سکینه سبزیان حافظ کل قرآن متولد یکی از روستاهای شهرستان فسا است. او اکنون در 30سالگی با هجرتی قرآنی ترک وطن کرده و در سیستان و بلوچستان به تعلیم کلام نورانی قرآن می‌پردازد. سبزیان از مسئولان تقاضا دارد مؤسسات محروم را دریابند.

 

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) سال ۱۳۷۶ با همت حجت‌الاسلام علیرضا شاهسونی راه‌اندازی شد. این مؤسسه کار خود را از شهرستان استهبان از توابع استان فارس آغاز کرد و طی این سال‌‌ها شعب مؤسسه در سراسر کشور گسترش یافته است تا جایی که این مؤسسه هم‌اکنون بیش از ۱۲۰ شعبه در سراسر کشور دارد.

یکی از کار‌های ارزنده مؤسسه مذکور این است که پس از اتمام دوره حفظ ،اغلب حفاظ را به منظور تدریس جذب می‌کند به این صورت که ابتدا یک دوره مربیگری برای آنان برگزار می‌کند سپس از این افراد به عنوان مدرس حفظ استفاده می‌شود.
«سکینه سبزیان» یکی از این افراد است که از سال ۱۳۸۱ حفظ قرآن کریم را آغاز و پس از به پایان رساندن حفظ ۱۵ جزء قرآن کریم تدریس را هم آغاز کرد. وی از سال ۱۳۸۶ به شهرستان دلگان سیستان و بلوچستان مهاجرت کرد و پس از چندی مسئول مؤسسه بیت‌الاحزان دلگان شد.

به منظور آشنایی بیشتر با فعالیت‌های این حافظ کل قرآن کریم در مؤسسه بیت‌الاحزان دلگان، دقایقی را با وی به گفت‌وگو نشستیم.

حفظ و تدریس همزمان قرآن کریم
* لطفاً ابتدا خودتان  را معرفی کنید و بفرمایید حفظ قرآن را از کی آغاز کردید.

سکینه سبزیان هستم، متولد ۱۳۶۲ یکی از روستاهای توابع شهرستان فسا.
سال ۱۳۸۱ پس از پایان تحصیلات متوسطه از طریق مؤسسه بیت‌الاحزان حفظ قرآن را آغاز کردم. در ابتدای کار به مدرسه شبانه‌روزی شهر استهبان رفتم و در آنجا ۹ جزء از قرآن را حفظ کردم، سپس به روستا بازگشتم و در شعبه‌ای که در آنجا بنا نهاده شده بود موفق به حفظ کل قرآن شدم، البته در روستای ما معلم قرآن وجود نداشت. من ابتدا خودم در منزل به حفظ قرآن پرداختم و هنگامی که ۱۵ جزء قرآن را حفظ شدم به عنوان معلم در شعبه روستا تدریس می‌کردم و به صورت همزمان خودم هم حفظ قرآن را به پایان رساندم.

*شما معلم نبودید پس چگونه حفظ قرآن تدریس می‌کردید؟
هنگامی که من ۱۵ جزء قرآن را حفظ شدم، آقای شاهسونی یک دوره فشرده مربیگری برای من برگزار کرد و پس از آن مرتب به شعبه سرکشی می‌کرد و بر روند کارها نظارت داشت، البته من در دوره‌های ارتقای علمی مؤسسه هم شرکت کردم تا بتوانم مدرک کارشناسی حفظ را دریافت کنم، اما متأسفانه پدرم دچار بیماری شد و من نتوانستم این دوره‌ها را ادامه دهم از این رو هنوز مدرک کارشناسی حفظ را دریافت نکرده‌ام.

*با توجه به اینکه اکنون مسئول مؤسسه هستید، هنوز هم تدریس می‌کنید؟
از زمانی که ۱۵ جزء قرآن را حفظ کردم، کار تدریس را هم آغاز کردم، البته مدتی پس از اتمام حفظ قرآن به صورت داوطلبانه به سیستان و بلوچستان مهاجرت کردم و تاکنون هم تدریس قرآن را رها نکرده‌ام.

به کار در مناطق محروم علاقه داشتم
*ماجرای مهاجرت به شهرستان دلگان سیستان و بلوچستان را شرح دهید.

در یکی از جلسات مؤسسه اعلام شد شعبه جدیدی در شهرستان دلگان از توابع استان سیستان و بلوچستان راه‌اندازی شده و به معلم مهاجر نیاز داریم و من هم داوطلب شدم. آقای شاهسونی مشکلات سفر و مهاجرت به سیستان و بلوچستان را برای من بازگو کرد، اما من علاقه به فعالیت در مناطق محروم داشتم. از این رو، شهرستان دلگان را انتخاب کردم.

از همان ابتدا قصد داشتید در شهر دلگان بمانید؟
در سال ۱۳۸۶ که کار خود را در شهر دلگان آغاز کردم، قصد ماندن نداشتم و با خود می‌گفتم هنگامی که حفظ این دانش‌آموزان به پایان برسد به شهر و دیار خود بازمی‌گردم، اما بچه‌های دلگان در یادگیری بسیار مشکل داشتند و ضعیف بودند زیرا دوره روخوانی و روانخوانی که اغلب طی ۱۴ جلسه به اتمام می‌رسد حدود ۶ ماه طول کشید و حفظ کل قرآن این افراد حدود سه سال طول کشید. از این رو من مجبور شدم زمان بیشتری در این شهر بمانم، همچنین قسمت این بود که در این شهر ازدواج کنم و اینجا بمانم.

*چطور شد در این شهر ازدواج کردید؟
همسر رئیس وقت اداره تبلیغات شهرستان دلگان از دوستان من بود و وی به من پیشنهاد ازدواج با برادر همسرش را داد، من هم پس از بررسی این فرد و اطمینان از ایمان و تقوای او پاسخ مثبت دادم.

*خانواده شما با مهاجرت و ازدواج شما مخالفت نداشتند؟
پدرم در ابتدای امر چندان راضی به مهاجرت من نبود، اما رضایت داد که من به همراه تعدادی از خانم‌ها به شهرستان دلگان مهاجرت کنم. همچنین مادرم به دلیل دوری مسافت با ازدواج من در شهر دلگان مخالفت می‌کرد، اما پس از آشنایی و دیدار همسرم به این ازدواج رضایت داد.

* واکنش برادران و خواهران اهل تسنن به کلاس‌های شما چه بود؟
برخی می‌گفتند که شیعیان نمی‌توانند قرآن را حفظ کنند، اما پس از فعالیت‌ها و تربیت تعدادی حافظ قوی که مسلط به ترجمه و شماره صفحه بودند، برادران و خواهران اهل تسنن نیز به این نتیجه رسیدند که شیعیان هم می‌توانند قرآن را به خوبی حفظ کنند.

*همسر شما حافظ قرآن است؟
خیز وی به تازگی حفظ قرآن را آغاز کرده، البته همسرم فردی مؤمن و متدین است و گاهی اوقات مشاهده می‌کنم مراقبت‌هایی که وی دارد، من که حافظ قرآن هستم ندارم.

مؤسسه طی سه سال تعداد شعب خود را از سه به یازده عدد افزایش داد

*شما کار خود را در شهرستان دلگان با چه امکانات و سطحی آغاز کردید و امروز چه شرایطی دارید؟
من حدود سه سال است که مسئول بیت‌الاحزان شهرستان دلگان شده‌ام و پیش از آن فقط معلم بودم. زمانی که من مسئول بیت‌الاحزان دلگان شدم تنها سه شعبه داشتیم اما اکنون پس از حدود سه سال ۱۱ شعبه در شهرستان دلگان راه‌اندازی کرده‌ایم، به این صورت که افرادی که موفق به حفظ کل قرآن می‌شدند را به دوره‌های تربیت معلم اعزام و سپس با استفاده از این افراد شعب جدید را راه‌اندازی می‌کردیم، اما مشکلات ما بسیار زیاد و توان راه‌اندازی شعبه جدید نداریم.

*تاکنون چه تعداد افراد علاقه‌مند مورد آموزش حفظ قرآن قرار گرفته‌اند؟
طی این مدت حدود هزار نفر از علاقه‌مندان آموزش دیده‌اند که ۱۵ حافظ کل، ۱۵ حافظ ۲۰ جزء و ۱۵۰ نفر زیر ۲۰ جزء شاخص‌ترین این افراد هستند.

مردم منطقه توان پرداخت شهریه را ندارند
*هزینه‌های شعب شهرستان دلگان را از چه طریق تأمین می‌کنید؟
اساسی‌ترین مشکل ما موضوع بودجه است، زیرا هیچ بودجه مشخصی نداریم و اغلب با کمک مردم و به سختی امور مؤسسه را می‌گذرانیم، از طرفی مردم این منطقه مردمان مستضعفی هستند و توان پرداخت شهریه به مؤسسه را ندارند، این در حالی است که اهل تسنن به افرادی که به حفظ قرآن می‌پردازند هدایایی هم می‌دهند، اما ما توان مالی ضعیفی داریم و باید به ناچار از قرآن‌آموزان پول هم دریافت کنیم.

*هزینه‌های ماهانه شما چقدر است؟
شعب مؤسسه در شهرستان دلگان ماهانه حدود ۵ میلیون تومان هزینه دارد که این هزینه توسط قرآن‌آموزان، کمک مردم و دفتر آیت‌الله مکارم تا حدودی تأمین می‌شود. متأسفانه با وجود درخواست‌های مکرر مردم، روستاهای مختلف دلگان مبنی بر راه‌اندازی شعب جدید، اما ما توان راه‌اندازی را نداریم.

*از بودجه‌های قرآنی کشور مبلغی برای شما درنظر گرفته نشده است؟
از بودجه‌های دولتی و قرآنی هیچ مبلغی برای ما درنظر گرفته نشده است، البته بابت برگزاری آزمون‌های حفظ مبلغ اندکی آن هم با تأخیر به دست ما می‌رسد اما هیچ بودجه معینی نداریم، البته سال گذشته شعبه ما به عنوان مؤسسه برتر کشور انتخاب شد و سه میلیون تومان هدیه به ما پرداخت شد.

*مردم دلگان چگونه مردمانی هستند؟ آیا از زندگی در بین آنان رضایت دارید؟

مردمان این منطقه بسیار خونگرم و خوش‌اخلاق و بسیار علاقه‌مند به قرآن هستند تا جایی که ما تعدادی قرآن‌آموز بیسواد هم داریم.

*در پایان حرفی دارید؟
از حجت‌الاسلام شاهسونی مدیر مؤسسه بیت‌الاحزان تشکر می‌کنم که به حفظ قرآن اهمیت می‌دهند، وی با راه‌اندازی شعب مؤسسه در مناطق محروم خدمت می‌کند، همچنین ایشان با راهنمایی و دلداری‌های خود روحیه ما برای ادامه کار و تحمل مشکلات بالا می‌برد.

مسئولان، مؤسسات محروم را دریابند
از سایر مسئولان کشور تقاضا می‌کنم به موضوع حفظ قرآن بیشتر اهمیت دهند و مؤسساتی مانند ما که در مناطق محروم کار می‌کنیم را دریابند، زیرا اگر بودجه معینی برای ما درنظر بگیرند با آسودگی خاطر کار می‌کنیم و می‌توانیم پاسخگوی خیل عظیم علاقه‌مندان به حفظ قرآن باشیم.

جهت مشاهده نسخه اصلی خبر اینجا کلیک کنید.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات