مدیر مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) در نشست خبری به تشریح فعالیت‌های اخیر این مؤسسه پرداخت كه از جمله آن می‌توان به آغاز به كار حوزه علمیه قرآن‌محور در گراش و همچنین انعقاد تفاهم‌نامه میان این مؤسسه و جامعةالمصطفی اشاره كرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا(س) به نقل از ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام علیرضا شاهسونی، مدیر مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) امروز، ۵ شهریورماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز با یادآوری اینکه این مؤسسه از سال ۷۵ مشغول به فعالیت شده و امروز تبدیل به یکی از بزرگترین مؤسسات قرآنی کشور شده است، گفت: این مؤسسه هم‌اکنون دارای ۱۸۰ شعبه و ۱۲ مرکز شبانه‌روزی حفظ قرآن در نقاط مختلف کشور است.

شاهسونی از فعالیت دو حوزه علمیه قرآن‌محور ذیل این مؤسسه خبر داد و گفت: حوزه علمیه قرآن‌محور گراش نیز از ابتدای شهریورماه در این شهرستان کار خود را آغاز کرده است.
مدیر مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س)، فعالیت دیگر این مؤسسه را اجرای طرح ملی «رحله» برشمرد و گفت: این طرح در تابستان سال جاری در ۲۷ مرکز در نقاط مختلف کشورمان اجرا شد و ۲ هزار نفر طی دو ماه تابستان موفق در قالب این طرح موفق به حفظ جزء ۳۰ و سوره بقره شدند.

فعالیت‌های بین‌المللی بیت‌الاحزان

وی همچنین به فعالیت‌های بین‌المللی بیت‌الاحزان اشاره کرد و گفت: در سال‌های اخیر افرادی از کشورهای مختلف به مراکز شبانه‌روزی بیت‌الاحزان آمدند و حافظ قرآن شدند و در تابستان سال جاری نیز ۳ مرکز در عراق، پاکستان و هند فعالیت‌های قرآنی مؤسسه را دنبال می‌کردند.

شاهسونی ادامه داد: همچنین در ایالت تگزاس آمریکا یک خانواده آمریکایی که ۳ سال پیش در مؤسسه حافظ قرآن شده بودند، اقدام به برگزاری کلاس‌های آموزش قرآن می‌کنند.

وی اظهار کرد: امسال نیز درخواست‌هایی برای ورود به مراکز شبانه‌روزی حفظ قرآن بیت‌الاحزان از کشورهای نیجریه و روسیه داشته‌ایم که هنوز نتوانستیم در خدمت آنان باشیم و امیدواریم سال آینده این مسئله محقق شود.

عضو بنیاد بین‌المللی قرآن در ادامه بحث فارس، قطب قرآنی کشور را مطرح کرد و گفت: مقام معظم رهبری فرمودند شیراز، سومین حرم اهل بیت(ع) است و با صبغه خوبی که فارس از دیرباز در عرصه فعالیت‌های قرآنی داشته می‌تواند به عنوان قطب قرآنی کشور مطرح شود.

فارس ظرفیت قطب قرآنی شدن را دارد

وی ظرفیت‌های قرآنی فارس در گذشته و امروز نظیر دروازه قرآن، حافظ، وجود کاتب بزرگ قرآن میرزا احمد نی‌ریزی، آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی صاحب تفسیر نمونه، مؤسسه بیت‌الاحزان که قرآن‌آموزانی از سایر کشورها را جذب می‌کند و غیره را برشمرد و گفت: این ظرفیت‌ها می‌تواند محوریت قطب قرآنی بودن فارس را تثبیت کند.
شاهسونی در ادامه با بیان اینکه تلاش این مؤسسه تربیت نیروهای قرآنی است، گفت: مؤسسه بیت‌الاحزان در کشور در بحث کادرسازی قرآنی بی‌نظیر است.

مدیر مؤسسه بیت‌الاحزان همچنین از انعقاد تفاهم‌نامه میان این مؤسسه و جامعهالمصطفی خبر داد و گفت: در این تفاهم‌نامه بنا شده است که جامعهالمصطفی علاقه‌مندان به آموزش قرآن از نقاط مختلف دنیا را به بیت‌الاحزان معرفی کرده و آنان در این مؤسسه مشغول به حفظ قرآن شوند و بعد از آن به کشور خود بازگردند.
این فعال قرآنی در ادامه سخنان خود به تشریح برنامه‌های جشنواره ملی «جبرئیل امین» پرداخت و گفت: برای هجدهمین سال پیاپی جشنواره تجلیل از حافظان کل قرآن این مؤسسه با عنوان «جبرئیل امین» برگزار می‌شود.

تشریح برنامه‌های «جبرئیل امین»

وی زمان برگزاری این جشنواره را پنج‌شنبه، ۷ شهریورماه از ساعت ۸:۳۰ صبح و مکان آن را تالار حافظ اعلام کرد و افزود: امسال ۲۴۳ نفر از سراسر کشور به جرگه حافظان کل قرآن مؤسسه بیت‌الاحزان پیوستند.

شاهسونی با بیان اینکه در میان این حافظان، حافظان کل قرآن کشورهای دیگری نظیر عراق، پاکستان،‌ هندوستان و افغانستان نیز هستند که در این جشنواره تجلیل می‌شوند، گفت: نیمی از این تعداد در مراکز شبانه‌روزی حفظ تخصصی یکساله قرآن کریم مؤسسه و مابقی در شعب روزانه مؤسسه موفق به حفظ کل قرآن کریم شده‌اند.

عضو بنیاد بین‌المللی حفظ قرآن با تصریح اینکه این جشنواره با حضور چهره‌های ملی و بین‌المللی و مسئولان کشوری و استانی برگزار می‌شود، گفت:‌ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا آملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، استاندار فارس و امام جمعه شیراز از جمله میهمانان این برنامه هستند.پ

وی اجرای برنامه‌های حفظ و تجلیل از حافظان را از جمله برنامه‌های جشنواره مذکور عنوان کرد و گفت: در ساعت ۷ صبح روز پنج‌شنبه ابتدا حافظان قرآن به زیارت حرم شاهچراغ(ع) مشرف می‌شوند و سپس برای تلاوت جمعی به دروازه قرآن رفته و از آنجا پیاده به سمت آرامگاه حافظیه آمده و آنجا هم تلاوت جمعی قرآن را انجام می‌دهند.

تربیت ۲۲۰۰ حافظ کل قرآن توسط بیت‌الاحزان

شاهسونی با بیان اینکه بخش‌هایی از این برنامه به صورت زنده از صدا و سیما پخش خواهد شد، گفت: با افزوده شدن این تعداد حافظ، تعداد حافظان کل قرآن تربیت شده توسط مؤسسه بیت‌الاحزان به ۲ هزار و ۲۰۰ حافظ می‌رسد.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآنی فارس یادآور شد: در این جشنواره از نخبگانی که در سال‌های گذشته در مؤسسه بیت‌الاحزان حافظ کل قرآن شده و پیشرفت‌های خوبی در فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی کسب کرده‌اند، نیز تجلیل می‌شود تا به عنوان الگویی برای نسل‌ جدید حافظان قرآن معرفی شوند.

وی بیان کرد: در این جشنواره ۸۶ حافظ کل قرآن از فارس، ۳۷ حافظ از خوزستان، ۲۰ حافظ از کرمان، ۱۴ نفر از خراسان رضوی، استان‌های یزد، تهران و بوشهر هر کدام نفر و سایر استان‌ها زیر ۱۰ نفر تجلیل می‌شوند.

شاهسونی با بیان اینکه شهر شیراز با تربیت ۱۷ حافظ کل قرآن رتبه یک این جشنواره در سال جاری را کسب کرده است، گفت:‌ بعد از آن شهرهای استهبان با ۱۴ حافظ کل، لارستان ۹ حافظ کل و داراب و کازرون هر کدام ۱۰ حافظ کل را تربیت کرده‌اند.

مدیر مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) با بیان اینکه ۱۳ حافظ کل قرآن از کشورهای خارجی نیز در این جشنواره تجلیل می‌شوند، گفت: کم‌سن‌ترین حافظان کل امسال مریم رضایی ۱۱ ساله از شیراز و مسن‌ترین آن طاهره عباس‌پور ۵۹ ساله از کازرون هستند.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات