تابستان پربار بیت الاحزان در شرایط کرونا:
با پایان هفتمین دوره طرح ملی رحله، 651 نوجوان و جوان 14 تا 22 ساله حافظ یک تا 4 جزء قرآن کریم شدند. / 214 شهرستان در سراسر کشور داوطلب شرکت در طرح رحله 7/ تربیت سالانه 1000 حافظ قرآن در طرح ملی رحله

حجت الاسلام هادی سیاری دبیر طرح ملی رحله در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی بیت الاحزان، از حافظ قرآن شدن ۶۵۱ جوان و نوجوان در تابستان ۱۴۰۰ در قالب هفتمین دوره طرح ملی رحله خبر داد. وی تاریخ شروع نام نویسی در این طرح قرآنی را از ابتدای اردیبهشت ماه عنوان کرد و گفت: با توجه به همزمانی و یکسانی مرحله آزمایشی مراکز شبانه روزی حفظ یکساله با طرح ملی رحله، در مجموع این دو طرح ۱۷۰۴ نفر با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی بیت الاحزان نام نویسی کردند که از این تعداد، ۹۴۰ نفر پس از اخذ مصاحبه تخصصی جهت ورود به دوره گزینش شدند و در نهایت پس از ۴۰ روز، تعداد ۶۵۱ نفر موفق به حفظ یک تا ۴ جزء قرآن کریم گردیدند.

این فعال قرآنی در تشریح آمار حافظان قرآن گفت: تعداد ۱۲۸ نفر از حافظان موفق به حفظ یک جزء، ۱۳۸ نفر دو جزء، ۳۶۲ نفر سه جزء و ۲۳ نفر حفظ چهار جزء قرآن کریم شدند و گواهی این حافظان نیز بلافاصله به صورت الکترونیک از طریق سامانه یکپارچه مدیریت اطلاعات بیت الاحزان موسوم به «محفوظ» صادر گردید.

هویزه- طرح ملی رحله 7- 1400

رشد دو و نیم برابری طرح نسبت به سال گذشته

سیاری با مقایسه هفتمین دوره طرح ملی رحله با سال گذشته گفت: در دوره ششم که سال گذشته برگزار گردید به دلیل شرایط خاص حاکم بر کشور به دلیل همه گیری کرونا تمامی مراکز به صورت مجازی برگزار شد که در نهایت نتایج چندان مطلوبی از برگزاری طرح حاصل نشد و عملاً تنها ۲۵۰ نفر موفق به حفظ قرآن کریم شدند؛ اما در دوره جاری خوشبختانه شاهد رشد چشمگیر استقبال از طرح بودیم به گونه‌ای که از لحاظ میزان ثبت نام و قبولی رشد نزدیک به دو و نیم برابری داشتیم.

این استاد قرآن کریم با تشکر از حافظانی که در برگزاری طرح به صورت شبانه روزی خدمت کردند گفت: این دوره در ۲۰ مرکز از ۱۰ استان کشور برگزار گردید که حدود ۱۲۰ نفر از تربیت یافتگان مؤسسه بیت الاحزان به عنوان کادر آموزشی و ۴۱ نفر نیز به عنوان کادر اجرایی با طرح همکاری داشتند.

دبیر طرح ملی رحله در تشریح مراکز برگزار کننده طرح گفت: استان‌های فارس، خوزستان و خراسان رضوی به ترتیب با ۶، ۴ و ۳ مرکز بیشترین تعداد مراکز برگزار کننده طرح را در سطح کشور به خود اختصاص دادند و در بین مراکز برگزار کننده نیز مرکز تحفیظ رضوی در مشهد مقدس، مرکز شبانه روزی حضرت زینب کبری(س) ویژه خواهران در نی ریز و مرکز شبانه روزی امام محمد باقر(ع) در قم بیشترین میزان استقبال از طرح را به نام خود ثبت کردند.

طرح تحفیظ رضوی- رحله 7- 1400

۲۱۲ شهرستان کشور در طرح ثبت نام کردند

وی با اشاره به ثبت نام از تمامی استان‌های کشور و برخی کشورهای خارجی در طرح گفت: با توجه به راه اندازی طرح تحفیظ رضوی در جوار حرم امام رضا(ع)، استان خراسان رضوی در این دوره بیشترین آمار متقاضیان حضور در طرح را به نام خود ثبت کرد و پس از آن استان‌های خوزستان و فارس بیشترین استقبال را از طرح به عمل آوردند. طبق آماری که همکاران ما پس از پایش اطلاعات قرآن آموزان اعلام کردند، علاوه بر قرآن آموزان خارجی در این دوره از ۲۱۲ شهرستان کشور ثبت نام کننده در طرح داشتیم که عددی قابل توجه است.

حجت الاسلام سیاری همه گیری کرونا را چالشی بزرگ بر سر راه برگزاری طرح عنوان کرد و گفت: علیرغم مشکلات بسیاری که در برگزاری حضوری طرح وجود داشت به جز دو مرکز که به صورت مجازی برگزار شد در سایر مراکز با انجام تست در ابتدای دوره، رعایت سخت گیرانه شیوه نامه‌های بهداشتی و قرنطینه قرآن آموزان در طول مدت ۴۰ روز برگزاری دوره خوشبختانه شاهد بروز بیماری در هیچ یک از مراکز نبودیم.

استهبان- طرح ملی رحله 7

سالانه بیش از ۱۰۰۰ حافظ در طرح ملی رحله تربیت می‌شود

وی با اشاره به پیشینه برگزاری طرح گفت: طی ۷ دوره برگزاری طرح از سال ۱۳۹۴ تاکنون تعداد ۱۳۱۰۲ نفر جهت ورود به طرح نام نویسی کرده‌اند، از این تعداد، ۸۷۷۱ نفر وارد طرح شده‌اند و در مجموع این هفت دوره تعداد ۷۳۵۳ نفر حافظ یک الی ۴ جزء قرآن گردیده‌اند که به این ترتیب می‌توان گفت در طرح ملی رحله سالانه به طور متوسط بیش از ۱۰۰۰ نفر حافظ قرآن کریم می‌شوند.

حجت الاسلام سیاری با بیان این که طرح ملی رحله تنها ویژه برادران می‌باشد گفت: البته مرکز شبانه روزی حضرت زینب کبری(س) تنها مرکز یکساله‌ ویژه خواهران است که دوره آزمایشی آن در قالب طرح ملی رحله اجرا می‌شود که امیدواریم در آینده در صورت فراهم شدن زمینه و زیرساخت مناسب، شاهد برگزاری طرح جهت خواهران نیز باشیم.

نی ریز- مرکز حضرت زینب کبری(س)- طرح رحله 7

نهادهای قرآنی کشور از طرح ملی رحله حمایت کنند

دبیر طرح ملی رحله با تشکر از سازمان‌ها و نهادهای همکار در طرح گفت: معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ابتدای طرح با ما همکاری خوبی داشتند و قول‌های خوبی جهت حمایت از طرح دادند که امیدواریم هر چه سریعتر این وعده ها محقق شود و از سایر نهادهای قرآنی کشور نیز انتظار داریم با توجه به حجم عظیم برگزاری طرح در شرایط تعطیلی تقریبی فعالیت‌های قرآنی کشور، از این طرح به صورت جدی‌تر حمایت نمایند. همچنین چنانچه خیراندیشان محترم علاقمند به مشارکت در اجرای این طرح‌ها از طریق کمک‌های نقدی و غیر نقدی خود هستند می‌توانند از طریق تماس با شماره همراه ۰۹۱۰۲۰۴۲۷۸۹ در ساعات اداری و یا واریز کمک‌های نقدی به شماره حساب ۷۶۳۰۸۷۳۸۷ بانک تجارت یا شماره کارت: ۵۸۵۹۸۳۷۰۰۷۰۱۷۶۶۴ به نام مؤسسه قرآنی بیت الاحزان حضرت زهرا(س) از این طرح‌ها حمایت نمایند.

بافق- طرح ملی رحله

شایان ذکر است طرح ملی رحله حفظ شبانه روزی ۱ تا ۴ جزء قرآن کریم در تعطیلات تابستان ویژه نوجوانان و جوانان ۱۴ تا ۲۲ ساله است که مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا(سلام الله علیها) هر سال با همکاری مؤسسات و نهادهای قرآنی و فرهنگی کشور برگزار می‌نماید. قرآن آموزان در این دوره علاوه بر حفظ قرآن کریم با ترجمه، تجوید و شرح آیات قرآن کریم نیز به صورت اجمالی آشنا می‌شوند و برگزاری برنامه‌های فرهنگی، تفریحی و ورزشی متنوع، شرایط مناسب را برای غنی سازی اوقات فراغت قرآن آموزان و انس با قرآن کریم مهیا می‌نماید.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات