در گوشه‌ای از این شهر نسبتا خاموش اما نورانی بانویی به قصد اشاعه فرهنگ و دین نبوی اقدام به کاری خداپسندانه کرده است و با هجرت از دیار خود به دلگان تربیت حافظان کتاب الهی را در مکانی مقدس به نام «بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س)» برگزیده است.

از دوران نبی مکرم اسلام تا کنون مسلمانان و تمام عابدینی که  به سوی رسول پاکی‌ها گرویدند به هر نحوی سعی در شناخت فضایل و معارف او داشتند، عده‌‌ای با شنیدن کلام او که همانا بازگویی وحی الهی بود و یا خواندن کتاب او که همانا نگارش مکتب ربانی بود سعی در بیشتر کردن آموخته‌های خود می‌کردند به طوری که تا به امروز این فطرت کمالگرایی انسان و جستوی حقیقت خاموش نگشته و ادامه دارد.

در سرتاسر جهان آزادگانی از ادیان مختلف همچنان با مطالعه کتاب الهی و خواندن داستان زندگی مسلمانان واقعی مثل ائمه اطهار و انصار پیامبر پای در عرصه عرفانی و مکتب اصیل اسلام می‌گذارند و فوج فوج به سوی دین یک‌دست حقیقت اسلام می‌آیند.

اما چه در گذشته و چه در این برهه حادثه‌خیز دغدغه‌ای همیشه در ذهن مسلمانان بوده و هست؛ اینکه چرا لوح نورانی قرآن همچون پیامبر بر دلهایمان ننشیند و همیشه چون کتابی زنده بر قلبهایمان حک نباشد؛ این امر زمینه‌ای شد تا محافل حفظ و اشاعه قرآن از آن زمان تا به حال در بین ممالک اسلامی و جمیع مسلمانان جهان به صورت گسترده و یا گاهی اوقات با غفلت گشایش یابند و حافظان قرآنی هر دیار به اعتبار و فرهنگ‌دارانی اصیل در تمام کشورهای اسلامی تبدیل شوند.

اما در کل توجه به موضوعات فرهنگی و قرآنی در تمام جوامع اسلامی رنگ و بوی خود را دارد و بسته به وسع و وسعت هر منطقه چه از لحاظ فرهنگی و چه مادی این امر در حال پیگیری و تداوم است که البته در مناطق محروم به ویژه مناطق کمتر توسعه یافته این امر مشهود است مثل منطقه‌ای ‌که مدنظر گزارش ما است «نقطه‌ای از استان سیستان و بلوچستان یعنی «شهرستان دلگان» که در فاصله ۱۴۵ کیلومتری ایرانشهر و ۴۸۵ کیلومتری جنوب زاهدان واقع شده است».

البته پر واضح است که توجه به موضوعات فرهنگی به ویژه قرآنی در چنین مناطق محرومی مثل «دلگان» علاوه بر تقویت بنیه معنوی افراد، نوعی مقابله با تهاجم فرهنگی بوده و پیشگیری از بسیاری ناهنجاری‌های اجتماعی را در پی‎دارد.

حال به یاری خدا در گوشه‌ای از این شهر نسبتا خاموش اما نورانی بانویی به قصد اشاعه فرهنگ و دین نبوی اقدام به کاری خداپسندانه کرده است و پرورش حافظان قرآنی را برگزیده است و با اندک امکانات و مزایایی ناچیز علاوه بر هجرت از دیار خود (روستای دستجه از توابع شهرستان فسا- استان فارس) به این نقطه از دیار دلاورپرور ایران تمام هم و غم خود را به تربیت حافظان کتاب الهی در مکانی مقدس به نام «بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س)» دخت گرامی رسول اکرم(ص) معطوف کرده است.

«سکینه سبزیان» مسئول موسسه قرآنی و فرهنگی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) دلگان یکی از حافظان کل قرآن کریم است که از سال ۸۶ برای آموزش کلام الهی در مناطق محروم شهرستان دلگان فعالیت خود را در موسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا (س) آغاز کرده و اقدامات گسترده و تلاش‌های بی‌وقفه او در مسیر آموزش قرآن به گونه‌ای بود که سال گذشته آموزشگاه قرآنی وی به عنوان موسسه نمونه قرآنی در کشور انتخاب شد حال در ادامه به پای صحبت‌های این بانوی قرآنی می‌‌نشینیم؛

مسئول موسسه قرآنی و فرهنگی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) دلگان در گفت‌وگویی صمیمانه با خبرنگار فارس در سیستان و بلوچستان با اشاره به شرایط زندگی خود و نحوه آموزش حافظان قرآنی در این منطقه و تاریخ آغاز فعالیت‌های خود گفت: از سال ۸۶ با یاری خدا و محبت بانو حضرت زهرا(س) فعالیت خود را در منطقه دلگان آغاز کردم و هم‌اکنون ۶۰۰ دانش‌آموز دارم که در مقاطع سنی مختلف زیر نظر این موسسه در رشته‌های حفظ، قرائت، روخوانی و تجوید قرآن فعالیت می‌کنند.

سبزیان با بیان اینکه فعالیت‌های این موسسه قرآنی در طول سال استمرار دارد، افزود: در تابستان برای پر کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان فعالیت‌های ما افزایش می‌یابد و دانش‌آموزان از سن سه تا پنج سال در مکتب و مهد قرآن آموزش‌ها را فرا می‌گیرند.

وی با بیان اینکه هر دوره برای مکتب و مهد از مهرماه آغاز و تا اردیبهشت ماه ادامه دارد گفت: هر یک از آنها باید حداقل ۲۰ سوره از قرآن کریم را حفظ کنند تا گواهینامه پایان دوره خود را دریافت کنند.

مسئول موسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا (س) دلگان با بیان اینکه در این دوره‌ها دانش‌آموزان پنج ساله علاوه بر حفظ ۲۰ سوره، باید روخوانی قرآن کریم را یاد بگیرند اظهار داشت: دانش‌آموزان ۶ سال به بالا و مقاطع ابتدایی تا راهنمایی ما نیز باید جزء ۳۰ قرآن کریم را حفظ کنند و بعد با آنها روخوانی، تجوید و مفاهیم کار می‌شود.

این بانوی قرآنی در ادامه با اشاره به سطوح آموزش‌های این موسسه در مقاطع بالاتر بیان کرد: در سطح دبیرستان روخوانی، روان‌خوانی و حفظ قرآن را در کنار هم آموزش می‌دهیم.

حفظ حداقل پنج جزء قرآن توسط بی‌سوادان

سبزیان گفت: یک دوره آموزشی نیز برای بی‌سوادان داریم و با اینکه سنشان ۳۰ تا ۴۰ سال است، بسیار گرایش به فراگرفتن قرآن کریم دارند که در این راستا ۴۰ نفر از آنها حداقل پنج جزء قرآن کریم را حفظ هستند.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون ۲۰ نفر مربی در موسسه بیت‌الاحزان حضرت الزهرا (س) شهرستان دلگان فعالیت می‌کنند، گفت: این مربیان از بین همین افرادی که جزء‌هایی از قرآن را حفظ شده و در دوره‌های مربیگری در شیراز شرکت کرده‌اند هستند و حالا به دانش‌آموزان خردسال قرائت و حفظ قرآن را آموزش می‌دهند.

این حافظ کل قرآن کریم با اشاره به اینکه برای آموزش قرآن شهریه اندکی از دانش‌آموزان گرفته می‌شود، گفت: آنهایی که توان پرداخت شهریه معین شده را ندارند، با هر هزینه‌ای که دارند آموزش‌ها را فرامی‌گیرند زیرا هدف آموزش قرآن است و نمی‎خواهیم کسانی که وسع مالی ندارند، از فراگیری قرآن عقب بمانند.

برای پرداخت حقوق مربیان نیازمند حمایت مسئولان هستیم

وی با اشاره به مشکلات مالی موسسه بیان کرد: هزینه‌ فعالیت‌هایی که در ماه انجام می‌دهیم، بیش از پنج میلیون تومان بوده و این در حالی است که به سختی درآمدزایی این موسسه به ماهی دو میلیون می‌رسد و به این دلیل در چند ماه اخیر تاکنون از پرداخت حقوق مربیان معذور بوده‌ایم.

سبزیان ضمن قدردانی از امام جمعه شهرستان دلگان و دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی افزود: ماهیانه مبلغ ۷۲۰ هزار تومان از دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی به این موسسه کمک می‌شود.

پیشگیری از افزایش تعداد شعب موسسه بخاطر مشکلات مالی

وی از فعالیت ۱۱ شعبه از موسسات قرآنی و فرهنگی بیت‌الاحزان حضرت زهرا (س) خبر داد و گفت:  بسیاری از روستاهای شهرستان دلگان خواهان راه‌اندازی شعبه‌ای از این موسسه در مناطق مورد نظر خود هستند که به دلیل بودجه کم و مشکلات مالی بر خلاف میل باطنی از اجابت خواسته آنها معذوریم.

این بانوی حافظ قرآن اظهار داشت: البته با توجه به استقبال روستاییان از دوره‌های قرآن کریم، می‌خواهیم شعب این موسسه را در سایر روستاها نیز راه‌اندازی کنیم که به دلیل کمبود بودجه تاکنون هیچگونه اقدامی نتوانسته‌ایم انجام دهیم.

وی با بیان اینکه برای ترویج فرهنگ حفظ، قرائت و آموزه‌های قرآنی از استان فارس به شهرستان دلگان آمده‌ام گفت: بنده در همین‌جا ازدواج کرده و برخلاف رضایت قلبی خانواده‌ام در اینجا ماندگار شده‌ام و این نقل مکان را خودم البته اگر خدا قبول کند هجرت قرآنی نامیده‌ام.

مسئول موسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا (س) گفت: هدف من آموزش قرآن است و تاجایی که توانسته‌ام و می‌توانم به این فعالیت ادامه می‌دهم حتی در روستاهای محروم و فاقد امکانات کافی.

سبزیان اظهار داشت: از مسئولان مربوطه می‌خواهم برای گسترش فعالیت‌های این موسسه در این منطقه به ما کمک کرده و با حمایت‌های مالی، ارائه امکانات و تجهیزات یاری‎گر ما در گسترش فرهنگ حفظ و قرآئت قرآن برای فرزندان این خطه از میهن اسلامی باشند.

مسئول موسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا (س) با اشاره به اینکه موسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا (س) فرهنگی و قرآنی است، از مسئولان فرهنگی خواست: زمینه فعالیت‌های تفریحی، زیارتی و سیاحتی را برای دانش‌آموزان این موسسه فراهم کنند تا علاوه بر تقویت انگیزه آنها، فعالیت در بخش قرآنی برایشان لذت بخش‌تر باشد.

قرائت زیارت عاشورا ما را ثابت قدم می‌کند

این بانوی قرآنی از برگزاری زیارت عاشورا در چهارشنبه هر هفته در تمامی شعب موسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا (س) خبر داد و گفت: معتقدیم که قرائت این دعا نیز به ما قوت قلب داده و قدم‌های ما را برای ماندن در این مسیر استوارتر می‌کند.

در ادامه با آرزوی موفقیت برای این بانوی معلم و قرآنی به سراغ مسئولان این منطقه رفتیم تا با آنها در مورد نشر این امر فرهنگی و چگونگی کمک‌رسانی آنها و یا چرایی عدم امدادرسانی به این مسئله معنوی شویم.

حمایت اتحادیه موسسات قرآنی و مردمی سیستان و بلوچستان از موسسه بیت‌الاحزان دلگان

مسئول اتحادیه موسسات قرآنی و مردمی سیستان و بلوچستان نیز در زمینه فعالیت‌های موسسات قرآنی در سیستان و بلوچستان و موسسه بیت‌الاحزان دلگان اظهار داشت: در سیستان و بلوچستان ۷۲ موسسه قرآنی و ۱۵ خانه قرآن فعالیت می‌کنند که تعدادی از سازمان تبلیغات اسلامی و تعدادی از فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز فعالیت دارند.

سید مهدی‌پور موسوی افزود: از این تعداد دو موسسه قرآنی و سه خانه قرآن در شهرستان دلگان فعال هستند.

وی با تاکید بر فعالیت خوب موسسه قرآنی بیت‌الاحزان در دلگان بیان کرد: این موسسه از معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز داشته و دفتر مرکزی آن در شیراز فعال است که شعبه‌ای را  نیز در شهرستان دلگان راه‌اندازی کرده است.

مسئول اتحادیه موسسات قرآنی و مردمی سیستان و بلوچستان با تاکید بر تاثیرگذاری این موسسه در منطقه گفت: این شعبه با توجه به فعالیت‌های گسترده خود توانسته است در روستاهای دلگان نیز شعبه راه‌اندازی کرده و توجه بانوان را به حفظ و قرائت قرآن معطوف کند.

وی با بیان اینکه این موسسه تاکنون هیچگونه درخواستی از اتحادیه نداشته است، افزود: چنانچه این موسسه تقاضایی در بحث‌ فعالیت‌های قرآنی داشته باشد قطعا همکاری و حمایت لازم از آنها صورت می‌گیرد.

نبود اداره فرهنگ و ارشاد در دلگان

فرماندار دلگان در این زمینه اظهار داشت: در شهرستان دلگان فقر فرهنگی بیداد می‌کند، نبود اداره فرهنگ و ارشاد در این شهرستان پس از پنج سال که از تاسیس آن می‌گذرد، به این موضوع دامن زده است.

رضا مشکی افزود: اگر چه سازمان تبلیغات اسلامی به همراه موسسات فرهنگی و قرآنی برای ارتقا مباحث فرهنگی و قرآنی در این منطقه تلاش می‌کنند اما آن‌طور که باید نمی‌توانند مباحث فرهنگی دلگان را پاسخگو باشند و خلع اداره ارشاد اسلامی همچنان احساس می‌شود.

وی با قدردانی از تلاش موسسات قرآنی و فرهنگی به ویژه موسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) در شهرستان دلگان، بیان کرد: این موسسه علاوه بر افراد باسواد توانسته است توجه بانوان را به سمت فراگیری علوم قرآنی معطوف و تعدادی از بانوان بی‌سواد را نیز به حفظ و قرائت قرآن کریم تشویق کند.

فرماندار دلگان با تاکید بر استمرار و گسترش فعالیت‌های این موسسه حمایت همه جانبه نهادهای فرهنگی از این موسسه را خواستار شد و گفت: برای ارتقا شاخص‌های فرهنگی در این شهرستان وجود اینگونه موسسات لازم و ضروری است.

مشکی بیان کرد: هدایت و حمایت از این فعالیت‌ها در پیش‌برد اهداف و تحقق شعار امسال موثر است.

موسسات قرآنی به ویژه موسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا (س) در دلگان با همت و اراده و دست خالی برای آموزش کلام خدا در مناطق محروم دلگان عزم خود را جزم کرده است و امیدواریم مسئولان فرهنگی با حمایت‌ همه جانبه، این موسسه را در رسیدن به اهدافش که ترویج و گسترش فرهنگ حفظ و قرائت قرآن در بین مردم شیعه در مناطق محروم سیستان و بلوچستان است یاری کنند، تا این انگیزه در تمامی کسانی که با نیت‌های خیر و کمک به مردم محروم در زمینه‌های مختلف فرهنگی به این استان مهاجرت کرده‌اند، بیش از پیش تقویت کند.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات