مهدی شهسوار، مدیر روابط عمومی موسسه بیت الاحزان حضرت زهرا (س) در گفت‌وگو با خبرنگار اتقان نیوز شرایط حضور در مدرسه شبانه روزی حفظ قرآن کریم بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) شهر استهبان را بیان کرد.

به گزارش پایگاه خبری اتحادیه تشکلهای قرآن و عترت کشور« اتقان نیوز» مهدی شهسوار، مدیر روابط عمومی موسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا (س) در گفت‌وگو با خبرنگار اتقان نیوز در خصوص شرایط حضور در مدرسه شبانه روزی حفظ قرآن کریم بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) گفت: حضور در این مدرسه مستلزم شرایط خاصی است که عبارتند از:
۱.محدوده سنی ۱۵ تا ۲۲سال
۲.تسلط به روخوانی و روا‌ن‌خوانی قرآن کریم

۳.تجرد(خواهران وبرادران)
همچنین وی بیان کرد: موسسه بیت‌الاحزان که از سال ۱۳۷۵ تاسیس شده، اولین مدرسه شبانه روزی حفظ و تفسیر کل قرآن کریم را در کشور در روستای قرآن آباد ایران راه اندازی نموده است  و هر ساله حافظان یک ساله به جامعه قرآنی تحویل می دهد.

سردبیر نشریه نورالثقلین از استقبال گسترده قرآن آموزان برای حضور در این مدارس سخن گفت و ضمن ابراز خرسندی اعلام کرد در دوره آزمایشی ۴۰ روزه این مدارس هم اکنون شاهد حضور قرآن آموزانی از ۲۲ استان کشور هستیم

وی افزود: موسسه بیت‌الاحزان تاکنون ۱۲۶شعبه در سرتاسر کشور راه اندازی نموده است  و به لطف خدا تا پایان شهریورماه تعداد شعب به ۱۳۰ خواهد رسید.

وی افزود: برنامه های آموزشی ارائه شده در سایر شعبه ها موسسه متنوع‌تر است و شامل آموزش روان‌خوانی، تجوید، قواعد، حفظ و … می‌باشد و فقط مختص حفظ و تفسیر نخواهد بود. البته مدت دوره حفظ کل قرآن کریم در شعبه ها یک سال نیست و بسته به توانایی قرآن آموزان ممکن است یک سال تا سه یا چهار سال باشد.
همچنین وی در مورد چگونگی حضور در این کلاس‌ها اظهار کرد: اساس کار ثبت نام موسسه این‌گونه است که ابتدا طی مصاحبه حضوری قرآن آموزان را ۲برابر ظرفیت مدارس پذیرش می‌کنیم، و دوره آموزشی ۴۰ روزه‌ای برگزار می‌کنیم. در طول دوره آموزشی افراد مستعد را شناسایی کرده و در پایان تقریبا نصف این افراد وارد دوره حفظ یک سال می‌شوند.
شهسوار افزود: ۸۰ درصد قرآن آموزان حاضر در مدارس شبانه روزی موفق به حفظ کل قرآن می‌شوند و مابقی به دلایل مختلف در طول حفظ موفق به حفظ ۲۰جز به بالا خواهند بود.
وی در ادامه بیان کرد: پایان سال تحفیظی آزمونی توسط موسسه از قرآن آموزان گرفته می‌شود که درصورت موفیقت درآزمون، قرآن آموز به عنوان حافظ قرآن معرفی خواهند شد. البته آزمون دیگری هم توسط سازمان وزارت ارشاد اسلامی برگزار می‌گردد که درصورت موفقیت قرآن آموزان در آزمون پایانی در جشن فارغ التحفیظی که هرسال شهریورماه برگزار می‌گردد از آن‌ها تقدیر به عمل می‌آید و درصورت عدم موفقیت قرآن آموز سال بعدمی‌تواند دوباره در آزمون شرکت کند.
شهسوار عوامل اصلی موفقیت موسسه بیت‌الاحزان را این‌گونه بیان کرد:
عامل اول لطف ائمه اطهار علی الخصوص حضرت زهرا(س) است. نام این موسسه بیت الاحزان است و همواره تحت الطاف و عنایات خاص حضرت زهرا(س) قرار گرفته است. همیشه درکنار کارهای قرآنی ارادت به اهل بیت ضمیمه کارمان بوده است. علاقه به اهل بیت در بین همه اعضای موسسه اعم از مسئولین،خادمین وحافظین وجود دارد.
واما دومین عامل، کیفیت بالای کارموسسه است. یکی از ویژگی‌های اصلی موسسه داشتن برنامه ریزی منسجم و منظم است. قرآن آموزان از نماز صبح تا نماز مغرب برنامه منسجم و منظمی برای حفظ و تفسیر قرآن کریم دارند.
البته ناگفته نماند که موسسه در طی این سال‌ها همواره درپی تقویت نقاط قوت و از بین بردن نقاط ضعف است، و به همین دلیل روز به روز شاهد موفقیت در آموزش و کیفیت کار بالا می باشیم.
واما سومین عامل، علاقه خود قرآن آموزان است.به نظر بنده علت وجود این علاقه و انگیزه در قرآن آموزان، خانواده‌ها هستند. مهم‌ترین نکته حائز اهمیت این است که خانواده‌ها درایجاد علاقه برای گرایش به سمت قرآن بسیار موثر هستند.
البته جو معنوی حاکم بر مدرسه و مؤسسه عامل بسیار موثری در جذب قرآن آموزان و علاقه آن‌ها به حفظ قرآن است.
وی در ادامه به پاره‌ای از مشکلات موسسه اشاره کرد وگفت: از مشکلات اساسی حاکم بر موسسه کمبود فضا و امکانات ارائه شده به قرآن آموزان است. به همین دلیل هرسال تنها قادر به پذیرش تعداد کمی قرآن آموز هستیم که این موجب آزرده خاطر شدن دیگر داوطلبان می‌شود. البته به لطف خدا و کمک دوستان مدرسه‌ای به مساحت ۱۵۰۰۰ مترمربع توسط حمید محمدی (معاونت قرآن و عترت ارشاد اسلامی کشور) کلنگ زده شده است که انشاالله مدرسه‌ای بزرگ‌تر و با امکان پذیرش بیشتر تاسیس شود.
وی در خصوص جشن فارغ التحفیظی سال جاری عنوان کرد: هرسال، شهریور ماه جشن فارغ التحفیظی برگزار می‌گردد که درآن از حافظان کل قرآن تقدیر به عمل می‌آید. مسئول برگزاری جشن موسسه بیت الاحزان است.
جشن فارغ التحفیظی امسال که در تاریخ ۲۱ شهریور ماه برگزار می‌گردد باحضور قرآن‌آموزانی از سایر شعبه ها و مدارس شبانه روزی موسسه بیت الاحزان برگزار خواهد شد. وی افزود: ان شاءالله در جشن فارغ التحفیظی امسال از ۱۵۰ حافظ کل قرآن که در سال تحفیظی ۱۳۹۱-۱۳۹۲ موفق به حفظ کل قرآن شده اند تجلیل خواهد شد.
شهسوار در پایان گفت: جمعیت حاضر در جشن سال گذشته قریب به ۶۰۰۰ نفر بوده است اما برای امسال جمعیتی بالغ بر ۷۰۰۰ نفر پیش بینی می‌شود. وی همچنین اظهار داشت امیدوار است مسئولان استان برای باشکوه تر برگزار شدن این مراسم مؤسسه را یاری نمایند.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات