طرح فارس، قطب قرآنی كشور برای نخستین بار از سوی مؤسسه قرآنی- فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا (س) در قالب یک نامه چهار صفحه ای با ذكر مواردی از نقاط قوت و ظرفیت های این مؤسسه و استان فارس برای تبدیل شدن به قطب قرآنی كشور در تاریخ 30 خرداد ماه 92 به اداره كل فرهنگ وارشاد اسلامی استان فارس و دفتر نماینده ولی فقیه در این استان تقدیم شد و خوشبختانه در ماه های اخیر شاهد تلاش مسئولین برای اجرایی کردن این طرح بوده ایم.

مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا (سلام الله علیها) با ۱۸ سال فعالیت فرهنگی و قرآنی موفق به تربیت ۱۰۰۰ حافظ کل قرآن کریم شده است. لازم به ذکر است این مؤسسه هم اکنون ۵ مدرسه شبانه روزی حفظ و تفسیر یک ساله کل قرآن کریم را برای گسترش فرهنگ قرآنی راه اندازی نموده است و با توجه به تربیت نزدیک به ۶۰۰ مربی و معلم قرآنی آذری و عرب زبان در سال های گذشته، اکنون ظرفیت تربیت ۱۰۰۰ حافظ کل قرآن کریم  از کشور های ترک و عرب زبان جهان اسلام و ایران اسلامی را دارا می باشد بدیهی است این مهم می تواند مهم ترین گام جهت تبدیل استان فارس به قطب قرآنی کشور باشد. اما متأسفانه مشکلات مالی و مکانی اجازه اجرایی نمودن این مهم را با مشکل مواجه ساخته است.

با عنایت به اینکه مسئولین استان در نظر دارند استان فارس را به عنوان قطب قرآنی کشور  معرفی نمایند و قطعا موفقیت در این امر منشأ خیرات و برکات برای مردم این خطه از ایران اسلامی خواهد بود و با توجه به اینکه در سال های گذشته فعالیت های درخور توجه ای در زمینه فعالیت های قرآنی – فرهنگی صورت گرفته است؛ چندین طرح که برخی از آن ها از سوی این مؤسسه دنبال می شود برای بهبود فضای قرآنی، فرهنگی و گسترش آموزه های قرآنی در استان فارس ارئه می گردد.

۱- تأسیس دانشگاه بین المللی حفظ و تفسیر قرآن در استان فارس

تأسیس این دانشگاه ها یکی از مهم ترین اولویت ها برای تحقق منویات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) مبنی بر تربیت ده میلیون حافظ قرآن است. در استان فارس قطعاً این امر در کنار جذب دانشجویان خارج از کشور نقش مهمی در گسترش فعالیت های قرآنی در جهان اسلام خواهد داشت. مؤسسه از سال گذشته پیگیر احداث دانشگاه حفظ و تفسیر قرآن ( دانشگاه علمی کاربردی) می باشد و حتی قطعه زمینی در روستای قرآن آباد ایران برای احداث آن در نظر گرفته شده است.

۲- تاسیس پادگان های سرباز حافظ

با توجه به اینکه بسیاری از عزیزان که موفق به کسب کارت پایان خدمت شده اند بر این اعتقاد هستند که دوران خدمت سربازی از اوقات مشمولین استفاده مطلوب نمی شود استفاده از مشمولین مشتاق و علاقمند برای حفظ کل قرآن کریم و اهداء کارت پایان خدمت به آنها نیز می تواند کمک شایانی به گسترش فرهنگ قرآن نماید.

۳- توسعه مدارس شبانه روزی حفظ و تفسیر یک ساله کل قرآن کریم

بر این باوریم گسترش این مدارس در استان فارس می تواند فارس را به عنوان  محور و پایگاه قرآن کریم ایران و جهان تشیع معرفی نماید. جذب قرآن آموز از کشورهای دیگر نیز از مزایای دیگر مدارس شبانه روزی است. به عنوان مثال در سال تحفیظی ۹۳ – ۱۳۹۲ قرآن آموزانی از کشور های اندونزی، افغانستان و عراق نیز در دوره آزمایشی حفظ و تفسیر یک ساله کل قرآن کریم  مدارس شبانه روزی  بیت الاحزان حضور داشتند. در سال ۱۳۹۱ کلنگ مدرسه شبانه روزی حفظ و تفسیر کل قرآن کریم در قطعه زمینی به مساحت ۱۰۰۰۰ متر مربع در دهستان خیر از توابع شهرستان قرآنی استهبان توسط حجت الاسلام حمید محمدی، معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد اسلامی زده شد. امیدواریم با مساعدت های مسئولین، ساخت این مدرسه در دست اقدام قرار گیرد. (با توجه به آن که مؤسسه از سال ۱۳۸۰ اقدام به راه اندازی مدارس شبانه روزی و تربیت حافظان قرآن کریم نموده است؛ یکی از اولویت های بیت الاحزان حضرت زهرا (سلام الله علیها) گسترش مدارس شبانه روزی می باشد.)

۴- ساخت حوزه علمیه سفیران حافظ قرآن

 قطعه زمین ۲۰۰۰۰ متر مربعی از سوی یکی از خیرین روستای قرآن آباد ایران برای ساخت حوزه علمیه وقف شده است و پیگیری هایی نیز از سوی مؤسسه صورت گرفته است و اکنون برای پیگیری این مهم  نیازمند تخصیص اعتبارات مالی می باشیم.

۵-  گسترش توریسم و راه اندازی تورهای گردشگری مذهبی، قرآنی و زیارتی در استان فارس

با توجه به بافت تاریخی- فرهنگی و تمدنی استان فارس و همچنین جذابیت های طبیعی در استان و رونق صنعت توریسم در جهان کنونی این مهم نیز می تواند سهم شاخصی در تبدیل استان فارس به قطب قرآنی کشور داشته باشد. بازدید از حرمین شاهچراغ و سید علاالدین حسین (علیهم السلام) ، دروازه قرآن، حافظیه (حافظ قرآن)، آرامگاه سعدی، امامزاده اسماعیل فسا، آرامگاه میرزا احمد نی ریزی، امامزاده پیرمراد، مدارس شبانه روزی حفظ و تفسیر یک ساله کل قرآن کریم این مؤسسه  و اجرای مسابقات حفظ در این مدارس و بازدید از روستای قرآن آباد ایران از توابع استهبان فارس برای این طرح پیشنهاد می شود. برای جذب کمک های مالی و معرفی استان فارس به عنوان قطب قرآن کشور این مهم می تواند به شناساندن استان به مردم کشور کمک شایانی نماید.

چنان چه مساعدت و کمک هایی در نظر گرفته شود با استقرار گروهی از حافظان قرآن و اجرای برنامه حفظ قرآن طبق برنامه ریزی می توان آرمگاه حافظ را به عنوان «حافظ قرآن» معرفی کرد.

۶- تلاش برای احداث شهرک حافظان قرآن در استان فارس

این امر نیز از سال های گذشته در دهستان خیر از توابع شهرستان قرآنی استهبان در دستور کار مسئولین مؤسسه بیت الاحزان قرار گرفته است و متأسفانه با عدم مساعدت برخی از مسئولین  ارگان های دولتی  روبرو شده است.

۷- احداث و ساخت پارک های قرآنی در شیراز

برای رفاه و ایجاد طراوت و همچنین انس عمومی مردم با کلام وحی می توان با احداث پارک های قرآنی در شهر شیراز علاوه بر توسعه عمرانی به بهبود وضعیت فرهنگی شهر شیراز کمک نمود.

۸- حمایت از وب سایت ها و نشریات قرآنی استان

معتقدیم با توجه به تهاجم فرهنگی غرب علیه تمدن اسلامی، تلاش های فرهنگی باید با تلاش مضاعفی در کشور دنبال شود. فارس می تواند در زمینه چاپ جراید قرآنی و راه اندازی وب سایت های علمی- پ‍ژوهشی قرآنی بر محوریت قرآنی خود بیافزاید. این مؤسسه که از سال های گذشته اقدام به انتشار نشریه نورالثقلین می نمود متأسفانه از سال گذشته با بروز مشکلات مالی موفق به انتشار این نشریه نشده است.

۹- کاربردی نمودن طرح «قرآن در فضا» در فرودگاه های استان

با توجه به اینکه در فرودگاه ها خواص و افراد متنفذ اقتصادی، سیاسی، مذهبی در رفت و آمد هستند اجرای این طرح و معرفی نکات ناشناخته علوم قرآنی برای خواص، قشر مهمی از جامعه را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

۱۰- احداث دهکده توریستی سنتی زیارتی قرآنی محمد رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) بین پاسارگاد و تخت جمشید

این طرح که در سال ۱۳۸۶ از سوی این مؤسسه به دولت پیشنهاد شد، یکی از مصوبه های سومین سفر هیئت دولت نهم به استان فارس است و متأسفانه تاکنون مسکوت مانده است.

۱۱- گسترش مهد و پیش دبستانی و مدارس قرآن محور در استان

جا دارد در این بخش از همکاری وزارت آموزش و پرورش با مؤسسه قرآنی- فرهنگی بیت الاحزان تشکر نماییم. در سال تحصیلی ۹۳-۹۲ نزدیک به ۵۰۰۰ هزار کودک در مهد و پیش دبستانی های این مؤسسه تحت تعلیم و تربیت قرار گرفته اند. برای گسترش فرهنگ قرآن در جامعه ذکر این نکته ضروری است که قرآن آموزان باید از سنین پایین تحت تعلیم قرار گیرند.

۱۲- تبدیل دهستان خیر و روستای قرآن آباد ایران به منطقه گردشگری- مذهبی

با توجه به اینکه مدارس شبانه روزی حفظ و تفسیر یک ساله کل قرآن کریم برای اولین بار در کشور در این منطقه فعالیت خود را آغاز نموده است و إن شاءالله قرآن آباد ایران با دارا بودن ۳۶ طلبه و روحانی، حفاظ دارای مقام های متعدد بین المللی و ۵۳ حافظ کل قرآن کریم به زودی برای اولین بار به ندای رهبر انقلاب جهت تربیت ده میلیون حافظ بر اساس تقسیم بندی جمعیتی لبیک خواهد گفت. همچنین بودن آستان امامزاده شاه عبدالعظیم (علیه السلام) در این دهستان نیز می تواند به این مهم کمک شایانی نماید.

۱۳- معابر اصلی و ورودی و خروجی های شهرها و تمامی خیابان ها و کوچه های شهرهای استان به نشانه ها و آیات قرآن کریم مزین و نورانی شود

ساخت تندیس ها و یادمان های مشاهیر قرآنی و قرار دادن در پارک قرآنی و معابر اصلی شهر نیز می تواند مفید به فایده باشد.

۱۴- ساخت فروشگاه های قرآنی برای عرضه محصولات مذهبی و قرآنی برای عموم مردم

راه اندازی فروشگاه عرضه محصولات فرهنگی و قرآنی نیز در درازمدت می تواند در زمینه  اشتغال زایی در استان و معرفی فارس به عنوان قطب قرآنی کشور کمک نماید.

 امید که در آینده نزدیک شاهد تبدیل استان فارس به محور و قطب قرآنی کشور باشیم.

إن شاء الله…

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات