طلاب حوزه علمیه استهبان با قامتی استوار در برابر بحران‌ها ایستاده اند، همانهایی که رویای تبلیغ برون مرزی دین اسلام در سر دارند و برخی نیز تمام نبوغ خود در عرصه تکنولوژی وهوش مصنوعی را با خود به حوزه آورده تا با هدایت درست این استعداد برای رسالت دین مثمر ثمر باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیت الاحزان به نقل از خبرگزاری فارس، اینجا استهبان است؛ بلوار قائم، یکی از مهم‌ترین خیابان‌های شهرِ موسوم به نجف کوچک که منتهی به مدرسه علمیه امام صادق (ع) می‌شود‌.

 در ابتدای همین بلوار و کمی جلوتر، دو ساختمان آجری که یکی از آن نیمه‌کاره است، وجود دارد که نام «مدرسه علمیه امام صادق علیه السلام شهرستان قرآنی استهبان» بر سر در ورودی ساختمان اصلی آن دیده می‌شود‌. پس از ورود به محوطه داخلی مدرسه، دو نفر از طلاب، نشسته بر لب آبنمای وسط مدرسه در حال مباحثه اند،  یکی از آنها که از اساتید حوزه است با رویی گشاده پذیرایمان می‌شود.

راهروها با موکت‌های قرمز و صحن داخلی مدرسه نیز با فرش‌های زرشکی رنگ مفروش شده‌اند. در گروههای دو نفره یا سه تا چهار نفره، کنار گوشه راه پله‌ها، لب ایوان پنجره‌ها، در حال مباحثه‌اند، همانهایی که در اوج ساده زیستی، چهارزانو نشسته و کتابی روبه‌روی چشمانشان گشوده اند، یکی در حال مباحثه دروس و دیگران در حال استماع و دیگری در حال ممارست برای پایداری محفوظات قرآنی خود.

دوربین به دست روانه سالن مطالعه می‌شوم، شش نفر در وسط سالن مطالعه نشسته اند، چند نفری هم در اضلاع دیگر سالن کتابخانه، انگار خبری از میز و صندلی نیست اما دایره المعارف کتابهای فقهی و مذهبی این سالن انگار جور بی امکاناتی اش را میکشد.

حوزه علمیه قرآنی امام صادق استهبان

آرامشی خیال انگیز با محیطی بسیار پاکیزه و سکوتی دلنشین در محوطه و طبقه اول و دوم حکمفرماست،از کنار درب اتاق ها که میگذری صدای آرام تلاوت ملکوتی قرآن بند بند وجودت را به خلسه ای شیرین میبرد،نوای مداحی، مباحثه، روضه خوانی، از گوشه و کنار به گوش میرسد.

با یکی از اساتید به جمعشان می‌روم، حیا را در چشمهایشان متوجه می‌شوم، همانهایی که غیرت دارند و با همتی ستودنی آمده اند تا برای احیا و تبلیغ دین هر چه که دارند در چنته بگذارند.

بی تکلف بودنشان با پوشیدن لباسهای ساده، نشستنشان بر روی موکت های مُندرس، نشان میدادکه قامت استوار کرده اند تا تمام وجودشان را خرج دین کنند و مال و مکنت برایشان اولویت نبود.

حوزه علمیه قرآنی امام صادق استهبان

این طلاب جوان انگار فقط تمایلشان به تجارت با خدایشان بود‌، ساده‌زیستی آنان با وجود بار علمی‌شان، ظواهر دنیویشان را آنچنان ساده و بی آلایش نشان می‌داد که کسی به ذهنش هم خطور نمیکندکه آنان گنجینه ای از معارف دینی در وجود خود جای داده باشند. این شیفتگان مکتب امام جعفر صادق علیه السلام بی وقفه تمام دقایقشان را فدای راه حق کرده اند و پیشرفت دین مبین اسلام برایشان از هر چیزی ارجحیت دارد.

حوزه علمیه قرآنی امام صادق استهبان

استوار در برابر با بحران‌ها

با همه نامهربانی های چند سال اخیر نسبت به طلاب و روحانیون و به رغم همه تبلیغ هایی که علیه آنان روا داشته اند، این جمعیت استوار مانده اند و در مواجهه با بحران ها، با بصیرت عمل کرده اند.

در حجره های مدرسه علمیه امام صادق (ع) شهرستان قرآنی استهبان و در اتاق های با ابعاد ۳ در ۵ با چهار الی پنج تخت یک مقدار وسایل ضروری است که یک زندگی خوابگاهی کاملا”ساده را به نمایش میگذارد، یک کمد ، یک چوب لباسی که چندین عبا به آن آویزان است و کتاب های چیده شده لب پنجره خلاصه زندگی طُلابی است که سر سپرده آیات وحی شده اند.

حوزه علمیه قرآنی امام صادق استهبان

رویای تبلیغ در آنسوی مرزها

با ظاهری آراسته، بدون هیچ تکلفی روی صندلی آرام میگیرد، تا شروع به صحبت میکنم، به گوشه ای خیره میشود، نگاهش تا ماورای خیال میرود، آنچنان با انگشتانش ور میرود که احساس میکنم بند بند انگشتانش سرگیجه گرفته است.

چشمانش روی کاغذها دو دو میزند، نگاهش ثابت نیست، انگار که با خدای خود عهد بسته که نگاهشان جز غیر خودش نبیند، بیشتر از ۱۷ سال نمیخورد، اهل مرودشت و پایه سوم حوزه است و از نوابغ قرآنی.

مهدی قاسمی طلبه نوجوانی است که پس از پایان تحصیل در رشته علوم معارف اسلامی تا پایه دهم را در شهرش گذرانده است. پر جنب و جوش است که این خود نشان از هوش سرشار وی است، این طلبه نوجوان با روی گشاده پاسخگوی سوالاتم میشود. قاسمی می‌گوید که از سال ۹۹ وارد حوزه شده و تا پایه دهم در رشته علوم‌ معارف اسلامی در مدرسه شهرش گذرانده و پس از آن وارد حوزه علمیه استهبان شده است.

حوزه علمیه قرآنی امام صادق استهبان

این طلبه با بیان اینکه تاکنون تقریباً ۱۵ جزء از  قرآن کریم را حفظ کرده ، اظهار میکند که قبل از ورود به حوزه توانسته است به زبان انگلیسی تسلط پیدا کند،زیرا در حوزه به دلیل فعالیتهای تحصیلی زیاد و کمی وقت آنگونه که باید نمیتوانست با قدرت بیشتری برای یادگیری زبانهای خارجه وقت بگذارد ولی با این اوصاف باز هم برای توسعه و یادگیری زبان تلاش کرده است.

وی که در حال حاضر به زبان انگلیسی تسلّط دارد، تمام برنامه اش را معطوف به تبلیغ دین در خارج از مرزهای اسلامی عنوان می‌کند و می افزاید: در تلاش هستم تا با یادگیری زبان های خارجه پس از پایان تحصیلات اگر توفیق حاصل شد به عنوان مُبلّغ برون مرزی فعالیت کنم.

قاسمی از تسلط کامل خود به زبان عربی با لهجه های گوناگون مردمان عرب زبان نیز صحبت میکند و میگوید: با توجه به اینکه زبان عربی، زبان قرآن و دین اسلام است، روی زبان عربی هم کار کردم و بحمدلله توانستم عربی فصیح را تا حد مطلوبی پیش ببرم و لهجه های مختلف مردم عرب زبان نیز تا حدودی متوجه شوم.

این طلبه دهه هشتادی ادامه می دهد: از آنجایی که شنیده بودم حوزه علمیه استهبان، قرآن محور است و علاوه بر آموزش دروس دینی در آن فضای تلاش برای حافظ شدن نیز فراهم‌است، این حوزه را انتخاب کردم.

ترسیم چشم انداز رهبری با تلاش برای چینش پایه‌های اجتهاد

وی از دیگر دلایل انتخاب مدرسه علمیه امام صادق (ع) استهبان را ترسیم چشم انداز مقام معظم رهبری برای طلاب در بحث اجتهاد عنوان کرد و بیان داشت: با تبلیغات گسترده و با روش های نوینی که جدیداً در سطح حوزه های علمیه باب شده، حوزه علمیه استهبان این فضا را فراهم می‌کند تا ان شاءالله بتوانم در شش سال اول پایه های اجتهاد را آنگونه که باید بچینم و این از  دیگر مزیّت‌ها و دلایلی بود که من این حوزه را انتخاب کردم.

مغز متفکر هوش مصنوعی که نابغه ریاضی است

یکی دیگر از طُلابی که به معنای واقعی نخبه است، سید محمدمهدی بهنیافر ۱۷ ساله از شیراز است، طلبه ای که در حال حاضر  طلبه پایه ۳ و حافظ ۱۲ جزء از قرآن کریم است، اما ماجرای طلبه شدن این نوجوان ۱۷ ساله شیرازی علاقمندی اش به همه پیچیدگی‌های پیرامون اوست.

بهنیافر میگوید: به نظرم طلبگی خیلی پیچیده است و‌ من عاشق پیچیدگی‌های دنیای طلبگی شدم. این طلبه پایه ۳ حوزه علمیه امام صادق (ع) شهرستان استهبان که در واقع یکی از نوابغ ریاضیات است، از علاقمندی اش به وبلاگ‌نویسی و هوش مصنوعی سخن می‌گوید و اظهار می‌کند: کلاس هشتم بودم که در سالن مطالعه مدرسه کتابی با عنوان وبلاگ نویسی توجهم را به خود جلب کرد.

وی ادامه داد: یک بخشی از سایت وبلاگ نویسی به اسم کدهای HTML است، وقتی پیگیر این قضیّه شدم با برنامه نویسی آشنا شدم، آن موقع تازه فهمیدم که پدرم زمانی استاد دانشگاه و رشته برنامه نویسی تدریس می‌کرده است، با مطالعه کتابهای برنامه‌نویسی پدرم با زبان‌های برنامه‌نویسی دیگری آشنا و با توجه به اینکه به ریاضیات علاقه فراوانی داشتم به سمت هوش مصنوعی رفتم و بحمدلله در این رشته (با خنده) متخصص هستم.

در ادامه مدیر حوزه علمیه امام صادق (ع) شهرستان قرآنی استهبان در گفتگو با خبرنگار فارس از توانمندی اساتید این حوزه با سابقه تدریس ۲۰ ساله در حوزه های علمیه قم، شیراز و مناطق مختلف کشور خبر داد و خاطرنشان ساخت: اساتید توانمند مدرسه علمیه امام صادق (ع) استهبان، فارغ از تحصیلات حوزوی تحصیلات دانشگاهی نیز دارند.

احیای حداکثری نماز جماعت در مساجد و‌ مدارس استهبان

حجت الاسلام یونس شاهسوندی با بیان اینکه ظرفیت حوزه علمیه استهبان با توجه به قرآنی بودن و در جریان بودن مباحث دینی ، آینده روشنی را برای طلاب ترسیم میکند، اظهار کرد: بحمدلله مساجد و مدارس شهر استهبان توسط طلاب این مدرسه علمیه به خوبی پوشش داده و عده زیادی از آنها مساجد را با اقامه نماز جماعت احیا و عده ای هم در مدارس ارتباط بسیار خوبی با نوجوانها برقرار کرده اند.

حوزه علمیه قرآنی امام صادق استهبان

وی ادامه داد: بحمدلله این حوزه ظرفیت این را دارد تا از بین همین طلاب اساتید برجسته تربیت کند تا در زمینه تحصیلی و قرآنی بتوانند استاد حوزه های علمیه سایر نقاط کشور شوند.

 این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: حوزه علمیه امام صادق(ع) استهبان با قدمتی  ۵۰۰ ساله رویکرد قرآنی خود را از ۶ سال پیش آغاز کرده و یکی از افتخارات مهم این حوزه در ایام دفاع مقدس تقدیم ۲۰ شهید طلبه و روحانی از جمعیت نزدیک به ۲۵ تا ۳۰ نفره که داشته، است.

شاهسوندی اضافه کرد: این افتخاری برای این حوزه است که با جمعیتی کمی که در آن زمان داشته، تقریباً همه آنان شهید و به وظیفه خود عمل کردند.

حوزه علمیه قرآنی امام صادق استهبان

حوزه علمیه استهبان با ۲۳ حافظ کل قرآن نگین انگشتری حوزه‌های علمیه کشور 

مدیر حوزه علمیه امام صادق علیه (ع) استهبان با تاکید بر اینکه یکی از برنامه های شاخص این حوزه، حفظ قرآن است، یادآور شد: این حوزه در بین حوزه های علمیه کشور که رویکرد حفظ قرآن در آن بسیار محدود است، مثل نگینی بر انگشتری حوزه های علمیه کشور میدرخشد.

او با بیان اینکه تنها دو حوزه علمیه در استان فارس قرآن محور است، افزود: یکی از این دو حوزه قرآن محور، حوزه علمیه استهبان است که تاکنون ۲۳ حافظ کل قرآن، ۲۰ حافظ ۱۵ جزء و مابقی حافظ اجزای قرآن کریم پرورش داده است.

مدیر حوزه علمیه استهبان گفت: در حال حاضر ۷۰ طلبه در پایه های مختلف در حوزه علمیه امام صادق(ع) استهبان مشغول تحصیل حوزوی هستند.

شاهسوندی با ذکر این نکته که تقریباً از سراسر کشور طلاب می‌توانند برای تحصیل به این حوزه مراجعه کنند، اعلام کرد: در حال حاضر  ۵ نفر از طلاب این حوزه پس از موفقیت در آزمون حفظ قرآن موفق به کسب مدرک لیسانس علوم قرآن و حدیث، از وزارت علوم شده اند.

در ادامه دبیر پذیرش و جذب طلاب حوزه علمیه استهبان از آغاز ثبت‌نام دوره جدید این مرکز علمیه برای سال تحصیلی آینده خبر داد.

حجت الاسلام سیدکریم آقایی زاده با اشاره به شرایط ثبت نام طلاب بیان کرد: پیش شرط ورود به حوزه علمیه استهبان شرکت در دوره طرح رحله است که قرآن آموزان پس از موفقیت در طرح ملی رحله میتوانند برای ثبت نام به حوزه علمیه و یا به سایت مراجعه کنند.

حوزه علمیه قرآنی امام صادق استهبان

 وی افزود: دانش‌آموزان مقطع سیکل و دیپلم که شرایط لازم همچون روان‌خوانی صحیح قرآن کریم، استعداد قابل قبول و تعهد بر رعایت قوانین مدرسه را داشته باشند، در صورت پذیرش در مصاحبه اولیه و کسب نمره قبولی در دوره اختبار، مجوز ورود به دوره اصلی را کسب می‌کنند.

این استاد حوزه و رابط بین آموزش و پرورش با حوزه علمیه، با بیان اینکه حوزه علمیه استهبان از مراکز وابسته به موسسه بیت الاحزان حضرت زهرا سلام الله علیها است، یادآور شد: این مرکز با پرورش حافظان قرآن کریم توانسته است با استقبال خوب مردم روبرو شود.

 دبیر پذیرش و جذب طلاب حوزه علمیه امام صادق(ع) استهبان بیان کرد: در این حوزه طلاب علاوه بر دروس حوزوی و حفظ قرآن به یک یا دو زبان خارجی نیز تسلط پیدا میکنند.

آقایی زاده اعلام کرد: علاقه‌مندان برای ثبت‌نام در حوزه علمیه استهبان باید در ابتدا با ثبت نام در طرح ملی رحله، حداکثر تا پایان اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۲ به سایت paziresh.ismc.ir مراجعه کنند.

به گزارش خبرنگار فارس،  برپایی کلاسهای دروس حوزوی ، کلاسهای تفسیر، دروس اخلاق هفتگی با بیان مطالب اخلاقی و تهذیبی توسط اساتید قم ، مرور محفوظات، اجرای برنامه ورزشی نظیر والیبال، فوتبال، تنیس و پینگ پنگ، کوهنوردی،برنامه های سیاحتی و زیارتی از برنامه های حوزه علمیه استهبان است.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات