حافظ کل قرآن با بیان اینکه طرح قرآنی 1447 موفق و ارزشمند است، گفت: این طرح نیاز به ارتباط مستمر اساتید با مخاطبان دارد که از طریق راه‌اندازی سایت محقق خواهد شد.

 

حجت‌الاسلام «محمد حاج‌ابوالقاسم» حافظ کل قرآن کریم در گفت‌وگویی با بیان اینکه طرح ۱۴۴۷به دنبال یک طرح قرآنی مستمر که در سال‌های گذشته برگزار شده بود، در راستای ترویج حفظ قرآن در بین مخاطبان خود است، گفت: سال گذشته این طرح با عنوان ۱۴۴۶ به جزء ۳۰ قرآن پرداخت که امسال محور طرح ۱۴۴۷ جزء ۲۹ قرآن بود و با تکیه بر مفاهیم و نکات تفسیری آیات این جزء از قرآن تلاش کرد از طریق شبکه‌‌های مختلف رسانه‌ای مخاطبان را به حفظ قرآن کریم ترغیب کند.

وی پخش مکرر برنامه‌های مرتبط با جزء ۲۹ قرآن را یکی از اقدامات مؤثر صدا و سیما در گسترش مخاطب و شرکت‌کنندگان در طرح قرآنی ۱۴۴۷ عنوان کرد و افزود: اقدام صدا و سیما مبنی بر برگزاری طرح‌های قرآنی در نوع خود فعالیت مثبت و ارزشمندی است که گستردگی طیف مخاطبان و استفاده از کارشناسان موفق برای تفهیم مفاهیم و همچنین تکرار برنامه‌ها در شبکه‌های مختلف رسانه ملی از نکات مثبت این طرح ملی بود.

طرح ۱۴۴۷ بستری برای ترویج فرهنگ قرآنی مهیا کرد

این استاد حفظ قرآن، طرح ملی ۱۴۴۷ را اقدامی ارزنده در راستای توجه به اهمیت حفظ قرآن در جامعه دانست و تصریح کرد: طرح ۱۴۴۷ می‌تواند بستر مناسبی برای توسعه فرهنگ حفظ قرآن مهیا کند البته اشکالاتی دارد که یکی از این اشکالات در حوزه استاد و شاگرد که مخاطب اصلی است، مطرح می‌شود.

حجت‌الاسلام حاج‌ابوالقاسم ادامه داد: صدا و سیما در بخش استاد خوب عمل کرده است، اما در بخش جذب مخاطب و ارتباط مناسب با قرآن‌آموز نتوانست به درستی عمل کند بنابراین ستاد مرکزی و دبیرخانه این طرح باید فعال‌تر شود، یعنی استعدادهای تک‌تک مخاطبانی که در این طرح شرکت می‌کنند ارزیابی شده و با توجه به نحوه حفظ آن‌ها استاد حفظ قرآن با افراد علاقه‌مند در ارتباط بیشتری باشد و پیشرفت‌های افراد را پیگیری کند.

وی خاطرنشان کرد: اینکه ما از طریق رسانه برنامه‌ای پخش کنیم و توقع داشته باشیم که مخاطبان نیز همراه با ما این طرح و برنامه‌ها را دنبال کنند امری غیرقابل قبول است، بنابراین برای همراهی مخاطبان با برنامه‌های قرآنی باید تدابیری اندیشید که به نظر من راه‌اندازی سایت مجازی برای ارتباط بهتر با مخاطبان یا تماس بیشتر را می‌توان از راه‌های جذب و نگهداری مخاطب برای برنامه‌های قرآنی دانست.

حجت‌الاسلام حاج‌ابوالقاسم با بیان اینکه برای تحقق فرمایشات رهبر معظم انقلاب راه درازی در پیش است که برای رسیدن به آن نباید در این راه توقف کرد، اظهار داشت: تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن در مدت کوتاه امکان‌پذیر نیست به همین دلیل باید با برنامه‌ریزی و استفاده از تمامی ظرفیت‌های نظام پیش به سوی تحقق مطالبه رهبری برویم.

 مقطعی بودن طرح ۱۴۴۷ ضعفی بزرگ است

این حافظ قرآن یکی از ظرفیت‌های مهم در رسیدن به ۱۰ میلیون حافظ قرآن را استفاده از ظرفیت‌های صدا و سیما عنوان کرد و گفت: در سال‌های اخیر صدا و سیما با بخشی از توان خود برای انجام امور قرآنی پیش قدم شده است اما برای رسیدن به این مطلوب باید با همه قوا وارد شود بنابراین مسئولان سازمان صدا و سیما باید بدانند که ظرفیت صدا و سیما برای اجرای امور قرآنی نباید منحصر به فصل تابستان یا ماه مبارک رمضان باشد بلکه باید در طول سال به این امر توجه شود.

وی با اشاره به نواقص طرح ۱۴۴۷ تصریح کرد: برنامه‌هایی که در شبکه‌های مختلف تحت عنوان برنامه‌های ۱۴۴۷ پخش شدند برای رده سنی خاصی طراحی شده بود به طوری که این برنامه‌ها برای کودکان و نوجوانان جذابیت نداشت در صورتی که برای ترویج و نهادینه کردن فرهنگ قرآنی در جامعه باید بیش از همه به کودکان و نوجوانان توجه شود چرا که مهم‌ترین رده سنی مخاطبان از نظر اهمیت تعلیم قرآنی این افراد هستند و در این دوران است که شخصیت افراد شکل می‌گیرد.

تشویق کودکان به فعالیت‌های قرآنی با تولید برنامه‌هایی با رویکرد قرآن

حجت‌الاسلام حاج ابوالقاسم با بیان اینکه با تولید و پخش برنامه‌های جذاب با رویکرد قرآنی به ویژه از شبکه دو سیما که مخاطب آن کودکان و نوجوانان هستند نقش مهمی در گسترش امور قرآنی دارد، گفت: دعوت از حافظان قرآن در برنامه‌های عمو پورنگ یا برنامه‌هایی که مخاطب بیشتری دارند می‌تواند با ایجاد موج گسترده و فراگیر قرآنی در بین کودکان و نوجوان در تحقق منویات رهبری کمک به سزایی کند.

این حافظ قرآن با تأکید به اینکه برای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری تمام ظرفیت‌های نظام باید به میدان بیایند، تصریح کرد: وزارتخانه‌های مختلف که عضو منشور توسعه فرهنگ قرآنی هستند، همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش و پرورش و آموزش عالی نقش مهمی در ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه دارند که باید با تمام توان در راه ترویج قرآن گام بردارند.

اعزام فعالان قرآنی به حج با اهداف تبلیغی صورت می‌گیرد

وی درخصوص اعزام تنها یک حافظ قرآن به حج تمتع ادامه داد: اعزام به حج تمتع اهداف خاص خود را دارد که یکی از این اهداف تشویق‌ حافظان و قاریان است، اما مهم‌تر از آن گسترش فعالیت‌های تبلیغی است که در مکه صورت می‌پذیرد.

حجت‌الاسلام حاج ابوالقاسم با بیان اینکه در مراسم حج زمینه فعالیت‌های تبلیغی قاریان مهیاست به طوری که یک قاری برای ارائه تلاوت خود زمینه‌های مختلفی خواهد داشت، افزود: وقتی ۲۰ نفر قاری در این سفر حضور پیدا می‌کنند، تمام آنها به بهترین شکل می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند، اما برای حافظان قرآن زمینه مناسبی جهت ترویج و تبلیغ وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه برای تشویق جوانان به حفظ قرآن باید از راهکارهای مختلفی استفاده کرد، اظهار داشت: برای ترغیب جوانان به حفظ قرآن نباید صرفاً به اعزام حافظان و قاریان به حج توجه داشت؛ به عنوان مثال، می‌توان سهمیه ویژه‌ای برای حافظان قرآن در نظر گرفت به طوری که اعلام شود هر کسی حافظ قرآن باشد بدون نوبت به حج اعزام می‌شود که این امر یک فعالیت تبلیغی است.

این استاد حفظ قرآن با بیان اینکه اساتید از شیوه‌های مختلفی برای حفظ قرآن استفاده می‌کند، گفت: در کلاس‌هایی که برگزار می‌کردیم معمولاً پس از حفظ جزء ۳۰ قرآن به قرآن‌آموز حفظ جزء اول را توصیه می‌کردیم در حالی که برخی اساتید معتقدند پس از حفظ جزء ۳۰ باید چهار جزء انتهای قرآن را حفظ  و سپس به جزءهای ابتدایی رجوع کرد که هر کدام از این روش‌ها مزایای خود را دارند.

رشد فعالیت‌های قرآنی مرهون توجه ویژه دولت دهم به شعارهای انقلاب اسلامی است 

حجت‎‌الاسلام حاج‌ابوالقاسم اقدامات دولت دهم در زمینه فعالیت‌ فرهنگی قرآنی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: با اقدامات مسئولان دولت دهم شاهد رشد چشمگیر فعالیت‌های قرآنی بودیم که این امر مرهون رویکرد و توجه ویژه دولت دهم به شعارهای انقلاب اسلامی است که از این جهت باید از مسئولان خدوم دولت گذشته تقدیر کرد.

وی با بیان اینکه انقلاب ما برپایه قرآن بنا نهاده شده بنابراین توجه به قرآن باید در کشور نهادینه شود، تصریح کرد: به نظر می‌رسد فعالیت‌های قرآنی از ظرفیت بالایی برخوردار است که با همه رشد در دولت گذشته باز هم نسبت به نیازی که به جامعه قرآنی است، بی‌توجهی می‌شود، بنابراین دولت جدید به ویژه آقای جنتی وزیر ارشاد باید بداند که وزارت ارشاد می‌تواند در زمینه ترویج حفظ و مفاهیم قرآن در اقشار مختلف تأثیر مهمی داشته باشد.

معاونت قرآن و عترت ارشاد در تحقق منویات رهبری نقش کلیدی دارد

این حافظ قرآن یکی از مهم‌ترین بخش‌های نظام که می‌تواند در راستای تحقق منویات رهبری تلاش کند را معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان و اظهار امیدواری کرد که مسئولان با استفاده از نیروهای فعال در عرصه‌های قرآنی بتوانند پیگیر فرمایشات مقام معظم رهبری باشند.

وی در پایان از مسئولان وزارت ارشاد خواست که به معاونت قرآن و عترت وزرات ارشاد توجه ویژه‌ای داشته باشد و تمامی مسئولان این وزارتخانه فعالیت‌های خود را حول محور قرآن به انجام برسانند.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات