در برنامه این هفته افق رادیو قرآن کارشناسان به بررسی نگاه حرفه‌ای به تلاوت قرآن پرداختند که یکی موافق و دیگری مخالف این امر بود.

 

به نقل از رادیو قرآن برنامه رادیویی «افق» با حضور علی فربین کارشناس قرآنی و قاسم رضیعی از قاریان بین‌المللی قرآن کریم و با اجرای ‌کارشناسی محمدرضا پورمعین شنبه ۲۱ دی‌ماه ۱۳۹۲ به روی آنتن شبکه رادیویی قرآن رفت.

براساس این گزارش، محمدرضا پورمعین کارشناس‌مجری برنامه «افق» در ابتدای این برنامه اظهار کرد: مهم‌ترین هدف ما در برنامه رادیویی «افق» تحقق منویات مقام معظم رهبری است و موضوعاتی که از طریق دولت‌ها وعده داده شده از جمله بودجه، تشکیلات، ساختارهای مدیریتی و مطالبات مردم از نظام جمهوری اسلامی و نقد منصفانه و ایجاد فضای گفت‌وگو برای پیدا کردن راهکارهای عملیاتی نیز از جمله موضوعاتی هستند که در این برنامه دنبال می‌کنیم.

در حوزه آموزش‌های تخصصی قرآن کار چندانی نشده است

پورمعین در ادامه با بیان اینکه این برنامه سومین قسمت از برنامه «افق» است که به موضوع آموزش‌های تخصصی قرآن کریم می‌پردازد، از مهمانان حاضر در برنامه خواست که درباره وضعیت آموزش‌های تخصصی قرآن در کشور مطالبی را عنوان کنند که علی فربین، کارشناس قرآنی گفت: آموزش‌های تخصصی قرآن شاید به آن شکل که باید در کشور وجود ندارد و آموزش‌های عمومی که دنبال می‌شود نیز موجب می‌شوند تا قرآن‌آموزان تا یک سطحی بالا بیایند اما به نظر می‌رسد در بحث آموزش‌های تخصصی قرآن خیلی کار نشده است.

فربین افزود: اگر بتوانیم در حوزه آموزش‌های تخصصی قرآن قدم بگذاریم و به طور مثال رشته‌ای با عنوان «قرائت قرآن» در دانشگاه‌های ما راه‌اندازی شود، می‌توانیم شاهد موفقیت‌های خوبی در این زمینه باشیم و باید زمینه‌ای فراهم شود که آموزش‌های تخصصی قرآن در دانشگاه‌ها نیز در قالب رشته‌های تخصصی قرآنی دنبال شود.

در این بخش از برنامه رادیویی «افق» قاسم رضیعی قاری بین‌المللی قرآن گفت: در بحث ضرورت آموزش‌های تخصصی قرآن باید ابتدا به این نکته توجه داشته باشیم که به طور کلی هدف اولیه ما در رابطه با آموزش قرآن چیست؟ و باید این هدف اشاعه فرهنگ قرآنی در جامعه باشد و زمانی که این هدف را داشته باشیم باید یک سری از نوجوانان و جوانان را خواسته یا ناخواسته وارد وادی قرآن کنیم.

مسئولان باید به جذب جوانان و نوجوانان بپردازند

وی در ادامه با عنوان این مطلب که مسئولان و دست‌اندرکاران حوزه‌های قرآنی باید با فعالیت‌های خود به جذب نوجوانان و جوانان بپردازند، عنوان کرد: زمانی که قشر عظیمی از جامعه نوجوان و جوان را وارد فعالیت‌های قرآنی کردیم باید بتوانیم برنامه‌های مدونی به آنها ارائه کنیم و از روش‌های مختلف برای آموزش قرآن به آنها استفاده کنیم.

در این بخش از برنامه «افق» محمدرضا پورمعین با بیان اینکه در حال حاضر در تمامی پایه‌های تحصیلی و دانشگاه‌ها آموزش‌های عمومی قرآن را داریم، به نبود آموزش‌های تخصصی قرآن در کشور اشاره کرد.

در ادامه سخنان کارشناس‌مجری برنامه، علی فربین اظهار کرد: اگر کسی بخواهد یک قاری حرفه‌ای قرآن شود باید سال‌های سال در این حوزه فعالیت داشته باشد تا بتواند یک قاری حرفه‌ای شود و مقام‌های بین‌المللی در مسابقات قرآن کسب کند که البته این افراد و چهره‌های قرآنی باید از نظر معیشتی تأمین باشند و مشکل و دغدغه مالی و اقتصادی نداشته باشند.

باید فضایی ایجاد شود تا نخبگان قرآنی بدون دغدغه معیشت کار کنند

وی با تأکید بر لزوم حمایت‌های لازم از قاریان و حافظان قرآن کریم عنوان کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه و سایر سازمان‌های قرآنی لازم است که حمایت‌های خوبی از چهره‌های قرآنی داشته باشند و فضایی را ایجاد کنند که قاریان و حافظان قرآن با خیال آسوده و بدون دغدغه معیشتی، به کار قرآنی بپردازند و خود را به سطح تخصصی و حرفه‌ای برسانند.

در این بخش از برنامه رادیویی «افق» رضیعی با بیان اینکه من با نگاه حرفه‌ای به امر تلاوت قرآن مخالف هستم، افزود: اینکه بحث حمایت از قاریان قرآن به این شکل مطرح شود که قاریان از نظر معیشتی در آرامش باشند درست نیست زیرا این کار، هدف نهایی ما نیست بلکه ما باید بتوانیم قرآن را وارد زندگی مردم کنیم.

وی ادامه داد: ما از قاریان خود انتظار یک خوانندگی زیبای قرآن را داریم اما آیا این خوانندگی زیبای قرآن آن چه که مد نظر ما در تلاوت است را دارد یا خیر؟ و آیا قاریان ما با آداب تلاوت قرآن آشنا هستند؟، برخی از قاریان ممکن است حتی آداب تلاوت قرآن را هم ندانند اما به تلاوت قرآن بپردازند و قاریان ما باید در سطحی باشند که آداب تلاوت را بدانند و چهره خوبی از خود در میان مردم بر جای بگذارند.

رضیعی در ادامه عنوان کرد: ما باید بتوانیم قاریانی تربیت کنیم که آموزش‌های لازم در این زمینه را دیده باشند تا بتوانند یک رفتار حرفه‌ای از خود نشان دهند و اگر کسی پس از تلاوت پرسشی درباره معانی آیات یا تفسیر قرآن داشته باشد بتواند این پرسش‌ها را پاسخ دهد.

ضرورت ایجاد رشته های تخصصی قران در دانشگاه‌ها

در این بخش از برنامه رادیویی «افق» علی فربین به ارائه پیشنهاداتی درباره گسترش آموزش‌های تخصصی قرآن در کشور پرداخت و گفت: برای رسیدن به این هدف باید توجه ویژه به راه‌اندازی رشته‌های تخصصی قرآن در دانشگاه‌ها داشته باشیم و کسانی به این رشته‌ها و دانشگاه‌ها راه پیدا کنند که آموزش‌های عمومی قرآن را دیده باشند و آمادگی لازم برای ادامه آموزش‌های تخصصی را داشته باشند.

وی ادامه داد: قاریان ایرانی اگر بخواهند از قاریان مصری سبقت بگیرند با یک کار معمولی نمی‌‌توانند این کار را انجام دهند، بلکه باید تمام فکر و ذکر خود را روی این موضوع بگذارند و با قرآن زندگی کنند و یک زندگی حرفه‌ای داشته باشند.

فربین با اشاره به فضایی که در جلسات قرآنی ایجاد می‌شود، اظهار کرد: می‌توانیم این جلسات قرآنی که در کشور وجود دارد را به سمت جلسات قرآنی تخصصی سوق دهیم تا از همین جلسات عمومی قرآن، افراد حرفه‌ای نیز تربیت شوند.

لزومی ندارد همه فعالان قرآنی حرفه‌ای باشند

در ادامه این بخش از برنامه قاسم رضیعی با بیان اینکه لزومی ندارد تمامی قاریان و فعالان قرآنی زندگی حرفه‌ای قرآنی داشته باشند، عنوان کرد: اگر قرار باشد که تمامی قاریان ما یا حافظان قرآن یک زندگی حرفه‌ای داشته باشند پس فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم در کشور چگونه می‌تواند محقق شود که در این صورت باید ۱۰ میلیون نفر در کشور زندگی حرفه‌ای قرآن داشته باشند.

فربین در ادامه سخنان قاسم رضیعی اظهار کرد: بحث معیشتی حافظان و قاریان قرآن بحث بسیار مهمی است زیرا به هر حال کسی که حافظ قرآن است به سادگی این کار را انجام نداده و زحمات زیادی برای حفظ و تثبیت آن کشیده است و لازم است که مورد حمایت‌های معیشتی قرار گیرد تا بتواند کار خود را به خوبی انجام دهد.

همچنین، قاسم رضیعی درباره نحوه دستیابی به آموزش‌های تخصصی قرآن کریم عنوان کرد: یکی از راه‌هایی که برای گسترش آموزش‌های تخصصی قرآن وجود دارد همان راه‌اندازی رشته‌های قرآنی در دانشگاه‌ها است که برای این کار باید اساتید قرآنی خوبی هم به کار بگیریم و اگر بخواهیم دانشگاه تخصصی قرآن داشته باشیم باید منابع مورد نیاز نیز داشته باشیم و این در حالی است که ما منابع مدونی در تمامی حوزه‌های قرآنی نداریم.

وی یادآور شد: برای راه‌اندازی دانشگاه تخصصی قرآنی ابتدا باید منابع را ببینیم؛ استادی که به آموزش‌های قرآنی در این دانشگاه می‌پردازد را ببینیم و بعد این دانشگاه قرآنی را راه‌اندازی کنیم.

لزوم توجه به جلسات قرآن کشور

رضیعی با تأکید بر لزوم توجه بیشتر به جلسات قرآنی در کشور، عنوان کرد: انجمن جلسات قرآنی در کشور راه‌اندازی شده که ما باید بتوانیم این جلسات را تقویت کنیم و تا برگزاری جلسات قرآنی با یک ساماندهی بهتری دنبال شود و روش‌های آموزش در این جلسات قرآنی به روز و یکسان شود که البته توجه بیشتر به این جلسات قرآنی موجب حرفه‌ای تر شدن فعالیت‌های قرآنی در کشور خواهد شد.

برنامه افق هرهفته شنبه‌ها به صورت زنده از ساعت ۱۴:۱۵ از طریق آنتن رادیو قرآن بر روی طول موج ۱۰۰ مگاهرتز پخش می‌شود.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات