رئيس اداره صدور مجوز معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تصويب قانون معافيت مالياتی مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت پس از پيگيری چهارساله خبر داد.

 

محمد انصاری‌راد، رئیس اداره صدور مجوز معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگویی ، ضمن اعلام این خبر افزود: پیگیری چهار ساله ما به بار نشست و موسسات فرهنگی قرآن و عترت از پرداخت مالیات معاف می‌شوند.

وی ادامه داد: این دغدغه‌ای بود که تمامی موسسات فرهنگی قرآن و عترت داشتند و طی جلساتی که در یک ماه اخیر ما مسئولان سازمان امور مالیاتی کشور و دبیر هیئت دولت داشتیم، خوشبختانه فعالیت تمام موسسات فرهنگی قرآن و عترت اعم از آموزشی، تبلیغ و ترویج، پژوهش و مشاوره معاف از مالیات شدند.

دبیر هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت خاطرنشان کرد: ما در این باره تا به حال مصوبه‌ای نداشتیم و در این چهار سال این موضوع با جدیت پیگیری شد و نامه‌نگاری‌های زیادی از طرف وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سابق به وزیر اقتصاد و امور دارایی انجام شد.

وی تصریح کرد: در نهایت با پیگیری‌هایی که از طرف معاونت قرآن و عترت انجام شد و همچنین همکاری اداره کل حقوقی‌مان، در چند جلسه اخیر که با سازمان مالیاتی کشور داشتیم، این موضوع حل و فصل شد و به زودی دبیر هیئت دولت به وزارت اقتصاد و دارایی و سپس به معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این مسئله رسما ابلاغ می‌شود.

انصاری‌راد گفت: باید توجه کرد که موسسات فرهنگی قرآن و عترت با موضوعاتی که برای آنها تعریف شده است مانند آموزش، پژوهش، تبلیغ و ترویج، مشاوره و … به شرطی از معافیت مالیاتی برخوردار هستند که اولا در ذیل عنوان «موسسات فرهنگی قرآن و عترت» فعالیت کنند، خواه تحت پوشش این معاونت باشد و خواه تحت پوشش سازمان تبلیغات اسلامی باشند.

مشاور معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: یکی از نگرانی‌های این موسسات قرآنی این بود که کار آنها فرهنگ‌سازی است و اغلب موسسات ما دچار مشکل هستند، ولی با این وجود باید مالیات می‌دادند. به طور مثال اخیرا یکی از موسسات از این مسئله گله‌مند بود که برای سال ۱۳۹۱، پنجاه میلیون ریال مالیات مقرر شد.

وی ضمن بیان معافیت مالیاتی موسساتی که در سال ۹۱ مالیات خود را پرداخت نکردند افزود: تا امروز تمامی موسسات قرآنی ما باید مالیات را پرداخت می‌کردند، اما آن دسته از موسساتی که مالیات گذشته مانند سال ۱۳۹۱ را پرداخت نکردند نیز شامل این قانون می‌شوند.

معافیت به شرط تکمیل اظهارنامه مالیاتی

رئیس اداره صدور مجوز معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در نشست‌های آموزشی توجیهی خود و همچنین در دیدار با مسئولان موسسات فرهنگی قرآن و عترت بارها تاکید کردم که این معافیت مالیاتی هنگامی است که موسسات ما اظهارنامه مالیاتی را پر کرده باشند.

انصاری‌راد توضیح داد: این ‌طور نیست که موسسه‌ای اظهار نامه مالیات را تکمیل نکرده باشد و بخواهد از این به بعد سراغ قانون جدید برود و بگوید که ما اتوماتیک از پرداخت مالیات معاف شدیم، لزوما باید هر سال موسسات اظهارنامه مالیاتی را پر کنند و ما هم این آمادگی را داریم که آنها را در تکمیل اظهارنامه مالیاتی کمک کنیم.

دبیر هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت یادآور شد: پس از تکمیل اظهارنامه موسسات قرآنی اتوماتیک از پرداخت مالیات معاف می‌شوند و در صورت عدم تکمیل اظهارنامه هم‌چنان شامل پرداخت مالیات می‌شوند.

وی گفت: موسسات قرآنی مصداق کامل فرهنگ‌سازی هستند و این در حالی بود که موسسات فرهنگی و هنری همگی از پرداخت مالیات معاف بودند، متاسفانه در چارچوب مالیاتی موسسات قرآنی ما به عنوان موسسه فرهنگی شناخته نمی‌شد و این چند وقت در این جلسات تبیین شد که موسسات قرآنی مصداق کامل موسسات فعال در امر فرهنگ‌سازی هستند.

انصاری‌راد بیان کرد: در قانون جدید فعالیت‌های قرآنی‌ نیز زیرمجموعه فعالیت‌های فرهنگ تعریف شده‌اند و امیدواریم که این قانون بتواند گام موثری در رفع مشکلات مالی موسسات و در نهایت گسترش فعالیت‌های آنها درسطح کشور شود.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات