تبدیل روستای کوچک هزار و 300 نفره «قلعه قرمز» به «قرآن‌آباد» حرکتی عظیم بود که با راه‌اندازی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) اتفاق افتاد؛ ناگفته نماند که هم‌اکنون 850 حافظ قرآن توسط این مرکز پرورش یافته‌ است

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مؤسسه فرهنگی ـ قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) در راستای عمل به وظایف اساسی خود در حوزه نشر فرهنگ قرآنی با حمایت متولیان قرآنی کشور و خیران قرآنی توانسته به‌عنوان یکی از مراکز فعال، تخصصی و کاربردی در عرصه آموزش قرآن به انجام فعالیت بپردازد.

«ما از نیست‌ها، هست‌ می‌سازیم»؛ شعار مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س)

مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) استهبان در استان فارس به کوشش حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا شاهسونی، از حافظان کل قرآن کریم در سال ۱۳۷۹ با کمک‎های مردمی و با شعار«ما از نیست‌ها، هست‌ می‌سازیم» و همچنین دریافت مجوز رسمی از وزارت ارشاد در روستای قرآن‌آباد تأسیس شده است.

این مرکز قرآنی هم‌اکنون دارای بیش‌از ۱۲۰ شعبه در ۹ استان کشورهمچون فارس، بوشهر، مشهد، کرمان، سیستان و بلوچستان، خوزستان، آذربایجان شرقی، یزد و قم است؛ رسالت مهم مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) پرورش حافظان قرآن کریم است که توانسته به‌صورت سازنده با استفاده از روش‌های نوین در سطح کشور توسعه یابد.

پرورش ۸۵۰ حافظ کل قرآن؛ دستاورد مؤسسه بیت‌الاحزان

از دستاوردهای این مرکز قرآنی می‌توان به پرورش ۸۵۰ حافظ بخشی از کلام‌الله و احداث مدرسه شبانه‌روزی حفظ و تفسیر قرآن کریم اشاره کرد؛ باید یادآور شد که مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) دارای بیش‌از ۵۰ مربی قرآن در شعب زیرمجموعه است که وظیفه و رسالت اصلی آنان، آموزش فرامین و آموزه‌های قرآن کریم به‌صورت علمی ـ تخصصی با توجه به جامعه کنونی است.

باید گفت که روستای محمدآباد شهرستان استهبان که به‌عنوان «قرآن‌آباد ایران» نام گرفته، ابتدا با عنوان «قلعه قرمز» مشهور بوده است , این روستا در ۱۷۵ کیلومتری شهر شیراز، مرکز استان فارس و سومین حرم اهل‌بیت(ع) قرار دارد.

تبدیل روستای قلعه قرمز به قرآن‌آباد توسط مؤسسه بیت‌الاحزان

تبدیل روستای کوچک هزار و ۳۰۰ نفره «قلعه قرمز» به «قرآن‌آباد» حرکتی عظیم بود که با راه‌اندازی مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) اتفاق افتاد؛ این مؤسسه قرآنی از بدو تأسیس توانست در ابتداء ۵۰ نفر را به‌عنوان حافظان قرآن پرورش دهد که این مهم موجب ایجاد فضای فرهنگی ـ قرآنی در روستای قلعه قرمز شد.

در این راستا علی شاهسون، از اعضای مؤسسه فرهنگی ـ قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) اقدام به گردآوری و تحقیقات میدانی در رابطه با روستای قلعه قرمز و چگونگی توسعه فرهنگ قرآنی کرده است؛ هم‌اکنون واقعه تأسیس این مؤسسه و انواع فعالیت‌های قرآنی این مرکز در کتاب «از قلعه قرمز تا قرآن‌آباد ایران» گنجانده شده است.

مؤلف کتاب «از قلعه قرمز تا قرآن‌آباد» بیش‌از ۱۰ سال در حوزه خبری گام‌ برداشته و هم‌اکنون به‌عنوان یکی از خبرنگاران خبرگزاری نسیم و روزنامه محلی نیم نگاه شیراز مشغول به فعالیت است.

به گفته علی شاهسون، در کتاب فوق‌الذکر به نحوه شکل‌گیری مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) و چگونگی حضور مردم روستای قلعه قرمز در کلاس‌های آموزش قرآن پرداخته شده است.

وی در رابطه با تغییر و تحول فضای فرهنگی روستای قلعه قرمز گفت: فضای فرهنگی این روستا را بیت‌الاحزان با تبلیغ و ترویج در حوزه قرآن کریم تغییر داده و هم‌اکنون به‌عنوان قرآن‌آباد ایران مشهور و دارای ۵۳ حافظ کل است.

تجلیل از علی شاهسون، مؤلف کتاب «از قلعه قرمز تا قرآن‌آباد» در شیراز

علی شاهسون به‌عنوان برگزیده بخش گزارش و مصاحبه در «جشنواره بسیج در قاب رسانه» تجلیل شده است و مقرر شده کتاب «از قلعه قرمز تا قرآن‌آباد» را تا پایان سال جاری منتشر و در اختیار عموم مردم قرار دهد.

تحقیقات مربوط به کتاب «از قلعه قرمز تا قرآن‌آباد» به‌مدت ۳ سال طول کشید که در تهیه این کتاب، مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) همکاری کرده؛ ناگفته نماند که بخشی از این کتاب به‌صورت داستانی تهیه شده است.

همچنین گویش و لهجه محلی اهالی روستای «قلعه قرمز» ترکی است بدین دلیل که اصالت این مردم از ایل شاهسون کوه‌های آذربایجان بوده است.

استفاده از کتاب «از قلعه قرمز تا قرآ‌ن‌آباد» در کلاس‌های آموزشی مؤسسه بیت‌الاحزان

به گفته حجت‌الاسلام علیرضا شاهسونی، مدیرعامل مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) کتاب «از قلعه قرمز تا قرآن‌آباد» ترسیم کلی روستای قرآن‌آباد است. وی معتقد است مطلوب است که  از این کتاب برای آموزش مباحث علمی در کلاس‌های این مرکز قرآنی استفاده شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین در ادامه به راه‌اندازی حوزه علمیه در قرآن‌آباد ایران اشاره و تصریح کرد: پس از احداث و آغاز به کار این مؤسسه قرآنی و وجود استقبال اهالی روستای قلعه قرمز، مدرسه شبانه‌روزی حفظ و تفسیر قرآن کریم تأسیس شد که همواره این مرکز قرآنی مترصد تأسیس حوزه علمیه سفیران هدایت است.

وقف زمین ۳ هکتاری جهت راه‌اندازی حوزه علمیه سفیران در قرآن‌آباد

وی به نحوه راه‌اندازی حوزه علمیه سفیران هدایت اشاره کرد و گفت: برای راه‌اندازی این حوزه علمیه زمین ۳ هکتاری وقف شده و در اختیار مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) قرار گرفته است که در نظر داریم تا مهرماه سال آینده فعالیت این حوزه اجرایی شود.

یادآوری می‌شود، اهالی روستای محمدآباد در قلعه‌ای زندگی می‌کردند و با راه‌اندازی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) فعالیت‌های قرآنی در این روستا توسعه یافت و برخلاف روستاهای دیگر که فرهنگ شهرنشینی را به روستایشان انتقال داده‌اند، فرهنگ روستانشینی در این روستا حفظ شده است.

گفتنی است، تمامی هزینه‌های مربوط به آموزش قرآن در مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) به وسیله کمک‌های مردمی تأمین می‌شود؛ همچنین هیئت قرآنی این مرکز، بحث هدایت و پشتیبانی از فعالیت‌های این مؤسسه را برعهده دارد.

صفحه این خبر بر روی خبرگزاری ایکنا

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات