظ مورد ارزیابی قرار گرفته و سپس پذیرش انجام می‌شود.

جعفرپور با اشاره به اینکه بیشتر افرادی که موفق به حفظ می‌شوند، بین سنین ۱۵ تا ۲۲ سال هستند، ادامه داد: برای اینکه قرآن آموز در ابتدای راه دچار خستگی از مسیر حفظ نشود، اساتید مشاور هستند که ارائه مشاوره به قرآن‌آموزان می‌پردازند، ضمن اینکه برگزاری کلاس انگیزشی و تبیین اهمیت و برکات حفظ قرآن از احادیث و روایات کمک بسزایی به قرآن‌آموزان در این مسیر می‌دهد. هزینه تکمیلی مؤسسه مردمی تامین می‌شود که شامل هزینه اساتید و سایر هزینه‌های قرآن‌آموز از جمله خوراک و غیره است.

وی اظهار کرد: ماهانه از هر قرآن‌آموز مبلغ ۴۰۰ هزار تومان بابت تأمین هزینه‌ها دریافت می‌شود، این در حالی است که هزینه هر قرآن‌آموز در طول ماه یک میلیون تومان است و باقی هزینه‌ها توسط خیرین تامین می‌شود.در حال حاضر ۵ استاد در این مرکز مشغول تدریس به قرآن‌آموزان هستند.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات